Muziekopname, hoe zonder al teveel kwaliteitsverlies?

Pagina: 1
Acties:

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Een vraagje!

Ik zou stilaan willen beginnen met mijn eigen muziek te maken, maar niet in een band, maar een soort prog-metal-project (beetje alla Ayreon, Avantasia, enz...).

Natuurlijk moet ik dan de mogelijkheid hebben van mijn gitaar (en eventueel keyboards, zang, mondharmonica, enz..) op te nemen op pc, zonder veel kwaliteitsverlies. Het moet geen studiokwaliteit zijn, natuurlijk, maar "aardig" geluid.

Wat zouden jullie me dan aanraden? Een digitale soundbox met opnamecapaciteiten of een speciale mic kopen of ...? En welke soundcard zou dan nog het beste zijn? Qua programma's voor de mixing en mastering ben ik wel voorzien.

Let wel, ik heb het nogal moeilijk van mijn gitaarversterker naar mijn PCkamer te verhuizen & ik wil mijn versterker uiteraard niet verkopen voor dit projectje.

Voorlopig maakt de prijs niet zoveel uit, aangezien ik maar een beeld wil krijgen. Hou het wel binnen de realiteit natuurlijk.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik denk dat je met een geluidskaart als een SBLive al een eind komt, of als je iets meer wil uitgeven een M-audio Revolution. Eenvoudig mengpaneeltje (Behringer MXB-1002 bijv, al voor 100 eur) voor een of meerdere mic's (zang, gitaren, drums), heb je aardige controle over het geluid. Enige nadeel is dat je dan dus wel alles tegelijk in 1 wave opneemt, later de mix veranderen is lastig.
Mocht je onafhankelijk willen afmixen, dan is een klein livemixertje toch nog handig, aangezien de microfoonversterker vaak toch beter is dan van de gemiddelde geluidskaart.
Microfoons: Sennheiser Evolution serie doet het zeker goed als zang/spraak, en zijn redelijk betaalbaar, je hebt al een 815 voor 49 euro oid.
Verder is er in software aardig wat te doen aan goed klinken. Ruis verwijderen is gemakkelijk, tonen bijstellen ook nog. Zorg dat je opneemt zo dicht mogelijk bij 0dB, maar niet erboven, dan blijft de resolutie goed en verlies je niks aan clipping.

[ Voor 2% gewijzigd door BèR op 06-04-2005 23:10 . Reden: eerste zin afgemaakt, bleh, ellips ;) ]

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Dank je, dat helpt me al verder!
In mijn eigen zoektocht stootte ik op volgende producten:

Edirol UA-700 USB Digital Audio Interface
http://www.edirol.com/products/info/ua700.html
Zit vanalles in: Amp models, gitaar effecten, zang kanaal, ...

Dat in combinatie met een
M-audio Audiophile 2496 Soundcardhttp://www.m-audio.com/pr.../Audiophile2496-main.html

Volgens mij kom ik dan al een heel eind, niet?

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
Het kan nog veel simpeler, en het werkt want ik heb het zelf al tientallen keren zo gedaan :)

1. Koop een simpele 5 kanaals mixer, echt de meest simpele die je kan bedenken.Gewoon 3 normale tulplijnen (evt. met een phono versterker) en twee microfoonlijnen.
Zorg dat er een rec. out op het bord zit. Deze lus je dan aan de line in van je geluidskaart.

2. Koop een goede microfoon. Die kan je dan gebruiken voor het opnemen van vocals, maar ook gitaren/keyboards door 'm simpelweg voor de speaker van de versterker te hangen. Bij concerten/opnames doen ze het immers ook zo. Een goede gitaar versterker geeft je gitaar immers meer karakter en dat wil je ook in je opnames vangen. :)

3. Simpel geluidskaartje. Door de micvoorversterker in het bord hoeft het opnamevolume op de line-in niet zo hoog. Dat voorkomt gebrom en vervorming.

4. Goed opnameprogramma. Cubase SX of Adobe Audition (voorheen Cool Edit Pro) is eigenlijk wel een must. Goed in meerdere sporen opnemen, en later bewerken met VST-plugins zoals die in Sonic Foundry bevoorbeeld. (compressors, flangers ed.)

IMHO is een anologe tussenstap maken echt het beste, direct naar je PC opnemen levert meestal een heel erg mat geluid op. :)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:02

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik werk ook met Adobe Audition, en het werkt perfect :P
ik heb een M-Audio Revolution 7.1 soundcard
en een Shure microfoon
en een mengpaneel,
dat gaat naar de mic poort van mn pc :) en het resultaat is best goed :P

Home Assistant Configuratie V&A