Toon posts:

Tapeless Backup

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben op het moment 22 Servers, op elke verschillende locatie moet een backup gedraaid worden. Nu worden alle 22 servers vervangen en zijn we opzoek naar een ander backup systeem.

De Server Software/Data waar voor we backuppen

Small Business Server
User mappen
Mailboxen
Verschillende Software Pakketen

Huidige situatie:
We draaien Veritas Backupexec met een veritas ondersteunende tapestreamer. Om veel verschillende redenen draait de backup op veel locaties niet. We moeten vaak services restarten of jobs die vastlopen cancelen, we zijn hier echt veel tijd mee kwijt. Omdat we remote werken, kunnen we ook niet kijken of er nu wel echt een tape in zit enz.

Eventuele nieuwe situatie
Ik heb naar het Tapeless Deonet systeem gekeken. Dit ziet er verder zeer intressant uit voor ons, omdat we hier niks meer met software te maken hebben.

Maar hoe zit het nu als ik een mailbox terug wil zetten als een user wat verprutst heeft?
Of ik wil alleen 2 exel bestanden terugzetten ?

Is deze oplossing een verstandige keuze, het gaat hier om basischolen data hoeft dus niet 5 min gerestored te zijn ?

Verwijderd

Heb je eens naar Windows 2003 (file server?) gekeken? weet het nietmeer precies welke het was.
Die had een optie dat hij alle vorige versies van bestanden bewaarde, net zolang totdat hij ruimte tekort kwam, dan verwijderd hij de oudste versie...

Ik weet niet of dit uitkomst bied in jou situatie...

Edit:
Die link die je postte is gewoon "raid in een doosje", weet niet hoeveel dit kost, maar misschien kan je een fileserver aanstellen die dit voor je doet...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 19:55 ]

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:15:
We hebben op het moment 22 Servers, op elke verschillende locatie moet een backup gedraaid worden. Nu worden alle 22 servers vervangen en zijn we opzoek naar een ander backup systeem.

De Server Software/Data waar voor we backuppen

Small Business Server
User mappen
Mailboxen
Verschillende Software Pakketen

Huidige situatie:
We draaien Veritas Backupexec met een veritas ondersteunende tapestreamer. Om veel verschillende redenen draait de backup op veel locaties niet. We moeten vaak services restarten of jobs die vastlopen cancelen, we zijn hier echt veel tijd mee kwijt. Omdat we remote werken, kunnen we ook niet kijken of er nu wel echt een tape in zit enz.

Eventuele nieuwe situatie
Ik heb naar het Tapeless Deonet systeem gekeken. Dit ziet er verder zeer intressant uit voor ons, omdat we hier niks meer met software te maken hebben.

Maar hoe zit het nu als ik een mailbox terug wil zetten als een user wat verprutst heeft?

Is deze oplossing een verstandige keuze, het gaat hier om basischolen data hoeft dus niet 5 min gerestored te zijn ?
het eerste wat in me opkomt, wtf moet jij met 22 sbs servers.....

ik heb hier zelf (na vraag van klanten) al veel naar gekeken, maar het word toch heel erg moeilijk om iets leuks in elkaar te zetten, meestal draait het er op uit dat de data toch op tape komt. Zelf ben ik sinds een paar jaar tegen het gebruik van Veritas omdat het zo lekker vaag kan doen. Met het gebruik van Brightstore/Arcserve kan je echt perfect backuppen. Wat je zou kunnen doen is 1x in de week een grote backup maken naar een externe lokatie en dan dagelijk een incremental maken. Toch vind ik dat wanneer het fout ZOU gaan, lees disaster recovery, je je de bestanden niet echt bij de hand hebt. En het dan dus gigantisch klote is om een system restore te doen. Ook kan je denken aan dingen zoals Nas e.d. maar dat kost best wat euro's

mijn uiteindelijke advies is dan ook meestal Terminal Server, alle data centraal, alle gebruikers centraal. Zo kan je besparen op het aantal servers en de servers die je aanschaft voorzien van extra redundancy

ok ok ok, ik dwaal af......

Verwijderd

Topicstarter
richardkraal schreef op woensdag 06 april 2005 @ 21:15:
[...]

het eerste wat in me opkomt, wtf moet jij met 22 sbs servers.....

ik heb hier zelf (na vraag van klanten) al veel naar gekeken, maar het word toch heel erg moeilijk om iets leuks in elkaar te zetten, meestal draait het er op uit dat de data toch op tape komt. Zelf ben ik sinds een paar jaar tegen het gebruik van Veritas omdat het zo lekker vaag kan doen. Met het gebruik van Brightstore/Arcserve kan je echt perfect backuppen. Wat je zou kunnen doen is 1x in de week een grote backup maken naar een externe lokatie en dan dagelijk een incremental maken. Toch vind ik dat wanneer het fout ZOU gaan, lees disaster recovery, je je de bestanden niet echt bij de hand hebt. En het dan dus gigantisch klote is om een system restore te doen. Ook kan je denken aan dingen zoals Nas e.d. maar dat kost best wat euro's

mijn uiteindelijke advies is dan ook meestal Terminal Server, alle data centraal, alle gebruikers centraal. Zo kan je besparen op het aantal servers en de servers die je aanschaft voorzien van extra redundancy

