Toon posts:

[TV] oude VHS banden capturen lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 938 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb het volgende probleem: ik heb een aantal oude VHS videobanden. Nu wil ik deze opnemen met mijn TV kaart en deze bewerken en branden op DVD. Ik heb al verschillende dingen van TV opgenomen en op DVD gebrand, en dat lukt goed. Ook opnamens op nieuwe VHS banden zijn moeiteloos over te zetten.

Ik heb dus alleen een aantal oude opnamens op VHS (>10 jaar oud) welke niet goed opgenomen willen worden. Zodra ik het opneem met de bijgeleverde software (PCTV vision 5.5) van mijn tv kaart, gaat het beeld onwijs haperen en flikkeren, alsof hij geen sync kan krijgen ofzo. Ik heb al geprobeerd via Composite en de Tuner. Bij beide is het beeld wel "goed" als ik het gewoon weergeef op het beeld, maar zodra ik het opneem gaat het beeld schokken.

Ik heb het ook met VirtualDub capture geprobeerd en AMCAP, maar daar lukt het ook niet mee.

systeem:
- P4 @3.2Ghz
- 1GB RAM
- WinXP SP2
- Pinnacle PCTV Pro

weet iemand hir een oplossing voor? -- of meer info nodig?

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

kan het geen macrovision, of hoe heet die rommel, zijn?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

Topicstarter
nou dat lijkt me niet, aangezien het zelf opgenomen "homevideo's" zijn.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:56

Zewatanejo

Fine Thanks!

Wellicht heb je een te zware compressie of een te hoge resolutie ingesteld staan.
Ik heb dat zelfde probleem ook als ik in 640 x 480 (als ik het goed herinner) en Xvid opneem met een Leadtek WinTV Xp deluxe TV kaart.

Mocht ik op het juiste spoor zitten dan zou je het uit kunne proberen met een lage resolutie en een formaat met een lage compressie (MPEG2 of zo)

Misschien dat je ook even moet kijken of je de opname instellingen ook hebt ingesteld op PAL en dat je de juiste aansluiting hebt geselecteerd (S-video??)

suc6 ermee

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Het is een bekend probleem bij TV-kaarten.
Het probleem is namelijk dat een TV-kaart probeert een sync te krijgen met het videosignaal.
Oude VHS-tapes spelen niet meer af op 25 fps maar dat schommelt tussen 20 en 30 fps.
Bij het TV-kijken is dat niet zo'n probleem omdat het vorige frame nog wel getoond wordt als er een frame wegvalt en is het dus niet zo storend.
Bij het opnemen is het echter wel een probleem omdat de software de boel dan gaat markeren als dropped-frame. Dat is vervelend voor de synchronisatie tussen beeld en geluid en als je er Mpeg(2) van maakt vallen dergelijke gaten nog meer op.

Wat je zou kunnen proberen is om met virtualdub de video op te nemen en gebruik een codec die weinig compressie vraagt zoals Mjpeg. (3 MB/s is aan te raden)

Soms is het met TV-kaarten beter om met verticaal 288 beeldlijnen op te nemen van VHS.
Je hebt dan minder last van dit probleem en je VHS band heeft vaak toch al nauwlijks meer beeldlijnen.

De band een keer volledig doorspoelen voor het afspelen kan ook schelen.

Mocht dit alles niet lukken, dan zul je een ander capture device moeten gebruiken (DC10+ of DV-camera met video-in)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht heb je een te zware compressie of een te hoge resolutie ingesteld staan.
Ik heb dat zelfde probleem ook als ik in 640 x 480 (als ik het goed herinner) en Xvid opneem met een Leadtek WinTV Xp deluxe TV kaart.
ik neem normaalgesproken op in 720x576 (uncompressed), en met standaard TV beeld gaat dit ook goed. zeer goed. echter bij die oude videoband lukt het dus niet.
Mocht ik op het juiste spoor zitten dan zou je het uit kunne proberen met een lage resolutie en een formaat met een lage compressie (MPEG2 of zo)
lage resolutie dat zou ik idd nog kunnen proberen, al dacht ik dat ik dat al eens geprobeerd had...
Misschien dat je ook even moet kijken of je de opname instellingen ook hebt ingesteld op PAL en dat je de juiste aansluiting hebt geselecteerd (S-video??)
dat staat goed ingesteld, want bij een recent opgenomen videoband gaat het wel allemaal goed.
Het probleem is namelijk dat een TV-kaart probeert een sync te krijgen met het videosignaal.
Oude VHS-tapes spelen niet meer af op 25 fps maar dat schommelt tussen 20 en 30 fps.
ik dacht zelf ook al dat het iets met sync problemen was.
De band een keer volledig doorspoelen voor het afspelen kan ook schelen.
zal ik eens proberen
Mocht dit alles niet lukken, dan zul je een ander capture device moeten gebruiken (DC10+ of DV-camera met video-in)
aangezien ik geen beschikking heb over een DC10+ of DV camera laat ik die optie nog even achterwege.

