Toon posts:

Zalman 400B-APS valt tegen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Na veel juichende verhalen en reviews heb, op zoek naar een stille pc, de zalman 400b-aps aangeschaft. Echter de voeding valt mij zeer tegen! ik vind hem verre van stil, de casevoeding van aopen die er eerst inzat was gewoon stiller!!

Hoe is dit mogelijk? Is die zalman gewoon niet zo geweldig of heb ik een technisch probleem (de fan lijkt behoorlijk wat toeren te maken)...?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Klopt het dat die fan in die voeding temperatuur gestuurd is? In dat geval zou je casetemp dus bij moeten dragen aan de hogere toeren. Als hij je echt niet bevalt kan ik jou de Tagan aanraden, die zijn echt fluisterstil. Ik weet alleen of de fan werkt als ik mn oor op de fan zou houden

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad die zalman voedingen zijn temp gestuurd, maar mijn case temp is 25 graden: dat is toch niet heel hoog?

• aramdin
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:19:
Ja inderdaad die zalman voedingen zijn temp gestuurd, maar mijn case temp is 25 graden: dat is toch niet heel hoog?
Dat is een hele normale temperatuur idd. Als je echt niet tevreden ben zou ik hem gewoon terugbrengen, net zo makkelijk.

Instagram / YouTube

Verwijderd

Hoe warm is de lucht uit de voeding komt? (de 400B is niet de meest efficiente psu en die hitte kan misschien de fan harder laten lopen) De zalman 400b is relatief luidruchtig onder de stille voedingen voor zover ik weet. Misschien dat als je de fan vervangt met een beter exemplaar en hem op een vast voltage zet dat ie dan stiller word.(hij word misschien wel te heet als je dat doet)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:08:
Hoe is dit mogelijk? Is die zalman gewoon niet zo geweldig of heb ik een technisch probleem (de fan lijkt behoorlijk wat toeren te maken)...?
Houd je hand eens achter de voeding..
Als het goed is moet je dan nauwelijks een zuchtje wind kunnen voelen.

Ik heb wel de 400A, misschien dat die anders is.
Maar ik geloof dat er vrij weinig verschil tussen zit (voeding stekkers voor sata & wattage anders verdeelt)

[ Voor 20% gewijzigd door job op 07-04-2005 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
de hitte die uit de voeding komt is niet heel warm (heb geen termometer bij de hand) en er komt een behoorlijk briesje uit.....zou dan toch de case temp te hoog zijn?

Levert het wat (in stilte) op om er een papst case fan in te zetten of blijft de situatie dan gelijk (wat er bij komt door de papst gaat eraf bij de voeding)?

Rutger

Verwijderd

Het zou goed kunnen dat de fancontroller in 400B geneigd is om de fans hard te laten lopen. Je kunt dat omzeilen door een fan te vervangen en die constant op een bepaald voltage te laten lopen. Realiseer wel dat zodra je voeding open haalt je garantie weg is. Persoonlijk zou ik er geen papst erin stoppen. Zou eerder kijken naar iets in de trend van een nexus of een andere (low of medium speed) yate loon. Zoals ik al zei kan een te langzame fan te psu te heet laten worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 12:15:
Het zou goed kunnen dat de fancontroller in 400B geneigd is om de fans hard te laten lopen. Je kunt dat omzeilen door een fan te vervangen en die constant op een bepaald voltage te laten lopen. Realiseer wel dat zodra je voeding open haalt je garantie weg is. Persoonlijk zou ik er geen papst erin stoppen. Zou eerder kijken naar iets in de trend van een nexus of een andere (low of medium speed) yate loon. Zoals ik al zei kan een te langzame fan te psu te heet laten worden.
Ik bedoelde niet een papst fan in de voeding (zit er namelijk al een in), maar een papst in de case zodat de temp lager wordt en de zalman misschien minder hard loopt..Levert dat wat op?

