afdrukken a1, welk programma?

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115251

Topicstarter
Ik hoop dat ik het hier in het goede gedeelte neerzet

Ik moet voor een opdracht voor school een nieuwe huisstijl ontwikkelen voor een fictief bedrijf. Je moet een logo, briefpapier, visitekaartje, envelop en nog het logo op een voorbeeld ( bij mij een gebouw) maken. Nu heb ik dit af, en heb het logo gemaakt in illustrator. Daarna heb ik het voor de verschillende toepassingen verder afgemaakt in indesign. En het logo op het gebouw in photoshop.

Nu moet ik het presenteren op een bord met het A1 formaat. Nu kan ik bij ons op school het laten afdrukken (printen) voor €12 euro. Hoe kan ik dit het beste aanleveren? Ik zat te denken aan een collage in Indesign, alleen welke afmetingen moet ik dan gebruiken? Ik heb begrepen dat je altijd ietsje groter moet maken dan het A1formaat om witte randjes te voorkomen door slecht snijwerk, klopt dit? En welk bestandsformaat is aan te bevelen, pdf of gewoon een cdtje branden met de indesignfiles en afbeeldingen+fonts????

Alvast bedankt voor jullie antwoord!!

ps. Op school wordt het uitgeprint, wat voor een kwaliteit kan ik dan verwachten??? Ik weet alleen dat ze een HP printer gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:05
Output naar pdf of postscriptig spul... Dan weet je veelal hoe 't eruit ziet en krijg je geen meuk

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Is het niet handiger om het te vragen aan de repro waar je het wil gaan afdrukken? Die weten dat vast en zeker precies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar in welk programma, en welke marges, en hoe groot moet ik die afbeelding maken, Als ik heb precies de a1 afmetingen gebruik krijg ik dan geen witte randen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat is dan idd wat verstandiger, maar het kon wezen dat het standaard instellingen waren. Dit is zoals jullie al merkten behoorlijk nieuw voor mij :P
Kuhlie schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:54:
Is het niet handiger om het te vragen aan de repro waar je het wil gaan afdrukken? Die weten dat vast en zeker precies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132657

Kunje dit niet beter vragen in 'Webdesign en Graphics'??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou als eerste naar de repro lopen en het daar vragen, want iedereen kan je hier wel van alles vertellen, maar straks kunnen ze dat op de repro nèt niet aan, en dat schiet natuurlijk ook niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik zie m staan :Z foutje
Anoniem: 132657 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:02:
Kunje dit niet beter vragen in 'Webdesign en Graphics'??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar ik hoor net via msn van iemand uit mn klas dat de kwaliteit op school niet geweldig is, maar het kost maar €12 euro, nu heb ik al op internet gezocht hoeveel dat bijvoorbeeld bij een multicopy ofzo kost, alleen die vermelden geen prijzen op hun site, weet iemand hoeveel dat ongeveer kost. Full colour, A1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nu ik hier toch ben, wat vinden jullie eigenlijk van het resultaat?
graag een beetje opbouwende kritiek:d

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/martinpool/chris/brief.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Move Fotografie >> Webdesign & Graphics :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27577

Anoniem: 115251 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:11:
Maar ik hoor net via msn van iemand uit mn klas dat de kwaliteit op school niet geweldig is, maar het kost maar €12 euro, nu heb ik al op internet gezocht hoeveel dat bijvoorbeeld bij een multicopy ofzo kost, alleen die vermelden geen prijzen op hun site, weet iemand hoeveel dat ongeveer kost. Full colour, A1?
Volgens mij is het aardig prijzig, iig een stuk meer dan 12 euro.

Als je het aanlevert als pdf kan er volgens mij niet veel mis gaan. Ik zou het bestand inderdaad aflopend maken (5 mm rondom moet genoeg zijn) om witte randen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28333

als je allemaal verschillende onderdelen hebt is het toch veel mooier om die dingen uit te printen (af te laten drukken) op de juiste papierformaten/soorten (evt dat gebouw op fotopapier) en vervolgens op een zwart bord te plakken? lijkt me stuk mooier dan een stel fictieve briefpapiertjes met een zwart randje wat de rand suggereert (en zo deden wij het ook op school)
(btw als je bovenstaande doet, koop een bus spuitlijm, echt zoo makkelijk, en wordt echt veel mooier dan met pritt of een ander soort lijm)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 28333 op 05-04-2005 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Uhm, ik weet niet op welke school jij zit lama het staat in je brief, maar ik zat vorig jaar op het Deltion te Zwolle (leuk jaartje tussendoor).

