Toon posts:

High availibility redundant filesharing op een WAN?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een mogelijk oplossing voor de volgende situatie:
2 servers, elk op een andere locatie.
Op elk van deze servers moet een share toegankelijk zijn (SMB), en deze shares moeten identiek zijn aan elkaar (replicatie).
De shares zijn dus toegankelijk op hun respectievelijk LAN, en indien er veranderingen aangebracht worden op de ene server, moeten die direct gerepliceert worden over de WAN verbinding naar de andere server.
Een bijkomend probleem is natuurlijk locking: wat als 1 gebruiker op server A een bestand bewerkt, en een andere gebruiker op server B hetzelfde bestand zit te gebruiken...
Is het mogelijk om zo een setup te realiseren?
Zo ja, met welke software?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Is de gevraagde functionaliteit echt twee maal de data op twee verschillende servers, of is de gevraagde functionaliteit de beschikbaarheid van de data op beide locaties?

Wat je vraagt is erg gericht vanuit een reeds bedachte oplossing perspectief, en niet vanuit de benodigde functionaliteit.

Als het laatste de vraag is, dan zijn er ook andere oplossingen misschien?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik ben niet erg duidelijk geweest denkik, het is inderdaad de bedoeling dat de data twee maal op twee verschillende servers beschikbaar is.
De reden hiervoor is de traagheid van de WAN verbinding.
De WAN verbinding is wel snel genoeg om de replicatie te onderhouden, maar het is niet mogelijk om echt AL het share-verkeer over de WAN verbinding te laten lopen.
Daarom is het noodzakelijk dat de data echt fysiek op de beide sites aanwezig is, zodat de share gewoon te benaderen is via het LAN.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 14:19:
Ik ben op zoek naar een mogelijk oplossing voor de volgende situatie:
2 servers, elk op een andere locatie.
Op elk van deze servers moet een share toegankelijk zijn (SMB), en deze shares moeten identiek zijn aan elkaar (replicatie).
De shares zijn dus toegankelijk op hun respectievelijk LAN, en indien er veranderingen aangebracht worden op de ene server, moeten die direct gerepliceert worden over de WAN verbinding naar de andere server.
Een bijkomend probleem is natuurlijk locking: wat als 1 gebruiker op server A een bestand bewerkt, en een andere gebruiker op server B hetzelfde bestand zit te gebruiken...
Is het mogelijk om zo een setup te realiseren?
Zo ja, met welke software?
Dus in lokatie A en B zitten allebei gebruikers waardoor A repliceert met B en B met A? Of wordt er alleen op lokatie A aan bestanden gewerkt die daarna gerepliceerd worden?

/edit sorry, je toevoeging nog niet gelezen. Ff verder denken...

[ Voor 4% gewijzigd door Wokschotel op 06-04-2005 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wokschotel schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:05:
[...]

Dus in lokatie A en B zitten allebei gebruikers waardoor A repliceert met B en B met A? Of wordt er alleen op lokatie A aan bestanden gewerkt die daarna gerepliceerd worden?

/edit sorry, je toevoeging nog niet gelezen. Ff verder denken...
Op zowel locatie A en B wordt aan de bestanden gewerkt.
Moest het enkel read-only zijn was het direct opgelost natuurlijk, het grote probleem is: wat gebeurt er als er op locatie A en B gelijktijdig aan hetzelfde bestand gewerkt wordt?
Ik ben dus op zoek naar software die zoiets kan realiseren.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Volgens mij moet een een samba cluster met een active-active configuration dat kunnen.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

rsync misschien een idee?

weet iemand nog een leuke signature?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt mij dat je altijd een conflict krijgt of de kans hebt dat een wijziging verloren gaat.
Je kan dus bedenken dat het nooit werkt want ik ken geen software die de inhoud van een word bestand synced Exell kan het zelf wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
eth0 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:21:
Volgens mij moet een een samba cluster met een active-active configuration dat kunnen.
Ok ik heb al wat gelezen over active-active, en ik heb zo'n vermoeden dat dat precies is wat ik zoek.
Ze spreken erover dat met zo'n configuratie meerdere leden van de sharing-cluster hun eigen filesystem kan exporten.
Maar ik kan nergens vinden hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat?
Kan je me hier wat meer uitleg over geven, een beknopte beschrijving van de stappen die ik moet uitvoeren?

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 14:07
Wij maken gebruik van de Legato co-standby server.

De replicatie gebeurt wel over de LAN. Geen idee of het over de WAN werkt

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Wat ik niet snap nog in het verhaal, is dat de lijn niet snel genoeg is voor het shareverkeer maar wel voor het replicatie verkeer twee kanten op. Denk ik nu even niet ver genoeg, of is het tweede meer als het eerste en toch wil je dat?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58
Het lijkt mij er op dat je gewoon naar replicatie software moet gaan kijken Duble-Take's

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
c70070540 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:07:
Wat ik niet snap nog in het verhaal, is dat de lijn niet snel genoeg is voor het shareverkeer maar wel voor het replicatie verkeer twee kanten op. Denk ik nu even niet ver genoeg, of is het tweede meer als het eerste en toch wil je dat?
Als je gewoon heel veel bestanden hebt die geraadpleegd worden en maar een paar de bewerkt worden heb je de stelling van de ts.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 10:06

killercow

eth0

Als je een linux/unix bak hebt kun je met unison een heel eind komen, die repliceert 2 kanten op en gebruikt het rsync protocol om zuinig te kijken wat er verander is.

Alleen als op 2 locaties het zelfde bestand aangepast wordt krijg je hoe dan ook conflicten, eigenlijk zou je het bestand moeten locken zodra het op een van de locaties aangepast wordt.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1