Nieuwe 7D doet brakke lichtmeting met 50mm lens

Pagina: 1
Acties:

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Vanochtend heb ik mijn nieuwe KM 7D body binnen gekregen. Zoals ik in mijn vorige advies-request topic al zei, heb ik twee lenzen van een analoge Minolta AF 7000:
- Een 50mm f/1.7
- Een 70-210mm f/4

De laatste lens doet het perfect op de 7D. De 50mm geeft echter enkele problemen met de lichtmeting.
Met het licht dat er vanmiddag was bijvoorbeeld, komt hij met waardes als f/2 1/64 waarna de foto dus drastisch overbelicht raakt.
Zelfs met een compensatie van -3Ev blijft het probleem bestaan.
Binnen werkt het raar genoeg wèl goed.

De AF van deze lens werkt prima en met handmatige belichtings instellingen zijn de opnames prima.
Weet iemand raad?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wilde gok: contactjes misschien een keer schoonmaken?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• phaas
Gizz schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 19:58:
Wilde gok: contactjes misschien een keer schoonmaken?
Ben er met een vinger overheen geweest, is dat genoeg? Maakt iig niet veel uit... (nou is er ook weinig buitenlicht meer)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vet van je vinger is juist slecht voor het koper. Een schuurpapiertje helpt misschien. Ook koffie filters schijnen te werken :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Probleem kwam me bekent voor. Na een korte zoektocht heb ik 'm gevonden, zie de post van MartijnD7D. Hij heeft volgens mij exact hetzelfde probleem met dezelfde lens. Misschien dat er toch iets mis is met deze combinatie. Je zou natuurlijk altijd even Minolta Nederland kunnen bellen om ze te vertellen over je probleem en misschien een oplossing te zoeken.

Edit: probleer dan meteen de test van koraks.

[ Voor 14% gewijzigd door FendtVario op 05-04-2005 20:25 ]

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat een eer ;) Maar die test was bedacht om te achterhalen of het diafragmasysteem functioneert, ervan uitgaande dat de lichtmeter iig wél doet wat ie moet doen. En dat lijkt hier precies het probleem te zijn. Overigens is het voor mij een raadsel waarom de lichtmeting zo verkeerd uitvalt. De enige oorzaak die ik zo 123 kan bedenken is een elektronisch communicatieprobleem tussen lens en body. Dit kan uiteraard veroorzaakt worden door vieze contactpuntjes. Het loont overigens zeker de moeite om even te kijken of de lens met een andere body (evt. analoog) nog wel goed meet. Je weet dan zeker dat het probleem in de D7D + 50mm combo zit.

• phaas
Ik zal um even terug schroeven op die analoge camera en een rolletje volschieten (was ik al mee bezig).
In afwaching van het ontwikkelen dan maar, hoewel andere tips uiteraard nog welkom zijn :)
Morgen zal ik nog ff een blik op die contactpuntjes werpen.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Gizz schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 20:07:
Vet van je vinger is juist slecht voor het koper. Een schuurpapiertje helpt misschien. Ook koffie filters schijnen te werken :P
Doe het dan met een koffiefilter (Ook raar maar als jij het zegt zal je het ook wle ergens vandaan hebben) Koper schaafsel op je objectief is niet leuk ;)

Zal wel een combinatie van de metering en exposure van de camera software i.c.m. de lens. Ander merk lens misschien?

• Osovega
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-10-2025
De combinatie van de 7D met de 50 1.7 werkt bij mij goed hoor, dus het moet aan de lens liggen.
Succes met het oplossen.

• phaas
Na nader onderzoek ben ik er achter het probleem is. Heb de diafragma-ring met een schroevendraaiertje geprobeerd te verschuiven en het blijkt dat het veertje lam is.
Als de lens dus op het grootste diafragma staat, schiet de ring niet meer terug.
Met Aperture Priority + f/1.7 een foto nemen gaat dus nog wel, voor de rest is de lens gewoon dood.

Sparen voor een nieuwe dus, waarschijnlijk wordt het dan meteen maar een behoorlijke groothoek zoomlens.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:06
Die lens kun je toch nog voor manual werk gebruiken? Of denk ik nu te simpel?

|>

• phaas
Simon schreef op woensdag 06 april 2005 @ 14:55:
Die lens kun je toch nog voor manual werk gebruiken? Of denk ik nu te simpel?
Ja :)
Als het diafragma niet te veranderen valt, kun je ook weinig manual doen natuurlijk :P
Alleen dus nog op f/1.7, wat in een aantal gevallen natuurlijk ook wel voldoet.

• simon
phaas schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:03:
[...]

Ja :)
Als het diafragma niet te veranderen valt, kun je ook weinig manual doen natuurlijk :P
Alleen dus nog op f/1.7, wat in een aantal gevallen natuurlijk ook wel voldoet.
Veertje kun je toch wel vervangen?

|>

• phaas
Simon schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:04:
[...]

Veertje kun je toch wel vervangen?
Ik vraag me af of dat zonder gevaar te doen valt... ben niet zo kundig op dit gebied nl.

• simon
phaas schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:05:
[...]

Ik vraag me af of dat zonder gevaar te doen valt... ben niet zo kundig op dit gebied nl.
Als je de veer kan zien en deze er gemakkelijk uit kan halen kun je gemakkelijk een vergelijkbaar exemplaar bij bijvoorbeeld een doe het zelf zaak halen.

|>

• koraks
  • Niet online
Zo'n veertje is vaak nog wel een beetje te 'kietelen' zodat ie wat strakker wordt (paar windingen eraf knippen, de rest stukje oprekken.) Als ik jou was, zou ik het objectief gewoon een keertje openmaken (wel voorzichtig natuurlijk) om goed te kijken wat er nu precies me aan de hand is. Dit soort mechanische problemen zijn vaak goed zelf op te lossen. Ik spreek uit ervaring :)

• phaas
Oke, heb hem ff open gemaakt en het veertje is nog intact.
De lamellen zijn het probleem denk ik, aangezien ze erg stroef open en dicht gaan.
Olie ergens inspuiten lijkt me geen goed idee... iemand?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, 't ding doet het nu toch niet goed, waarom zou je het niet proberen? Heel klein beetje olie wil misschien werken? Kans is idd behoorlijk aanwezig dat je hem verprutst, maar dat boeit toch niet?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• koraks
  • Niet online
Grrrrrene schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:37:
Mjah, 't ding doet het nu toch niet goed, waarom zou je het niet proberen? Heel klein beetje olie wil misschien werken? Kans is idd behoorlijk aanwezig dat je hem verprutst, maar dat boeit toch niet?
NEEE!!!! Geen olie in een objectief spuiten, van die pokkezooi kom je nooit meer af! Hetzelfde geldt voor grafietpoeder! Maak heel, heel voorzichtig het diafragmasysteem open en zoek uit waarom de lamellen zo stroef veschuiven. Meestal helpt het als je het diafragma uit elkaar haalt en goed schoonmaakt. Maar dat moet je echt enorm voorzichtig doen, want die lamellen zijn flinterdun!

Een bijkomend nadeel van olie in je diafragma is overigens dat de diafragmalamellen dan aan elkaar gaan plakken door de olie (been there, done that ;) ). Typisch gevalletje 'middel is erger dan de kwaal'.

[ Voor 14% gewijzigd door koraks op 06-04-2005 19:05 ]

Pagina: 1