Toon posts:

[DIY] Filter maken voor Altec-Lansing sub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, oke zal de situatie even zo snel mogelijk en duidelijk uitleggen. Heb hier dus een sub liggen van altec-lansing die uit een 2.1 setje komt die ooit bij een dell pc werd verkocht. Nou die sat zijn met een enkeltje filipsteinen. Die sub leeft nog en nu wil ik die aan sluiten op een 2 keer 50watt rms (4 / 8 ohm) Teac versterker. Hij heef namelijk een dubbele bobine. Dus 4 draadjes ;) . Nou denk je ... wat is het probleem? de versterker die bij de subkast in zit die leeft dus niet meer.. en laat nou net zijn dat daar ook de filter op/in zat... :/ .
Dus mijn vraag. Kan iemand me meehelpen omgauw een standaard filtertje (wat weerstanden etc) om dit sub af tekappe op bv 250hz? dus dat hij van 0 tot 250hz bereik heeft.... Nog beter dat hij tussen de 50 en 250 speelt.
Sorry voor deze vraag maar ik ben zelf echt compleeeeet noob op het gebied van filters etc...
O ja ik heb soldeer skills 8)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Beste is een actief filter. Passief is bijna niet te doen omdat het impedantieverloop niet echt leuk is. Wil je toch passief, pleur dan gewoon een uF of 200~300 paralell aan de woofer. Dat doet wel iets, maar niet al te veel (1e orde). Wil je meer, wordt het al snel een stuk duurder, imho het ding niet waard.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 07-04-2005 11:40 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:36:
Beste is een actief filter. Passief is bijna niet te doen omdat het impedantieverloop niet echt leuk is. Wil je toch passief, pleur dan gewoon een uF of 200~300 paralell aan de woofer. Dat doet wel iets, maar niet al te veel (1e orde). Wil je meer, wordt het al snel een stuk duurder, imho het ding niet waard.
Idd... als de hoge tonen maar weg zijn. Het is voor me neefje die wat meer bas wil naast zijn USblasters met echt 2000watt pmpo!!!111oneoneon 8) . ZEt dat ding gewoon in een litertje of 7 a 10 met br of gesloten.
Dus gewoon passief ja... maar wat bedoel je met de impedantieverloop?

bijdesnelweg: vond dit nog aan spec's misschien hebben jullie er wat aan.
Subwoofer:
Driver: One 6 inch dual voice coil
Subwoofer: Power 50 Watts at <0.8% THD
Crossover Frequency: 150Hz
Input Impedance: >10k Ohms
Input Sensitivity: 300mV for full output

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 12:19 ]

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 12:15:
[...]

Idd... als de hoge tonen maar weg zijn. Het is voor me neefje die wat meer bas wil naast zijn USblasters met echt 2000watt pmpo!!!111oneoneon 8) .
2000 watt my ass! :X

Verwijderd

Topicstarter
Weer zo iemand die er niks vanaf weet en blaat maar rond dan eerst goed te lezen.... PMPO!!!!!! piek vermogen van 0.000001sec! (het was sarcatish bedoelt..) OMG dat moet je nu toch wel weten hoor... die dingetje leveren nog niet eens 18watt....ik wil trouwens niet eens weten op hoeveel ohm... :X :+

Nou DP ... gewoon uFje pakken? of kan je nog meer met die info van paar post's omhoog daar over dat subje

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 13:03 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm..

Ik zou een dikke spoel bestellen (1,5mm2 draad) van rond de 6mH - 6,5mH. Dan filter je 6dB rond de 200 Hz. Snel en simpel.

Overigens is 200Hz nog steeds hoog.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:14:
Ehm..

Ik zou een dikke spoel bestellen (1,5mm2 draad) van rond de 6mH - 6,5mH. Dan filter je 6dB rond de 200 Hz. Snel en simpel.

Overigens is 200Hz nog steeds hoog.
150?zoals in de spec sheet???? en dan een 7mH nemen???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 13:43 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Spoel in serie kan idd ook, maakt niet zoveel uit eigenlijk. Aangezien je impedantie toch niet weet is het allemaal een grote gok... Die specsheet zegt vooral iets over de amp die eraan hangt, en weinig tot niks over de woofer.

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 07-04-2005 14:09 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Zet anders een multimeter op de woofer, en check even de weerstand. Rond de 6,5 is ongeveer 8Ohm.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:51:
Zet anders een multimeter op de woofer, en check even de weerstand. Rond de 6,5 is ongeveer 8Ohm.
Bijna goed man! :o
6.67 dus 8ohm totaal over de 4 draaitjes gemeten
maar sluit toch links / rechts kanaal op aan.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Goed,

Een tweede orde filter die vanaf 150 Hz afkapt:

In serie een 12mH spoel, parralel een 190uF condensator.
Bij elkaar een prijzige combi...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:42:
Goed,

Een tweede orde filter die vanaf 150 Hz afkapt:

In serie een 12mH spoel, parralel een 190uF condensator.
Bij elkaar een prijzige combi...
Dat zou zijn als de impedantie mooi vlak zou zijn. Is het echter niet, zeker niet op die frequenties. Wil je dit filter gebruiken zul je nog een impedantiecorrectie moeten toepassen om het echt goed te laten werken. Bedenkt ook dat dit niet goedkoop gaat worden. Het is een heel erg behoorlijk forse spoel en een dikke condensator.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ik denk idd dat het bijna goedkoper is om een actief filtertje voor de amp te zetten...

Ik weet ook wel dat de conrad voor iets van 20 euro een passief sub/sat filtertje verkoopt; wellicht is dat wat?

Pagina: 1