Toon posts:

bios wachtwoord

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen

een maat van mij heeft zijn pc geformateerd, en wilde windows er opnieuw opzetten ( win xp)
maar, hij heeft per ongeluk ofzo, of iemand anders, een wachtwoord op zijn bios gezet.
en hij weet dus echt niet wat het wachtwoord ervan is.
want daar moet worden ingesteld dat ie de cd rom als 1e boot gebruikt.
want nu pakt ie eerst de a station(diskette st.) en dan de hardeschijf en dan de cd rom speler of dvd speler.
want als ie de installatie cd van win xp derin doet, dan geeft ie aan dat er geen besturingsysteem aanwezig is.
dus weet iemand een manier om toch wel windows xp erin geinstalleerd te krijgen zonder dat de kast ofzo open moet?
want er zit een garantie stickertje op en die pc is pas 2 maanden oud
of weet iemand een manier om de bios wachtwoord te achterhalen?
om daar dan als 1e boot de cd rom speler te kiezen.

bij voorbaat dank

(btw, ik wist niet in welk sub forum ik dit moest zetten, maar dit leek me wel de juiste forum, dus mods, als ie niet in de juiste forum staat, excuses daarvoor)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

gebruik de clear cmos jumper op je mobo om de bios te resetten. Dan kan je via de bios je bootvolgorde instellen en windows gewoon installeren.

edit: je kan ook je batterij uit je mobo trekken en even 15 minuten wachten.

[ Voor 22% gewijzigd door LoeiOrdinair op 06-04-2005 11:39 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
En als je niet durft je pc open te maken kun je altijd nog via een bootflop de cd starten :)

btw: Volgens de wet breek je je garantie niet als je zon zegel verbreekt. Dat is het zelfde dat jij geen moterolie in je auto zou mogen doen omdat het onder een gesloten kap zit.

[ Voor 51% gewijzigd door Roberto op 06-04-2005 11:40 ]

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

LoeiOrdinair schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:38:
gebruik de clear cmos jumper op je mobo om de bios te resetten. Dan kan je via de bios je bootvolgorde instellen en windows gewoon installeren.

Knappe jongen als je dat met een dichte kast kan :P
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:37:
hallo iedereen

want daar moet worden ingesteld dat ie de cd rom als 1e boot gebruikt.
want nu pakt ie eerst de a station(diskette st.) en dan de hardeschijf en dan de cd rom speler of dvd speler.
want als ie de installatie cd van win xp derin doet, dan geeft ie aan dat er geen besturingsysteem aanwezig is.
dus weet iemand een manier om toch wel windows xp erin geinstalleerd te krijgen zonder dat de kast ofzo open moet?
want er zit een garantie stickertje op en die pc is pas 2 maanden oud
of weet iemand een manier om de bios wachtwoord te achterhalen?
om daar dan als 1e boot de cd rom speler te kiezen.

bij voorbaat dank

(btw, ik wist niet in welk sub forum ik dit moest zetten, maar dit leek me wel de juiste forum, dus mods, als ie niet in de juiste forum staat, excuses daarvoor)
In een oude computer idee stond dat je de kast dan gewoon mag openmaken. Gewoon lak aan die stikker hebben dus...Maarja aan de andere kant...tussen gelijk hebben en krijgen zit nog een groot verschil he...

[ Voor 22% gewijzigd door Waypoint op 06-04-2005 11:40 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

OF je gaat booten vanaf een Windows98 bootdiskette, en dan ga je naar de CD met DOS. Dan naar i386 en winnt.exe runnen :)

bootdisk te verkrijgen op http://www.bootdisk.com

[ Voor 18% gewijzigd door GGS_206 op 06-04-2005 11:39 ]

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

Je kunt leverancier van de pc opbellen en vragen om toestemming om de cmos te resetten :D
Vroeger kon je met oude pc's nog wel eens een bios kraken, maar dat zal tegenwoordig denk ik niet meer lukken.

