Signaal van pc naar versterker verbeteren, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:06
Ik heb hier de volgende opstelling staan

Amd systeempje met Creative SB live 5.1

5 meter (goedkope)kabel van Frontspeakers out, naar cd-in ( 2 x tulp )

Harman Kardon AVR 505 Limeted Edition
Harman Kardon DVD 506 Limeted Edition
2 x Tannoy Rev. 2 ( Speakers ;) )

Als mijn muziek nu hard staat, dan overheerst in rustige stukjes de ruis. En hij ruist ook als een gek als er even geen liedje aan staat.

Wat kan ik nou het betse verbeteren?

Andere geluidskaart?
Betere kabel ?
of zijn er nog andere opties?

Verwijderd

Als je je computer wat minder laat versterken en je versterker wat meer geeft dit vaak ook wat beter geluid...zet je PC-geluid dus eens op de helft en je HK wat harder, misschien helpt het(bij mij iig wel)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik gok dat je hebt beste uit bent als je dat speakersetje er tussenuit laat.

Sluit dus je pc rechtstreeks aan op je versterker.

edit:
Oh, je bedoelt de speaker-uit van je SBLive.. dan heb ik niks gezegd.. (schaam)

[ Voor 28% gewijzigd door Varienaja op 06-04-2005 16:21 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

SImpel: een digitale kabel van digital out op je SB doortrekken naar de digital input van je versterker receiver. 8)
Bedenk wel dat Creacrap van 48 kHz eerst 44 kHz van maakt en dan upsampled naar 48 kHz (of bleef het permanent 44 of 48kHz?). Believe me, it is crap! Totdat ik een goede niet-creacrap kaart vindt die perfect met EAX (ondanks het een echootje plakken is bij de achterkanalen) om kan gaan, ben ik opgezadeld met Creacrap Live :r
Voor het beste geluidskwaliteit zou ik eigenlijk M-Audio moeten hebben en een externe DAC (liefst CEC DX-51 mkII) _/-\o_

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Zolang je je volume op bv. 80% hebt staan, heb je toch het minste ruis.
Voor de rest, een goede kabel kan soms ook wonderen doen.

Ik heb hier zelf 3.5 headphone naar 2x tulp, met daarop een Equalizer en dan 130 Watt versterker in 4.0 (voor 2 x 2 bas, misschien 4.4? :P ) En het werk perfect :*)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• BasvanS
ALs ik het dus goed begrijp is er niet veel aan te doen, met volume spelen heb ik geprobeerd, maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat. Betere kabel? werkt dat en zo ja welke?

En het idee van een betere geluidskaart kan ik beter laten varen, want dit werkt niet?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb een creative live player 5.1 met een sony versterker en 2 x telefunken TLX10-Professional.
Vanuit de groene uitgang van mijn creative ga ik met een 3.5" stekker naar mijn stereoingang (cassette, want het ding is nog uit 1978) met twee tulp stekkers. Ik heb de output van mijn pc zo hoog mogelijk staan en met de volumeknop van de versterker regel ik het geluid. Ik hoor nauwelijks tot geen ruis, ook niet met flink volume, mischien kun je daar wat mee?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb je van de ongebruikte in- en uitgangen de MUTE aangevinkt in de mixer? Vooral de microfooningang wil nogal eens wat ruis produceren.

Verwijderd

Is die ruis soms een eentonige brom toon? Anders kan je last hebben van een aarde lus.
Bij mij kwam het omdat mijn versterker ook op de tv kabel aangesloten was. Dit heb ik opgelost met een galvanische scheiding. Zie: http://www.admiraal.dds.n...=10148798&page=groundloop

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

Ik zou 'n digitaal geluidskaartje kopen en die via een coax of optisch kabeltje naar je versterker leiden, scheelt toch wel flink.
En cyberjobe... does normaal, tis gewoon Creative.

I see dead pixels...

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jotheman schreef op woensdag 06 april 2005 @ 22:11:
Ik zou 'n digitaal geluidskaartje kopen en die via een coax of optisch kabeltje naar je versterker leiden, scheelt toch wel flink.
Die Live 5.1 is digitaal, je kunt dus gewoon een coax-kabel + verloopstekkertje gebruiken om dat beestje aan de versterker aan te sluiten (ga ik er wel vanuit dat die versterker een coax-ingang heeft :P )

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Daarom juist ;) Hij heeft helemaal gelijk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10-2025
Als her regelen met je volume geen effect heeft heb je bewezen dat het voor een heel groot deel aan de kabel ligt. Het beste idee blijft natuurlijk om de digitale uitgang te gebruiken, maar als dat geen mogelijkheid is kan je voor coax kiezen.

.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00

Jag

guppie15 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:20:
ALs ik het dus goed begrijp is er niet veel aan te doen, met volume spelen heb ik geprobeerd, maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat. Betere kabel? werkt dat en zo ja welke?

En het idee van een betere geluidskaart kan ik beter laten varen, want dit werkt niet?
Het is een simpel oplosbaar probleem ruis, het is namelijk zelden een hardwarematig probleem. Met de geluidskaart is niks mis, met de kabel al helemaal niet.