Verwijderd

Heb je al een casefan? Zo ja, dan lijkt het me eerder de fancontroller van de voeding die problemen opleverd. Zo nee, dan kun je het proberen. (je moet nooit alle lucht via de voeding afvoeren)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 12:36:
Heb je al een casefan? Zo ja, dan lijkt het me eerder de fancontroller van de voeding die problemen opleverd. Zo nee, dan kun je het proberen. (je moet nooit alle lucht via de voeding afvoeren)
ik heb nog GEEN casefan.....en als ik die configuraties van al die stille pc's lees zitten daar dikwijls 4 (!) casefans in.....Dus alle lucht word bij mij door de voeding afgevoerd, waardoor de fan misschien wat lawaai maakt......

Papst casefans zijn het stilst toch? Als ik die op 5v zet, hoor je ze niet?

• aramdin
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 12:45:
[...]
Papst casefans zijn het stilst toch? Als ik die op 5v zet, hoor je ze niet?
Ze behoren tot 1 vd stilste. Het ligt er maar net aan welke je haalt, maar ga er maar vanuit dat een Papst op 7v bijna onhoorbaar is. Rond de 21db gaat al richting "erg stil" toe :)

Instagram / YouTube

Verwijderd

Voor de prijs kun je beter nexus fans halen. Als je nog geen casefan hebt moet je er zeker een nemen, ik dacht dat dat onderhand wel standaard was. 4 casefans lijkt me een beetje overdreven in een stille computer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:21:
Voor de prijs kun je beter nexus fans halen. Als je nog geen casefan hebt moet je er zeker een nemen, ik dacht dat dat onderhand wel standaard was. 4 casefans lijkt me een beetje overdreven in een stille computer.
maar met een casefan kan ik mijn computer dus stiller krijgen, doordat de voeding minder toeren gaat maken?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 23:06

makje

Professioneel prutser

Je had het antwoord toch zelf eerder ook al gegeven? De Zalman voeding is temp gestuurd en een hoge kast temperatuur zou dus de de voeding aanleiding kunnen geven om de fans sneller te laten draaien. Echter jouw case temp is nu al slechts 25 graden, een extra casefan zou die case temp misschien nog wel wat kunnen verlagen, maar het is onwaarschijnlijk dat 25 graden (slechts 5 graden boven normale kamertemperatuur!) te hoog en dus de oorzaak is....

Persoonlijk vind ik de meeste Zalman produkten erg goed, behalve de voedingen. Qua prestaties zijn ze bovengemiddeld (maar ook niet extreem goed ofzo), maar hét kenmerk van Zalma namelijk minder geluid valt gewoon zwaar tegen. Er zijn genoeg voedingen die evenveel of minder geluid produceren...

9800x3d

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, ik heb dezelfde ervaring met mijn 400B... Valt mij ook een beetje tegen... Kan ook komen doordat ik een CNPS-7000B-CU en een 80c in mijn kast heb zitten, levert nogal wat warmte op...
Ik moet zeggen dat het toevoegen van fans wel wat geholpen heeft om het geluid van m'n voeding terug te dringen... Had eerst 1 8cm front en 1 8cm achter fan... Die heb ik eerst op 7 volt gezet... Toen was dat wel stil... Maar de voeding niet...
Heb toen een tijdje een 12cm achterfan gehad, maar toen had ik te weinig aanvoer, en teveel afvoer, dus dat werd nogsteeds heet...
Heb nu twee 8cm front fans en die 12 cm achter fan... Dat heeft kwa geluid van de voeding zeker geholpen... Ga er tzt nog één 8cm front fan bij doen, en dan moet het maar genoeg zijn ;)

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:37

dodo79

witte dikke tonnie

hier nog 1 met een zalman 400B, maar hier hoor ik hem nagenoeg niet.
De cpu cooler (zalman 7700cu) komt er gewoon bovenuit wat het geluid betreft.
Ook de fan in de voeding blaast niet heel erg hard.
moet er wel bij verteld worden dat er 4 casefans in men kast zitten.

ofwel, tevreden hier

omdat het kan!