ik zal nog eens proberen, in verschillende resoluties met verschillende codec's proberen op te nemen...

• TD-er
Vergeet ook niet om naar Virtualdub te kijken.
Het programma doet een beetje spartaans aan qua uiterlijk, maar is veel flexibeler met brakke videobronnen.
Er staat bij de opname statistieken bijvoorbeeld ook wat de echte fps is van je videomateriaal.

Wat voor TV-kaart gebruik je? een met een bt878 chip? Die kun je met een hoop software wel tweaken zodat 'ie wat meer niet-standaard signalen kan verwerken.
Ik meen dat het programma Dscaler ermee werkt en ook kan opnemen, maar ik kan er ook naast zitten omdat ik de laatste tijd meer met 7134-chips van Philips gewerkt heb.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 10:40

Henning

Hoogvlieger...

Ik had hier eerst oek last van...

Mijn sys:

2600+ @ 3400+
1024 mb
Pinnacle PCTV stereo
Win XP SP2

Wat is gedaan heb:

SP2 drivers downloaden en instaleren... van de pinnacle site.

Videoreoders sluit ik gewoon aan via de coax aansluiting (tv-tuner)... en neem op in 6mbit mpeg2.. (heb heb geactiveerd nm)... gister ook 3 uur lang via de coaxiaal (signaal van de camcorder) opgenomen in 7 en 6 mbit mpeg 2... geen flikkertje gezien... alleen ging het beeld soms wel te snel voor de capture kaart...

Tr. gebruik je een oude videorecoder of niet?

Ik gebruik een aristona van 10 jaar oud ofzo... en laatst een videoband van 20 jaar oud nog gedigitaliseerd... aangesloten dus op de tuner... en standaart pinnacle software...

[ Voor 21% gewijzigd door Henning op 14-04-2005 12:12 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Verwijderd

Topicstarter
reactie op TD-er:

virtualdub heb ik geprobeerd, maar maakte toen geen verschil, zal het binnenkort nog eens proberen met andere resoluties/codecs.

ik gebruik een Pinnacle PCTV Pro, watvoor chip erop zit, zo te zien iets met 878:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~cappelle/got/DSCF0016.jpg
ernaast zit ook nog een micronas chip.

het gebruik van DScaler en andere drivers/software heb ik eigenlijk al een beetje opgegeven omdat het geen oplossing bood. meestal moest ik de software/drivers van Pinnacle zelf ook weer opnieuw installeren om het ding weer werkend te krijgen na het proberen van andere drivers/software zoals dscaler en getweakte drivers. hier ben ik nu dus een beetje voorzichtig mee.

reactie op Powerfreak:

SP2 drivers? bedoel je één van deze? ik kan niet duidelijk zien of dit voor SP2 is, maar gebruik 5.50 software op het moment.
ik heb zowel geprobeerd via de coax aansluiting als de composiet ingang
ik gebruik een vrij nieuwe videorecorder (<3 jaar oud) omdat die we daarvoor hadden (+20 jaar oud ;)) kuren kreeg.

ik zal binnenkort nog wel eens 't een en ander proberen...

