Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Display gevonden, wat kan ik ermee?

Pagina: 1
Acties:

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Topicstarter
Ik heb hier een klein displaytje van een oude computer gesloopt, waar ik wat mee wil
temperatuur of belasting cpu weergeven, het display heeft de mogelijkheid om 3 cijfers weer te geven, en heeft 6 pinnen om bestuurd te worden, ik heb al op google gezocht naar het cijfer wat erop stond "TP-303" maar die vond niet zo veel wat erop lijkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.members.lycos.nl/boerderijkool/display.jpg

Het plaatje ziet er dus zo uit, het komt uit een oude pc, ik dacht een PI of amd K6 :P ofzo, die ik twee jaar geleden een keertje gesloopt hebt.

weet iemand hoe ik zoiets aan kan sturen via de computer zodat ik bijvoorbeeld de belasting kan laten zien of de temperatuur.

edit: ff link goed gemaakt

[ Voor 9% gewijzigd door Farmerpeter op 07-04-2005 11:29 ]

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

edit:
alstu
plaatje is alweer gefixed :)

[ Voor 96% gewijzigd door job op 07-04-2005 11:32 ]

• Farmerpeter

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Topicstarter
Ok bedankt, ondertussen had ik het zelf ook al opgelost

Verwijderd

Waarschijnlijk niks zonder zelf een controller te maken. Het punt met deze dingen is namelijk dat ze zijn gemaakt om 2 waardes weer te geven (turbo-snelheid of gewone snelheid). Het IC dat erop zit kan dus waarschijnlijk ook niks anders doen dan, afhankelijk van de stand van de turbo-knop, een bepaalde snelheid weergeven. De beste optie is dus om 7-segment displays direct aan te sturen, mbv een microcontroller (zoals de PIC16F877), of met behulp van een shift register het ding op je seriele/parallele poort aan te sluiten.

Verwijderd

Zoek eens op 7segmentdisplay in google

Het zijn namelijk drie 7-segment displays. Al zou het kunnen dat het eerste niet volledig werkt, en alleen maar een '1' weer kan geven.

• Farmerpeter

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Topicstarter
Ik heb wel een microcontroller de "IO solution" van Leiderdorp Instruments, maar die moet ik nog in elkaar solderen. Ik zal dus niet gebruik kunnen maken van de aansluitingen op de print, maar ik moet zeker de gewoon alleen het led blokje zelf gebruiken? en dan heb ik dus wel 12 uitgangen nodig en dat ding heeft er maar 10 d8 ik. :(

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Je zult idd het display appart gemultiplext aan moeten sturen, dit is zonder electronica ervering redelijk lastig. En dan kan je via je parallelle poort of compoort met schuiftegister de multiplexor aansturen die het display aan stuurt. Of rechtstreekd met een microcontroller zoals er al gezecht werd. Bijde opties zijn niet heel simpel.

Verwijderd

Iemand uit mijn klas heeft dit gedaan. Je kan dit aansluiten op de printerpoort met behulp van een multiplexer en (voor ieder 7 segments display) een bcd decoder. je kan dan een binaire waarde naar je printerpoort sturen en dan word dat door de multiplexer en bcd's vertaald naar een decimaal getal op je display. Het is te doen maar enige elektronica en programmeer ervaring is vereist. Succes!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik denk dat er weinig te vinden is over het ic. het is ic is namelijk dat zwarte puntje. die dingen zijn custom-made voor dat printje, en er bestaan geen datasheets van. want repareren is duurder dan een nieuwe maken.

heb je de orginele bedrading nog van de print, daarmee zou je kunnen uitvinden welke pin waarvoor dient.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Farmerpeter

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Topicstarter
Ok bedankt voor de info, ik heb nog niet zo veel electronica kennis in huis, ik ga eerst wel mn microcontroller in elkaar bakken en dan kijken of ik dit ding aan de praat krijg, trouwens jullie hebben het over multiplexen bij de parralelle poort, kan je bij de microcontroller wel gewoon een spanning aan een pinnetje geven, of heb je dat multiplex gebeuren dan ook nog nodig?

Pagina: 1