Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Reparatie Cybermaxx VR helm, Backlight 1 oog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een nieuwe gadget: een Cybermaxx VR helm
Afbeeldingslocatie: http://marathon.bungie.org/story/_images/cybermaxxVRheadset.jpg

http://www.stereo3d.com/cybermaxx.htm

Alleen het ding blijkt defect, de backlight achter de LCD van 1 oog doet het niet, waardoor 1 oog zwart is.
Standaard zit er een specifiek voor dit LCD scherm gemaakte "cold-cathode fluorescent tube" achter
Afbeeldingslocatie: http://home.gwi.net/~pstewart/lcdlag1.jpg

ik vermoed dat het heel moeilijk gaat worden om een identiek vervangend model te krijgen, maar na het kijken naar de specs op deze site: http://home.gwi.net/~pstewart/lcdneeds.html

Zit ik er aan te denken om de module te vervangen met 1 of meerdere witte LED's om de backlight te verzorgen. Standaard wordt de cathode tube aangedreven met een 5 volt lijn en een sync lijn (bij "horizontal blanking interval", wat dat ook mag betekenen ).
Is een blanking echt noodzakelijk? ik vermoed dat dat voor een cathode tube zo is, maar voor LED kost het weer extra moeite om het er in te zetten. wat voor circuit zal ik gebruiken en hoeveel LED's? het liefst aangedreven door dezelfde lijnen als de cathode tube. Hoe kan ik het licht het beste egaal doen overkomen?

kortweg iemand slimme ideeen hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Verwijderd

Meestal is het gedeelte wat de hoogspanning aan de lamp verzorgt stuk kan je dat niet beter maken? meschien is er maar 1 torretje stuk noem maar wat.

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel een erg klein dingetje, ik weet niet of het gaat lukken als ik daar delen ga vervangen. dat wordt veel gepruts met de soldeerbout. Ook weet ik niet zeker waar het probleem zit binnen dit onderdeel. dus hoe ik dat moet gaan testen?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Mm, je kan het iig proberen met een paar leds, goede kans dat het werkt.

Ik denk dat die sync is om de wisselspanning van de ccfl te "syncen" met het beeld, waardoor je minder last van flikkeringen hebt, ofzo, weet het niet hoor.

Zou gewoon 's een stukje plexie pakken, flink dof schuren en er een led achter plaatsen en kijken wat het doet.

Anders pak voor een testje gewoon ff een andere led, rood ofzo, als je wat hebt liggen, kijken of het werkt, al krijg je dan verkloot beeld :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al getest door de open helm richting gloeilamp te houden, en dit werkt perfect. Ik zie niets van die zogenaamde flickering, en zou dus niet weten waarom het het beeld verbeterd. Alleen een gloeilamp heeft wel een heel duidelijk andere kleur (veel meer rood, veel warmer), maar het werkte uitstekend.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

ik heb net een nieuwe gadget: een Cybermaxx VR helm
garantie ?? :?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Met nieuw bedoelde hij dat hij 'm net heeft, als je op de site kijkt zie je dat ie in 1995 gemaakt is en dat hij allang uit de productie is.

@ts Gloeilampen flikkeren ook nie, ccfl's wel...

[ Voor 6% gewijzigd door SA007 op 06-04-2005 23:36 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik weet dat conrad wel backlightkitjes heeft voor onder andere LCD's ed die werken op een invertertje, Misschien dat je die zo kunt aansluiten op de huidige aansturing en dat het werkt? (Huidige aansturing zal waarschijnlijk ook een inverter bevatten, aangezien het een CCFL is...)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
En witte led straalt niet het hele kleurenspectrum uit. Weet dus niet of je hier een mooi kleur beeld mee krijgt :?

Probeer eerst eens de CCFL op de inverter van het andere oog aan te sluiten, en probeer de andere CCFL op de inverter van het kapotte oog aan te sluiten. Zo kun je uitsluiten wat er kapot is.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Met led's zou het best aardig moeten werken, denk bijvoorbeeld maar aan alle mobieltjes. En impreciepen hoef je de led's niet te syncen. Dit is bij backlights idd gedaan tegen het knipperen/rollen van het beeld. Maar voor om je beeld goed te kunnen dimmen. Ik weet niet of je je beeld wil dimen maar anders gaat het nog vrij lastig worden.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
SA007 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:35:
@ts Gloeilampen flikkeren ook nie, ccfl's wel...
Ligt eraan of je er wisselspanning op zet, hè ;)

Volgens mij geven alle lampen wel een soort kleurenverdraaiing. Je kan misschien kijken naar kleine xenon lampjes...die zijn erg wit.

U vraagt, wij antwoorden.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Word die blanking ook niet gebruik om het 3d effect te versterken? Dat is vaak zo bij 3d bril achtige apparaten.

