[illustrator] alleen artboard opslaan als .ai

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:09
Ik ben bezig met het maken van een poster in illustrator 11 CS, en wil alleen het artboard opslaan.heb al gezocht en http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1001907/ leek er nog het meest op, maar hiermee kom ik er ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 16:41
Dus alles buiten je page size wil je niet? :) Kun je dan niet gewoon een rectangle maken ter grootte van je art board en de rest met de pathfinder afhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
wat moet ik met die pathfinder dan? (ben gisteren begonen met illustrator)
Als ik hem laat croppen lijkt het vlak binnen die rechthoek weggehaald te worden, en alleen in de actieve layer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Ah als je gister bent begonnen is het raadzaam eens wat basic tutorials door te nemen :)

Hier 2 over hoe met Pathfinder te werken (excluden,extracten,etc):
http://www.tutorialoutpost.com/illustrator-tutorials.php
http://graphicssoft.about.com/od/illustratortutorialsbasic

Als je CTRL-A en dan CTRL-G doet zit alles in dezelfde layer (mits alles unlocked) :)
Dan gaat het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Pathfinder is dan wel een suffe manier, dan is een mask gebruiken wel een heel stuk netter. Met het voordeel dat je dan niet aan je vectoren zelf zit te klooien.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Maak een clipping mask ter grootte van wat je nodig hebt?

BTW, als het gedrukt en niet geprint moet worden, doe je er verstandig aan minimaal 3-5 mm afloop eraan te hebben...

En vergeet in dat geval de snijtekens niet, evenals dat je in CMYK moet werken ipv RGB ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10

Sabbi

je denkt aan mij.

Dit klinkt naar weer een voorbeeld van 'the proper tool for the proper job',
oftewel, Illustrator is voor het maken van vector-illustraties (*durp*), als je drukwerk wilt maken gebruik je een DTP-programma, bv indesign of quarkexpress. Bij zo een programma kan je veel beter gebruik maken van vaste formaten voor drukwerk. Wil je echt illustrator blijven gebruiken dan zou ik er een lijntje om tekenen zodat illustrator die maat aanhoudt als oppervlak. Overigens werkt photoshop ook al handiger dan illustrator voor dit soort dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Sabbi schreef op donderdag 07 april 2005 @ 10:53:
Dit klinkt naar weer een voorbeeld van 'the proper tool for the proper job',
oftewel, Illustrator is voor het maken van vector-illustraties (*durp*), als je drukwerk wilt maken gebruik je een DTP-programma, bv indesign of quarkexpress. Bij zo een programma kan je veel beter gebruik maken van vaste formaten voor drukwerk. Wil je echt illustrator blijven gebruiken dan zou ik er een lijntje om tekenen zodat illustrator die maat aanhoudt als oppervlak. Overigens werkt photoshop ook al handiger dan illustrator voor dit soort dingen...
En de TS dan Photoshop aanraden? Als het niet vector is, ja, maar vector-illustraties toch echt wel in Illustrator!

Als de beste TS eens opsomt waar hij mee bezig is (PICS!) konden we het advies kundig afronden :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Mja, toch denk ik dat je met Photoshop ook niet zoveel opschiet omtrend dit probleem. :)

Ben het met Sabbi eens dat je een fatsoenlijk opmaakprogamma zou moeten hanteren voor de klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik verwacht niet dat de TS z'n poster op een plotter gaat printen ofzo dus is een 300dpi tiff in photoshop bouwen een hartstikke goed idee. Heb je tenminste controle over het formaat. Blij vector hoihoi, maar als je een poster maakt werk je uberhaubt naar dat formaat toe. (en ps doet best vectors)
Dan wordt photoshop opeens een simpelere oplossing dan illustrator omdat je niet allerlei vuige truuks hoeft uit te voeren om het papierformaat te dwingen... en als je een poster maakt met meer foto's en bewerkingen en 3dmeuk dan vectormeu is fotobop zeker beter te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sabbi op 07-04-2005 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ach ik werk pas 13 jaar in de grafische branche... :| kies het advies dat je het meest aanstaat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik vind het heel leuk voor je dat je al dertien jaar in de grafische branche werkt, maar druk voor de gein eens op ctrl+f. Als het goed zal je zien dat de enige die het hier over pics heeft jíj bent!

Maar om weer ontopic verder te gaan: ik zie het probleem van de pathfinder tool niet, alhoewel een cropping mask natuurlijk ook kan. Maar persoonlijk vind ik de pathfinder tool altijd wel lekker werken, dus adviseer ik deze methode.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ah, ik moet kenneljk nog uitleggen dat ik bedoel dat hij met een screendumpje laat zien wat hij aan het doen is (in illustrator), dat is een manier om snel te zien waar de schoen wringt. Dat heeft hoegenaamd niets met jouw post te maken, is 't wel? :?

Het is van de zotte om een poster (A3 of groter - bijv. A1) in Photoshop 'op te maken'. Tenzij het één grote foto-zooi is. Als het voornamelijk tekst is, heb je daar dus erg weinig aan. Het scheelt je nogal wat megabytes...

Maar, nogmaals: "suit yourself!" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Lieve mensen hou het alstublieft even gezellig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

daniel_ev schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:27:
Maar om weer ontopic verder te gaan: ik zie het probleem van de pathfinder tool niet, alhoewel een cropping mask natuurlijk ook kan. Maar persoonlijk vind ik de pathfinder tool altijd wel lekker werken, dus adviseer ik deze methode.
Tis simpel. die past daadwerkelijk je vectoren aan. En das lastig als je alles hebt weggehakt en je het nog een keer op een ander formaat wil gebruiken met bv een andere uitsnede. Maar ja, je hebt ook mensen die in Photoshop graag gummen en geen masks gebruiken of die curves meteen op het beeld toepassen ipv in een aanpassingslaag. Dat vind ik ook verre van slim, moet je zo snel opnieuw beginnen.

TS kan overigens ook gewoon even een Indesign Trial downen en het daar gewoon netjes op een pagina plakken met 3mm overvul. Ben je klaar en kun je je illustrator bestand laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
zo, had niet meer zoveel replys verwacht...
maargoed een screendump dus: http://sahi.mine.nu/screen.jpg

dat stuk buiten de rechterbovenhoek moet er dus vanaf.....
helemaaal weg dus, ook geen wit vlak wat als je het bestand als pdf opslaat alsnog in de pdf komt als wit vlak :S

[ Voor 25% gewijzigd door WhiskyPhreak op 07-04-2005 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

WhiskyPhreak schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:16:
zo, had niet meer zoveel replys verwacht...
maargoed een screendump dus: http://sahi.mine.nu/screen.jpg

dat stuk buiten de rechterbovenhoek moet er dus vanaf.....
helemaaal weg dus, ook geen wit vlak wat als je het bestand als pdf opslaat alsnog in de pdf komt als wit vlak :S
Als je je PDF de juiste papiermaat mee geeft haalt hij het als het goed is ook gewoon weg. Maar ok, dat wat je nu geselecteerd hebt, selecteer je samen met dat plaatje. En dan doe je Object > Clipping Mask > Make. En klaar ben je. Dan heb je overigens geen overvul en das in de regel niet erg handig als je geen witte randen om je poster wilt hebben.

Pagina: 1