dvd driver + hd op ide

Pagina: 1
Acties:

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:25

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Topicstarter
Ik heb om het simpel te zeggen een redelijk probleem. Sinds gister heb ik een extra schijf in mijn computer zitten. Aangezien ik er al 2 in had zitten en eigelijk mijn ide aansluitingen op waren heb ik een dvd lezer losgekoppelt en daar mijn oude schijf aangehangen.
situatie was alsvolgt:
ATA0
Maxtor DM9 (120GB) Master
Wester Digi (80GB) Slave

ATA1
DVD Brander (benq a800) Master
DVD lezer (geen idee welk merk :X) (slave)

Draaide allemaal probleemloos

Nu heb ik er gister dus een nieuwe Maxtor DM10 (250GB) gekochten deze in de plaats van de Western Digi gezet en werkt verder probleemloos. De western heb ik inplaats van de DVD lezer gezet (die ik toch nooit gebruikte ;)) maar toen begonnen de problemen.
Zowel de dvd brander als de hardeschijf zijn niet vooruit te "branden" (max snelheid zo'n 2-3mb/s).
Als ik alleen de HD aansluit op de ATA1 aansluiting werkt deze perfect, de brander alleen aansluiten werkt ook gewoon. Alleen in combinatie wil het gewoon niet.
Ben ik iets vergeten in te stellen in mijn bios of probeer ik gewoon iets wat niet kan?
Situatie ziet er nu ongeveer zo uit:

ATA0
Maxtor DM9 (120GBb master
Maxtor DM10 (250Gb) (slave)
ATA1
DVD Brander (benq a800) Master
Western DIgi (80GB) Slave (omdraaien werkt ook niet trouwens)

Na mijn idee zou dit moeten werken, maargoed blijkbaar niet 8)7
Als ik het jumpertje op CS zet blijft de pc hangen in het scherm waarmee je de bios in kunt gaan, al kom je daar ook niet in:+.

Ps systemspecs:
P4 2200mhz, 1Gb ram, radeon 9600 pro, XP Pro

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?, of hoe ik hem iig aan het werk krijg.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-03 11:32
Op zich wil je de nieuwe drive als slave aansluiten, dus dat zou normaal gesproken op beide kanalen moeten werken.
Dat de drive op een van de twee niet goed werkt, zou kunnen komen als een van de master drives niet als master gejumperd staat, maar als single drive.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vier devices... Hoe zwaar is je voeding? Probeer om beurten es een drive weg te laten, en kijk wat het geeft... Zoveel mogelijk combinaties proberen zou ik zeggen :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

neem aan dat je het stuk faq aldoorgelezen hebt:

OM FAQ :MIJN SCHIJFCONFIGURATIE IS BRAK
Soms wil het voorkomen dat de IDE apparaten niet goed worden herkend, dat de CD/DVD lezers/branders de schijven niet (goed) herkennen en/of dat de DMA mode niet wordt gepakt (optie staat op "DMA if available" en dan toch PIO mode krijgen), verwijder dan de IDE controllers uit de apparaatbeheer en installeer ze na een rebootje opnieuw. Of forceer het apparaat op PIO mode, doe een reboot, zet het apparaat daarna op "DMA if available" en reboot opnieuw.
ook die voeding tip staat erbij.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk in je configscherm eens hoe de instellingen van je DMA en PIO-modes staan. Een IDE-controller pakt standaard de laagste modus voor beide aangesloten apparaten, simpelweg omdat het via de zelfde controllerchip moet. En als dan 1 van de 2 in een lage modus draait, is de ander idd ook niet vooruit te branden.
Overigens kan het zijn dat die WD een extra jumper heeft, waardoor ie ingesteld staat als master alleen op 1 controller (dus zonder aangekoppelde slave) :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:25

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Topicstarter
Toos en Bep schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:05:
Op zich wil je de nieuwe drive als slave aansluiten, dus dat zou normaal gesproken op beide kanalen moeten werken.
Dat de drive op een van de twee niet goed werkt, zou kunnen komen als een van de master drives niet als master gejumperd staat, maar als single drive.
Heb het jumpertje gewoon goed gezet op die western, de nieuwe maxtor geeft overigens helemaal geen problemen ;). Heb zowizo alle mogelijke optie's wel geprobeerd volgens mij.
Borromini schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:08:
Vier devices... Hoe zwaar is je voeding? Probeer om beurten es een drive weg te laten, en kijk wat het geeft... Zoveel mogelijk combinaties proberen zou ik zeggen :)
300watt

Maargoed ik heb mijn vaders systeembeheerder eventjes gevraagd. Die zei dat het best moest gaan, ik vermoed zelf dat het probleem in het (fujitsu) moederbord zit :+.(2e ATA controller is ook maar 33mb/s, wat mij opzich weinig uitmaakt aangezien die schijf toch niet snel hoeft te zijn). Dus heb ik op advies van hem een ATA controller gekocht (die ik morgen/zaterdag krijg). Daarmee moet het helemaal goedkomen :). Het geeft me tevens wat meer speelruimte om de drives wat slimmer neer te zetten 8).
iig bedankt voor jullie reactie's

[ Voor 48% gewijzigd door Tortelli op 07-04-2005 16:35 ]

Pagina: 1