Toon posts:

[laptop/BIOS/DOS]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier al aardig wat tijd ingestoken, maar nog steeds geen oplossing voor, dus ik ga eens hier te raden of er mensen zijn die een brillante oplossing dan wel workaround weten voor dit probleem.

Ik heb hier een P4mobile NEC M320 laptop die op zich aardig presteert, alleen zijn er enkele zaken die niet correct zijn en waar ik waarschijnlijk voor in de BIOS moet zijn. Zoals:
  • Videokaart presteert zwaar onder de maat
  • Standby mode (S3) werkt niet
  • Boot device volgorde
  • Pointing Device (mousepad) staat uit
Tijdens het booten krijg ik netjes het splashscreen waar op staat dat men F2 moeten indrukken om in de setup te komen, maar dit werkt niet. Het keyboard lijkt namelijk niet te werken zonder drivers, oftewel, zonder Windows geen input devices. Als ik met een DOS-floppy boot is de hele laptop dan ook een nutteloos apparaat wat je dom staat aan te gapen.
De laptop heeft een PS/2-poort waar een extern toetsenbord op aan te sluiten is, maar ook dit werkt niet. Ook een extern USB-toetsenbord lijkt dood buiten Windows. Dit laatste zou tevens een BIOS-setting kunnen zijn (USB keyboard --> BIOS vs OS). Deze zelfde setting zou wel eens de oorzaak van het hele probleem kunnen zijn als het interne keyboard óók een USB-device is.
Het gekke is namelijk dat het interne keyboard van de laptop soms gezien wordt als een PS/2- en soms als een USB-keyboard. In de specs in de handleidingen en op Internet kan ik daar verder weinig over vinden, alsmede over de ingebouwde mousepad.

Hopend dat een nieuwe BIOS alles terug zou zetten naar Default heb ik uiteraard geprobeert de BIOS te flashen, maar dit werkt niet onder DOS, want dan heb ik geen keyboard. Nu is het mogelijk een Autoexec.bat te schrijven wat geheel automatisch de BIOS flasht zonder dat er input nodig is van het keyboard, maar dan weet ik niet of hij wel een goede backup maakt van de oude. En logischerwijs wil ik wel eerst een backup maken voordat ik met een nieuwe BIOS de gehele laptop onbruikbaar maak.

Laptop open schroeven, BIOS-batterij eruit en resetten hielp ook niets.

Ik heb tevens geprobeerd USB DOS-drivers te gebruiken op een bootflop (van www.bootdisk.com) maar deze werken niet: het keyboard blijft dood.

DUS, weet iemand hoe ik in de BIOS kan komen óf hoe ik de problemen anders kan aanpakken?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 12:38 . Reden: Hmmmm, ben ik toch de eigenlijke titel vergeten neer te zetten! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er niets aan doen dan telleurgesteld zijn en jullie kennis :)