[Commodore 64] Out of memory error

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik heb mijn commodore 64 uit de kast gehaald. Nooit iets mee gedaan en gekregen van me broer lang geleden. Alles is compleet en werkt.

Maar bij het opstartscherm krijg ik de error:
Out of memory met wat vage tekentjes, en heel soms krijg ik wel het goede opstartscherm maar dan met heel weinig bytes aan free basic memory (de ene keer had ik er 8 vrij, en dan de andere 22, en dit hoorde ergens in de duizenden bytes te lopen dacht ik). Dus als ie dan werkt en ik tik een command in: print "Commodore 64", dan geeft ie direct daarna aan dat hij out of memory is.

Is dit ding gewoon kapot (geheugenmodule kapot oid?) of kan ik met één of andere command het geheugen vrij maken, of open maken en wat stof weghalen? (ik zeg maar wat, ik heb geen flauw idee) Iemand? Alvast bedankt! :)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
klinkt als kaduuk..

maak eens open en controleer eens of één van de ramchips erg heet is.. ze zitten als je boven de computer hangt linksonder op het bord (het zijn er 8 of (geloof ik) 2, afhankelijk van het model).

Als één van de chips erg warm wordt zal hij wel kapot zijn.

Je zou ook kunnen proberen de 2 cia's te verwisselen, en meet natuurlijk de voeding even na!

kijk anders ook hier eens :

http://personalpages.tds.net/%7Ercarlsen/cbm.html

oh ja! start ook eens op zonder toetsenbord (kast open, stekker eruit, laat de bovenkant er maar vanaf) en kijk eens of het dan wel werkt, misschien blijft een van je toetsen hangen.. Stof weghalen (niet met een stofzuiger!) kan sowieso nooit kwaad, gewoon wegblazen dat stof!

als je een oude c= hebt met chips in sockets, druk dan ook alle chips even goed aan!

(of je koopt een nieuwe en stuurt alle gesokkelde chips naar mij }) )

[ Voor 36% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-04-2005 13:56 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..