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Hier ook een met een 400B,heb hem al een tijdje en hoor hem niet,voedingslijnen zijn gewoon goed.
Volgens mij is je fan controller brak,terug sturen dus,je moet hem niet horen.
De Zalman is nagenoeg even goed als een Tagan of een Nexus,ga de reviews maar na,ik heb hem nu al een jaar en heb toendertijd de reviews nagelezen,is gewoon een goede voeding met mooie volt lijnen en genoeg ampéres :)

PowerStation

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk dat het er ook aan ligt hoe stil de rest van je computer is...

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Ik heb deze ook en ik vind heb stil, laat ik zeggen mijn zalman 700vf en de 7700 komer en bijna boven uit.

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

als je echt een stille voeding wil, dan moet je een BeQuiet nemen, die hoor je niet eens, zo stil, iets van 16Db idle

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Fern schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:44:
.

Hoe weet ik of die fan controller brak is dan??

Ik ga maar ff een casefan installeren en misschien dit er ook bij kopen...http://www.ikbenstil.nl/product_info.php?products_id=156

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:02:
Fern schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:44:
.

Hoe weet ik of die fan controller brak is dan??

Ik ga maar ff een casefan installeren en misschien dit er ook bij kopen...http://www.ikbenstil.nl/product_info.php?products_id=156
Volgens mij niet, heb hier een Zalman 400B, maar valt mij ook erg tegen. Ligt puur aan de casetemps. Heb zelf geen casefans, wel een 7000B en een ZM80D. Als je je Pc aandoet is die ook eerste paar minuutjes stil bij mij... Heb helaas ook geen ruimte voor casefans (oude A-open Bigtower)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:21:
NEXUS maakt zelf geen fan's, ze laten hun naam op een fan plakken. Dat kan soms goed uitpakken, maar is geen garantie dat alles van Nexus goed is.

Fabrikanten zoals Papst produceren een scale aan fan's en daarvan moet je een Low of Mid-power variant kiezen. Het toerental bepaald de hoeveelheid geluid. Zelfs een slechte low cost fan op een laag toerental is stil.

Het probleem van de poster is gemakkelijk oplosbaar met één case fan die op een laag toerental draait en de warme lucht uit de kast naar buiten blaast. De fan in de Zalman voeding is temperatuur gestuurd en als alle (warme) lucht door de voeding naar buiten moet gaat deze fan meteen sneller draaien met als resultaat meer geluid (lawaai). Het is vaak zoeken naar de juiste fan toerentallen voor het stilste resultaat.

Verwijderd

Nog even een aanvulling; dat een Tagan voeding zo stil is komt omdat de fan zo langzaam draait. Als een fan langzaam draait wordt er ook weinig lucht verplaats en wordt de voeding slechter gekoeld. Het resultaat is een warme (hete) voeding die stil is. Een verhaal dat ze er niet bij vertellen is dat de levensduur en betrouwbaarheid van slecht gekoelde elektronische componenten veel minder is dan die van goed gekoelde componenten. Met al deze kennis en 1+1= 2; wees voorzichtig met stille en hete componenten zoals een voeding.

Een goede stille voeding heeft inwendig een grote fan draaien op een laag toerental die lucht blaast over een groot koellichaam.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Het vervangen van de fan in een zalman koeling lijkt me niet echt nuttig.
Zalman gebruikt zelf al stille fans, zou me niets verbazen als het effect (behalve verlies van garantie) nul is.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik denk haast dat er iets mis is met jou voeding. ik heb namelijk in een pc waterkoeling. en de hd's in zo'n silentmax behuizing zitten. zo goed als onhoorbaar. ook heb ik daar een zalman voeding bij die ik ook niet hoor (slechts op 10cm afstand hoor ik het eerste geluid van de pc)

Verwijderd

SilentMaxx 480W voedingen standaard met 2 x 80mm Papst fans. Dit lijkt mij toch een hele stille indien je casetemps laag zijn!

