Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vandalisme bestendig knopje..

Pagina: 1
Acties:

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 21:33
Ik heb nu een paar van die knopjes (met ingebouwde led) gehaald (ja geld over :p) en bij elke knop wordt een weerstandje geleverd en 4 van die "vlaksteekhulzen"..

Nu ben ik een echte n00b op het gebied van die ledjes en weerstanden, dus vandaar mijn vraag:
Er zitten 4 aansluitingen (+, - en bij die andere 2 staat een "B"..) op die knop, maar hoe en wat moet ik die led nu aansluiten?
Mijn gevoel zegt dat die + en - gewoon voor zichzelf spreken en dat weerstand tussen die andere 2 aansluitingen moet (Diegenen waar een "B" bij staat)..

Heb ik gelijk of moet het anders?

Alvast bedankt :)

PS: het gaat om deze dingen: http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=2266

Verwijderd

Het lijkt me dat de + en de - de voedingsspanning voor de LED aanduiden. Hier sluit je dus een spanningsbron in serie met de weerstand op aan (in dat geval is de LED altijd aan). De B contacten zullen dan wel de schakelaarscontacten zijn, die gewoon verbonden worden zodra de knop wordt ingedrukt - dit kun je gewoon bepalen met een multimeter.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 11:13 ]

Verwijderd

hang er even een voltmeter aan op de ohm stand.
Als je de knop in duwt worden 2 van de 4 contacten 0 weerstand, de andere 2 hebben altijd dezelfde weerstand.

De bijgeleverde weerstand zet je in serie met de led in de knop zodat de led 3.6 volt krijgt en de weerstand de rest. Dus + > weerstand > knop > -

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 11:19 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
+ en - voor de LED en de twee B's voor button :?

• aaajeetee
Mja, zoals ik al zei ben ik een n00b op dat gebied en heb dus dat gereedschap ook niet in huis :p

Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.aaajeetee.nl/plaatje2.jpg

edit: let niet op kwaliteit etc svp 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door aaajeetee op 07-04-2005 11:18 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Simpel. Weerstandje aan de -, dan op plus en de weerstand spanning voor je lichtje. B is inderdaad voor Button.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

En nou moet je wel even weten wat voor weerstandje het is.
Straks is de weerstand bedoelt om voor de 5 volt te hangen, en hang jij hem straks aan de 12 volt.

• aaajeetee
Tis een weerstandje met 3 kleuren: goud-achtig, rood, paars en geel..

Dus ik moet de led gewoon met + en - verbinden en dan dat stekkertje van het Mobo (aan/uit-stekker zeg maar) die moet dus op de B worden aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door aaajeetee op 07-04-2005 11:50 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

de weerstand voor de plus (of min boeit niet egt) en er spanning op zetten. de B is voor de schakelaars.. moeilijk of niet ? :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• aaajeetee
noksiejus schreef op donderdag 07 april 2005 @ 12:30:
de weerstand voor de plus (of min boeit niet egt) en er spanning op zetten. de B is voor de schakelaars.. moeilijk of niet ? :)
Uhm.. nog weer even een n00bische vraag.. maar welke schakelaars? :?
Ik wil zo'n knop dus gewoon ter vervanging van mijn huidige aan/uit knop gebruiken, die gebruikt dus alleen dat draadje dat naar het mobo gaat..

Dus dat draadje moet dus op de + en -, en de led op de + (of -)..

Sorry voor al die vragen, maar wil strax niet dat mn ding op wordt geblazen ofzo.. :P

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Je hebt een + en een -.
Aan de minpool hang je de weerstand. Aan die weerstand hang je een draad die je verbind met de zwarte draad uit een molex.
De plus verbind je met een rode of een gele van je molex (moet je even uitrekenen welke je moet hebben. rood = 5 volt geel = 12)

Dan heb je nog 2 aansluitingen over.. Die B dus. Die moet je dus aansluiten aan je moederbord.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34
ajt schreef op donderdag 07 april 2005 @ 12:41:
[...]

