[@home] kennis heeft langzame verbinding sinds 2e paasdag

Pagina: 1
Acties:

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Inleiding:
Een kennis van mij heeft al vanaf de paasdagen een slechte verbinding en ik weet maar niet waar dat aan ligt. Ik heb al van alles geprobeerd en @home op haar beurt ook, maar de verbinding blijft slecht. Wel kaatsen ze de bal terug naar mij, de kennis is redelijk a- technisch en gaat er vanuit dat @home het wel zal weten. Het gaat om een @home Breedband verbinding (4Mb down en 512kb up, voor de duidelijkheid) en alle computers die hier vermeld zijn draaien Windows XP Pro met SP2, volledig gepatcht.

De situatie:
- De kabel voor de CAI komt voorin het huis binnen, aan deze kabel hangt de door @home meegeleverde stekkerdoos. Hierop komt een coax- kabel met groene stekker, die naar het scheidingsfilter gaat. Daarnaast zit de ingang van het kabelmodem, die via een coax- kabel met schroefverbinding naar het modem gaat. De kabels zijn degene die @home geleverd heeft. Dit is gewoon op de manier zoals het aangesloten moet worden en zoals het tot 2e paasdag heeft gewerkt.

De RJ- 45 plug van het modem, de lange UTP kabel waar de plug aan bevestigd is, gaat ondergronds naar de achterkant van het huis, waar de router en de computer staan. Uiteraard gaat deze kabel naar de WAN- poort van de wireless- LAN router, een SMC 2804WBR-EU V2. Aan het switch- gedeelte hangt de computer beneden en de computer die boven staat. De laptop maakt van de wireless- verbinding gebruik.

Het probleem:
Kortweg: de verbinding valt weg. Als ik een server ping (ik heb www.google.nl en www.tweakers.net geprobeerd), dan laat die een heel onregelmatig verloop zien. Af en toe zijn de pings goed (onder de 50ms), maar dit wordt afgewisseld (naar mijn schatting gaat dat nooit langer goed dan 10 á 15 pings) en dan volgen er 1 of meerdere time- outs. Deze time- outs houden willekeurig lang en kort aan. De internet- verbinding voelt ook stroperig aan, het laden van websites duurt 2 minuten of langer, mail is niet te lezen, IRC valt een aantal keren per dag uit en een DCC Send is onmogelijk. Ik heb een keer de mogelijkheid gehad om speedtest te draaien, deze

Opmerking: de tv- vertoont af en toe ruis, maar dit houdt geen verband met de time- outs en lijkt een op zichzelf staand probleem.

Wat ik heb geprobeerd:
Ik heb geprobeerd om de oorzaak van de uitval te achterhalen. Tot nu toe zonder succes.
1) De router is er tussenweg gehaald, de computer beneden hangt direct aan het internet. Uiteraard is de hostname aangepast, zodat ik weer een IP krijg. Pingen geeft hetzelfde resultaat als met router, en internet- pagina's laden slecht.
2) Ik gebruik een kortere kabel (+/- 1m) en ga dicht bij het modem zitten met de laptop. Ook hier de hostname aangepast, en ik krijg weer een IP. Ook dit geeft geen verbetering. Dit sluit uit dat de lange kabel de boosdoener is. Ik zie gelijk dat de lampjes op het modem in orde zijn, power, recieve, send en online branden allemaal groen en activity knippert.
3) Dan maar eens een bestand oversturen van de ene computer naar de ander. Ik koppel de laptop via dezelfde kabel als die ik gebruik bij 2 aan de router, waar ook de computer beneden op hangt. Ik kopiëer een bestand van 698MB van de hoofdcomputer naar de laptop. Hierover doet hij 1m: 46s, wat dus een gemiddelde snelheid oplevert van 698MB / 106s = 6,6MB/s. Dat wijst er dus niet op dat de bijde LAN- poorten een probleem hebben, noch dat er een probleem is met 'de instellingen', zoals de monteur vertelde naar afloop.
4) De verschillende verbindingen van het kabelsignaal nagekeken, alles leek goed te zijn aangesloten.

Wat is uitgesloten:
1) fout in het modem: is vervangen
2) fout in de router: ook zonder zijn er problemen
3) kapotte UTP- bekabeling
4) DNS problemen. Pings gaan altijd fout na een tijdje en niet alleen in het begin.

Wat heeft @home geprobeerd:
Ze hebben de wijkkast doorgemeten, de verbinding tussen de CAI- kabel en de stekkerdoos opnieuw aangelegd en het modem vervangen. Volgens de monteur die op bezoek kwam ziet alles er goed uit aan de andere kant van de lijn. Daarom wekt dit het vermoeden dat er iets fout staat in de instellingen.

Ik denk dat ik zo'n beetje alles geprobeerd heb om uit te sluiten dat de fout bij de computer of de router ligt. Heeft iemand een idee waar de fout nog zou kunnen zitten?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Als je in je browser http://192.168.100.1 invoert kom je in het modem terecht.
Kan je vertellen wat de signal to noise waarden en powerlevels zijn??
op http://www.troublesathome...section=faq&page=hardware staat een overzichtje waartussen de waarden zich moeten bevinden.

De monteur zal hier vast ook wel naar gekeken hebben.. maar bekijk het eens voor de zekerheid.

Als het internet wegvalt.. is er dan nog wel een verbinding met het modem?
Kan je op dat moment nog wel naar het modem pingen?? (192.168.100.1)

[ Voor 62% gewijzigd door job op 05-04-2005 21:36 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Downstream:
Frequency: 138000000 Hz locked
SNR: 37dB
Power Level -3 dB
Upstream:
Channel ID: 1
Frequency: 26000000 Hz ranged
Power Level: 51dBmV

De verbinding met het modem blijft constant intact en valt niet uit (pingen naar 192.168.100.1).

[ Voor 25% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-04-2005 21:41 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 03:26

JeroenT

hoi!

Je upstream power level is een beetje aan de hoge kant.. 58dBmV is de max en dan zal je verbinding er om de paar minuten uitliggen voor een paar seconde.

Heeeel irritant en makkelijk te verhelpen als die domme essent boeren eens de boel goed aandraaien in de wijkkast.

Pingen naar je modem zal inderdaad geen time-outs geven.. deze verbinding is immers stabiel.

* JeroenT spreekt uit ervaring.. :(

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenT op 06-04-2005 02:19 ]