[XP] Drivers vervangen, vanuit een niet bootende windows*

Pagina: 1
Acties:

• opagrover
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2021

opagrover

Als je nou 1mm verder denkt...

Topicstarter
Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van een AMD64 systeem. Mijn oude moederbord had kuren, en de locale computerboer had een mooie combi aanbieding van een nieuwe 64-bit processor, moederbord erbij, en intern geheugen voor een voordeelprijsje. Ik klus het er allemaal in, en dat gaat allemaal goed... tot windows niet meer bootte...

De drivers van mijn oude moederbord zitten nog in het systeem, en die zorgen ervoor dat hij opnieuw opstart als windows start. Ik kan ook de veilige modus niet meer in, mijn hele windows instalatie is dus ontoegankelijk. Ik heb in een lege partitie in het systeem een kale windows geinstalleerd, en daar draait het prima. Vandaar mijn conclusie dat het de drivers zijn.

Ik ben nog al gehecht aan mijn huidige windows installatie en heb geen zin in een nieuwe installatie. Ik heb mijn printer na veel moeite geinstalleerd gekregen, en ik ben daarvan de driver cd kwijt. Subversion CVS draait nu goed in apache 2, en ik heb wel iets beters te doen.

Kent iemand een truc hoe ik in deze situatie de oude moederbord drivers er uit kan meppen?

lezen, denken, zoeken naar argumenten, schrijven, teruglezen, posten

Verwijderd

Tja, als je een nieuw mobo + proc in je kast duwt. is het wel aan te raden om Windows zowiezo opnieuw te installeren. Ook al krijg je de drivers op een of andere manier ge-uninstalled, een lekkere vlotte installatie zal het nooit worden.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Er zijn teveel wijzigingen in dit opzicht om het ook maar een beetje knap draaiend te krijgen.
Je bent gewoon je oude install kwijt, wat je wel kan doen is een nieuwe eroverheen te installen zonder te formateren. (niet dat dat een aanrader is overigens).

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet even je OS, [XP], in de titel, want dit is verplicht in Windows Operating Systems zoals je in Windows Operating Systems - Policy hebt gelezen.

Zomaar hardware vervangen wil dit soort zaken nog wel eens veroorzaken. Kan je met een bootflop de belangrijkste info zoiezo backuppen? Kan je nog wel in veilige modus met de windows default drivers? En met f9 tijdens het booten kon je meen ik een HAL kiezen. Daar al eens een x64 geprobeerd?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• opagrover
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2021

opagrover

Als je nou 1mm verder denkt...

Topicstarter
Excuus over de titel, ik was het vergeten.

Dat wordt dan toch maar een nieuwe install.. Mijn kale windows op dezelfde machine draait wel, en vanaf daar kan ik in ieder geval alle belangrijke bestanden backuppen. Ik wist niet dat dit soort hardware vervangen betekende dat je ook windows opnieuw mag gaan installeren.

lezen, denken, zoeken naar argumenten, schrijven, teruglezen, posten