Toon posts:

Kaoptte schijf in RAID0, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
geachte mede Gotters!

Ik zit met het volgende probleem.
Ik maak nu gebruik van een raid o array met daaraan 2x maxtor 80 gig ide schijven.
Nu merk ik dan als ik een paar minuten aan het werk ben, ik een tik hoor uit een van de schijven.
Vervolgens duurt het nog ongeveer een minuut, waarna windows vast loopt en ik niets meer kan doen behalve de power knop in drukken.

Volgens de winkel waar ik hem heb gekocht, gaat het hier om een hardware defect. Ik zit nog in de garantie en kan dus een nieuwe schijf krijgen.

Nu heb ik de volgende vragen aan jullie:

1. Weet iemand hoe ik er (liefst met een programma) achter kan komen welke schijf het is die blijft hangen? (PowerMAX werkt niet achter raid kaarten)

2. Is het mogelijk de half kapotte schijf te kopieren naar een nieuwe schijf, waarna ik deze weer op dezelfde plek binnen de array kan hangen.

Alvast bedankt!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 08:18

EXX

EXtended eXchange

1. De drives even aan een "normale" controller hangen en dan testen met PowerMAX?

2. De disk clonen met Ghost of Drive Image?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-03 17:59

Stoffel

Engineering the impossible

Bij mij werkt PowerMAX wel door de raid controller heen? Ik heb een Promise Fasttrack.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:29
heeft geen nut waarschijnlijk aan een normale controler hangen want de data is over 2 schijven gesmeerd

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je extreem snelle reactie!

is er voor powermax dan helemaal geen data nodig op de schijf? Ik bedoel, kijkt hij daar helemaal niet naar? En zit er in powermax een soort burn-in optie, zodat ik hem kan laten lopen tot hij kapot gaat?

En op je andere antwoord. Kan Ghost ook images maken van een raid0?? Hier staat namelijk alleen maar halve data op.

Ach, dit kan ik ook wel googlen.. Bedankt voor je tip

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

martijnf schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:32:
heeft geen nut waarschijnlijk aan een normale controler hangen want de data is over 2 schijven gesmeerd
Doet dat er dan toe wanneer je slechts met PowerMax wil testen :?
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:34:
is er voor powermax dan helemaal geen data nodig op de schijf? Ik bedoel, kijkt hij daar helemaal niet naar?
De data is niet het probleem. De schijf is het probleem. Het is dus onlogisch dat PowerMax naar de data kijkt ;) Sterker, dat doet ie helemaal niet. Tenzij je voor een van de formateer-opties kiest.

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 06-04-2005 12:36 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-03 22:49

mace

Sapere Aude

je zult de data niet kunnen redden, maar je kan wel met powermax kijken of de schijf niet kapot is...

edit: spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 06-04-2005 12:35 ]

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
het gaat ook niet om de data, het gaat om de schijf die je op defect wil checken, dus in dat geval maakt het niet uit of je schijf in non-raid modus of raid-modus heeft gedraaid.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 08:18

EXX

EXtended eXchange

IIRC doet PowerMAX (en al die andere test software van andere HDD merken) een sector per sector test. Daarmee kun je zelfs een ongeformateerde schijf testen.

edit:
Te laat...... :P

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 06-04-2005 12:37 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:29
hmm nee powermax is toch een dos app dus opzich ziet ie die schijf wel lijkt me ik had even de vraagstelling verkeerd begrepen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

_-SToFFeL-_ schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:31:
Bij mij werkt PowerMAX wel door de raid controller heen? Ik heb een Promise Fasttrack.
Ik heb ook een Promise (on-board) en daar werkt het ook niet. Zijn bepaalde chipsets die het niet ondersteunen.

@TS
/me Welkom op GoT *

Je RAID-configuratie is in principe toch naar de knoppen (mogelijk biedt de FAQ van dit sub-forum nog een alternatieve oplossing) dus zou je alsnog elke schijf afzonderlijk kunnen proberen met een bootable CD, bijv. Knoppix.

ARME AOW’er

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij RAID 0 is het zo dat als 1 schijf uitvalt, je ook de data van de andere kwijt bent. Zie ook RAID FAQ Je data is in namelijk even en oneven blokken verdeeld over de schijf.
Beste actie: Als de sodemieter de hele zaak backuppen, schijven uit RAID halen, en tool toepassen om de disks te testen. Dan haal je vanzelf de kapotte schijf boven.
helaas kun je dus niet zomaar ff een schijf vervangen bij RAID 0; dan zou je raid 5 oid moeten hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Stap 1: Data backuppen (als dat nog lukt, ghosten naar compressed image)
Stap 2: Beide schijven formatteren.
Stap 3: Schijven stand-alone gebruiken, of beide als single disk array aan de RAID controller
Stap 4: Kijken welke van de 2 faalt (als dat niet tijdens het formatteren al duidelijk wordt)

edit:
En jawel hoor, * JumpStart is weer eens te traag... Iemand denkt hetzelfde maar reageert sneller.