En probeer ook eerst eens wat frickY zegt:
frickY schreef op donderdag 07 april 2005 @ 08:59:
Probeer eerst eens de CCFL op de inverter van het andere oog aan te sluiten, en probeer de andere CCFL op de inverter van het kapotte oog aan te sluiten. Zo kun je uitsluiten wat er kapot is.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Tweak-Freak schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:34:
Word die blanking ook niet gebruik om het 3d effect te versterken? Dat is vaak zo bij 3d bril achtige apparaten.

En probeer ook eerst eens wat frickY zegt:
[...]
Das nog een heele goede ja, heb ik niet aan gedacht. Als dat zo is gaat het heel erg lastig worden. want dan zullen ze blanken op de Hsync, en dan zullen ze steeds 1 beeld overslaan. denk ik (dat zou opzich de snelle last van koppijn verklaren :P)

Ja kan zit wel meten met een scoop, moet je der natuurlijk wel 1 hebben.....

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Als je het ziet zitten een schema te ontwerpen kan je witte led's gebruiken en via een transistor (best een FET, geen spanningsval en schakelt sneller dacht ik) de led's uitschakelen tijdens het blanking-interval. Er zit wel kans in dat het beeld op de 2 lcd's hetzelfde is, maar de backlight afwisselend in en uitgeschakeld wordt, waardoor elk van de LCD's maar de helft van de beelden daadwerkelijk toont.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
frickY schreef op donderdag 07 april 2005 @ 08:59:
En witte led straalt niet het hele kleurenspectrum uit. Weet dus niet of je hier een mooi kleur beeld mee krijgt :?
[..]
Sinds waneer geven ccfl's dan het hele spectrum, voor zover ik weet doen alleen hitte-gebaseerde lampen dat, zoals gloeilampen, halogeenlampen, de zon, etc...

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof er helemaal niets van dat die blanking interval voor het "blanken" van 1 van de twee beelden bij een stereo input worden gebruikt. LCD heeft een veel te trage refresh rate, je zou dan nog steeds een vreselijk ghosting effect hebben. Het is veel makkelijker of de beelden te scheiden in je video aandrijving, als je daar toch al allerlei aanpassingen doet (de-pixalation, en het omzetten van NTSC of VGA naar een invoer voor deze mini schermpjes).

en voor zover ik uit de specs heb begrepen werkt dit apparaat ook zo.
ik vermoed dat de sync pulse voor de CCFT bedoeld is om de levensduur te verlengen van de cathode tube. In alle oude LCD displays, worden ook de cathode lampjes aangestuurd met een sync pulse, en volgens mij worden ook bij de cathode lampjes die je voor de PC decoratie kan kopen ook zo aan gestuurd.

En inderdaad met "nieuw" bedoel ik dat ik hem net heb. Ik heb hem voor 30,- euro tweedehands gekocht, dus ik hem hem net nieuw inhuis. :-)

Verwijderd

heb ook net een pocket pc gekocht voor 11€ met "kapotte" backlight, bleken koude solduren te zijn op de inverterprint.
Dus zoals hierboven al staat, probeer de ccfl eens op de andere inverter, dan weet je al of het je lampje zelf is.
De inverter op zich kan je ook wel testen.. in mijn geval gewoon pin van multimeter er dicht bij gehouden tot ik vonkje zag ,dan lampje aangesloten en wat met print prullen tot ik ongeveer het probleem gevonden had.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Wat zijn "koude solduren"? Bedoel je daarmee losgekomen verbindingen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

koude solderen of lassen, zijn solderingen die met een te lage smelttemperatuur gemaakt zijn. Daardoor kan de soldering op termijn bros worden en breken.
Vooral in apparaten die veel bewegen/schudden kunnen dit storingen veroorzaken.
smelt alle soldeerpunten een keer weer opnieuw vast, vaak kan dat een storing al verhelpen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Een dergelijke bril werkt niet door om en om een beeld aan en uit te zetten. Zo werken alleen de el-cheapo birllertjes.
Bij sommige Asus-kaarten krreeg je zo een brilletje. Hierin zitten alleen 2 LCDtjes waarvan om en om het contract op 100 gaat, waardoor je om en om met je oog kijkt. Op je beeldscherm gebeurd hetzelfde, waarna je hersenen er een diepte in kunnen zien.
Met een bril zoals de TS tonen beide schermen een ander perspectief, waardoor je de diepte ziet.

Om kleurverschil te voorkomen, welke je 3D-ervaring erg kan verpesten, zou ik wel achter beide LCD's dezelfde lichtbron gebruiken. als het er niet mooi uit hoeft te zien kun je misschien de achtekant er af laten, en daar een 15cm CCFL voor maken?
Pagina: 1