Uhm.. nog weer even een n00bische vraag.. maar welke schakelaars? :?
Ik wil zo'n knop dus gewoon ter vervanging van mijn huidige aan/uit knop gebruiken, die gebruikt dus alleen dat draadje dat naar het mobo gaat..

Dus dat draadje moet dus op de + en -, en de led op de + (of -)..

Sorry voor al die vragen, maar wil strax niet dat mn ding op wordt geblazen ofzo.. :P
Wees niet bang dat gaat niet gebeuren. Heb 2 maanden mijn pc aangzet door een schroevedraaier op het mobo te zetten en ff een vonkje te laten springen op de 2 pinnen.

• aaajeetee
job schreef op donderdag 07 april 2005 @ 12:45:
Je hebt een + en een -.
Aan de minpool hang je de weerstand. Aan die weerstand hang je een draad die je verbind met de zwarte draad uit een molex.
De plus verbind je met een rode of een gele van je molex (moet je even uitrekenen welke je moet hebben. rood = 5 volt geel = 12)

Dan heb je nog 2 aansluitingen over.. Die B dus. Die moet je dus aansluiten aan je moederbord.
Bedankt voor de heldere uitleg! Nu ik dit zo lees snap ik dat van die anderen ook wel.. maja :D

Led-spanning is 3.6 Volt.. de weerstand is 4.7 KOhm (http://www.okaphone.nl/calc/ : geel-violet-rood-goud)..
Iets zegt mij dat ik de 5Volt draad moet gebruiken..

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Weet je zeker dat het geel-violet-rood is? Ik denk eerder dat rood bruin moet zijn.
Op dit plaatje is het ook te zien: http://shop.freezinghardw...ctimages/2266-GIF2327.jpg

Dat zou dan 470 Ohm worden. Als je er 12 volt op zet, en er valt 3.6 volt over het LEDje, dan moet er 10.4 volt weg vallen over de weerstand. Dan loopt er een stroom van 22 mA, wat vrij normaal is voor een fel LEDje.
Maw: Het is zeer waarschijnlijk voor 12 volt geschikt.

• aaajeetee
Bij nader inzien.. tis idd bruin ja :P

Hartstikke bedankt allemaal _/-\o_
Ga ik nu even wat draadjes gaan aansluiten :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik neem aan dat je de led als powerled of hardeschijf-led wil gaan gebruiken...

Dan hoef je de weerstand niet te gebruiken, die zit immers al op je moederbord

Je pakt gewoon de huidige aan/uit knop, de 2 draden daarvan zet je over op de B-aansluitingen (maakt niet uit als je die omdraait, werkt ook)

En van je powerled hang je ze aan de + en -. Dat maakt wel uit hoe je ze aansluit, als je ze verkeerdom doet werkt je led niet (maar je kan er niks mee kapot maken) en moet je de draden dus omdraaien.

Makkelijke manier om de - van je powerled uit te vinden is kijken naar het ledje zelf, dat zijn in de meeste gevallen ronde leds, en aan een kant zijn ze op een of andere manier vlak, vaak in het "ringetje" wat onderaan de led zit. dat is dan de - pool van je led.

• aaajeetee
www.aaajeetee.nl/result.jpg het resultaat.. it works :p :9

Hartelijk bedankt voor de antwoorden, de andere knopjes lukken nu ook wel :D

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
weet er soms iemand waar ik deze knopjes in belgie kan kopen? liefst omgeving gent :)

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Hebben ze in Belgie geen Conrad catalogus??
Staan ze vast wel in . . . ;)

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Afterburner79 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:25:
Hebben ze in Belgie geen Conrad catalogus??
Staan ze vast wel in . . . ;)
Zijn bij aquacomputer.de te bestellen

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

freezinghardware... ja das een NL bedrijf maar verzend ook naar belgie ;P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1