[mySQL] vraagje over syntax selecten 1st record

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 23:06

Zillion01

Obey your screen!

Topicstarter
voor een online agenda tool voor een theater wordt o.a. de volgende query gebruikt

code:
1
2
$result = mysql_query("select *
        from $database_table where tip like 'ja' and (date >= '$day_current' or date like '$month_next%') order by date, aanvang, artiest DESC",$db )

echter ik wil alleen het eerste of de eerste 2 records hebben, nu las ik iets over LIMIT 1 erachter zetten - maar dan krijg ik dus een foutmelding.. kan iemand me helpen?

verder op worden alle resultaten van die query op het scherm gezet - als ik dit kan veranderen in dat ie alleen het eerste of de eerste 2 resultaten neemt is het ook goed :) tx

code:
1
 while($row = mysql_fetch_array($result)) {

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 16:06
LIMIT 1 zou moeten werken; wat is de foutmelding?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Heb je de documentatie al eens doorgenomen? :?
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/select.html

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 23:06

Zillion01

Obey your screen!

Topicstarter
ja daar heb ik het van
sjroorda schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:03:
LIMIT 1 zou moeten werken; wat is de foutmelding?
ik probeerde :

from $database_table where tip like 'ja' and (date >= '$day_current' or date like '$month_next%') LIMIT 1 order by date, aanvang, artiest DESC LIMIT 1",$db )

Fatal error: Call to undefined function: die_now() in x\tips_page.php on line 75

of...

from $database_table where tip like 'ja' and (date >= '$day_current' or date like '$month_next%') LIMIT 1 order by date, aanvang, artiest DESC",$db LIMIT 1)

Parse error: parse error in x\tips_page.php on line 74

heeft het wat te maken met ",$db op het einde?

• sjroorda
  • Laatst online: 07-05 16:06
Voor zover ik dat zo snel kan zien is het eerste stukje code goed; de fout zit, zoals misschien tussen de regels van de foutmelding door te lezen is, in de functie die_now die niet bestaat. Goed lezen, is niet echt duidelijk :+

• Sybr_E-N
  • Laatst online: 07-05 20:00
Limit komt in twee varianten, met 1 of met 2 integer constanten. Als je maar 1 integer gebruikt wordt alleen het aantal records vanaf het begin geselecteerd. Als je een selectie van je result wilt hebben gebruik je twee constanten, 1 om het begin aan te geven in 1 voor het aantal records.

Dus jouw LIMIT 1 zou gewoon moeten werken.

Wat is jouw error waarover je spreekt? Nu kunnen wij niets anders dan gaan gokken, dat schiet niet op natuurlijk. Als het een SQL error is kun je even kijken naar de syntax van het SELECT statement. Daarnaast hoe verwerk je deze error in je PHP code? door middel van "or die(mysq_error())" oid?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ehm, volgens mij heb je geen idee wat je nou eigenlijk aan het doen bent. :) Je eerste query is helemaal goed*, maar je hebt een fout in je PHP-script staan, op regel 75. Je roept daar een functie aan die niet bestaat, zoals de error ook al duidelijk aangeeft. In de FAQ staat hier een mooi stukje over: P&W FAQ - Leer **** debuggen!!. :)

Met de documentatie en de tips die je gekregen hebt moet je er wel uit kunnen komen; het is een kwestie van je PHP-code debuggen. :)

*: Je query klopt toch niet helemaal. 1x LIMIT is genoeg. :)
PHP:
1
2
from $database_table where tip like 'ja' and (date >= '$day_current' or date like '$month_next%') order by date, aanvang, artiest DESC LIMIT 1",$db );

[ Voor 24% gewijzigd door NMe op 06-04-2005 12:18 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.