[Ti4200] Weerstandje (ofzo) weg, maar wat is het? (foto)

Pagina: 1
Acties:

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Topicstarter
Ik heb hier een MSI Geforce4 Ti4200 64MB.
OC'd altijd goed gedraaid op onderstaande specs. Maar ik wilde er ramsinks opzetten en op de één of andere manier is dat niet goed gegaan, ik snap er in ieder geval nix van, maar op mijn kaart ik mis nu wat je omcirkeld ziet. |:(
Links zit ie er wel, dus je kan zien wat er mist.
Er staat naast: C354.
Op google kon ik er nix op vinden, hier ook niet, ook heb ik gezocht naar een schema van de Ti4200, maar ook tevergeefs. :r

Wie weet wat het is en doet, want ik zag dat het maar op 2 punten vast zat. Dat moet ik dus ook weer kunnen herstellen :)

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.wieckiwicz/assets/images/ti4200stuk.jpg

(volgens mij zit ik ook op het verkeerde gedeelte v/h forum. Neem aan dat ie verplaatst word, ik kan em iig niet deleten of verplaatsten)

[ Voor 10% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 06-04-2005 18:14 ]

Ici kann uw Werbung staan

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Dat is een condensator als ik het goed zie.
Maar bij de linker geheugen chip ziet een precies dezelfde dingetje, eigenlijk moet je die eens doormeten.

[Specs]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 19:09
Een condensatortje idd.

Die zijn niet makkelijk door te meten, alleen met vrij dure apparatuur. 100 uF condensatoren zijn geloof ik standaard voor dit soort componenten alleen dat weet ik niet zeker. Misschien dat een echte elektro-dude dit kan bevestigen? :P

tvw

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
Kun je niet lezen wat op die (of 1 van de andere 3) condensatoren staat...?

Btw., die condenstaor die daar zit is ter afvlaking van de spanning je kaart zou ook zonder die condensator gewoon moetten werken weliswaar zouden er wat rare dingetjes kunnen voorkomen zoals slechtere preformense enzo., maar hij zou gewoon moetten werken....

[ Voor 62% gewijzigd door digital8 op 06-04-2005 18:36 ]

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
digital8 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:32:
Er staat helemaal niets op, ook op de anderen niet helaas :(

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Als ik jouw foto zo bekijk lijkt het mij, *corrigeer* een condensator,te vlug gekeken,ik had haast!

-knip-

Simpelweg de condensatoren (laten) doormeten die ik omcirkeld heb,en een vervangende (laten) plaatsen.
Zorg in ieder geval bij elke handeling die je nog met je kaart vericht,dat je ESD veilig bent.
Je wil hem tenslotte niet verder slopen neem ik aan.
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/oelewapper/ti4200stuk.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door I Am Weasel op 07-04-2005 00:37 . Reden: huge correctie ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:28
Het is in ieder geval een condensator, er staat n C naast :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• digital8
digital8 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:32:

Btw., die condenstaor die daar zit is ter afvlaking van de spanning je kaart zou ook zonder die condensator gewoon moetten werken weliswaar zouden er wat rare dingetjes kunnen voorkomen zoals slechtere preformense enzo., maar hij zou gewoon moetten werken....
Het is idd een condensator en geen weerstand., tja die overduidelijke "C" he.... ;)

Ik neem aan dat je hem nog niet hebt geprobeert te gebruiken...?

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
Wat houdt dat pcies in..?

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
Ik heb em er al in gehad, ik krijg een berg artifarty-rotzooi, in de bios al, vrij weinig leesbaar dus ook.... tijdens het bootlogo slaat ie vast naar een blauw scherm en reboot ie automatisch.

• digital8
DaViDoViTsCh schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:48:
Ik heb em er al in gehad, ik krijg een berg artifarty-rotzooi, in de bios al, vrij weinig leesbaar dus ook.... tijdens het bootlogo slaat ie vast naar een blauw scherm en reboot ie automatisch.
Je had op dat moment de GPU toch wel gekoeld he.... :/

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
digital8 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:57:
Je had op dat moment de GPU toch wel gekoeld he.... :/
Jaja, duh !

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
En wat doet een condensator dan..?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DaViDoViTsCh schreef op woensdag 06 april 2005 @ 22:55:
Ik dacht iets van spanning reguleren. Kan iemand dit bevestigen?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

_Ernst_

Mark It Zero!

DaViDoViTsCh schreef op woensdag 06 april 2005 @ 22:55:
Meestal zorgt het voor ontstoring/buffering van een spanning.

De waarde zal zo rond de 100 nanoF liggen (zeker geen 100 microF zoals Iets zei :)). Spanning is een standaard waarde voor dit formaat smd's, ik dacht 50 volt.

Last.fm

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:20

Koppensneller

winterrrrrr

ESD = Electro Static Discharge, oftewel ontlading van statische elektriciteit...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 13:48

TheBorg

Resistance is futile.

Als je nou goed kijkt zie je links van de memory chip nog zo'n memory chip zitten. Met precies dezelfde twee kleine condensatortjes, en je raad het al, ook zo'n zelfde grotere condensatortje.

Een condensator kan gebruikt worden om een DC spanning op te slaan of kan gebruikt worden als een AC, frequentie en impedantie afhankelijke weerstand.

Als je een schema zoekt dan moet je zoeken naar de datasheet van de Ti4200 chip, met een beetje mazzel zit er een referentie ontwerp bij.

