Packages die niet zonder elkaar willen installen

Pagina: 1
Acties:

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb de Red Hat 9 installed met een werkende Apache.

Nu wou ik MySQL installeren, maar dit blijkt nog een probleem te zijn.

- Voor de mysql-3.23 is perl-DBD-mysql nodig volgens de rpm installer
- Dan wil ik perl-DBD-mysql installen, wil hij niet doen omdat hij libmqlclient.so.10 nodig heeft
- Ik kijk dus bij rpm.pbone.net welke rpm ik hiervoor nodig heb, blijkt dit de originele mysql-3.23 te zijn!

Een enorm vicieuze circel dus, waar ik momenteel niet uit geraak. Ook het installeren van mysql-server-3.23 gaat niet, aangezien deze ook de libmysqlclient.so.10 nodig heeft...

Life is simple, make choices, don't look back...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

1 - Je kan originele packages van RedHat gebruiken en de zooi van externe sites / rpmfind etc niet gebruiken
2 - Je kan aan rpm meegeven dat het packages geforceerd geinstalleerd moet worden zonder dependecy checks zodat je op die manier beide packages kunt installeren

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-02 17:14
Je kan toch ook gewoon opschrijven welke packages nodig zijn.
Dat heb je al gedaan namelijk, ga gewoon net zolang door met 'het proberen' van de packages die volgens Red Hat nodig zijn net zolang tot je aan het eind van de cirkel ben.

Vervolgens installeer je ze dan allemaal. Opzich zou je het ook kunnen Forcen maar dat kan het wel eens voorkomen dat het niet/niet goed werkt.

• Little Bear
  • Niet online
Het zijn de originele packages van de distro cd's.

Heb een force install gedaan van perl-dbd-mysql, daarna mysql-3.23 gedaan. Dit zonder problemen.

Nu wil ik perl-dbd-msql updaten door hem nog eens te installen. Dit doet hij niet omdat hij het package al installed is. Dan het vreemde. Bij een rpm -e of rpm -q geeft hij aan dat het package niet installed is...

Verwijderen gaat dus niet, opnieuw installen ook niet, hoe dit oplossen?

Edit: de SQL server op zich werkt nu blijkbaar wel perfect, thnx for the help

[ Voor 10% gewijzigd door Little Bear op 06-04-2005 12:53 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Je kunt ze alle 2 tegelijk installeren door rpm -i 1sterpm 2derpm.

Anders kun je ook Yum of up2date gebruiken die automatisch de juiste pakketjes downloaden. Forceren is nooit goed.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:32
Indien je grafisch kunt werken en de cd's hebt:
alt+f2
redhat-config-packages

doet de package manager alles verder voor je ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Little Bear
  • Niet online
Dat grafisch werken valt meteen uit de boot. Wil alles, of op zijn minst zoveel mogelijk hardcore textbased leren!

Momenteel werkt alles perfect. Blijf het raar vinden dat een rpm -e niet gaat omdat het niet installed is en een rpm -U niet gaat omdat het al wel installed zou zijn (zelfde package), maar dat zijn zorgen voor later.

Pagina: 1