• TD-er
Dat is duidelijk de Brooktree 878a (meest standaard tvkaart chip)
Als het met programma's als Dscaler niet lukt, gaat het met die TV-kaart niet goed lukken.
Als je de resolutie omlaag gooit, zal de vertikale resolutie verlagen het meest schelen (dus 576 verlagen naar 288)
Horizontale res verlagen zal niet veel uitmaken, omdat het gaat om het synchroniseren van de frames en met vertikaal 288 gebruik je dus al de helft van het aantal frames.
Veel andere dingen op je PC kun je waarschijnlijk niet doen om het te verbeteren.
Het enige wat je nog verder zou kunnen proberen is dus een ander capturedevice, al denk ik dat dat ook niet echt veel zal helpen, of een andere recorder.
Kijk ook op TV of je het afspelen van de band nog kunt verbeteren door bijvoorbeeld de tracking van de videorecorder in te stellen. Soms kun je dat met de hand net even wat beter doen dan de auto-tracking.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog eens gekeken naar DScaler, en het programma werkt dus wel met de "stable" versie. ik had eigenlijk alleen de latere "alpha" versies getest en die werkten voor geen meter. de versie die ik nu gebruik (3.1.2) werkt wel, nouja ik krijg beeld en geluid van de laatst ingestelde tv zender, als ik naar kanalen ga zoeken loopt hij vast. zal handmatige tracking ook nog wel eens proberen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb een soortgelijk probleem opgelost door een nieuwe viderecorder aan te schaffen met TBC en framebuffer. Sindsdien kan ik zelfs grijsgedraaide videobanden capturen zonder problemen. Toegegeven, het is niet de meest goedkope oplossing, maar het werkt daarna wel feilloos.
Videorecorder is trouwens een JVC HR-S8960.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:28:
ik heb nog eens gekeken naar DScaler, en het programma werkt dus wel met de "stable" versie. ik had eigenlijk alleen de latere "alpha" versies getest en die werkten voor geen meter. de versie die ik nu gebruik (3.1.2) werkt wel, nouja ik krijg beeld en geluid van de laatst ingestelde tv zender, als ik naar kanalen ga zoeken loopt hij vast. zal handmatige tracking ook nog wel eens proberen.
Ik heb met Dscaler wel eens (op een omslachtige manier) een erg rotte NTSC videoband kunnen capturen.
Dat deed ik door PC1 met BT878 TV-kaart en Dscaler allerlei bewerkingen te laten doen en dat via de TV-out weer te capturen op de 2e PC
De eerste PC had het te druk met de filters en dergelijke dat ik frameloss kreeg wanneer 'ie ook nog eens moest opslaan, terwijl weergave erg goed ging. (CPUload zat toen op een Tualatin 1200 MHz tegen de 90%)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het kan ook aan je chipset liggen welke je gebruikt. Ik heb met deze tvkaart op een ATI heel veel problemen gehad. Toen een Intel chipset en geen problemen meer. Op SIS ging het vrij goed.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• TD-er
itsalex schreef op maandag 18 april 2005 @ 22:23:
Het kan ook aan je chipset liggen welke je gebruikt. Ik heb met deze tvkaart op een ATI heel veel problemen gehad. Toen een Intel chipset en geen problemen meer. Op SIS ging het vrij goed.
Het heeft hier niets te maken met een chipset op je mainboard, aangezien het bij de TS wel werkt met fatsoenlijke banden.
Dit heeft alleen te maken met de chipset op de TV-kaart die geen goede constante sync op de videostream kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
heb inmiddels in verschilledne resoluties en codecs gecaptured. de beste resultaten kreeg ik door in 352x288 te capturen (halve resolutie dus), codec maakte niet veel uit. heb ook met virtualdub geprobeerd te capturen, maar ging ook niet "beter" dan met de bijeleverde software.

echter is de effectieve framerate in het beste resultaat dus ~17fps. weet iemand een (liefst gratis) programma om deze 17 fps om te zetten naar 25 fps. (en dan dus niet de video versnellen naar 25 fps, maar frames dubbelelen oid)

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 15:38:
heb inmiddels in verschilledne resoluties en codecs gecaptured. de beste resultaten kreeg ik door in 352x288 te capturen (halve resolutie dus), codec maakte niet veel uit. heb ook met virtualdub geprobeerd te capturen, maar ging ook niet "beter" dan met de bijeleverde software.

echter is de effectieve framerate in het beste resultaat dus ~17fps. weet iemand een (liefst gratis) programma om deze 17 fps om te zetten naar 25 fps. (en dan dus niet de video versnellen naar 25 fps, maar frames dubbelelen oid)
dat kan met virtual dub
kijk even op www.doom9.net bijvoorbeeld of op google. daar staan echt een hele hoop tutorials en guides over virtualdub en wat er allemaal mee mogelijk is :)

