[Gentoo] Muis werkt alleen via USB, niet PS/2 of serieel

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb op 2 pc's gentoo geïnstalleerd, maar heb met 1 een probleem met de muis.
Ik gebruik een Logitech trackball (zonder scrollwheel, alleen ps/2), welke goed werkt op mijn laptop (waar ook gentoo opstaat) en op de pc onder WinXP, maar met Gentoo wil hij het gewoon niet doen...

Ik heb in de kernel ondersteuning voor psaux mee gecompileerd en gpm op dezelfde manier geconfigureerd als op mijn laptop, waar het dus wel werkt...

gpm config:
code:
1
2
mouse=ps2
mousedev=/dev/psaux

Een USB muis werkt wel, maar ik wil mijn trackball kunnen gebruiken.

Daarnaast wil mijn Calcomp UltraSlate tablet het ook niet doen (zit op com1 aangesloten)...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Als je de 2.6 kernel hebt is er voor PS/2 een extra optie nodig
te vinden in:
Device drivers / Input device support / Mice /
De optie heet CONFIG_MOUSE_PS2

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
die staat aan.

Nogmaals, dezelfde muis werkt wel op mijn laptop, met nagenoeg dezelfde kernel (alleen iets aangepast aan mijn laptop wat betreft energie beheer)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Heeft niemand een idee??

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Staat die muis wel goed geconfigureerd in je XFree86-Config4 bestand (configuratiebestand van XFree). Of als je Xorg gebruikt in het Xorg configuratiebestand ??? Kijk even hoe de muis-sectie van dat bestand er op je laptop uitzet en probeer dat op je desktop in te stellen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ook die staat goed...
Deze verwijst netjes naar /dev/psaux (die in de kernel is ingeschakeld)...
Maar ik krijg gpm al geeneens aan de gang met een ps/2 muis...

Misschien handig om te melden dat ik Windows het goed doet, maar dat ik onder Linux nog nooit een ps/2 muis werkend heb gekregen op deze machine (heb er inmiddels RedHat, Mandrake en Gentoo op gehad, ga zo eens Knoppix testten)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

doet ie t niet, of doet ie t niet goed?

oftewel, krijg je garbage te zien als je cat /dev/psaux doet?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
hij doet helemaal niks... dat is ook juist het rare...

verder kapt mijn USB muis ermee zodra ik iets compileer... Ik moet dan mijn pc opnieuw opstarten om ook met de USB weer te kunnen werken...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
/dev/psaux is niet het device om al je muizen in te verzamelen, je krijgt daar idd, je PS/2 muis (of USB muis als PS/2 emulatie ergens is ingesteld). Als je gewoon alle muizen wilt aanspreken, pak je /dev/input/mice, is de verzamelbak van alle mouse events van alle muizen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Maar ook daar krijg ik geen reactie van mijn ps/2 muis, alleen de USB reageerd...

Ik heb net de kernel opnieuw gebouwd, maar dat maakte niks uit...

Kan het een incompatibiliteit zijn met een MSI K7T-Turbo2 bord met de via kt133 chipset???

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Schopje

heeft er echt niemand verder nog een idee wat er mis zou kunnen zijn???

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als /dev/input/mice niet reageert op PS/2 events, dan heb je of een bug in de kerneldriver gevonden (heb dat ooit met mijn KVM switch gehad, paar keer hotpluggen loste de boel op :X), of je hebt gewoon geen psmouse support in je kernel zitten.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
wat dat laatste betreft, kan ik gelijk zeggen dat deze er wel netjes bij in gecompileerd zit.
Ik had dezelfde problemen ook al een tijdje terug met FC2.
Ik denk dat er dus een klein mugje in de kernel zit in combinatie met mijn mobo... :'(

Pagina: 1