Verwijderd

een tagan voeding is verre van stil, de enige stille voedingen die ik heb gehoord zijn die van bequiet, zelfs als je je oor er vlak naast houd hoor je hem bijna niet.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Ik heb ook een Zalman 400 Watt voeding gehad. Ook ik vond de geluidsproductie tegenvallend voor een bedrijf als Zalman dat zich toch profileert als maker van stilte.

Mogelijk wordt de temperatuurssturing in de fabriek niet goed afgeregeld waardoor sommige voedingen de fans sneller hebben draaien dan eigenlijk nodig. Hoe dan ook, zelfs los uit de computer en gestart met het verbind-de-twee-pinntjes-truukje is de voeding duidelijk hoorbaar. Aangezien heel wat mensen de Zalman niet echt fluisterstil vinden en ook in vergelijkende reviews de Zalman zelden als echt stil naar voren komt denk ik niet dat dit een uitzonderingsgeval is.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Avvd
  • Niet online
even een kick omdat dit mij een goed topic hiervoor leek.

ik heb nou dus ook chipset cpu en vga watergekoeld met een reserator. nou maakt de voeding mij ook teveel geluid (na een tijdje) daarom wilde ik die vervangen door een papst fan. maar kan ik dan het beste een fan pakken met 1300 toeren of 2050. en gaat de zalman voeding niet moeilijk doen als ik hem rechtstreeks op de 12 volt zet en dat de voeding dan ziet dar er geen fan aan hangt? en is de voeding beveiligt tegen oververhitting

[ Voor 49% gewijzigd door Avvd op 26-06-2005 19:19 ]

• Avvd
  • Niet online
ik heb even opgezocht een zalman fan zm-F1 (ik neem aan dat die ook in de voeding zit) heeft een flow van 20.6 CFM(Silent) en 36CFM (normal)

een 1500rpm papst van heeft een flow van 19.6 CFM
kan deze dan zonder problemen worden aangesloten op de temperatuur geregelde sensor van de zalman voeding?

en volgens mij draait de voeding bij mij altijd op noiseless. niet op stil maar ook niet op normal (stil is de fan helemaal uit volgens mij)

even een pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/power/400b_02.gif
volgens mij zit ik als ik de computer opstart in het noiseless gedeelte en als de computer een half uurtje aangaat in het silent gedeelte wat 20-25 dB betekent en dus hoorbaar is.
de zm-F1 fan heeft een dus een flow van 20,6 CFM als die in silentmode zit. en de papst 19.6 zou die 1CFM dan veel uitmaken? hij heeft dan wel niet meer de marge om of en toe naar normal mode te gaat al heb ik dat nog niet mee gemaakt. want ik heb ook nog 4 casefans die op 5 volt draaien en onhoorbaat zijn

[ Voor 41% gewijzigd door Avvd op 26-06-2005 19:26 ]

Verwijderd

anders koop je een 2050 rpm van hetzelvde model (19db ipv 12) en stop je er een fanmate tussen.. als je dan wat speelruimte hebt kun je hem altijd nog wat om laag schroeven.

even om nog wat aan het topic toe te voegen: ik heb naast zalman 400 watt (a versie) ook een ati silencer 2, een CNPS-7000AlCu (@ 1500rpm) en een zalman case fan (12Db , 1500 rpm).
Ik kan nu niet precies meer merken wat het meeste lawaai maakt.. ik heb het idee dat de airflow van de casefan (zit helaas zo'n rooster achter) nu het meeste lawaai maakt.. dus mijn zalman voeding is best stil :)

hoewel mijn voedingslijnen er wel een beetje matig uit zien :X

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 19:37 ]

