Toon posts:

Laptop HDD en Smart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje

ik heb een sony vaio met toshiba 40gig hdd.

Nu krijg ik de melding dat de SMART optie problemen geeft en dat ik f1 moet drukken om verder te gaan..

Ik zou graag de SMART uit willen schakelen of willen herstellen.. een format mocht niet baten en in de bios kan ik ook niet 123 een optie vinden om iets van de smart in te stellen :(

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:03:
Ik heb een vraagje

ik heb een sony vaio met toshiba 40gig hdd.

Nu krijg ik de melding dat de SMART optie problemen geeft en dat ik f1 moet drukken om verder te gaan..

Ik zou graag de SMART uit willen schakelen of willen herstellen.. een format mocht niet baten en in de bios kan ik ook niet 123 een optie vinden om iets van de smart in te stellen :(
Smart-meldingen zeggen dat je harddisk bijna dood is, dus backupen en op RMA sturen als het nog in garantie is.

Verwijderd

Topicstarter
bah dat zit er niet in.. ik denk dat ik mijn kansen ga nemen.. enig idee deze melding uit te schakelen?

of de hdd op clusterniveau te herstellen oid??

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Welke melding geeft je notebook precies dan?
SMART houdt, zoals Rapture al aangeeft, in principe in de zelfcontrole van een HDD. Op het moment dat een er na het booten van je BIOS een SMART-failure wordt gegeven, ga er dan maar vanuit dat je HDD kapot aan het gaan is. Mocht je dat niet geloven aan de hand van die melding, test je HDD dan eens met een diagnosetooltje (Bijv. Powermax, werkt ook prima op andere schijven). Dat een format niet helpt kan ik me indenken, als de schijf technisch gezien gewoon op sterven na dood is, zal een format niet helpen.
Notebook BIOS'en zijn vaak erg beperkt, de kans dat je de melding uit kan zetten is dan ook erg klein.