20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
* moto-moi sloopt 'grote' topique' eruit
Mjah, ik gebruik sowieso bijna overal Testing, en hoe die release nou heet, maakt mij niet zo bar veel uit
Verder zijn er genoeg dingen gebackport, dus je hoeft niet perse op Sarge te wachten om bijv. de nieuwste MySQL te draaien.
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
doet niet aan icons, usertitels of signatures
Het zal ook vast allemaal met backporting kunnen e.d. maar dat vindt ik teveel gekloot en sarge is momenteel stabiel genoeg.
Verder vindt ik het niet zo heel boeiend wanneer Sarge stable wordt aangezien ik toch altijd woody/sarge in mijn apt.conf heb staan. Overigens zouden ze wel is vaker een stable release mogen doen (1 keer in 3 jaar is niet echt veel)
Mistakes are proof that you are trying...
Ik gebruik op mijn fileserver (op een mail/dns dingetje na zijn al mijn linux-bakken fileservers
Met woody en backports kom je er dus ook
[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 07-04-2005 10:22 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
C# met databaseconnectivity onder een stable release!
Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging
Ik doe altijd op m'n stable machines even met "dselect" aangeven datie op testing moet halen, apt-get update, en dan bijvoorbeeld apt-get install module-init-tools. Is dat niet simpeler?Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 07 april 2005 @ 10:20:
'willen' gebruiken nou niet direct, ik blijf gewoon stable draaien, hoe die nu dan ook heet
Ik gebruik op mijn fileserver (op een mail/dns dingetje na zijn al mijn linux-bakken fileservers) maar 3 dingen van backports.org: module-init-tools zodat ik een 2.6 kernel gecompileerd krijg zonder compile-errors, samba voor vfs:recycle en xfsprogs omdat die een stuk nieuwer is en ik (zonder vooronderzoek
![]()
) denk dat die sneller/beter is.
Met woody en backports kom je er dus ookNu heb ik geen idee hoe backports.org omgaat met security-fixes, dus een mogelijk voordeel van Sarge als stable is security.debian.org
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Verwijderd
Ja, en als er dan een bug zit in een pakket dat je zo hebt geïnstalleerd, wordt dat geupgrade in testing, maar jij merkt niks omdat je lekker apt-get update draait van een stable-pakkettenlijst...pierre-oord schreef op donderdag 07 april 2005 @ 10:32:
[...]
Ik doe altijd op m'n stable machines even met "dselect" aangeven datie op testing moet halen, apt-get update, en dan bijvoorbeeld apt-get install module-init-tools. Is dat niet simpeler?
Om zoiets goed te doen, moet je werken met pinning enzo. Daar heb ik zelf geen ervaring mee en op het eerste gezicht was dat niet simpel
Ik wacht trouwens op de nieuwe stable voor de eenvoudige manier om een chroot te maken voor apache, mysql, ... met "makejail"
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 10:39 . Reden: Ook even ontopic gereageerd ]
nadeel hieraan is dat als je 1 package uit testing haalt die (vaak) dependencies heeft die ook alleen maar in testing zitten. Bij een backport wordt dit tot een minumum beperkt.pierre-oord schreef op donderdag 07 april 2005 @ 10:32:
[...]
Ik doe altijd op m'n stable machines even met "dselect" aangeven datie op testing moet halen, apt-get update, en dan bijvoorbeeld apt-get install module-init-tools. Is dat niet simpeler?
dselect vind ik een onhandig rotprogramma, ik zoek zelf wel op packages.d.o of met apt-cache hoe de package heetpierre-oord schreef op donderdag 07 april 2005 @ 10:32:
[...]
Ik doe altijd op m'n stable machines even met "dselect" aangeven datie op testing moet halen
(mits veronderstelling ^^ klopt:) Dan haalt hij alles van testing, ook ALLE dependencies en net wat je nog meer apt-get. Zeker met iets als module-init-tools kan het goed zijn dat hij dan GCC, binutils, etc etc gaat updaten, dan kun je er net zo goed een dist-upgrade achteraan gooien want dan is je systeem toch al voor de helft testingapt-get update, en dan bijvoorbeeld apt-get install module-init-tools. Is dat niet simpeler?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Door het ontbreken van hardware support, up-to-date browsers en moderne desktops zaten we hier met een berg backports waar je u tegen zegt. Dat maakt het geheel moeilijk beheerbaar, en met Sarge is dat allemaal opgelost.
Maar goed, we hebben dan ook een project Scud-lid die in ons systeembeheer zit
Verandert z'n sig te weinig.
Verwijderd
Volgens mij is het ook dwaas om stable te draaien op een desktop (van een pc die een beetje recent is). Stable draai je op een server, en daar wil je echt de backports beperken tot een minimum. Het sterke aan woody is juist dat je na een update geen nieuwe features hebt, dus dat je je ook geen zorgen moet maken over dingen die ineens niet meer werken.FCA schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:44:
Hier op de studievereniging is men overgestapt omdat Sarge standaard nieuwere software heef. Nieuwer is niet altijd beter, maar in dit geval voor het overgrote deel wel.
Door het ontbreken van hardware support, up-to-date browsers en moderne desktops zaten we hier met een berg backports waar je u tegen zegt.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Trouwens mijn uml draait wel sarge.
Maar de grootste reden is gcc2.95, het is een crime om bleeding edge packages te instaleren.