• TD-er
bolleh schreef op zondag 12 juni 2005 @ 17:14:
[...]

dat kan met virtual dub
kijk even op www.doom9.net bijvoorbeeld of op google. daar staan echt een hele hoop tutorials en guides over virtualdub en wat er allemaal mee mogelijk is :)
Je kunt met virtualdub per invoer-frame maar 1 output-frame weergeven.
Dus tussenliggende frames erbij berekenen zal niet gaan met virt.dub.
Je kunt wel (zonder gebruik van filters, dus in meerdere passes) met virt dub frames weggooien (decimate frames) en zo van 25 fps bijv 20 fps maken, maar volgens mij niet andersom.
Ik betwijfel of je ook die effectief 17 fps kunt omzetten naar een vloeiende 25 fps. In een Avi-file kun je namelijk de tijd tussen 2 frames per frame varieren en het is dus goed mogelijk dat de tijd tussen 2 frames niet constant 58.8 ms (1/17 sec) is, maar bijvoorbeeld varieert tussen 40 ms (1/25 sec) en 80 ms (2/25 sec) Als je dan netjes tussenliggende frames erbij gaat berekenen krijg je het probleem dat het beeld dus absoluut niet vloeiend meer loopt, terwijl dat nu wel vloeiend lijkt.

Verwijderd

Kan je geen gebruik maken van pinnacle studio 9.x of gebruik een andere videorecorder om de banden af te spelen. Heb hier ook twee recorders waarbij de duurdere (JVC) geen problemen geeft en de andere wel. Dacht eerst dat die kapot was maar later bleek dat de videorecorder gewoon niet goed met oudere banden overweg kon.

Verwijderd

Topicstarter
het is inmiddels al gelukt. ik heb het volgende gedaan:

Fase 1:
[VCR1 PLAY]---->[TV Tuner op PC]---->[SW: DScaler]---->[TV-out op PC]---->[VCR2 Record]

Band van [VCR2] in [VCR1] gedaan

Fase 2:
[VCR1 PLAY]---->[TV Tuner op PC]---->[SW: Pinnacle PCTV Record to file]

[VCR1] = Philips vcr ding, 4 jaar oud
[VCR2] = Aristona TV-video combi ~10 jaar oud

Nu ben ik met virtualdub de video aan het filteren om het op dvd te kunnen zetten: AVI2DVD is trouwens een handig programma voor het omzetten van een avi naar dvd.

Oja en om 17 fps naar 25 fps om te zetten kun je "Open Video Converter" gebruiken, maar die moet je dan wel kopen. met virtualdub kun je idd geen frames dupliceren|.

Voor de bovengenoemde opstelling heb ik verder geen extra software nodig, omdat het opnemen goed is gelukt. De video schokt soms wel een beetje, maar het is het beste wat ik ervan kan maken.
hij is nu 25 fps en de audio en video lopen het hele stuk synchroon.

nog bedankt voor de reacties.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 20:28 ]

• TD-er
Vraagje:
Waarom gebruik je de TV-tuner van de TV-kaart en niet een scart => video-in van de TV-kaart?
Op deze manier gaat er namelijk nogal wat onnodig veel van de beeldscherpte verloren en gaan de kleuren vlekken.

Verwijderd

Topicstarter
oh, ja foutje van mij, heb de composite ingang van mijn tv kaart gebruikt, en niet de tuner.

[edit] zo dus:

1:
[SCART op VCR1 PLAY]--->[TV Composite op PC]--->[SW: DScaler]--->[Composite TV-out op PC ]--->[SCART op VCR2 REC]

2:
Band van [VCR2] in [VCR1] gedaan

3:
[SCART op VCR1 PLAY]--->[TV Composite op PC]--->[SW: Pinnacle PCTV RECORD TO FILE]

als dit niet had gewerkt, had ik bij een kennis even zijn capture-usb-geval geleend en hetzelfde als jou gedaan, TD-er, met 2 pc's. Maar omdat dit niet naast de deur ligt, heb ik het zo gedaan. ik vind het een acceptabel resultaat.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 09:57 ]

Pagina: 1