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

De meeste BIOSen hebben een backdoor. Die zijn goed gedocumenteerd op internet. Bij http://www.wimsbios.com/ staat een en ander beschreven.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Verwijderd

GGS_106 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:39:
OF je gaat booten vanaf een Windows98 bootdiskette, en dan ga je naar de CD met DOS. Dan naar i386 en winnt.exe runnen :)

bootdisk te verkrijgen op http://www.bootdisk.com
Even als aanvulling... vergeet niet smartdrv.exe te starten anders werkt de setup niet of heeeeeeeeeeeeeeeel traag.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:37:
Wat is het probleem nu? Je computer doet het nu goed want als je de harddisk geformatteerd hebt dan zal de installatie gewoon van CD of DVD-Drive starten. Ik denk dat de melding die je krijgt niets met het booten van CD te maken heeft, misschien gebruik je een upgrade CD van Windows?

Verwijderd

Topicstarter
thnx jongens, ik had nie gedacht dat er in zon korte tijd zoveel reacties zouden komen.

maar ehm, wat is een clear cmos jumper? :P

en nee hoor, hij pakt de cd rom speler niet.
en het is een gewone installatie cd van windows xp, geen update cd

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 11:53 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bak starten met een bootfloppy.
dan debug starten en intikken:
o70 16
o71 16
q

vervolgens zou je weer in je bios moeten kunnen.

• Bart©
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:51:
thnx jongens, ik had nie gedacht dat er in zon korte tijd zoveel reacties zouden komen.

maar ehm, wat is een clear cmos jumper? :P
Een jumper waarmee je je BIOS kunt 'clearen'.. Lees de boekjes van je PC maar eens goed door, daar staat het vast in.

• A_L
  • Niet online

A_L

Smart bootmanager op een floppy installeren, en dan kun je doorbooten van cdrom.

Afbeeldingslocatie: http://btmgr.sourceforge.net/scrshots/sbm1.gif

Verwijderd

wel slim zo`n stickertje :P

weten ze tenminste zeker dat er niet me gekloot is want sommige mensen doen er echt rare dingen me en proberen dan nog garantie te halen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

A_L postte net wat ik wilde posten. Grrr :P.
Maar die Samrt Bootmanager flop is echt ideaal. Ik heb hem ook op een aantal Pentium1's gebruikt om van CD te booten want die computers kunnen het niet uit zichzelf.
Echt een aanrader om tussen je rescue spullen te hebben.

Sticketje kun je dan ook laten zitten en dat is altijd fijn.

Maar zoals jij het hierboven lijkt het me dat je cd niet bootable is of er wordt niet eens naar gekeken. Als de bootvolgorede A, HD, CDROM is en de eerste 2 wordt niets gevonden dan zou hij gewoon van de CD moeten booten. Als je zeker weet dat de CD goed is dan zou ik het zeker met de smart bootmanager proberen. Is gewoon een floppyimage downloaden en die wordt dan op de flop gezet. Succes!

[ Voor 47% gewijzigd door Ultraman op 06-04-2005 12:09 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Sierra-NL schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:50:
[...]

Wat is het probleem nu? Je computer doet het nu goed want als je de harddisk geformatteerd hebt dan zal de installatie gewoon van CD of DVD-Drive starten. Ik denk dat de melding die je krijgt niets met het booten van CD te maken heeft, misschien gebruik je een upgrade CD van Windows?
Als je er geen verstand van heb, post dan ook niet.... |:(

Ik ga ook niet posten op een forum waar ik geen verstand van zaken heb :?

• Bart©
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:17:
[...]

Als je er geen verstand van heb, post dan ook niet.... |:(

Ik ga ook niet posten op een forum waar ik geen verstand van zaken heb :?
Pardon?? je wilt van CD of DVD booten, dit staat als derde ingesteld.. Aangezien je geen floppy gebruikt gaat ie naar de Harddisk kijken, aangezien je zegt dat deze geformatteerd is zal daar niet van kunnen booten en dan dus naar de CD/DVD drive gaan kijken waar je installatie-cd-tje van WIndows XP in zit.. Je hoeft dus helemaal niets te veranderen als hetgeen je zegt ook klopt..