Ruis is een probleem van verkeerde gain structure of ruisende inputs die niet gemute staan. Stappenplan:
1. Mute alle inputs die je niet gebruikt. Vergeet niet dat je meer inputs hebt dan standaard te zien zijn in je mixer software.
2. Gain structure kloppend krijgen. Dat is een begrip dat in HiFi land volstrekt onbekend is, maar in de pro wereld heel normaal. Je hebt altijd te maken met de Signaal / Ruis verhouding. Nou is ruis een vast gegeven, maar het signaal niet! Voor minimale ruis is het verstandig het signaal zo hoog mogelijk te maken, elke dB harder is een dB meer signaal / ruis verhouding. Als alles klopt, moet je de ruis tot onhoorbaar kunnen reduceren.
Wat je moet doen: volumes in de mixer software op 0dB oftewel maximaal zetten (dan verzwak of versterk je niet, unity gain stand). En dan kan je de volumeknop op je receiver een stuk terug draaien. En et voila, daar gaat je ruis :).

Als je nu echt veel ruis hebt, heb je waarschijnlijk zowel ruisende inputs open staan als de gain structure fout. Maar met deze twee stappen kan je waarschijnlijk de ruis tot onhoorbaar reduceren (ik heb overigens zelf een Live gehad, ruis was nooit een probleem).

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Eerste waar je voor moet zorgen en wat tot mijn verbazing nog niet genoemd is, is een geaarde stekker + stopcontact voor je pc. Dit kan ook al een hele hoop oplossen!

Nederlander in België

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hij heeft het over ruis, niet over een brom ;)

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

MikeyMan schreef op donderdag 07 april 2005 @ 00:21:
Hij heeft het over ruis, niet over een brom ;)
true, maar aarde voor pc kan sowieso geen kwaad en bij mijn weten kan een niet geaarde pc onder invloed van allerlei velden ook ruis veroorzaken, los van de 50 hz brom...

Nederlander in België

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 22:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Elektronicanet schreef op woensdag 06 april 2005 @ 22:57:
Eerste waar je voor moet zorgen en wat tot mijn verbazing nog niet genoemd is, is een geaarde stekker + stopcontact voor je pc. Dit kan ook al een hele hoop oplossen!
Yup, en het kan ook aardlussen veroorzaken. :)

Aannames zijn fataal.

• Dr_oetker
  • Laatst online: 20-01 21:59
Aardlussen inderdaad, al zou het digitaal aansluiten ook een verbetering opleveren.

Verwijderd

Ik heb een hoop gezeik gehad met de drivers! Dan wel dan niet werken, door de updates van chipsetdrivers werd ik gedwongen om de crea-drivers OOK te updaten, iedere keer de settings opnieuw goedzetten (galmpjes uitzetten, digitale output AANzetten en de analoge meuk UITzetten).
Dan een aantal keren meegemaakt dat ie de digitale output ineens niet meer kon vinden. Nu heb ik EINDELIJK een versie dat werkt naar 'behoren'. Maarja, ik heb dan ook geen chipsetdriver update meer gedraaid (tussentijds ook de kaart intern verhuisd, omdat de driver om een of andere stompzinnige reden ineens WEIGERT aan te suren na een update).

Nee, voor mij geen Creative van deze creatieloze eikels meer! :r

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 16:20:
SImpel: een digitale kabel van digital out op je SB doortrekken naar de digital input van je versterker receiver. 8)
Bedenk wel dat Creacrap van 48 kHz eerst 44 kHz van maakt en dan upsampled naar 48 kHz (of bleef het permanent 44 of 48kHz?). Believe me, it is crap! Totdat ik een goede niet-creacrap kaart vindt die perfect met EAX (ondanks het een echootje plakken is bij de achterkanalen) om kan gaan, ben ik opgezadeld met Creacrap Live :r
Voor het beste geluidskwaliteit zou ik eigenlijk M-Audio moeten hebben en een externe DAC (liefst CEC DX-51 mkII) _/-\o_
Die interne resampling kun je met sommige programma's omzeilen door het softwarematig te doen waardoor die kaart met z'n kutklauwen van 't geluid af blijft. Of het nou werkelijk zin heeft (als in; of je 't nou ècht kunt horen) laat ik gemakshalve maar in het midden.

Anyway, dat met Winamp 2.x en 'de' SSRC DirectSound-output plugin.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Aller eerst, Creative maakt niet al te beste kaartjes, tenminste, als je het ruisnivo ervan bekijkt (nadat je ongebruikte ingangen zoals line en mic e.d. hebt gemuted).
Zorg er ook voor dat de master out volume en wave volume zo hoog mogelijk staan (zonder dat het gaat vervormen.) en regel daarna alleen met je receiver het volume.

Een kabel "maakt" doorgaans geen extra ruis - dat doet de hardware wel voor je.
Een digitale kabel ertussen is ook een optie, maar je hebt altijd last van resampling. Dus verplaats je het probleem. Dan is je ruis (als het goed is) weg, maar klinkt de audio weer wat minder (voor de ene persoon merkbaar, voor de ander niet).