• Avvd
  • Niet online
ja ik heb nou een reserator 1 waarmee gpu en chipset is gekoeld. en de hd's zijn ilde ook geluidloos de voeding komt er bovenuit. (en nee mijn voeding is niet kapot) ik wil mijn pc gewoon 100% stil hebben. en het laatste is dus nou mijn voeding

Verwijderd

gewoon zelf je voeding modden, enermax 350, 92mm fan er uit knallen die is toch maar voor de extra en een 80mm fan op 5volt late draaien, draait hier al 2 jaar als een zonnetje

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 21:13:
gewoon zelf je voeding modden, enermax 350, 92mm fan er uit knallen die is toch maar voor de extra en een 80mm fan op 5volt late draaien, draait hier al 2 jaar als een zonnetje
En waarom zou ik een 92mm fan willen vervangen door een 80mm fan? beetje raar...

• Avvd
  • Niet online
ik houd in iedergeval mijn zalman voeding (goede prestaties) alleen vraag ik me af of de fan van 19,6CFM genoeg is. want ik wil niet dat mijn voeding doorbrand.

in de zalman voeding zit toch al een 80mm fan.

[ Voor 14% gewijzigd door Avvd op 26-06-2005 22:24 ]

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 10:55
is het niet toevallig een andere fan die veel herrie maakt?

ik heb zelf de 400B en die is zolang ie schoon is heel stil.

videokaarten met gewone coolers kunnen ook veel herrie maken!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rico_fxp schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:28:

Nou, bij mij zeker niet... Als ik de fan van de zalman voeding stil hou is mijn systeem bijna helemaal stil...

• Avvd
  • Niet online
mwa hij is niet meer stil als de rest van je pc 0,0 geluid maakt :) dan hoor je de voeding er ruim bovenuit. (wel zacht) maar mij stoort het gewoon als de rest 0,0 geluid maakt

[ Voor 5% gewijzigd door Avvd op 27-06-2005 01:31 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 19:24:
anders koop je een 2050 rpm van hetzelvde model (19db ipv 12) en stop je er een fanmate tussen.. als je dan wat speelruimte hebt kun je hem altijd nog wat om laag schroeven.

even om nog wat aan het topic toe te voegen: ik heb naast zalman 400 watt (a versie) ook een ati silencer 2, een CNPS-7000AlCu (@ 1500rpm) en een zalman case fan (12Db , 1500 rpm).
Ik kan nu niet precies meer merken wat het meeste lawaai maakt.. ik heb het idee dat de airflow van de casefan (zit helaas zo'n rooster achter) nu het meeste lawaai maakt.. dus mijn zalman voeding is best stil :)

hoewel mijn voedingslijnen er wel een beetje matig uit zien :X
Check je lijnen dan maar eens met een multimeter....
Bij mij geeft speedfan aan 12,46 terwijl het 12,24 is.
Kan bij jou andersom zijn.

specs

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:28
rico_fxp schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:28:

Bij mij is die ook stil. Heb dan ook wel verder goede airflow, maar toch snap ik niet waarom anderen hem zo lawaaierig vinden. Iemand rade een Tagan aan, vreemd genoeg maakt die bij mij heel veel lawaai en heb hem omgeruild voor een Zalman (die muisstil is).
Mss handig om te weten, de venti's van de Tagan worden op het verbruikte vermogen aangestuurd en de Zalman op warmte. Blijkbaar heb ik een systeem dat veel energie lust en dus "mijn" Tagan lawaaierig maakte.

no comment

Verwijderd

J0J0 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 01:48:
[...]