En verstand.. Ach. Daar laat ik me niet eens over uit..

Verwijderd

Sierra-NL schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:32:
[...]

Pardon?? je wilt van CD of DVD booten, dit staat als derde ingesteld.. Aangezien je geen floppy gebruikt gaat ie naar de Harddisk kijken, aangezien je zegt dat deze geformatteerd is zal daar niet van kunnen booten en dan dus naar de CD/DVD drive gaan kijken waar je installatie-cd-tje van WIndows XP in zit.. Je hoeft dus helemaal niets te veranderen als hetgeen je zegt ook klopt..

dat van die bootvolgorde klopt wat je zegt, maar het is dus wel handig als je gewooon je eigen bios in kan. maarja beetje dom als je zelf je bios op slot gooit, en al helemaal dom om je wachtwoord te vergeten, ik denk dat ik nu wel weet waarom dat stickertje erop zit :P

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02-2025

Pheace

The Eviler of Evil

LoeiOrdinair schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:38:

ow 15 minuten? lol , heb dat ook wel eens gedaan als mijn computer niet meer bootte bij het proberen overclocken , elke keer eruit en er weer in en dat werkte :p Zitten daar nog gevolgen aan dan? :)

• ZeroKay
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-07-2024
[...]

Nee, dat klopt niet. Op het moment dat hij de harddisk ziet en er geen operating systeem op staat, zal het systeem een foutmelding geven. Er wordt vervolgens niet meer gezocht naar een bootable CD/DVD. De bootvolgorde moet gewoon gewijzigd worden. Een andere oplossing is het maken van een bootflop (win98/ME) met CD-drivers etc...

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Pheace schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:42:
[...]

ow 15 minuten? lol , heb dat ook wel eens gedaan als mijn computer niet meer bootte bij het proberen overclocken , elke keer eruit en er weer in en dat werkte :p Zitten daar nog gevolgen aan dan? :)
Het gevolg is dat je je instelling weer naar default zet.

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

rtgo schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:47:
De meeste BIOSen hebben een backdoor. Die zijn goed gedocumenteerd op internet. Bij http://www.wimsbios.com/ staat een en ander beschreven.
Dit is m.i. de beste methode, of zoek gewoon op google naar BIOS master password list met hack met je merk BIOS (bv.. AWARD of AMI). Je vindt bijna altijd wel een wachtwoord dat werkt, het zijn namelijk een soort hacks die de programmeurs hebben ingebouwd voor mensen met minder goede geheugens :)

Check bijvoorbeeld deze lijst

Wat betreft de BIOS batterij eruit en erin moet je oppassen. De batterij kan namelijk stuk gaan als je hem met je blote vingers aanraakt. Het beste kun je hiervoor antistatische handschoenen gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door TXC op 06-04-2005 13:02 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:34

nIghtorius

Poef!

[...]

Maar vaak staat er een beetje boot-rotzooi op de harde schijf wat het doorspringen naar de derde bootdevice ook onmogelijk maakt.

wat je nog wel kunt proberen is:

• F8 tijdens het BIOS (je krijgt een bootmenu te zien)
• ESC ESC (bij het tellen van het geheugen)
• ESC (na het tellen van het geheugen)

deze openen bij veel biossen een extra menu om te kunnen kiezen waarvan je wilt booten.. maar er zijn ook biossen die het niet doen. je kunt 't altijd proberen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• dennis112
  • Laatst online: 19-02 14:33
Klets, die batterij kan niet stuk gaan, heb het vaak zat gedaan en geen problemen mee gehad hoor. Enige nadeel eraan is dat je alles weer opnieuw in moet stellen in je bios.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Pheace
  • Laatst online: 14-02-2025

