Toon posts:

Wat zijn de voordelen van onboard video

Pagina: 1
Acties:
  • 1.428 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraag want we hebben nu hier op het werk pc,s staan p3 667mhz en we wouden deze graag vervangen maar we zouden dan onboard video willen omdat het goedkoper is maar wat zijn nou precies de voordelen van onboard video graag zou ik ook willen weten wat de voordelen zijn van onboard audio

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02
Kostenbesparing en minder warmteontwikkeling.

Maar dat had je toch ook wel kunnen bedenken?

Punctuality is the politeness of kings

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

De voordelen? je bedoelt de nadelen....

Daarnaast beetje onzinnig topic aangezien je zelf niets uitzoekt en ook niet vermeld wat het doel deze pc is.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-12 18:29
1 ste voordeel is natuurlijk dat het goedkoper is en verder kan ik er niet echt een voordeel voor vinden. Het geheugen voor de videokaart haalt die gewoon van het interne geheugen af volgens mij, dus dat is een nadeel daarvan. En je hebt natuurlijk geen pci kaartjes nodig :9

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

dennis112 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:44:
1 ste voordeel is natuurlijk dat het goedkoper is en verder kan ik er niet echt een voordeel voor vinden. Het geheugen voor de videokaart haalt die gewoon van het interne geheugen af volgens mij, dus dat is een nadeel daarvan. En je hebt natuurlijk geen pci kaartjes nodig :9
Alsof je daar blij van wordt:
- IRQ sharing
- Minder performance van Windows of ander OS
- Mindere performance met 2D en 3D
- Drivers vaak een ramp

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Ik weet ook nog nadelen van onboard video en audio.

Onboard video gebruikt je ram-geheugen en een losse videokaart heeft eigen geheugen.
hierdoor zijn ook de prestaties van de videokaart wat minder

onboard audio heeft een mindere geluidskwaliteit, maar dat is in de meeste gevallen toch niet echt belangrijk.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

Topicstarter
klopt idd allemaal ja nadelen die zijn er genoeg te vinden maar natuurlijk is volgens mij ook een voordeel dat er een minder zware voeding nodig is als je een onboard video hebt omdat de stroom rechtstreeks van het moederbord wordt gehaald klopt dat?

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Onboard Video is goedkoper, verbruikt minder stroom & warmte. Op werk speel je toch geen spelletjes, toch???? :P Dus kan je makkelijk onboard nemen. Tenzij je grafisch ontwerper bent.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:48:
klopt idd allemaal ja nadelen die zijn er genoeg te vinden maar natuurlijk is volgens mij ook een voordeel dat er een minder zware voeding nodig is als je een onboard video hebt omdat de stroom rechtstreeks van het moederbord wordt gehaald klopt dat?
Tja, dat is onlosmakelijk verbonden met de prestaties. Als hij niets hoeft (=kan) doen, heeft hij ook minder voeding nodig.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Voor een office pc is onboard wel ok
maar voor echt grafisch werk en games not done..

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 17:56

TheBorg

Resistance is futile.

Lekker belangrijk allemaal. Het word gebruikt in een kantoor omgeving, en zolang daar geen zware CAD of video applicatie gedraaid worden zie ik alleen maar voordelen. De prijs.

Verwijderd

Tja... om het nou 'voordelen' te noemen. Een onboard videokaart heeft zelf geen video geheugen. Dat leent ie van het interne geheugen. Het nadeel hiervan is dat ipv dat de videokaart met zijn eigen videogeheugen communiceerd dat ie moet communiceren met het interngeheugen (= dus langzamer). Bovendien houd je minder intern geheugen over (is misschien niet zo handig als je veel intern geheugen nodig hebt voor een programma). Het voordeel van een onboard videokaart is dat die oplossing goedkoper is (omdat videogeheugen duur is).

Verwijderd

Topicstarter
er hoeft hier verder niks grafisch zwaar werk gedaan te worden dus dan is onboard wel voldoende dus.
Maar wat is dan de beste onboard kaart die je kan krijgen op het moment?