En daar kregen we voor het opplakken van onze huisstijl gewoon een foamboard, je printte je briefpapier met volgblad, envelop (kader op formaat met venster als grijs gearceerd vlak) uit en je visitekaartje... en positioneerde dat mooi op het foamboard, even opplakken (niet met teveel lijm, krijg je vlekken) en klaar :Y)

Niks geen dure prints ofzo, en niks geen slechte resolutie of andere trammelant :)
Mag dat bij jou niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Blue op 05-04-2005 22:36 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja mag ook ja, ziet er dan idd misschien wat echter uit. Wij moeten het ook maken op zon foambord. Maar hebben jullie nog suggesties voor mijn brief??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik doe ook CSMV en moest dat vorig jaar doen. Gewoon met die bestanden op stick of cdtje naar de repro gaan en zeggen "Regel dat!". Wel als pdfjes uiteraard. Vervolgens foamboard kopen in de shop en plakken maar. En op tijd beginnen ;)

edit: en je naam onder de brief

[ Voor 10% gewijzigd door Jazzper op 05-04-2005 22:45 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98248

Licht offtopic:

Wat voor opleiding/school doe je? Dit spreekt mij wel aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 98248 op 05-04-2005 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hij doet CSMO of CSMV @ Hanzehogeschool Grunn

edit:btw: als je lorem ipsum gebruikt dan wel met lorem ipsum beginnen he ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Jazzper op 05-04-2005 22:50 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Multi-media en vormgeving aan de Hanze Hoge school in Groningen. Dit is een blok waarin ik eerst met een groep onderzoek moet doen naar een bepaalde branche, en als bedrijf zijnde een briefing opstel wat voor een nieuwe huisstlijl je wil. Nu in het 2e gedeelte van het blok moet ik die huisstijl maken aan de hand van die briefing.

Bedankt voor de tips trouwens, ik ga gewoon de documenten uitprinten. Scheelt ook nog geld ;)
Anoniem: 98248 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:45:
Licht offtopic:

Wat voor opleiding/school doe je? Dit spreekt mij wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Tis wel zo mooi als je sowieso het visitekaartje even op dikker papier afdrukt! dan komt het wat meer 'op' de plaat te liggen, tastbaarder. :)

En als je er tekst bij wil plakken, de lokale boekhandel heeft wel wrijfletters voor een euro of twee... dan hoef je er ook geen lelijke stroken met tekst boven te plakken.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

en vervolgens de hele rotzooi weer een jaar laten liggen bij M en T in het hok haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

12 euro is voor een full-color print niet duur, als t zwart/wit kan is het handiger om ff richting WM Veenstra te fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hee L, naaibal, beetje concurrent van ons (en ons is niet eens hanze repro goddank) aanraden he! spamalert! ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Jazzper op 05-04-2005 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50225

Effe voor de goede orde. Je moet altijd startkosten betalen voor het plotten. Meestal 5 a 7 euro, en voor 12 euro A1 printen? Dan ga ik meteen daarheen wat zover ik weet kost het me altijd 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Kleur plotten is goed duur, A1 voor 25 euro is nog steeds een koopje. Zwart/wit plotten kostte me een paar jaar geleden 5 gulden voor een A0. Tot ik de mensen daar leerde kennen, toen was 't nog steeds 5 gulden maar kreeg je m in drievoud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 50225 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 23:53:
Effe voor de goede orde. Je moet altijd startkosten betalen voor het plotten. Meestal 5 a 7 euro, en voor 12 euro A1 printen? Dan ga ik meteen daarheen wat zover ik weet kost het me altijd 25 euro.
http://www.grafischcentrumhanzehogeschool.groningennet.nl/

wel print he!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 115251 op 06-04-2005 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

A1 fc 31,50 zonder startkosten, 170grams gesatineerd papier kan ik je fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vind het dubbelop dat je een foamboard krijgt mét een glad oppervlak en daar ook nog eens een print op gaat plakken mét een bij voorkeur glad oppervlak.
De (fictieve) klant krijgt zijn briefpapier ook gewoon op 80 grams niet-glad papier...

Doe toch gemakkelijk joh of bespreek het even met je leraar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Dark Blue schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:27:
De (fictieve) klant krijgt zijn briefpapier ook gewoon op 80 grams niet-glad papier...
mwah das natuurlijk onzin. Als je briefpapier gaat drukken zal het altijd tussen de 90-120 grams 4cc (gesatineerd) zijn en helemaal niet 80grams printerpapiertjes waar je doorheen kijkt. En ja ik spreek uit ervaring (werk). Verder moet je helemaal niets voor die opdracht, al doe je het in z/w op gezeefd papier. Of je een voldoende hebt is vervolgende vraag maar het mag wel. Ik zou me er niet te druk om maken. Als je schetsenboek en motivatie maar goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:57

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Anoniem: 115251 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:49:
Nu moet ik het presenteren op een bord met het A1 formaat. Nu kan ik bij ons op school het laten afdrukken (printen) voor €12 euro. Hoe kan ik dit het beste aanleveren? Ik zat te denken aan een collage in Indesign, alleen welke afmetingen moet ik dan gebruiken? Ik heb begrepen dat je altijd ietsje groter moet maken dan het A1formaat om witte randjes te voorkomen door slecht snijwerk, klopt dit? En welk bestandsformaat is aan te bevelen, pdf of gewoon een cdtje branden met de indesignfiles en afbeeldingen+fonts????
Ik zou zowiezo kiezen voor .pdf, je kunt zelfs aangeven of je de fonts wil bijsluiten in die pdf (via Indesign).

