MS6309 Via Chipset met Intel P3 1Ghz CPU

Pagina: 1
Acties:

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 18:49

TheWizzard

Everything we R will never die

Topicstarter
Beste Mensen.

Na de search gebruikt te hebben blijf ik echter met onderstaand zeer irritant probleem zitten.

Bij een kennis, die nog een p2 systeempje had, heb ik een MS6309 V:1.1 mobo met Intel P3 1Ghz cpu en 512mb pc133 sdram geplaatst. De grafische kaart, niet een hele goede, maar goed zat voor dit systeem, is een S3 Trio AGP kaart.

Alles aangesloten en't werkte meteen. De bios is naar mijn idee al voorzien van de meest recente versie, nl. 1.9 daterend uit 11/08/01. Ik heb voor de zekerheid nog even, via de jumper, de bios gereset en daarna in de bios zelf nog even de setup defaults geladen. CPU bus en systembus weer op 133 gezet.

Nu wil ik graag of WinXPSP2 of Win2kSP4 hierop installeren. Ik krijg echter, bij beide windows versies, ongeveer hetzelfde probleem. Als eerste bij WinXP. Het dos gedeelte van de setup gaat perfect. Formatteren en files overzetten gaat prima en snel. Echter na de reboot, om verder te gaan met setup in de grafische modus, blijft het beeld zwart. Ongeveer hetzelfde gebeurd bij Win2K. Hier gaat ook het dos gedeelte van setup perfect, formatteren en files overzetten. Alleen, wanneer na de reboot setup wil starten in de grafische modus, om daarin setup voort te zetten, knalt het systeem eruit en reboot.

Nu heb ik naar mijn idee bijna alles, zo niet alles geprobeerd om dit op te lossen, helaas zonder resultaat.

Ik heb de voeding vervangen door een zwaardere voeding, geen oplossing.
Ik heb het geheugen getest met memtest 86+ v.1.55. Deze heeft 1,5 uur (burnin) test 5 gedraaid, zonder een fout gevonden te hebben.
De grafische kaart heb ik geswitched met een Diamond Viper V550 16mb agp kaartje, ook geen oplossing.
De cpu cooler heb ik nog eens opnieuw geplaatst, ook geen oplossing. Die zat er wel goed op, want de cpu werd maar iets van 26 graden met de kast open.
Ook heb ik het mobo uit de kast gehaald en het buiten de kast aangesloten om te kijken of er misschien ergens sluiting ofzo gemaakt wordt (maar goed, de pc gaat wel aan en start wel enzo, dus van sluiting kan geen sprake zijn).
In de bios setup defaults laden en dan proberen lost ook dit probleem niet op.

Zoals jullie zien heb ik al best wel veel geprobeerd. Helaas tot nu toe zonder gevolg.

Kortom, ik zit hier vrij verlegen om gedegen hulp van m'n mede tweakers en pc experts.

En laten we aub niet flauw gaan doen met opmerkingen van 'wat moet je ook met die oude rommel' of 'koop nieuw spul' etc.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Verwijderd

In zo'n geval zou ik eerst naar de HD kijken.
Maak met een bootflop een opstartbare partitie (10MB is al genoeg).
Als dat naar de C: prompt boot, de xp of 2k install nog 'ns doen.
(Bij mij is in dit soort gevallen er meestal 'iets' met de bootsector)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 23:22
Hey nog iemand met hetzelfde probleem. Heb hier namelijk een Packard Bell van iemand staan met dat moederbord. WinXP kopieert idd bij mij ook alle files, maar na de eerste reboot gaat het fout. Opeens reboot ie, soms krijg ik een blauw scherm of een andere foutmelding. Toen maar W98 geintalleerd, installatie verliep goed, maar zodra ik op het bureaublad kwam rebootte ie.
De MS6309 schijnt ook een mobo te zijn met (de beruchte) slechte condensatoren. Volgens mij (weet het vrijwel zeker) ligt het daaraan. Kijk ff of je bolle condensatoren ziet, bij mij zat er wel wat bruin spul op 1. Binnenkort ga ik ff een ander mobo halen.

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Hmmz, das wel klote dan, dat nou net weer dat bord daarom berucht is. Maar goed, ik zal even kijken.