Nee dat niet, maar je zou je wel zorgen moeten maken om het feit dat bijv. de 2.4 kernel al ongeveer een jaar niet meer gebugfixt wordt.Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:49:
Het sterke aan woody is juist dat je na een update geen nieuwe features hebt, dus dat je je ook geen zorgen moet maken over dingen die ineens niet meer werken.
Echt té link gewoon, op debian.security liep pas ook een voorbeeld van een geslaagde hack poging. Gewoon doordat (local)root-exploits niet meer gefixt worden
Alleen daarom zou je al backports of pakketten uit een andere release moeten gebruiken. (zelf compilen niet inbegrepen
Er is toch laatst een 2.4.30 uitgekomen met bug/exploit fixes?MadMurdock schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:37:
[...]
Nee dat niet, maar je zou je wel zorgen moeten maken om het feit dat bijv. de 2.4 kernel al ongeveer een jaar niet meer gebugfixt wordt.
Echt té link gewoon, op debian.security liep pas ook een voorbeeld van een geslaagde hack poging. Gewoon doordat (local)root-exploits niet meer gefixt worden
Uh, jah... Maar niet in de vorm van een kernel-image pakketjeit0 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:17:
Er is toch laatst een 2.4.30 uitgekomen met bug/exploit fixes?
Het basissysteem laat ik intact, ik installeer wat dev-tools met apt-get, en voor de rest wat ik gebruik compileer ik van source (apache php mysql pptp ppp lm_sensors etc).
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Voor stable machines gebruik ik 2 extra backport mirrors:
bunk-1 en kernel2.6 van Adrian Bunk ( http://www.fs.tum.de/~bunk/ )
Meestal compileer ik zelf mijn kernels, maar in sommige gevallen pleur ik er gewoon een kernel-image-2.6.x op, met het tempo waarin nieuwe kernels gereleased worden en lekken opgelost worden, wil ik niet elke week een nieuwe kernel bakken.
Wat ik beter vind aan sarge dan aan woody:
- snelheid door nieuwe glibc (NPTL), 2.6 kernel en gcc
- pakketjes zijn meer up2date
- je kunt het zo gek niet bedenken of sarge heeft het
Enige minpunt aan sarge is OpenLDAP 2.1.30 die niet goed werkt met een 2.6 kernel. Gelukkig draai ik dan ook al enige tijd OpenLDAP 2.2.x uit Experimental op bakken waar OpenLDAP 2.1.30 er een zooi van maakt (queries die 2 seconden duren waar ie op stable maar 10 miliseconden duurde, index en datacorruptie met BDB, etc)
Tssssk, het begint al best groot te wordenmoto-moi schreef op donderdag 07 april 2005 @ 09:36:
* moto-moi kijkt naar titel.
* moto-moi sloopt 'grote' topique' eruit
Same here, ik draai Debian toch alleen maar op de desktop, en daar vind ik Testing prima werkenMjah, ik gebruik sowieso bijna overal Testing, en hoe die release nou heet, maakt mij niet zo bar veel uit
Verder zijn er genoeg dingen gebackport, dus je hoeft niet perse op Sarge te wachten om bijv. de nieuwste MySQL te draaien.
Dus ik ga niet overstappen
Daarbij is het nog steeds op de basis van Debian dus zo ver van huis ga je niet
Wat ik alleen erg vervelend vind aan testing is dat er geen security fixes voor uitkomen. Woody heeft een security team omdat dat de huidige stable release is en Sid krijgt zijn security fixes doordat nieuwe versies van de applicaties uitkomen. Alleen testing moet minimaal 2 dagen wachten voordat security fixes doorstromen in deze repository.
Dan baart het me toch zorgen dat zoveel mensen testing op hun server draaien (let op, dat doe ik zelf ook). Ik snao het wel (nieuwere software) en ik snap ook dat niemand Sid op z'n server zet. Maar, houden jullie de security fixes in de gaten en compileren jullie packages met security fixes zelf, of wachten jullie gewoon tot deze op de standaard manier in de testing repository terechtkomen?
Het Debian team moet toch ook weten dat veel mensen (ik denk de meeste) testing draaien. Daarom heb ik nooit begrepen dat er geen speciaal security team voor testing is.
1
| deb http://security.debian.org/ sarge/updates main contrib non-free |
Maar wat je zegt, woody draai je niet omdat die tever achter loopt (als je een beetje nieuwe software wilt hebben zonder backports) en sid is ook weer een beetje overdreven.
op mn werk voor de mailserver, waarvoor ik toch wel de nieuwere packages van ClamAV, SpamAssassin en Exim nodig heb. Dezelfde reden voor mijn server thuis (workstation draait Unstable).
En in het algemeen voor de support van de 2.6 kernel, k3b, postgresql-autodoc en nog wat packages die niet in Woody te vinden zijn.
| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |
En daarbij komt dan dus nog dat ook niet ieder package in woody security updates (meer) krijgt (waaronder de kernel-images als ik al noemde). Wat dat betreft zijn er nog wel wat verbeteringen mogelijk denk ik dan
Zit een risico aan omdat het niet uitgebreid getest is, maar over het algemeen is de kwaliteit van debian redelijk hoog. Er kan wel eens het een en ander niet goed zijn in sid, maar ik heb ook al de nodige debian stable security fixes 2x zien verschijnen omdat er toch nog een bug in zat of een segfault in een security fix.