Toon posts:

Centrale systemen voor een branche

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het is software algemeen...komt goed uit bij m'n vraag, want die is ook algemeen? ;)

Op dit moment ben ik betrokken bij een project waarmee een centraal systeem (via Internet bereikbaar) wordt ontwikkeld, waar alle partijen in de branche (verzekeringswereld) gebruik van maken.

Kennen jullie nog meer branches waar men een dergelijk systeem heeft? Het systeem waar ik het over heb, ondersteunt in aanzienlijke mate de bedrifjsprocessen.

Al jullie (zinvolle :P) reacties zijn welkom!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
De energiebranche: sinds de vrije markt hebben die een centraal systeem... werkt alleen nog niet zo denderend geloof ik :)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik maak zelf ook van dat soort systemen. De assurantie wereld is inderdaad voor de hand liggend, omdat daar een hoop partijen bij betrokken zijn. (nog wel, de tussenpersonen kunnen binnenkort toch wel beginnen met inpakken hoop ik!).

Voor detcherings bureaus kom je het ook wel vaak tegen, en ook hier omdat er meerdere parijen bij hetzelfde proces betrokken zijn: klant / detcheringbureau / werknemer.

Verder nog iets gemaakt voor een chauffeurs-verhuur bureau, en ook hier weer dezelfde reden.

ps
Wordt dit een opsomtopic of wil je ergens heen met je vraag?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Er zijn inderdaad behoorlijk wat branches die zoiets in meer of minder mate hebben. VCH / studielink bijvoorbeeld. Ook zijn er natuurlijk nog organisaties als Covisint.

Maar zoals al gevraagd: wat wil je nu bereiken met dit topic, ervaringen uitwisselen? En dan: op welk gebied? Organisatorisch en politiek kan er al heel veel worden gezegd, nog afgezien van functies, techniek, integratie, beveiliging, etc. Ik kan het woordje zinvol op deze manier niet echt thuisbrengen namelijk ;)

Edit:
trouwens: 'via internet bereikbaar'. Bedoel je een centrale website waar iedereen inlogt (relatief zeer eenvoudig), of de koppeling van systemen, gegevens en processen bij alle betrokken partijen (en hele leuke klus). Dat laatste lijkt me erg leuk om te volgen.

[ Voor 22% gewijzigd door F_J_K op 07-04-2005 13:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 10:01
HRM en salarisadministratie

bij de overheid of zorg(instanties)

Verwijderd

Topicstarter
Het was mijn intentie om jullie een opsomming te laten maken... :X

Waar ik het zelf voor gebruik, is om een er daarna in te duiken. Ik ben nieuwsgierig naar de manier waarop ze dat organiseren, en dan met name de manier waarop kennis gedeeld wordt.

Voorbeeldjes vanuit de verzekeringswereld:
Niet alle partijen kunnen betrokken zijn bij de ontwikkeling (zijn er namelijk meer dan 100, waaronder een heel aantal grote jongens). De partijen die wel betrokken zijn bij de ontwikkeling gaan als eerste het systeem gebruiken (veel invloed op de processen!). Daarna volgen "batches" met andere partijen.
Hoe zorg je nu dat de valkuilen c.q. issues waar voorgangers ook al tegen aan zijn gelopen met elkaar gedeeld worden? Anders ga je het wiel opnieuw zitten uitvinden. En dat is kostbaar. :D

- Hoe ga je om met [noem eens wat]?
- Hoeveel key-user heb ik nodig voor [...]?
- Is het mogelijk om [...]?
- Kun je weerstanden verwachten wat [...]?
- Enzovoorts, enzovoorts...

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:37:
trouwens: 'via internet bereikbaar'. Bedoel je een centrale website waar iedereen inlogt (relatief zeer eenvoudig), of de koppeling van systemen, gegevens en processen bij alle betrokken partijen (en hele leuke klus). Dat laatste lijkt me erg leuk om te volgen.
Het is een extranet-toepassing. Kortom: internettechnologieen, maar niet voor iedereen toegankelijk. Ennuh...het is inderdaad erg leuk... Heel omvangrijk systeem, met de nodige troubles...

