[2003] Ghost image maken, op nieuwe hardware terug zetten?*

Pagina: 1
Acties:

• cslekniws
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05-2025
Ik heb een servertje gebouwd die ik sinds een jaar dankbaar gebruik. Het is een PIII 500Mhz met 512Mb geheugen. Twee schijven van 12 Gb en 40 Gb
Ik draai op de C partitie Windows 2003 server met IIS, Exchange 2003, MySql, Domaincontroller.
Verder gebruik ik de machine als fileserver en host ik er mijn Mambo website

Omdat de server toch al op leeftijd begint te komen wil ik het voor zijn dat hij onverwacht gaat crashen.
Binnenkort wil ik een wat modernere PC gaan inrichten als server. Waarschijnlijk een P4 met 1GB intern geheugen.

Omdat het een hele klus is om zo'n server te migreren (backups maken van de AD, van de information store en deze dan weer restoren naar een nieuwe machine) wil ik proberen om een image te trekken van de oude C schijf en deze image op de nieuwe PC te plaatsen. Iemand ervaring met deze strategie? Krijg ik niet honderd keer wizard nieuwe hardware te zien en beland ik straks niet met en instabiel systeem?
Zijn er nog problemen te verwachten als je een image van een w2k3 server (die domaincontroller is) overzet op een andere PC en vervolgens deze in het netwerk hangt (de oude dan natuurlijk niet tegelijkertijd aansluiten!)

Graag response

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
eerst maar even je webpage wegpoetsen, er staat namelijk warez op (bij downloads>computer) lijkt me niet echt handig hier

ik zou persoonlijk die server herinstallen, met exmerge de mailboxen backuppen en daarna restoren, ik ga er vanuit dat het toch voor thuis is met maar een paar mailboxen :?

A wise man's life is based around fuck you

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Met nieuwe hardware heb je meestal problemen. Windows kan instabiel raken, gedeactiveerd en nog vele andere dingen. Als je Ghost dan heb je ook alle drivers en optimalisaties voor je huidige hardware.

Een clean install is zeker het beste, al is het alleen maar preventief om problemen te voorkomen.

Hier is echter al heel vaak over gediscusseerd. Wat heb je allemaal al kunnen vinden over dit probleem? Wat heb je al overwogen en bestudeerd? Op GoT doen we altijd uitgebreid onderzoek naar mogelijkheden. Hierover zie ik in de topicstart niks terug. Lees hierover Windows Operating Systems - Policy, Algemene gedragsregels (Netiquette) en Registratievoorwaarden en faq nog even goed door :)

Ik pas de topictitel even aan, zodat je probleem iets duidelijker beschreven is:
W2K3 ghosten > [2003] Ghost image maken, op nieuwe hardware terug zetten?*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• cslekniws
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga in ieder geval verder om zaken te bestuderen.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:34
als het voor thuis is gewoon proberen, je kunt het toch paralel doen. Gewoon ouwe server laten draaien en ondertussen stoeien met je nieuwe. Met heel veel geluk gaat het goed. Met een beetje pech heb je wat probleempjes, die met een beetje hobby-en eruit te halen zijn. Als je helemaal pech start hij helemaal niet meer op.

Bedrijfsmatig is er maar 1 optie, opnieuw installeren. het risico is te groot dat er problemen onstaan die niet direct zichtbaar zijn. Daarnaast zou je een goede documentatie moeten hebben zodat je nieuwe server binnen een paar uurtjes helemaal is ingericht. Heb je nog geen documentatie, dan is dit meteen een goede gelegenheid om die te maken.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• cslekniws
In het bedrijfsleven is het inderdaad zeker geen optie alhoewel ik het een collega wel eens heb zien doen in een duister verleden :x

Ik denk dat ik het probeer met een image. Mocht het niet lukken begin ik met opnieuw opbouwen. Na die image ben ik in inder geval wel van plan om alles te updaten wat er te updaten valt. Bedrijfscritisch is het gelukkig niet, maar een echtgenote die plots niet meer bij haar mail kan is bijna net zo erg ;-)

Verwijderd

Wat ik zou doen (sterker nog: net gedaan heb) is de nieuwe server opnieuw inrichten, en daarna 2e domain controller maken in je domain. Exchange erop, mailboxen moven. Alle andere services (DHCP, DNS, IIS, ...) ook migreren. De 5 FSMO-rollen migreren, en nieuwe server global catalog maken. Data (homeshares, ...) ook overzetten (en loginscripts aanpassen).

Als alles werkt op de nieuwe server, gefaseerd de services op de oude server uitschakelen, en kijken of het blijft werken, en als laatste dcpromo op de oude server opnieuw draaien om de machine weer member te maken, en daarna helemaal uit het domein te verwijderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 09:41 ]

Pagina: 1