Toon posts:

Externe HD op PowerBook lukt niet via FireWire, wel via USB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

vandaag heb ik een externe hd gekocht (maxtor 160G) alleen krijg ik deze niet aan de praat via firewire. Met usb is het me wel gelukt een partitie te maken met het programma "disk utility" en kwam de hd keurig in mn finder te staan.
Met firewire herkent hij de schijf in disk utility wel, maar als ik een partitie aan wil maken laadt hij wel en komt er wel een zandloper te staan maar gebeurt verder niks. Ik dacht dat het misschien erg lang kon duren en heb m meer dan 3 uur laten "partitioneren" maar er komt geen partitie op de schijf.
Daarna heb ik via mn windows 2k bak geprobeerd via partition magic 7 een NTFS partitie aan te maken. dat ging goed en mn windows pc herkende de schijf wel, maar mn powerbook nog steeds niet.
Herkent iemand dit probleem of ben ik iets vergeten ofzo?

alvast bedankt!

specs:
-Powerbook G4
-Maxtor 160GB externe schijf 7200 / 8MB
-behuizing Promedion USB 2.0 & Firewire

Verwijderd

OS X kan niet volledig overweg met NTFS. Je kunt onder OS X alleen maar NTFS lezen. Wanneer je beide platformen wilt gebruiken moet je voor FAT32 gaan of voor HFS in combinatie met een extra progje voor Windows.
Toch raar dat het via FreWire niet wil aangezien ik geen enkele problemen er mee gehad heb. Ik heb ook liever FireWire dan USB. Ligt het niet aan je kastje, aangezien je een losse harde schijf hebt ingebouwd. Misschien dat er ergens een connectieprobleem is.

Verwijderd

Dit zou geen probleem moeten zijn. NTFS schijven moeten gewoon kunnen worden aangekoppeld in OSX. Ik denk dat iets mis is met je Firewire gedeelte, aangezien via USB de schijf het wel doet. Denk er wel aan dat je (hoogstwaarschijnlijk) de schijf met usb OF firewire moet aansluiten, dus niet tegelijk gebruiken.

In het terminal kan je ook even pdisk starten en de partitietabel laten uitspugen.
Voor een primaire master interne schijf:
code:
1
$ sudo pdisk /dev/rdisk0 -dump

Hier kan je aan zien of er uberhaubt de partitiontable gelezen kan worden.

Hoe sluit je de schijf aan op je gewone pc, ook met firewire?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de hd op mn win pc aansluit doe ik dit via USB. Misschien kan ik inderdaad nog wel even via firewire proberen , maar mijn firewire op mn win pc is een beetje brak.
Als ik de hd op mn win pc probeer aan te sluiten herkent hij hem wel maar geeft hij een fout tijdens het installeren van de drivers. "Geen toegang". Maar dat wil niet alles zeggen aangezien ik altijd problemen heb met firewire en windows in deze computer.

Dus hij herkent de schijf op mn mac wel maar partitioneren werkt niet.

Daarnaast moet ik bekennen dat ik niet heel veel van mac's en osx weet en weet ook niet precies wat de partitie mogelijkheden zijn. Ik zie in disk utility nergens FAT of NTFS staan. Alleen termen als "Mac OS Extended" enz.

Heeft iemand nog tips of ideeen? Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inmiddels opgelost. Ik heb ipv mijn eigen firewire kabel (die ik altijd voor de koppeling tussen mijn videocamera en mac gebruik) de standaard bijgeleverde kabel gebruikt en nu werkt het wel. Een beetje raar in mijn ogen..of zijn die kabels anders?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

de kabels zullen wel anders zijn nietwaar :)

wellicht dat de kabel de hd ook stroom voedt terwijl jouw kabel dat niet doet.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
de lengte verschilt wel. maar verder kan ik fysiek geen verschillen vinden..

Verwijderd

Hé, dat heb ik ook gehad. En wat blijkt. Het stekkergedeelte bleek te kort te zijn (de stekker schijft niet vergenoeg in de aansluiting om een goed contact te maken): oplossing: met een scherp mesje een klein stukje van het plastic omhulsel afsnijden, zodat het stekker-gedeelte iets langer wordt. Ca. 1 - 1,5 mm zou voldoende moeten zijn.
Pagina: 1