Kapotte HD data redden

Pagina: 1
Acties:

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-02 22:55
Ok zit met het volgende toch wel lastig probleempje.

Enkele jaartjes geleden heb ik een Aldi pc aangeschaft (mja I know, je bent jong, hebt geen geld en je wil wat :+ ) Met een 120 gig Seagate Baracuda HD erin. Eigenlijk al vanaf het begin af aan had de HD een beetje kuren, dan pruttelde hij langzaam in de richting van: Kgg Kgg, kggggg.... Kgg Kgg, kggggg... om na een minuut ofzo gewoon weer verder te gaan met opstarten.

Wanneer het erger werd, starte ik even chkdsk. Chkdsk vond soms een kapotte sector om deze vervolgens niet mee te gebruiken, waarna ik geen last meer had van het half vastlopen.

Natuurlijk had ik allang door moeten hebben dat ik beter een keertje een nieuwe HD kon kopen, maar ik ben een NLer dus gierig ;) Vandaag is het dan zover, na het gebruikelijke pruttelen krijg ik bij het opstarten nu de melding Lees-Fout druk op Ctrl-Alt-Del om opnieuw op te starten. Oftewel de pc start niet meer op en ik kan niet eens in de windows setup komen.

Nou staan er geen gegevens op de HD van groot belang, maar ik zou het toch wel fijn vinden om er iets van terug te krijgen. Dus heb nu mn HD als Slave aangesloten op een oudere pc. Deze oude pc draait op dit moment nog met win98se ter info. De HD wordt zonder problemen gedetecteerd en krijg verder geen error-meldingen. Nou wil ik alleen weten hoe ik bij m'n gegevens kan komen :p Om te proberen enkele hiervan over te zetten. Win98 detecteeerd de HD wel maar ik zou niet weten hoe ik er op kom, aangezien hij geen stationsaanduiding heeft. Ik heb Partition Magic wel op de pc staan maar deze liep vreemd genoeg vast bij het opstarten ervan.

Alle hulp is meegenomen en als er meer info nodig is, roept u maar.

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 06-04-2005 11:55 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" :)

Verwijderd

Enneuh is je partitie toevallig NTFS? Dan kun je em wat lastiger lezen onder Windows 98 omdat deze native geen ondersteuning bied voor NTFS.

Als je em gewoon ff in een XP bakkie hangt is je kans wat groter dat je gewoon een drive mapping te zien krijgt.

Succes

ps kijk eens op de website van Seagate, misschien heb je nog wel garantie en kun je em om laten ruilen.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-02 22:55
BalusC schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:06:
Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" :)
In paniek lees je altijd over alles heen en is je eerste reactie posten!!! :p

Hmm ik doe nu een zelftest via de Seagate site, kijk eerst wel eens wat daar uit rolt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat er wel wat zinnige tips staan in de FAQ die BalusC aangaf.

Daarnaast klinkt dit als wat ik zelf laatst met een 40GBer heb meegemaakt. Je moet hem sowieso in een bak te hangen die overweg kan met NTFS partities de kans dat je dan nog wat mee kan is iig groter dan in een win98 bak.
Mocht hij niet goed leesbaar zijn kun je altijd het ding nog invriezen, werkt verbluffend goed:
http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/