[ Voor 17% gewijzigd door JumpStart op 06-04-2005 12:42 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal,

ik begrijp idd precies dat als 1 schijf kapot is, ik de data van de andere schijf ook kwijt ben.
Alleen is het nu het geval dat ik er vaak nog wel een tijd mee kan werken, dus een image maken van de kapotte schijf is nog wel mogelijk.

Daarom zou ik het liefst de configuratie willen behouden, een ghost maken van beide schijven, de schijven testen, en dan welke kapot is vervangen en de image daarop zetten.

Maar is het wel mogelijk een image te maken van een raid0 schijf, en die vervolgens op hetzelfde type schijf te zetten, of krijg ik dan problemen met cluster size ed.?

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:17:
...
Maar is het wel mogelijk een image te maken van een raid0 schijf, en die vervolgens op hetzelfde type schijf te zetten, of krijg ik dan problemen met cluster size ed.?
Image software ziet jouw raid0 opstelling als 1 schijf, niet als 2. Je kunt dan ook niet van beide afzonderlijke schijven een image maken en dat op de één of andere manier restoren.

Naar mijn idee kan je je schijven het beste afzonderlijk aan de onboard controller hangen, beide met powemax testen waarbij je dus alleen tests doet die niets naar de schijf schrijven.
Als je daarna terughangt zou de raid setup denkik nog wel herkend moeten worden.

Het is natuurlijk wel zo dat je met een test als Powermax ook de schijf dusdanig stresst dat ie definitief overlijdt. Ik zou dus liefst vooraf je data ergens anders heen sluizen.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-03 22:49

mace

Sapere Aude

MaikelG schreef op woensdag 06 april 2005 @ 14:30:
[...]

Image software ziet jouw raid0 opstelling als 1 schijf, niet als 2. Je kunt dan ook niet van beide afzonderlijke schijven een image maken en dat op de één of andere manier restoren.
Maar als je 1 schijf op een non-raid controller hangt, dan kan je hem toch wel op die manier ghosten naar een andere schijf, vervolgens de nieuwe schijf in de array hangen en dan draait hij weer vrolijk verder lijkt me, hier heb ik geen ervaring mee maar het lijkt me wel dat het kan.

Verwijderd

Topicstarter
daar hoopte ik dus ook op, maar ik ga nu maar het zereke voor het onzekere nemen.
even een dvd brander halen (die ik nog steeds niet had) en alles backuppen, vervolgens beide schijven apart testen met PowerMAX en hopen dat daar de defecte schrijf naar voren komt.

Nieuwe erin, fresh install en gaan met die banaan.

Bedankt voor alle replies!!!!

• Hervelt
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06-2022
Heb je je images al gemaakt ? is prioriteit 1.

Als je beide schijven nog in Raid 0 hangen worden deze dus als een schijf gezien. Je kunt deze wel Ghosten echter restoren is alleen mogelijk met dezelfde configuratie (Raid 0, in dezelfde omstandigheden ? nu ga ik toch zelf twijfelen ...). De schijven afzonderlijk ghosten (gelijktijdig/achter elkaar) geeft je een statische image van iedere schijf die je ook afzonderlijk naar een nieuwe schijf kunt terugplaatsen. Wel beide schijven ghosten en restoren wegens Raid 0 =data gestreamd over beide schijven, (schijven verwijzen dus naar elkaar en daarom deze gelijktijdig aktueel houden). Het betrouwbaarst lijkt me het de schijven (afzonderlijk) te ghosten en in een niet Raid opstelling aan een andere machine te hangen (als extra schijf, dus niet lezen of schrijven ernaar toe, zodat schijven "gelijk" blijven aan elkaar. Als extra schijf zus je de data wel niet kunnen zien of benaderen maar Ghost of Partition magic moet dit wel degelijk herkennen en imagen. Indien hier niet heel duidelijk aangegeven wordt wat de gebruikte datacapaciteit is op de schijf, dan desnoods proberen een Image te maken zonder compressie (1op1). Indien het je niet lukt om van de afzonderlijke schijven een image te maken dan in ieder geval gezamelijk in Raid 0 (zou ik zowiso al proberen, is nl. het snelste gerestored maar een afzonderlijke Ghost van beide schijven geeft je meer vrijheid / keuzemogelijkheden om e.e.a. terug te zetten.

Hervelt

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hervelt schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 06:10:
Heb je je images al gemaakt ? is prioriteit 1.

Als je beide schijven nog in Raid 0 hangen worden deze dus als een schijf gezien. Je kunt deze wel Ghosten echter restoren is alleen mogelijk met dezelfde configuratie (Raid 0, in dezelfde omstandigheden ? nu ga ik toch zelf twijfelen ...). De schijven afzonderlijk ghosten (gelijktijdig/achter elkaar) geeft je een statische image van iedere schijf die je ook afzonderlijk naar een nieuwe schijf kunt terugplaatsen. [...]
Het gaat om een RAID kaart, niet om software RAID. Dan wordt de array door de de BIOS en het OS dus gewoon gezien als 1 schijf. Die kan je dan gewoon ghosten naar 1 image, of 1 image per partitie. Alleen als je softwarematige Operating System gebaseerde RAID gebruikt wordt het mogelijk zo lastig als je hierboven aangeeft.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1