[ Voor 57% gewijzigd door TheBorg op 06-04-2005 23:18 ]

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
TheBorg schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:15:
Als je een schema zoekt dan moet je zoeken naar de datasheet van de Ti4200 chip, met een beetje mazzel zit er een referentie ontwerp bij.
heb me rotgezocht en gegoogled, maar tevergeefs :(

Verwijderd

hugodejong schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:04:
[...]

ESD = Electro Static Discharge, oftewel ontlading van statische elektriciteit...
Inderdaad, dit wil dus zeggen dat je geen statische electriciteit opwekkende kleding moet dragen (wol...) . Als je je kast (of iets anders wat electriciteit geleid en in verbinding staat met de aarde) aanraakt verdwijnt je eventuele statische electriciteit.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

DaViDoViTsCh schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:47:
[...]

heb me rotgezocht en gegoogled, maar tevergeefs :(
Is toch ook niet meer nodig. B)

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
En hoe kan ik dat nou doormeten?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Je hoeft niets te meten, gewoon kijken wat er op het condensatortje links staat.

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
dat is het em juist, er staat nix op :(

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Kan je de contactjes niet gewoon kortsluiten?

Een condensatortje heeft vaak een stabiliserende functie. De kans bestaat dat als je ipv een condensatortje gewoon een draadje van de ene kant naar de andere kant laat lopen de kaart het weer doet.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

jk_warrior schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:52:

Een condensatortje heeft vaak een stabiliserende functie. De kans bestaat dat als je ipv een condensatortje gewoon een draadje van de ene kant naar de andere kant laat lopen de kaart het weer doet.
Dat zou ik dus zeker niet proberen!!

Als het een condensator is die voor buffering van een voedingsspannings zorgt, dan staat die tussen 2 punten waar spanning over heen staat. Als je die C dan vervangt door een draadbrug heb je kans op een fikse kortsluiting, met een dode kaart als gevolg! (een afvlak/ontstoor condensator staat bijvoorbeeld tussen de + en de massa)

Last.fm

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
_Ernst_ schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:00:
[...]

Meestal zorgt het voor ontstoring/buffering van een spanning.

De waarde zal zo rond de 100 nanoF liggen (zeker geen 100 microF zoals Iets zei :)). Spanning is een standaard waarde voor dit formaat smd's, ik dacht 50 volt.
Naja nu hoef ik alleen nog maar te weten hoeveel het zou zijn, 100 microF of 100nanoF, de rest kom ik zelf wel uit...
Iig wel bedankt voor jullie reacties...

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Het is gewoon een standaard ontkoppel condensatortje. In de geheugenchip zitten een hele berg transistoren. Op het moment dat die transistoren aan of uit schakelen trekken ze net effe een beetje meer stroom dan wanneer ze in een bepaalde stand staan. Dat is terug te zien als storing op de voedingsspanning, en die storing beinvloedt de andere IC's op de print. Je moet die storing dus opvangen en dat doe je met een ontkoppelcondensatortje. Je 'ontkoppelt' er in feite de chip mee van de voedingsspanning, dwz. minder storingsrommel op de voedingsspanning.

Meestal zijn ontkoppelcondensatoren 100nF (nanoFarad). Soms ook wel 220nF. Maar ik durf mijn hand in het vuur te steken dat deze gewoon 100nF zijn.

Je hoeft niet persee SMD condensatortjes te gebruiken, je kunt ook een gewone condensator (met pootjes) gebruiken. Het enige nadeel is dat die groter zijn en misschien te veel ruimte innemen, of dat de pootjes tegen een geleidend vlak aan komen. Zo eentje dus: Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:TJgJ1PLRrH8J:http://www.parallax.com/images/prod_gif/201-01030.gif

Let wel op dat er verschillende soorten condensators zijn en dat je hiervoor dus een doodgewone simpele condensator moet hebben. Dus geen elco, pyroflex, of whatever, gewoon een doodnormale condensator.

Een gewone condensator is niet gepolariseerd (heeft geen + of - kant), dus daarmee maakt het ook niet uit hoe je hem er op soldeert. Bij een elco maakt dat WEL uit, maar dit is dus geen elco.

Macbook Pro

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jk_warrior schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:52:

Gebruik wel een stevig draadje. Je sluit de voeding kort, en die kan al gauw een 20 tot 50 ampere leveren.
Als je een dun draadje gebruikt fikt het simpelweg uit en heb je nauwelijks plezier van je werk.

Bij een stevige draad heeft de voeding kans om flink door te duwen, en verbranden de sporen op je mainboard, de connectoren en de videokaart met veel leuke rook en -brandverschijnselen.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

DaViDoViTsCh schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:57:
[...]

Naja nu hoef ik alleen nog maar te weten hoeveel het zou zijn, 100 microF of 100nanoF, de rest kom ik zelf wel uit...
Iig wel bedankt voor jullie reacties...
Als je een elektroboer in de buurt hebt die componenten verkoopt, dan zou je een andere condensator eraf kunnen solderen. Bij die elektrozaak kunnen ze dan wel uitzoeken wat voor één het is en je een nieuwe verkopen.

Ook al staat er niks op, ze zouden hem door kunnen meten, of anders op het formaat afgaande de capasiteit kunnen bepalen (die is voor ontstoordoeleinden namelijk meestal niet kritisch)

Last.fm

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Topicstarter
ok thnx, ik weet wat me te doen staat!.
Bedankt voor al uw hulp _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 07-04-2005 20:11 ]

Pagina: 1