Toon posts:

[zelfbouw] box defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 boxen gratis gekregen die reeds jaren stof lagen te vangen in een jeugdhuis.
Deze boxen zijn 60cm op 25cm ongeveer en zijn in een ver verleden volgens mij zelf in elkaar geknutseld. Na de test blijkt dat de ene nog zuiver speelt en dat de andere ruist en problemen heeft met zijn tonen.

Graag had ik ze opgeknapt (nier laagje verf, nie gaas ervoor) om in mijn living te zetten (zo spaar ik centen en moet ik geen nieuwe kopen)
- Kan ik de kasten openbreken om eventueel de bedrading te controleren? Zie nergens mogelijkheid.
- Kan ik de defecte speaker vervangen door een gelijkwaardig exemplaar en terug inbouwen in dezelfde kast?
- Kan ik de defecte speaker vervangen en beide in een nieuwe kast steken?

Op verzoek maak ik wel een afbeelding van deze boxen.

Dank!

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:59:
Ik heb 2 boxen gratis gekregen die reeds jaren stof lagen te vangen in een jeugdhuis.
Deze boxen zijn 60cm op 25cm ongeveer en zijn in een ver verleden volgens mij zelf in elkaar geknutseld. Na de test blijkt dat de ene nog zuiver speelt en dat de andere ruist en problemen heeft met zijn tonen.

Graag had ik ze opgeknapt (nier laagje verf, nie gaas ervoor) om in mijn living te zetten (zo spaar ik centen en moet ik geen nieuwe kopen)
- Kan ik de kasten openbreken om eventueel de bedrading te controleren? Zie nergens mogelijkheid.
- Kan ik de defecte speaker vervangen door een gelijkwaardig exemplaar en terug inbouwen in dezelfde kast?
- Kan ik de defecte speaker vervangen en beide in een nieuwe kast steken?

Op verzoek maak ik wel een afbeelding van deze boxen.

Dank!
-openbreken? zitten de woofers niet met schroeven bevestigd?
-je kunt ze vervangen door gelijkwaardige exemplaren, als ze maar echt hetzelfde zijn.
- je kunt er ook 2 nieuwen in doen, als deze maar bij de inhoud van de kast passen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Soms zit de boel moet elkaar verlijmd, dat is niet fijn. =/

Senile! Senile Oekaki

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Maakt helemaal niks uit je kunt in principe alles doen via het gat wat ontstaat als je er een woofer uitschroeft.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Foto's zouden fijn zijn!

• lucasvanlierop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2018
Luidsprekers ruisen niet, alleen versterkers ruisen, heb je dat al gecheckt?

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stap een:

Meet de weerstand van de speakers (ingebouwd). Wilde gok: zal rond de 6,5 ohm liggen.

stap twee
schroef de speakers eruit en meer de weerstand van de speakers apart.

stap drie
Controleer het filter; slechte of kapotte condensators ruisen.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Na nader onderzoek is gebleken dat de boxen vastzitten dmv een grote bout die de voorzijde en de achterzijde verbindt.
Elke box bevat:
- een grote speaker: Peerless (Magnet speaker) en ik zie ook 8 ohm staan op het metaal.
- een kleine speaker: RCF , Reggio E. , Milano
MOD. TW 3W
impendanza 8 ohm
freq. di taglio 4000Hz

slechte speakers: 6.2 ohm
goeie speakers: 6.8 ohm

Ik zie nergens filters zitten, enkel een grote condensator waar het volgende op staat:
0,47µF
+- 10% 160V
C6W

Verder is alles in serie geschakeld (logisch denk ik) en zijn de draden nogal plakkerig. Volgens mij duidt dit op een overleden condensator?

http://www.deketele.net/bert/IMG_6913.JPG
http://www.deketele.net/bert/IMG_6914.JPG
http://www.deketele.net/bert/IMG_6918.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 18:47 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56

GaMeOvEr

Is een hork.

Dude, dat is oude zooi, dat is geen reparatie meer waard. Er zit niet eens een fatsoenlijk filter in. :P

Tik een paar 2e handsjes op de kop ofzo. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:55:
Dude, dat is oude zooi, dat is geen reparatie meer waard. Er zit niet eens een fatsoenlijk filter in. :P

Tik een paar 2e handsjes op de kop ofzo. :)
't kleinste pak, 't grootst gemak!
Ik vind ze goed spelen en volgens mij kunnen ze goedkoop vermaakt worden.
+ Waarschijnlijk goedkoop
+ Minder afval, beter voor het milieu
+ Zelf klussen = altijd leuk
- Tijdsintensief

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

De woofer is een peerless (zeker geen Magnat), als je het type nummer weet heb je best kans dat je die nog kan kopen. Zal niet eens slecht spul zijn.

Die tweeter is een ander verhaal. Compressie/hoorn tweeters zijn over het algemeen kwalitatief niet erg bijzonder (er zijn uitzonderingen, misschien is dit er wel eentje). Misschien dat je hier geluk hebt om er nog eentje te bemachtigen: http://www.usspeaker.com/rcf%20index-1.htm . Maar je moet eerst ff nagaan wat er kapot is.

Dat filter is idd wel über simpel, maar dat zegt niet dat het niet werkt natuurlijk. Met goede drivers is dat best te doen.

Persoonlijk zou ik het, het niet waard vinden. Ik zou in ieder geval ook de tweeters vervangen als ze slecht zouden zijn.

Maareh, dat "filter"... waar heb je dan vandaan, want volgens mij kan 0,47 uF in serie met de tweeter nooit kloppen.. Daar komt dan niet erg veel geluid meer uit (filter punt ligt bij zo'n 40 Khz i.p.v 4 kHz (ik kan natuurlijk wat fout hebben gedaan))...

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 06-04-2005 20:53 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

om te beginnen zou ik de condensator eens vervangen voor een iets hoogwaardigere mkp condensator....

edit: die speakers zijn nog wel ok volgens mij...

na flink wat msn verkeer tussen deepspace en / me:
nog een edit...
als je dan de condensators vervangt, vervang ze dan voor iets van 4uF.

[ Voor 63% gewijzigd door teacher op 06-04-2005 20:56 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1