Pheace

The Eviler of Evil

TXC schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:00:
[...]
Wat betreft de BIOS batterij eruit en erin moet je oppassen. De batterij kan namelijk stuk gaan als je hem met je blote vingers aanraakt. Het beste kun je hiervoor antistatische handschoenen gebruiken.
Lol , ook weer zoiets wat ik niet gedaan heb , toch geluk gehad met mijn vette handen tot dusver dan ^^

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb nooit problemen gehad met het eruit halen van de batterij. Maaruh stond het wachtwoord niet al in de bios toen hij de pc kocht. Anders eventjes vragen aan de leverancier.

[ Voor 3% gewijzigd door Edmund op 06-04-2005 13:17 ]

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

Pheace schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:12:
[...]

Lol , ook weer zoiets wat ik niet gedaan heb , toch geluk gehad met mijn vette handen tot dusver dan ^^
Ach ja misschien kan het ook wel niet zoveel kwaad hoor. Ik heb een keer een defecte batterij meegemaakt en een keer een ontladen batterij (PC daarna een paar dagen aan gehad om op te laden) daardoor. Zelf heb ik geen antistatische handschoenen, en gebruik ik een zakdoekje ofzoiets (8>

Anyway heeft de TS het probleem nu al opgelost? Probeer eerst nu gewoon eens die masterpasswords uit de link die ik je gaf.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ZeroKay schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:53:
[...]
Nee, dat klopt niet. Op het moment dat hij de harddisk ziet en er geen operating systeem op staat, zal het systeem een foutmelding geven. Er wordt vervolgens niet meer gezocht naar een bootable CD/DVD. De bootvolgorde moet gewoon gewijzigd worden. Een andere oplossing is het maken van een bootflop (win98/ME) met CD-drivers etc...
Tuurlijk boot hij wel naar CD/DVD als op de Flop en HD niets gevonden wordt. Dan wordt het 3rd bootdevice gecheckt, die is er toch niet voor niets! Als daar CD/DVD staat gaat hij dat proberen. Lukt dat ook niet dan wordt er vaak naar 4th uitgeweken en daar staat meestal 'None' of 'Network'. En dat rijtje loopt hij hier keurig af. In welke volgorde ik het hier ook zet.

En wat heb je aan een bootflop met CD-drivers als je WinXP wilt installeren? Volgens mij kun je die hele setup niet laden vanuit standaard DOS. Voor WinXP moet je de 6 WinXP bootfloppies hebben (in het gaval van WinXP Pro iig 6). Wat veel makkelijker is is die Smart Boot Manager image op een flop zetten en daar van booten. Krijg je een menu welk bootdevice je wilt, kiest CD et voila. Die boot manager zit niet voor niets bij elke grote Linux distro meegeleverd voor mensen met problemen met het booten vanaf CD :)

Misschien heb ik iets gemist maar waarom gaat iedereen ineens over op de CMOS battery? Als hij toch gewoon van CD kan booten met de Smart Boot Manager is het probleem toch opgelost?

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 06-04-2005 17:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen waar gaat dit over :?

TS, vragen over BIOS horen in Processors, Moederborden en Geheugens thuis. Het is echt aan jezelf dat te bedenken (zoek anders eens op het forum naar 'BIOS' als je het niet zeker weet), zo'n disclaimer onderaan je post is vragen om een slotje.

En zoeken is sowieso iets wat je hoort te doen voor je een topic start, als je op je titel, 'bios wachtwoord' zoekt vind je al zat. Of je pakt gewoon de handleiding van je moederbord erbij (heb je die niet, download hem. Weet je niet welk moederbord je hebt, zoek het mbt PMG FAQ op). Zelfde geldt voor CMOS Clear jumper - als je niet snapt, zoek voordat je vraagt "wat is dat?"

Enneh, waarom vage progjes als "Smart Boot Manager" aanraden als gewoon een jumper verzetten (of een batterij even lostrekken) dit veel effectiever oplost :? :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.