ok ok ok, ik dwaal af......
Op elke locatie staat een sbs om dat dit alle functies heeft die de klant nodig heeft en het goedkoop is. Termial server werkt niet omdat de kinderen allemaal grafische programma's hebben die gewoon niet op een terminal server werken. Maar laten we hier maar niet over verder gaan.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je voldoende schijfruimte hebt, kun je overwegen om op de servers een backup naar een lokale schijf te draaien; daarvoor kun je dan NTBackUp of je eigen favoriete backup programma gebruiken. De resulterende .bkf file kun je naar een centrale file server kopiëren of naar een NAS device.
't Voordeel is dat je altijd lokaal een recente, snel toegankelijke backup beschikbaar hebt, en op je centrale lokatie een wat minder recente backup. 't Nadeel is dat 't extra schijfruimte kost, maar da's een eenmalige investering van 22 IDE schijfjes plus de kosten om ze te installeren.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Ik zou de backup zowiso niet op IDE schijfjes zetten, en helemaal niet zonder mirror van die schijfjes. Ik weet niet om welke hoeveelheden data het gaat en watvoor verbindingen tussen de servers liggen (S/ADSL, Glas, Leased line, Gewoon direct in een (1) en het zelfde gebouw via 100/1000mbit?).
Als de verbinding het toelaat zou ik gaan voor een tape library op een (1) locatie, en dan de data vanaf de andere servers trekken. Of een tape library die niet zo veel tapes aankan, maar iig voldoende om je backup te draaien.

Op mijn werk backuppen we 9 servers en alle user/exhange/synergy data (op een SAN) via een tape library, 24 tapes in een library, robotarm die de goeie tape pakt (adhv barcode), en hem in een steamer doet.

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 07 april 2005 @ 00:14:
Als je voldoende schijfruimte hebt, kun je overwegen om op de servers een backup naar een lokale schijf te draaien; daarvoor kun je dan NTBackUp of je eigen favoriete backup programma gebruiken. De resulterende .bkf file kun je naar een centrale file server kopiëren of naar een NAS device.
't Voordeel is dat je altijd lokaal een recente, snel toegankelijke backup beschikbaar hebt, en op je centrale lokatie een wat minder recente backup. 't Nadeel is dat 't extra schijfruimte kost, maar da's een eenmalige investering van 22 IDE schijfjes plus de kosten om ze te installeren.
Dit is geen oplossing omdat we niet 22*30 GB naar een fileserver op internet kunnen verplaatsen. Alle locatie's liggen de nodige kilometers uit elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 08:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij antwoord geven op de onderstaande vragen mbt het deonet systeem

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Persoonlijk zou ik kiezen om "gewoon" op tape te backup-pen op elke school een "ICT-coördinator" aan te stellen (de docent die het meeste met compies heeft ofzo) en die elke dag ff het tape-je te laten wisselen.

Doe ik bij mij op school ook...

Heb net gekeken welk systeem je bedoeld, dit hebben we ook in onze mail server zitten, dit is niet handig, een losse mailbox kan je niet restoren, en als je de schijf verwisseld duurt het tijden voordat ze weer ge-synchroniseerd zijn en al die tijd kan (bij ons dan) de mail niet gebruikt worden!!!!
tape bevalt me beter!!!

[ Voor 43% gewijzigd door 2bmws op 07-04-2005 10:14 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 08:30:

Waarom vraag je het ze zelf niet ? sales@deonet.info

Zij kunnen je waarschijnlijk verder helpen.

Ik heb het vermoeden dat ze gewoon domme backup software hebben, en dus geen echte agent voor exchange.

Persoonlijk zou ik nooit voor zo'n oplossing gaan. Hou er rekening mee dat alle data hier nog steeds op 1 locatie staat. Bij een brand of water schade ben je dus alles kwijt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:53:
Die link die je postte is gewoon "raid in een doosje", weet niet hoeveel dit kost, maar misschien kan je een fileserver aanstellen die dit voor je doet...
(raid met hotplug harde schijven lees ik)

Affijn, even goed bepalen waarvoor je backup:
-Dommigheden van gebruikers: Daar werkt het voor.
-Brand/waterschade/blikseminslag: Daar werkt tape beter voor omdat je meest recent backup waarschijnlijk door deze oorzaken onherroepen net in de gecrashte server zit.
-Configuratie fouten/hackers: tja, dat ligt TOCH aan je software. Maar als het harde schijven zijn die altijd beschikbaar zijn dat zijn zet wel heel snel; "per ongeluk" gewist.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:19:
[...]

Waarom vraag je het ze zelf niet ? sales@deonet.info

Zij kunnen je waarschijnlijk verder helpen.

Ik heb het vermoeden dat ze gewoon domme backup software hebben, en dus geen echte agent voor exchange.

Persoonlijk zou ik nooit voor zo'n oplossing gaan. Hou er rekening mee dat alle data hier nog steeds op 1 locatie staat. Bij een brand of water schade ben je dus alles kwijt.
Dit schijf wordt mee naar huisgenomen, dit is bij tapes ook.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:51:
[...]

-Dommigheden van gebruikers: Daar werkt het voor.
Maar is het mogelijk om een mailbox terug te halen als ik alleen de bestanden heb ?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 08:30:

In het gunstigste geval kun je de hele Exchange database terugzetten, eventueel in de recovery storage group. Maar er bestaat ook een kans dat de gemirrorde database niet teruggezet kan worden, omdat-ie inconsistent is.
'k Zou inderdaad gewoon eens aan de mensen van deonet vragen of ze Exchange shadow copy ondersteunen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1