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 21:36
Voordeel is dat het goedkoper is en omdat het fabrikant zelf komt hoef je ook niet bang te zijn dat hij niet werkt in combinatie met je moederbord.
Ook past het daarom beter in een mini-ATX kast (zoland het moederboard mini-ATX afmetingen heeft)

Nadeel is dat ingebouwde kaarten geheugen delen/wegsnoepen van het werkgeheugen (alhoewel dat zo weinig kan zijn als 8MB, het maximum is echter 64MB). Daarnaast kun je niet echt zware FPS's erop spelen (of andere grafisch zware spellen). Voordeel daarbij is weer wel dat omdat het geen heftige kaart is heeft tie ook geen actieve koeling nodig, wat dus stiller is.

Maar voor office gebruik en/of een beetje internetten voldoen ze prima. En als je 512MB werkgeheugen hebt zul je 8MB niet echt missen.

Gegroet

Martijn

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

onboard video rulez 1u koeler op je proc en je hebt een pc van 5cm hoog.

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:55:
er hoeft hier verder niks grafisch zwaar werk gedaan te worden dus dan is onboard wel voldoende dus.
Maar wat is dan de beste onboard kaart die je kan krijgen op het moment?
Ligt er maar aan wat voor een moederbord je hebt / neemt!!! :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er is natuurlijk ook nog het verschil tussen onboard en integrated video. Onboard deelt het videogeheugen met je ram, integrated video heeft eigen geheugen (maar zit wel op het mobo zelf en is dus geen losse kaar).

Het voordeel is dat je systemen lekker klein kan houden en de videochips vaak passief gekoeld kunnen worden.

Het nadeel van onboard audio is dat het geen eigen processor heeft en hierdoor rekent op de prestaties van je cpu. Nu maakt het met hedendaagse cpus niet erg veel uit.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Onboard Video is goed genoeg voor tiepmiepen zo gezegd, zolang je 2d blijft heb je geen 3d kaart nodig.

En welke onboard video chip..tja...

Intell is er groot mee geworden. Intel Extreme 2 is dan ook Extreem... Langzaam! Maar zo als gezegd goed genoeg voor 2d

Sis 315 ofzo is voor 2d ook best wel genoeg....

En dan spreek ik hier nog over de slechtse onboard chipsets die je kan vinden he ( in tweakers ogen )

Er zijn ook moederborden met onboard GF4 MX -jes.... niet super maar genoeg om een oude game op te spelen ..of meer belanglijk.. bijvoorbeeld dvd's enzo.

En er zijn de "enthousiast" chips... maak die komen alleen maar in notebooks voor mensen met WAY TO MUCH geld!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is nou bijvoorbeeld het verschil in gebruik tussen onboard en een 6800 ultra zeg maar hoeveel watt verbruiken ze

Verwijderd

Topicstarter
of wat voor voeding heb je nodig met een 6800 ultra in tegenstelling tot een onboard kaart

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 17:44
het eerste grote voordeel is de prijs een mainboard met lan,sound,video is goedkoper en veel minder storings gevoelig als losse componenten,het kleine beetje geheugen wat van je normale werkgeheugen
afgaat weegt absoluut niet op tegen de besparingen.

zeker voor normaal zakelijk gebruik is dit ideaal zolang je hem niet nodig heb voor cad/cam gebruik.

de eerdere genoemde nadelen zijn niet allemaal correct irq sharing heeft niets met onboard of los te maken bijde kaarten gebruiken een irq en dus niet relevant,het eerste pci slot word in 90% van de gevallen nooit gebruikt dus daar geen probleem.

irq problemen zijn er onder xp niet of nauwelijks dus hier hoef je zeker geen problemen te verwachten.

de mindere performance is niet merkbaar daar zulke pc's alleen voor zakelijke toepassing worden gebruikt dus het aantal fps van de video is niet belangrijk,en echt langzaam zijn ze nou ook niet te noemen,tegenwoordig bestaan er geen langzame pc's meer.

dat drivers een ramp zouden zijn is al heel lang geleden achterhaalt intel,ati,nvidia drivers zijn zeer goed voor handen dus ik zie hier het probleem niet van,de fabrikant levert ook een cd mee waar alles op staat wat je nodig heb.

onboard audio worden met de dag beter bv soundstorm welke niet veel meer onderdoen voor losse kaarten en zoals al eerder gezegt voor zakelijk gebruik niet belangrijk,bij de meeste zakelijke pc's staat het geluid meestal niet eens aan.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is wel een beetje een zoekvraag, en een kwestie van logisch nadenken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.