Voor de marges is het altijd aan te raden (zeker voor snijwerk) om aan alle kanten een marge van ong. 3mm op te geven.

Maar zoals hier al aangegeven > waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan
Het ziet er niet minder mooi uit wanneer je alles apart uitprint en het vervolgens op een A1 bord plakt, mits netjes gedaan dan he :Y)

edit:

en over die brief;
-kijk eens naar de uitlijning van de verschillende teksten, de 'plaats (datum)' en 'aanhef' staan net iets uit het lood ten opzichte van de 'inhoud'.
Ook zou ik de NAW gegevens een lijn omhoog zetten, zodat de onderste regel hiervan niet in lijn staat met de plaats (datum)

[ Voor 14% gewijzigd door Pendaco op 06-04-2005 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:55
Kijk eens bij de techniek afdeling van je school, daar doel ik op Bouwkunde,Civiel. Mocht je daar uberhaubt kunnen plotten. Kijk wat het kost om a1 te plotten. Ik weet niet welk systeem jullie gebruiken mr wij versturen het naar de plotter, bij de plotter staat een computer waar je d.m.v. van je code en een chipknip kunt plotten.

Waarom bouwkunde,civiel: Hier kan men meestal plotten zonder dat het bij de repro moet worden afgeleverd

Met een beetje mazzel staat de plotter alleen per centimeter ingesteld kleur of zwart/wit maakt geen enkel verschil. Wij betalen dus 2,25Euro, voor een A1 plot in Kleur :z. het enige nadeel is dat het op normaal dunpapier is.

Nu kan het zijn dat het op jullie school allemaal heel anders is geregeldt, mr is zeker de moeite waard om dat is te gaan bekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naja zoals de meeste al zeiden, ik ga het denk ik gewoon uitprinten. Dus een envelop en visitekaartje gewoon uitprinten, maar dan op de juiste diktes papier etc.

Trouwens iedereen bedankt voor de reacties!

p.s mijn leraraar zei al dat het belangrijkste is, dat je kan uitleggen waaorm je het zo hebt gedaan. En dat het niet zo belangrijk is om hoeveel geld je er tegen aan hebt gegooid om het netjes uit te printen.

Maar een vraagje die ik eigenlijk in de repro ff moet vragen, maar ik kom een paar dagen niet op school:D maar kunnen ze eigenlijk ook een a4tje zonder witte randen printen??? dus ik bedoel zonder marges??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

niet zonder meer, je kan dan of
- het ontwerp slim maken dat het niet aflopend is zonder dat het stoort
- het op A3 afdrukken en schoonsnijden naar A4
- 2 A4tjes (bv een offerte en een factuur) naast elkaar op een A3 zetten en afdrukken naar A3wide+ (is iets groter en dan schoonsnijden naar A3).

1e optie goedkoopst, 2e duurst, 3e slimst

-edit: waar afdrukken 'digitaal afdrukken' aka printen is. Maar highend laserprinters (en dan niet van die kleine bureauapparaatjes) komen al super goed in de buurt van drukwerk maar dan zonder de kosten van een drukker :D

[ Voor 25% gewijzigd door Jazzper op 07-04-2005 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sterker nog, dat kun je zelf ook ;)
Bij een beetje fotobewerkingsprogramma kun je zelf de marges opgeven. Hell, zelfs bij Paint kan het :P

Edit:
heej, niet stiekem editten he
Bovenstaande is dus een antwoord op je vraag of ze ook A4 zonder marges konden afdrukken

[ Voor 33% gewijzigd door MadMarky op 07-04-2005 00:31 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@madmarky: dan moet je wel een device hebben die margeloos af kan drukken (en dus de toner of inkt tot op het randje kan drukken zonder dat het over de rand gaat smeren etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOL-20.000
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-05 16:47
sorry foutje :X

[ Voor 82% gewijzigd door MOL-20.000 op 07-04-2005 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik kan met m'n HP tot op de rand printen, maar volgens mij gaat er dan inderdaad een incidenteel druppeltje langs.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 12:02