Check je lijnen dan maar eens met een multimeter....
Bij mij geeft speedfan aan 12,46 terwijl het 12,24 is.
Kan bij jou andersom zijn.
goed idee. zal ik wel eens doen ja.. maar voorlopig is m'n systeem helemaal stabiel.. dus kan ik er niet echt mee zitten :)

• Avvd
  • Niet online
schop weet iemand of die 19,6 cfm voldoende is want dat is de enigste paps van de 2 die ik kan krijgen hier in de buurt

Verwijderd

ik denk het niet: hij draait zowiezo al lager dan de silent stand.. en als ie dan heter wordt (wat die voeding zowiezo al wordt) lijkt het me dat ie daar wel eens kapot van zou kunnen gaan.
Kan je niet het 2050 rpm model ergens bestellen? die is 19 Db (nog steeds stiller) en die kan je dan eventueel met een fanmate nog naar beneden afstellen (zodat je bijv. op 15 of 16 db uit komt).

als je hele systeem watercooled is.. waarom dan geen watercooled PSU?

edit:
welke fan hebben ze er dan standaard in zitten? Hoeveel is de max airflow dat dat ding geeft (Dus in "normal mode") want het lijkt mij alsof hij niet meer als 30-35 CPM geeft dan ofzo.. en dan zou dus het 2050rpm model van papst standaard al stiller zijn (19Db bij 33 CPM ipv 31 Db)

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 11:36 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Here is a detailed image of the fan. It's a NMB, # 3110GL-B4W-B30, a 0.22A 12VDC variant. The NMB on-line catalog cites a lower 0.17A for the same model, which is rated for 32 CFM at 2800 RPM and 28 dBA. This SPL rating is in free air without impedances; it is sure to be much higher in the PSU.

Verwijderd

vaag.. kan je er dan niet gewoon beter een Papst Fan 8412N/2GML(E) 8x8cm, 2050rpm in zetten? die doet 33CFM @ 19 Db @ 2050rpm :? dat scheelt je gewoon 9 db.. is 8 keer zo stil! (als ik op heb gelet bij natuurkunde)
Eventueel met een fanmate ertussen..

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 11:44 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Uitgebreidere specs:

MODEL (RPM) (CFM) (Pa) (dBA)
3110GL 2700 31.78 26.5 28

8412NGMLE 45,0 m3/h 2050 min-1 19dB(A)
8412 NGME 58,0 m3/h 2600 min-1 26dB(A)

Is inderdaad het proberen waard...

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2005 11:56 ]

• Avvd
  • Niet online
wat voor fan erin zit zou ik niet weten. ik had gekeken maar het was in ieder geval geen standaard zalman fan.

waarom psu niet watercooled: duur het brengt teveel warmte mee voor de reserator

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-02 21:46
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:52:
Nog even een aanvulling; dat een Tagan voeding zo stil is komt omdat de fan zo langzaam draait. Als een fan langzaam draait wordt er ook weinig lucht verplaats en wordt de voeding slechter gekoeld. Het resultaat is een warme (hete) voeding die stil is. Een verhaal dat ze er niet bij vertellen is dat de levensduur en betrouwbaarheid van slecht gekoelde elektronische componenten veel minder is dan die van goed gekoelde componenten. Met al deze kennis en 1+1= 2; wees voorzichtig met stille en hete componenten zoals een voeding.

Een goede stille voeding heeft inwendig een grote fan draaien op een laag toerental die lucht blaast over een groot koellichaam.
Er zit ook niet voor niks 3 jaar garantie op ;) En veel airflow is er niet nodig in een Tagan voeding omdat deze enorme koelblokken gebruikt. Met een beetje ventilatie in de kast wordt hij ook helemaal niet zo warm (bij mij is hij gewoon ongeveer zelfde temp als kast, hooguit 5 graden warmer)

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 29-06-2005 18:01 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:44
Bij mij was er door het transport een transistor achtig ding (geen verstand van :P) dicht tegen de fan aan gaan zitten. Hierdoor maakte die erg veel lawaai.
Even voeding opgengemaakt, alles weer op z'n plek geduwt... en hij is super stil! :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, vanmiddag de gok genomen... Een 1500 rpm papst in het ding gezet... En eindelijk; stilte... Ik heb ook het idee dat die fan sowieso beter koelt, want hij draait nu wel erg langzaam...
Er zit trouwens ook een stelschroefje op het printje waar de fan op zit... Iemand al aangedurfd om daar aan te draaien?