Dus, als je ongebruikte inputs op die kaart al uit hebt gezet (volume op 0 of gemute) en je master out + wave staan omhoog en je hebt nog steeds last van ruis, schaf dan gewoon iets beters aan dan een Creative kaartje.
De dichtsbijzijnste stap is (in mijn ogen) terratec, iets duurder, veeeel beter.

Alles kan stuk.

• BasvanS
OK, na dit allemaal doorgelezen te hebben zijn er dus een paar dingen die ik moet doen:

Ik moet opzoek gaan naar een geaard stopcontact voor mijn pc ( en reveiver?)
Alle uit- en ingangen die ik niet gebruik moet ik muten ( in windows ).
De front audio-uit van mijn creative moet ik vol open zetten.

en mocht dit alles nog niet werken, dan zou ik kunnen denken aan een andere geluidskaart
terratec bijvoorbeeld.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, voordat je een nieuwe geluidskaart gaat kopen, kun je nog proberen er een ontstoorder tussen te zetten... Zijn bij de autohandel te koop, en prik je zo tussen je tulpkabel...

Verwijderd

remco_k schreef op donderdag 07 april 2005 @ 15:20:
Aller eerst, Creative maakt niet al te beste kaartjes, tenminste, als je het ruisnivo ervan bekijkt (nadat je ongebruikte ingangen zoals line en mic e.d. hebt gemuted).
Zorg er ook voor dat de master out volume en wave volume zo hoog mogelijk staan (zonder dat het gaat vervormen.) en regel daarna alleen met je receiver het volume.

Een kabel "maakt" doorgaans geen extra ruis - dat doet de hardware wel voor je.
Een digitale kabel ertussen is ook een optie, maar je hebt altijd last van resampling. Dus verplaats je het probleem. Dan is je ruis (als het goed is) weg, maar klinkt de audio weer wat minder (voor de ene persoon merkbaar, voor de ander niet).

Dus, als je ongebruikte inputs op die kaart al uit hebt gezet (volume op 0 of gemute) en je master out + wave staan omhoog en je hebt nog steeds last van ruis, schaf dan gewoon iets beters aan dan een Creative kaartje.
De dichtsbijzijnste stap is (in mijn ogen) terratec, iets duurder, veeeel beter.
Als je de analoge uitgang blijft gebruiken heb je imho altijd nog last van een brakke DAC in de geluidskaart. Als je dan een niet-direct mode gebruikt van je receiver heb je er een DA/AD omzetting bij. Ook dit helpt niet.
Als je de resampling inderdaad softwarematig doet dmv. bijv. foobar 2000 is dat probleem ook weer opgelost.
Een digitale aansluiting lijkt mij het meest voor de hand liggend en eventueel een Terratec kaartje inderdaad.

• BasvanS
Het muten van alle overige aansluitngen lijkt te helpen, de ruis is een stuk minder. Alleen van -10dB tot +10dB is de ruis storend, maar zo hard staat hij toch nooit. ( problemen met de buren )

Natuurlijk zal ik graag de ruis compleet weg willen hebben, maar zal het veel beter worden dan het nu is? Aan welk terratec kaartje zou ik kunnen denken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben zelf wel fan van de e-mu kaartjes... zoals de 0404:
http://www.emu.com/produc...category=754&product=2220

en de onlangs geïntroduceerde proteus:
http://www.emu.com/produc...gory=631&maincategory=631

de eerste rond de 100 euro, de tweede rond de 150 euro...

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 13:35:
[...]
Die interne resampling kun je met sommige programma's omzeilen door het softwarematig te doen waardoor die kaart met z'n kutklauwen van 't geluid af blijft. Of het nou werkelijk zin heeft (als in; of je 't nou ècht kunt horen) laat ik gemakshalve maar in het midden.

Anyway, dat met Winamp 2.x en 'de' SSRC DirectSound-output plugin.
De resampling van Creative kaarten gebeurt - voor zover ik weet - op hardware nivo, niet in de software. Alles wordt naar 48kHz omgezet, ook als de bron 44.1kHz sampling rate is zoals mp3's.
En dat kun je met een andere driver of plugin niet veranderen.

Verwijderd

Maar als je het geluid softwarematig resampled naar 48Khz.... ;)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:30:
Maar als je het geluid softwarematig resampled naar 48Khz.... ;)
Das een beetje onhandig denk ik, ik gok erop dat een hardwarematige upsampling net zo goed of misschien wel beter/netter werkt + dat het via software CPU capaciteit vraagt.

Life is not about specs, it is about joy!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tja, gokken schiet niet op. Luisteren wel! En ik heb gehoord dat software resampling beter klinkt. Dit is ook aangetoond met de udail sample (weet iemand waat je deze kan downloaden?).

Dus opnieuw mijn tip:
Gebruik Foobar met 44.1khz -> 48Khz resampling EN Kernel Streaming output.

Het vergt natuurlijk wel een klein beetje CPU.

• joopv
  • Niet online
Nog beter is helemaal geen resampling... Met andere woorden: geen Creative spullen gebruiken.
Pagina: 1