[UML] eerste opzet registratie systeem

Pagina: 1
Acties:

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:31

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Ik ben bezig om een klasse diagram te maken van een registratie systeem welke artikelen moet registreren welke een medewerker besteld.
Nu heb ik niet zoveel ervaring met het maken van klasse diagrammen en kom er niet helemaal uit.

Het volgende is het verhaal. Een medewerker kan via een intranet applicatie een aanvraag voor een bepaald artikel doen. Deze aanvraag komt binnen bij het Service Center. Het klantcontactpunt van het Service Center zijn de Uitgiftepunten (hier zijn er een 4-tal van binnen de organisatie). Wanneer het Service Center ziet dat bij een Uitgiftepunt het artikel op voorraad is, kan deze gelijk worden uitgeleverd door het Uitgiftepunt. Wanneer het artikel niet op voorraad is wordt dit besteld bij een Leverancier.

Een artikel kan uit twee types bestaan (er zijn ongeveer 10 verschillende artikelen), te weten een persoonsgebonden artikel of een functiegebonden artikel. De Leverancier levert het artikel aan het Service Center, welke het vervolgens laat uitleveren aan de medewerker bij een uitgiftepunt.

Nu heb ik de volgende opzet gemaakt voor een klassediagram.

Afbeeldingslocatie: http://img46.exs.cx/img46/7109/klassdiagram9oz.jpg

Wat zou ik hier aan moeten veranderen of kunnen verbeteren?

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Volgens mij mis ik in ieder geval nog een klasse Bestelling, die de relatie tussen de Medewerker en het te bestellen Artikel vastlegt. In je huidige diagram kan ik niet zien wie wat besteld heeft.
Verder kan ik me voorstellen dat er ook nog iets als een klasse Levering bij zou moeten/kunnen, die bij moet houden hoe het staat met de afhandeling van de Bestelling. Nu zie ik alleen maar relationele lijntjes tussen Servicepunt, Leverancier en Artikel; ik zou graag zien wat er dan precies gebeurt of gebeuren moet met de bestelde artikelen -> klasse Levering.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:31

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Delphi32 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 00:38:
Volgens mij mis ik in ieder geval nog een klasse Bestelling, die de relatie tussen de Medewerker en het te bestellen Artikel vastlegt. In je huidige diagram kan ik niet zien wie wat besteld heeft.
Verder kan ik me voorstellen dat er ook nog iets als een klasse Levering bij zou moeten/kunnen, die bij moet houden hoe het staat met de afhandeling van de Bestelling. Nu zie ik alleen maar relationele lijntjes tussen Servicepunt, Leverancier en Artikel; ik zou graag zien wat er dan precies gebeurt of gebeuren moet met de bestelde artikelen -> klasse Levering.
Ok, klinkt me logisch in de oren :)
Het volgende zou dus meer in de richting moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img81.exs.cx/img81/6057/klassediagram28hj.jpg

Je ziet dat er tussen het Servicepunt en de Medewerker twee klasses zijn, Inname en Uitgifte. Dit heb ik gedaan omdat een medewerker ook een artikel weer retour kan brengen.
Het is de bedoeling dat deze artikelen bij uitgifte en inname geregistreerd worden, moet ik hier nog een aparte klasse voor maken?

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 03:55

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Maar is een artikel altijd persoons of functie gebonden of de ene keer persoons gebonden en de andere keer functiegebonden? Ik bestel bijvoorbeeld 2 pennen, 1 voor op kantoor en 1 voor thuis.

Bestaan er nu twee verschillende pennen, een functiegebonden en een persoonsgebonden? Of is het een soort pen en afhankelijk van de bestelling persoons of functiegebonden?

Als dat laatste het geval is, zou ik de scheiding in je bestelling (of bestelregel) plaatsen.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'