[Ubuntu] Toetsenbord werkt niet in GDM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Sinds kort ben ik geupgrade van Debian Unstable naar Ubuntu Hoary. Dat ging prima, maar ik wilde ook de nieuwe Xorg proberen. Sinds die upgrade werkt m'n toetsenbord niet meer als ik GDM gebruik. Met 'niet werken' bedoel ik dat helemaal niets werkt: ik kan niet naar de console switchen met CTRL-ALT-F1/6, capslock (e.d.) ledjes werken niet - niets.

Ik heb inmiddels een nieuw runlevel ingesteld dat geen GDM start, zodat ik vanaf de console (want m'n toetsenbord is niet stuk ofzo) 'startx' kan starten. Dan start Gnome gelukkig in één keer op, en werkt alles zoals ik wil.

Ook als ik instel om na een bepaalde tijd automatisch ingelogd te worden, blijft m'n toetsenbord weigeren wanneer Gnome gestart is.

Ik kan in GDM er wel voor kiezen om XDMCP te gebruiken. Dan wordt er een ander programma gestart dat je dus laat kiezen uit andere serves. Die heb ik hier niet, dus ik kies daar 'cancel', en kom ik weer in GDM. Dan werkt m'n toetsenbord wel weer, en kan ik gewoon inloggen.

Iemand een idee waar dit aan zo kunnen liggen? In /var/log/syslog staan geen fouten, in ~/.xsession-errors wordt GDM, keyboard of kbd ook niet genoemd.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:45
Hmm, bekende bug, en treedt ook alleen op bij bepaalde videokaarten. Blijkt dus niet aan gdm te liggen maar aan xorg, ik hoor van sommige archlinux gebruikers hetzelfde verhaal nml.

De oplossing is simpel: zorg dat gdm als allerlaatste service gestart wordt. Dit kan je doen door de service symlinks aan te passen, of door de service symlinks weg te halen en gdm in runlevel 5 vanuit /etc/inittab te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Dat klinkt hoopvol!
Ik zit nu even niet achter het betreffende systeem, maar ik zie wel een mogelijk probleem. Als ik namelijk boot naar runlevel 4 en dan met de hand GDM start ('/etc/init.d/gdm start'), dan werkt m'n toetsenbord ook niet. Terwijl het dan wel de laatste service is, toch?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm,

Ik weet niet of je dit op een laptop doet, maar onder Ubuntu Hoary heb ik eenzelfde probleem op m'n Dell D505 notebook. Ik kan de bug ook vrij gemakkelijk reproduceren: als ik tijdens het booten de "Fn" toets gebruik om bijvoorbeeld de helderheid van de backlight in te stellen, dan is er 0,0 beweging te krijgen in het toetsenbord vanaf het moment dat GDM ingeladen is. De enige mogelijkheid is met de trackpoint naar de reboot knop te gaan en bij de volgende boot braaf van het toetsenbord af te blijven.

Heb nog niet echt veel moeite gedaan om dit te onderzoeken, maar als je echt verveeld zit met deze bug, dan zou je een SSH server kunnen draaien om vervolgens remote in te loggen en in de verschillende logs in /var/log te snuisteren op zoek naar relavante informatie.

Als je iets vindt, niet vergeten het dan hier te melden. :Y)