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Gemiddeld reprografisch bedrijf heeft standaard oplossingen die niks extra kosten voor aflopend printen, wat met A3+ kan, kan ook met A4+
Gemiddelde repro kan drukwerk zodanig benaderen dat het concurrerend is wij hebben bijv. een volledig gecalibreerde workflow op onze reprografie.
En een A1 hoeft echt geen 25,- te kosten, bij ons is een highquality A1 op standaard 90 grs. gestreken premium paper 12,50 euro en opstartkosten maak je practisch niet bij aanlevering per PDF of vallen binnen de service. Een beetje repro kan nieteens 'slechte kwaliteit' printen :P

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben vandaag ff langs de repro gelopen en die kunnen idd a4 "borderless" printen, kost €1tje per print ( te doen, dacht ik??) en dan printen ze het op 90 grams papier. Voor het visitekaartje printen ze het volgens mij dan op 120gram( dacht ik hoor, die kerel zei dat hij dat ging printen op het papier wat daar standaard voor wordt gebruikt) En dan ben ik klaar. Mijn leraar vormgeving gaf zelfs al het advies op het niet op school te laten printen op A1, het schijnt dat de wat "goedkopere" printers moeite hebben als je met transparency werkt in indesign?????? en dat de kwaliteit slecht is. Ook zei hij dat als je een foutje in een brief of factuur of wat dan ook hebt je het niet makkelijk meer kan aanpassen, en dat is natuurlijk ook zo.

maar sowieso bedankt voor julile replies, het heeft zeker geholpen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Wat wij hier vaak doen met presenteren van huissstijlen is een foamboardje plakken met Briefpap, volgvel, enveloppe en visitekaartje. Maar ook een bordje met twee schuinafgesneden insteekmappen waarin briefpapier/visitekaart/enveloppe in de tastbare vorm zitten. Die je er dus uit kan halen. En dan de enveloppe vaak gewoon een enveloppe met venster ook daadwerkelijk beplakken met het concept. Maakt het ook weer echter.

Hou met je enveloppe rekening met het grijp-wit.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Jazzper schreef op woensdag 06 april 2005 @ 22:43:
[...]

mwah das natuurlijk onzin. Als je briefpapier gaat drukken zal het altijd tussen de 90-120 grams 4cc (gesatineerd) zijn en helemaal niet 80grams printerpapiertjes waar je doorheen kijkt. En ja ik spreek uit ervaring (werk).
Jazzper, het is ook mijn werk geweest dus ook ik weet waar ik over praat ;) . Met mijn 80 gram zat ik even iets te laag maar briefpapier is niet puur het type papier waar jij over praat, er zijn veel soorten, met aparte tinten, structuur, grofheid, en zwaartes.
En ja ook daar had de TS nog bepaalde keuzes in kunnen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 12:02

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Anoniem: 115251 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 00:16:
Ik ben vandaag ff langs de repro gelopen en die kunnen idd a4 "borderless" printen, kost €1tje per print ( te doen, dacht ik??) en dan printen ze het op 90 grams papier. Voor het visitekaartje printen ze het volgens mij dan op 120gram( dacht ik hoor, die kerel zei dat hij dat ging printen op het papier wat daar standaard voor wordt gebruikt) En dan ben ik klaar. Mijn leraar vormgeving gaf zelfs al het advies op het niet op school te laten printen op A1, het schijnt dat de wat "goedkopere" printers moeite hebben als je met transparency werkt in indesign?????? en dat de kwaliteit slecht is. Ook zei hij dat als je een foutje in een brief of factuur of wat dan ook hebt je het niet makkelijk meer kan aanpassen, en dat is natuurlijk ook zo.

maar sowieso bedankt voor julile replies, het heeft zeker geholpen :*)
120 grs voor een visitekaartje is nogal weinig, zo krijg je een vodje, denk meer in de richting van de 200 grs. Let wel op dat ze niet stiekum 160 grs gebruiken, dat is net iets te weinig maar wordt wel vaak gedaan door repro's, als dan niet bewust.

Wat betreft de mogelijkheden rondom transparacy (al dan niet icm InDesign) ligt geheel aan de RIP die voor de plotter/printer staat. Die bepaald in hoeverre er om gegaan kan worden met transparacy. Wel is bekend dat in PDF's gegenereerd door InDesign 2.0 en hoger de manier van transparacy opbouwen iets anders gaat dan standaard wat vooral met wat oudere RIP's weleens tot problemen kan leiden. Maar ook dat kan meestal simpel opgelost worden door een .eps te bouwen uit InDesign ipv een PDF.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik geef klanten altijd 250 grams mee als visitekaartje. Ripe Image Processor, breek me de bek niet los, struikelblok soms idd. Net als Fiery Command Workstations :D

anyways, vandaag was de beoordeling, althans ik zag op de opleiding menig persoon met bord sjouwen. Is het wel goed gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
yup ik had een 7 voor de presentatie, best tevreden mee. Enige minpuntje vond de leraar, dat de opmaak niet geheel overeenkwam met de opdracht van de "fictieve" uitgever
Pagina: 1