• Avvd
  • Niet online
heb je hem rechtsreeks op de 12 volt gezet? of op de temperatuur geregelde sensor? en zou je ze eens allebei op de 12 volt kunnen zetten en willen kijken of ze ongeveer evenveel flow geven?(of is dat teveel werk) en wordt de voeding nou nog steeds goed gekoeld

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spacejam schreef op zondag 03 juli 2005 @ 17:29:
heb je hem rechtsreeks op de 12 volt gezet? of op de temperatuur geregelde sensor? en zou je ze eens allebei op de 12 volt kunnen zetten en willen kijken of ze ongeveer evenveel flow geven?(of is dat teveel werk) en wordt de voeding nou nog steeds goed gekoeld
Mjah, ik ga niet weer die voeding uit elkaar halen, maar ik heb hem dus op de draadjes van de oude voeding gezet, dus op de temperatuurregeling...
Zal nog wel even proberen hoeveel herrie de andere drie 1500 rpm papst fans maken als ik ze op 12v zet. Maar dat is volgens mij een stuk meer dan de fan nu maakt...
En of de voeding goed gekoeld wordt, kan ik niet echt bepalen, zou ik een thermometer ofzo moeten hebben...

• Avvd
  • Niet online
even onder full load aan de behuizing voelen of die warmer is dan de lucht die eruit komt. hij mag niet warmer zijn. geeft de papst fan meer flow dan de fan die erin zat. en de fan die erin zat tegenover een andere papst fan (je hebt er 3 lees ik)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alle 8cm papst fans die ik in mijn computer heb zitten geven evenveel airflow, en zoals je hierboven kunt lezen, geeft de 1500rpm fan evenveel airflow als de fan die erin zat. Dus op vol vermogen zou die evenveel moeten koelen. Zal eens voelen of de behuizing warmer is dan de lucht.
Wat bedoel je met die laatste zin?

• Avvd
  • Niet online
de fan die erin zit van zalman vergelijken met een papst fan van 1500rpm

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spacejam schreef op zondag 03 juli 2005 @ 21:48:
de fan die erin zit van zalman vergelijken met een papst fan van 1500rpm
met betrekking tot?

Verwijderd

-nm- tijd voor slapen :O

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 22:55 ]

• Avvd
  • Niet online
geluid en flow. (beiden op 12 volt)

[ Voor 46% gewijzigd door Avvd op 03-07-2005 23:03 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spacejam schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:03:
geluid en flow. (beiden op 12 volt)
Nouja, voor airflow zullen we de specs van de fabrikant maar geloven... Geluid zal ik testen, maar doe ik wel op 7 volt... Aangezien ik alles op 7 volt heb lopen...

• Avvd
  • Niet online
oke maar in de zalman voeding zit geen zalman F1 fan dus de flow weet ik ook niet.maar ik ga nou ook gewoon voor de 1500rpm fan. aangezien je nou nog kan posten en je voeding nog niet is doorgefikt zou die wel genoeg koelen :P

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad met de voeding in mn antec sonata kast. Dat ding zou zogenaamd ook ontzettend stil moeten zijn, maar hij was veel luidruchtiger dan de cheape voeding uit mn vorige a-open kastje. Ik heb de fan toen ook vervangen door een Zalman F1 fan (papst was me ff te duur, wilde eerst even die zalman fan van 5 euro proberen).
De voeding is nu iig wel lekker stil/onhoorbaar. Aangezien in die voeding ook een temperatuurregeling zit neem ik aan dat ie hem vanzelf wel hoger zet als de boel te heet wordt. Daarom heb ik ook niet zo gelet op de specs/cfm etc. van de fan, aangezien ie nu nog lang niet op volle toeren draait. De voeding is wel vrij warm, maar dat was ie met de standaardfan ook al.
We zullen zien.... :P

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 04-07-2005 00:14 ]