Wat het koppelen van systemen betreft: het is mogelijk de back office systemen aan het centrale systeem te koppelen. Antwoord op je vraag? :)

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:20:
Ik maak zelf ook van dat soort systemen.
Dit project loopt al eventjes, en er zijn misschien wel honderden mensen bij het projhect betrokken. Ook veel systeemontwikkelaars... Het is dus geen systeempje om ff een paar dingen mee te doen. Het betreft echt een workflow die de processen in die wereld ondersteunt.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:54:
[...]

Dit project loopt al eventjes, en er zijn misschien wel honderden mensen bij het projhect betrokken. Ook veel systeemontwikkelaars... Het is dus geen systeempje om ff een paar dingen mee te doen. Het betreft echt een workflow die de processen in die wereld ondersteunt.
En voor dit project vraag je om:
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:48:
Het was mijn intentie om jullie een opsomming te laten maken... :X

Waar ik het zelf voor gebruik, is om een er daarna in te duiken. Ik ben nieuwsgierig naar de manier waarop ze dat organiseren, en dan met name de manier waarop kennis gedeeld wordt.

- Hoe ga je om met [noem eens wat]?
- Hoeveel key-user heb ik nodig voor [...]?
- Is het mogelijk om [...]?
- Kun je weerstanden verwachten wat [...]?
- Enzovoorts, enzovoorts...
Dan kan ik een lijst van 100 punten voor je maken (en met mij nog wel een paar mensen). Gevolg:jij ziet door de bomen het bos niet meer :)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:54:
[...]
Ik houd me ook bezig met grotere projecten dan 'systeempje om ff een paar dingen mee te doen' :)

Het gaat erom dat je de capaciteit hebt om een overzicht te krijgen van de lopende processen, belangrijke momenten in het proces, welke soorten gebruiker zijn er en welke informatie hebben ze nodig, etc. etc. etc.

Software die processen ondersteunt... gaat mij eigenlijk niet ver genoeg. Software moet alles uitvoeren, mensen moeten alleen controleren of het wel goed gaat en akkoord geven.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Spyro_the_Dragon schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:15:
Dan kan ik een lijst van 100 punten voor je maken (en met mij nog wel een paar mensen). Gevolg:jij ziet door de bomen het bos niet meer :)
Klopt. Het is ook niet nodig om alle kennis op te sommen. Dit was ter beeldvorming. ;)
Feit is dat invloed ga uitoefenen op de manier waarop kennis gedeeld wordt.

Metafoor: ik ben de autofabrikant. Wie er in de auto zit, waar ze exact naar toe gaan etc, dat maakt voor mij niet uit. Idem voor de kennis. De faciliteiten moeten worden geboden waarmee de kennisdeling wordt geoptimaliseerd; daar gaat het om.
Boss schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:20:
Het gaat erom dat je de capaciteit hebt om een overzicht te krijgen van de lopende processen, belangrijke momenten in het proces, welke soorten gebruiker zijn er en welke informatie hebben ze nodig, etc. etc. etc.
_/-\o_ Weet alles over het managen van kennis (op wetenschappelijk niveau), de praktijk is echter altijd complexer (door cultuur, politieke spelletjes etc)...vandaar dat ik een beetje rondneus...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 14:30 ]

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

door cultuur, politieke spelletjes etc
En dat kan je eigenlijk alleen voorkomen door de hoogste baas 1 'uitvoerder' te laten aanwijzen (lees: inhuren) die capabel is en deze persoon een volmacht te geven. Niks geen gezeik: allemaal luisteren en doen.

Maarja... zulke mensen zijn zeldzaam en zulke bazen ook!

[ Voor 5% gewijzigd door Boss op 07-04-2005 21:00 ]

Pagina: 1