Toon posts:

Engelstalig Googlen: voorkeur voor NL sites?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel says it all. Google.com redirect naar Google.nl; wanneer gewoon "zoek: het Internet" is aangevinkt ipv Nederlands(talig)e pagina's worden de gevonden pagina's weergegeven volgens een weegsysteem waarin Nederlandse pagina's duidelijk zwaarder wegen en dus hoger gerankt worden. (hier ene vrij duidelijk voorbeeld :D - gesponsorde links staan bij google tegenwoordig toch nog niet tussen de normale resultaten, wel?)

Bij geavanceerd zoeken is dit niet uit te schakelen. Bij voorkeuren kun je, i.p.v. "Webpagina's ongeacht welke taal doorzoeken" aan te vinken, bijvoorbeeld alleen in het engels zoeken, of in alle pagina's behalve in het nederlands. Dit is echter erg onhandig om steeds te moeten veranderen. Ook kun je een Google-commando (dat ik ff niet meer weet) opgeven om voor die specifieke search alleen in de Engelse taal te zoeken.

Waarom is het zo lastig (zo niet praktisch onmogelijk) om niet met een "Nederlandse bril" te googlen? Waarom doet Google dit? Misschien denkt Google ons hiermee een service te verlenen ofzo, maar als je in Nederlandse pagina's wil zoeken dan kun je dat toch aangeven? Ik vind het stom!
En als iemand een tip heeft om dit te omzeilen, graag.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Google voorkeuren aanpassen? :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Bij voorkeuren kun je, i.p.v. "Webpagina's ongeacht welke taal doorzoeken" aan te vinken, bijvoorbeeld alleen in het engels zoeken, of in alle pagina's behalve in het nederlands. Dit is echter erg onhandig om steeds te moeten veranderen.
Oftewel, nogal onhandig, want je moet het weer terugveranderen.

/edit: wat stom! :D De aangepaste voorkeur komt er als extra keuzemogelijkheid bij!
Ik heb dit héél lang geleden ook geprobeerd, en toen werkte het blijkbaar nog anders. :X
Nou fijn, het praktische probleem is dus opgelost. Blijf ik het vreemd vinden dat er nog een raar soort weegsysteem bestaat bij 'zoeken op Internet'.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 20:10 ]

• pasta

pasta

Ondertitel

Ah, dan had ik het iets duidelijker moeten verwoorden. ;) Ik bedoelde dus de taal van Google die in te stellen valt
Display Google tips and messages in:
:)

edit:
Even ter illustratie, zoeken naar young and out met als ingestelde taal Engels levert als eerste link dit, terwijl de Nederlandse taal als eerste resultaat dit geeft. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door pasta op 06-04-2005 20:17 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Het blijft slecht afgesteld hoor. Als je 'aangepast' als Engels hebt ingesteld, werkt 'zoeken op Internet' niet meer, want dan pakt hij de aangepaste instelling. Daarbij geeft zoeken op Nederlandse pagina's respectievelijk Nederlandstalige pagina's andere uitkomsten, terwijl het beide nederlandstalige .nl-websites zijn.

Daarnaast blijft het raar dat als je zoekt naar het woord 'computer' op Engelse pagina's, dat een subpagina van Elsevier.nl als tweede hit wordt gegeven.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Als je via deze url start dan gaat het wel goed:
http://www.google.com/intl/en/
Wat ook werkt is de &hl=nl in de url veranderen in &hl=en

Who is John Galt?

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:36:
Het blijft slecht afgesteld hoor. Als je 'aangepast' als Engels hebt ingesteld, werkt 'zoeken op Internet' niet meer, want dan pakt hij de aangepaste instelling. Daarbij geeft zoeken op Nederlandse pagina's respectievelijk Nederlandstalige pagina's andere uitkomsten, terwijl het beide nederlandstalige .nl-websites zijn.

Daarnaast blijft het raar dat als je zoekt naar het woord 'computer' op Engelse pagina's, dat een subpagina van Elsevier.nl als tweede hit wordt gegeven.
Mjah, ik durf ook wel te gokken dat http://www.tweakers.net ook wel hoog in de ranklijsten zal voorkomen als je zoekt op 'tweakers'. Dus dat is zo'n probleem niet echt. ;)
justmental schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:42:
Als je via deze url start dan gaat het wel goed:
http://www.google.com/intl/en/
Wat ook werkt is de &hl=nl in de url veranderen in &hl=en
Ik pakte het aan via de voorkeuren, maar het principe is hetzelfde. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door pasta op 06-04-2005 20:43 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
pasta schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:42:
[...]

Mjah, ik durf ook wel te gokken dat http://www.tweakers.net ook wel hoog in de ranklijsten zal voorkomen als je zoekt op 'tweakers'. Dus dat is zo'n probleem niet echt. ;)
Tweakers.net is ook nogal een veelbezochte pagina; hij staat zelfs op 1. Maar dat is waarschijnlijk 'terecht'. Waar het mij om gaat, is dat pagina's niet relatief hoger gerankt worden, enkel vanwege het feit dat het een Nederlandse pagina is en ik een Nederlands IP heb, terwijl ik toch echt aangeef op het hele internet te willen zoeken. Want alleen zoeken in Engelse pagina's is alleen symptoombestrijding, want dan zoek ik niet op miljoenen andere pagina's.

Ja, bij nader inzien is het 'probleem' nog niet opgelost: ik wil zoeken in alle pagina's van de wereld, in alle talen, waarbij Nederlandse pagina's niet extra zwaar worden gewogen. Wie weet of dat kan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 20:50 ]

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Dit probleem had ik ook, maar dan met google.be. Als je nu gewoon naar www.google.nl gaat, en helemaal rechtsonder klik je op "Google.com in English". Dan kom je gewoon op google.com terecht en worden de nederlandstalig pagina's niet hoger geplaatst in de ranking.

[edit]
Vanaf dan wordt google.com ook niet meer doorgelinkt naar .nl (of .be in mijn geval).

[ Voor 26% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 06-04-2005 21:46 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kies bij de taal instellingen van je browser gewoon engels als voorkeurs taal. Google blijft dan gewoon bij google.com hangen, en zoekt alles...
Pagina: 1