Verwijderd

Denk toch dat het aan je fan ligt, ik heb zelf wel de 400A maar die is muisstil, ik hoor alleen een zacht geblaas als ik mijn oor op de fangaurd leg, wel heel dichtbij dus :)
Kan me niet voorstellen dat de 400B meer herrie maakt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spacejam schreef op zondag 03 juli 2005 @ 23:56:
oke maar in de zalman voeding zit geen zalman F1 fan dus de flow weet ik ook niet.maar ik ga nou ook gewoon voor de 1500rpm fan. aangezien je nou nog kan posten en je voeding nog niet is doorgefikt zou die wel genoeg koelen :P
dit stond hierboven al:
Here is a detailed image of the fan. It's a NMB, # 3110GL-B4W-B30, a 0.22A 12VDC variant. The NMB on-line catalog cites a lower 0.17A for the same model, which is rated for 32 CFM at 2800 RPM and 28 dBA. This SPL rating is in free air without impedances; it is sure to be much higher in the PSU.
Moet zeggen dat de voeding wel warm is, maar ik kan m'n hand erop houden, en ik heb echt niet van die vuurvaste handen... Heb het idee dat er wel ongeveer net zoveel lucht uitkomt als eerst...

• Avvd
  • Niet online
ik heb zojuist toch de 2050/19dB/26.5CFM fan besteld (tegenover hierboven de 1500rpm fan) omdat de temperatuur regeling hem toch wel lager zet en dat 19dB al onhoorbaar zou moeten zijn.

• Avvd
  • Niet online
ik heb er nou toch een 1500 rpm fan inzitten. maar hij gaat gewoon helemaal niet aan en op een gegeven moment wordt de voeding toch aardig warm en zet ikhem maar uit. Gaat ie bij jou wel echt aan? (mikeyman)

Verwijderd

je moet die 1500 rpm fan niet op de controller van de voeding aansluiten.... gewoon op de 12v zodat ie altijd op 1500 RPM loopt (hoewel die 1500 wel weinig CFM geeft ..)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spacejam schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 23:42:
ik heb er nou toch een 1500 rpm fan inzitten. maar hij gaat gewoon helemaal niet aan en op een gegeven moment wordt de voeding toch aardig warm en zet ikhem maar uit. Gaat ie bij jou wel echt aan? (mikeyman)
Jahoor, werkt prima... Heb je wel de kabeltjes goed aangesloten? Echt warm wordt het ook niet trouwens...

• Avvd
  • Niet online
nou wordt het helemaal raar. ik had de voeding weer opnieuw opengemaakt en de fan opnieuw aangesloten. en toen ik de pc aanzette deed de fan het op een heel laag toerental. toen had ik hem uitgezet en een uur later weer aan. en toen deed de fan het weer niet. op 12 volt rammelt de fan ook een beetje waardoor die dan nog behoorlijk wat geluid maakt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

is die fan wel goed dan? Netjes gesoldeerd?

• Avvd
  • Niet online
ik heb echt nogal een domme (misschien ook niet) fout gemaakt

ik ging er namelijk vanuit:
code:
1
2
3
Rood   +
Wit    -
Blauw  RPM

En het moet zijn:
code:
1
2
3
Rood   +
Wit    RPM
Blauw  -

[ Voor 19% gewijzigd door Avvd op 19-07-2005 19:13 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, dan is het zelfs nog vreemd dat ie het uberhaupt gedaan heeft...
Hoe gaat het nu met de voeding...?

• Avvd
  • Niet online
ik ga de fan er weer uit halen ik vind toch dat ie veels te heet wordt. na een paar uur ilde. ik voel de warmte door de kast heen en dan vind ik het toch echt te warm. ik denk dat ik voor de 2050rpm fan ga nou. (hij ratelt overigens nog steeds :/ )

[ Voor 9% gewijzigd door Avvd op 20-07-2005 18:07 ]

Pagina: 1