Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lilliput 7inch scherm en auto electronica vraag.

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Eerst een opmerking, ook handig voor in de search misschien, want ik wist het niet:

Ik ben een van de weinigen die een lilliput scherm wil gebruiken in combinatie met de ingebouwde speaker. Ik heb een laptop achterin de auto liggen met een gps ontvanger eraan. Voorin het lilliput scherm. Ik wilde de stem van het navigatie systeem uit de lilliput speaker laten komen. Dat is niet mogelijk omdat het lilliput scherm alleen de audio ingang gebruikt op de video1 en video2 ingang. Als de monitor op VGA staat blijft het dus stil. Works as designed, niet als verwacht.

Door dat probleempje kom ik automatisch bij mijn vraag.

Ik heb geen autoradio met line-in, ik wil dus alsnog een klein apart speakertje op de laptop aansluiten en die gebruiken voor navigatie. Ik heb een oud speakersetje gevonden die ik dan maar ga gebruiken, die werkt op 9 volt. Hoe kan ik het beste van 12 naar 9 volt gaan. Is dit niet makkelijk te realiseren met een weerstand of iets dergelijks?

Verwijderd

weerstandje zou inderdaad de makkelijkste oplossing zijn

Verwijderd

Je kunt ook het geluid van je laptop over de speakers van je auto laten lopen door middel van een FM-modulator. Zo kun je het navigatie-geluid via je radio (FM-antenne) binnen laten komen, en wordt het meteen versterkt. Kosten ongeveer 30 euro.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
en anders best met omvormer 12v dc naar 9v dc werken
omdat die 12v van de auto niet altijd 12v is (bij start enzo)

en je speakers wel een stabiele 9v nodig hebben, anders gaat alles stiller naar mate de auto-batterij plat is.

oh ja voor hierboven als aanvulling: let op: in sommige landen heb je een zend-licentie nodig om een fm-modulator te mogen gebruiken...
(daarmee dat die ipod-fm-modulator ook niet overal verkrijgbaar is...)
Maar zolang ze u niet tegen houden (of die agent niet al te slim is ;) ) kunde dat natuurlijk gebruiken :)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:24
Dan haal je je 7inch scherm toch los en soldeer je er een apparte connector aan. Lijkt me dat dat perfect moet werken.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afhankelijk van de stroom die je nodig hebt (zal waarschijnlijk niet zo heel veel zijn), kun je een 7809 gebruiken. Deze zijn in verschillende stroom varianten verkrijgbaar. Deze houdt je spanning netjes op 9V. de 1 Ampere versie kost bij conrad 0,56€

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Misschien een overbodige vraag, maar weet je zeker dat het speakersetje 9V DC nodig heeft, en niet 9V AC? Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem gehad met het aansluiten van een computerspeakerset in een auto. Na veel uitzoekwerk kwam ik tot de conclusie dat een 12V DC --> 220V AC omvormer toch echt het goedkoopste was. Daar plugde ik de 220V AC adapter van de speakerset dan in.

Ik weet het, zeker niet de mooiste maar door massaproductie van die 12-->220 omvormers zeker de goedkoopste oplossing in mijn geval.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Pino
  • Laatst online: 21-11 08:07
als ie ac nodig heeft kun je in de meeste gevallen gewoon dc voeren, dat komt ook wel door je gelijkrichter.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Ik was in de toekomst ook zoiets van plan maar dan via de "USB" aansluiting aan de zijkant van het scherm, aan de ene kant een stekker voor in je geluidskaart en aan de andere kant een usb stekker.

USB Connector on Side of Monitor

This USB connector is direct mounted on the LCD Controller Board and basically provides 2 Video Inputs, a power input and an Audio Input

Pin # on USB Connection | Signal | Connector
---------------------------------------------------------------------------------------------
1 | Audio Input | White RCA

Bron: http://www.tmz.com/wrx/lilliputLCD.html

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ja er loopt ook een usb kabel vanaf het scherm. Er zit namelijk een 9 pins kabel vast aan het scherm, daar zit een verloop bij naar vga en usb. De usb is voor de touch besturing van het scherm. Ik heb al een 12v naar 230 converter in de achterbak liggen, voor de laptop. Ik denk dat die nog wel wat prik over heeft maar ik wilde dus niet ook nog een kabel trekken van de achterbak naar voor (waar de speakers komen). FM modulator wilde ik ook niet doen omdat ik gewoon muziek of radio wil luisteren tijdens het navigeren, ik ga dus een losse speaker voorin leggen maar ik vond het t handigste om het 12v signaal van de radio te gebruiken, sleutel eruit en de speakers zijn het ook.

CM kierewiet. de kabel die jij beschrijft is exact wat ik ook in de zijkant van het lilliput scherm heb zitten. Een tweede waarschuwing voor iedereen die dit leest, dit is GEEN gezicht. De stekker en snoer steken uit, je kan hem niet netjes uit het zicht plaatsen en dat ziet er dus lomp uit. Er zit op die kabel inderdaad 2 composiet video in, een 12v in en een audio in te vinden, het is echter geen normale usb aansluiting dus vergis je er niet in. Dus (soort usb in het scherm) --> tulp rood, wit, geel waar rood en geel video ingangen zijn en wit de enkele audio. Aangezien het interne geluid niet werkt op vga modus heb ik het voordeel dat ik die kabel niet meer nodig heb, geen lelijk snoer aan de zijkant dus.

Ik gebruik gewoon de 12 volt aansluiting en de vga aansluiting die al op het scherm direct zitten, die zijn mooi uit het zicht te plaatsen. Het is een leuk scherm maar niet helemaal ideaal, maar voor 200 euro doet hij het al boven verwachting. (behalve geluid)

[ Voor 11% gewijzigd door Pixal op 07-04-2005 12:53 ]

Verwijderd

Even een Kick.
Voor degene die toch de speakers van hun Lilliput scherm in VGA mode willen gebruiken:
http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=50258 8)

Probeer het maar eens .....niet te snel denken dat het niet werkt , bij mij werkt het ook alleen op de volgende manier:

Try this:

1) Completely disconnect the 12V power cord from your Lilliput
2) Reconnect power and turn the lilli on by pressing the power button
3) Now, while in VGA-mode, enter the numbers (588998) directly, i.e. without first pressing any other keys or activating any menus or whatever.

On my lilliput (10-pin mini DIN connector), the numbers can be entered at normal speed. No need to type slowly.

Hope this helps!

(bron: mp3car) _/-\o_
Pagina: 1