Maar verder nog ideen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De 6309 is (na de 6330/6340) een van de meest beruchte mobo's idd mbt condensatorproblemen. Maar los daarvan... enige andere issue die ik me kan herinneren is dat ACPI support niet 100% op orde was met oudere BIOSsen. Als je een nieuwe BIOS erop het zitten zou dat geen punt mogen zijn, maar controleer wel even op ACPI aanstaat in BIOS.

Oslik blyat! Oslik!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Oke zal ook dat even controleren.

Verder nog dingen die ik kan doen om e.e.a. op te lossen. Condensatoren vervangen kan ik zelf niet nl.

Verwijderd

TheWizzard schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:48:

Verder nog dingen die ik kan doen om e.e.a. op te lossen. Condensatoren vervangen kan ik zelf niet nl.
F5 indrukken bij de start van de setup en standard HAL kiezen... gaat zo goed als zeker werken dan...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheWizzard schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:48:

Als het aan de condensatoren ligt, zal niets anders helpen :o

En zo moeilijk is het niet die dingen te vervangen, toen ik het voor het eerst deed (gelijk 1e keer in 10 jaar dat ik een soldeerbout in handen had) ging het gelijk goed :z

De andere opties die genoemd worden zijn alleen relevant als het NIET aan de condensatoren ligt...

Oslik blyat! Oslik!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Hmmz Maar goed, hoe kom je aan die dingen. Ik ben totaal geen elektronica gast.

@Green.Velvet. Dus in't begin van winxp setup kiezen voor standaard pc. Moet ik dan in de bios niet iets uitzetten ofzo?

[ Voor 44% gewijzigd door TheWizzard op 07-04-2005 15:10 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

TheWizzard schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:08:
www.detelefoongids.com en dan zoeken op iets van electronica (ik gok maar wat...).
Of je kijkt op www.conrad.nl

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheWizzard schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:08:
Doe anders eens een search hier op GoT, vele tweakers zijn je voor geweest (je kunt gewoon MSI een telefoontje geven, krijg je ze gratis opgestuurd, alle info in andere topics te vinden...)

Oslik blyat! Oslik!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Oowja, oke thanks. Alleen las ik net op de voorpagina van tweakers, over die msi mobo test, dat msi wat dat soort dingen betreft haar hoofd in't zand steekt. Dus of ik daaro verder mee kom?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheWizzard schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:53:
Oowja, oke thanks. Alleen las ik net op de voorpagina van tweakers, over die msi mobo test, dat msi wat dat soort dingen betreft haar hoofd in't zand steekt. Dus of ik daaro verder mee kom?
Voor de laatste keer, zoek eens op andere topics hier op GoT hierover. Alle nodige info staat erin. Als je dat niet bereid bent te doen, heeft deze topic geen zin en zal het gesloten moeten worden :o

Oslik blyat! Oslik!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Grrr, dion, niet meteen zo childish he :) Tuurlijk ben ik dat wel bereid te doen, 't is dat ik dit net las dat ik het ff zei. Laat dit topic voorlopig, als je wil, open, wie weet komen er nog meer reacties, tips etc.

Thanks.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet nog van de MS6309 heel vaag uit mijn hoofd dat WXP en W2k niet erop wilde vanwege de ACPI dacht ik. Ik heb het bord ook gehad en na veel gevloek(dit was een nieuw bord) heb ik op een speciale manier moeten installeren(mij was het gelukt maar ok). Ik zou eerst even die Bios checken. Ik was het na 3x proberen zat en toen heb ik een Asus CUSL-M bord gepakt en dat ging wel goed.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Oke oke. Ik heb zojuist geprobeerd wat jullie me aangeraden hebben. ACPI uitgezet en winxp geinstalleerd door via F5 te kiezen voor standard pc. Echter tijdens het formatteren van de hd knalde er een elco, vette stank trouwens van zo'n klein etterbakkie, en dus werd jullie eerste aanname hiermee geconfirmeerd. Dit bord heeft van die brakke condensatoren. Die stonden dus inderdaad bol.

Dus ik mail msi wel ff.

Toch bedankt.

Pagina: 1