Kan een trafo van 40KVA met primair 3x220V en secundair 3x400V ook omgekeerd worden gebruikt. M.a.w. de secundaire kant als ingangsspanning gebruiken: 3x400V dus transformeren naar 3x220V?
Verwijderd
als het goed is wel, het is niets anders dan 2 spoelen op een ronde stalen balk met een verschillend aantal wikkelingen.
Ik heb ergens gelezen dat er verschil zou zitten in de dikte van de draden, primair dunner dan secundair. Klopt dit en geeft dit problemen?
Dat klopt inderdaad en hangt af van de stroom.SvenZ schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 18:47:
Ik heb ergens gelezen dat er verschil zou zitten in de dikte van de draden, primair dunner dan secundair. Klopt dit en geeft dit problemen?
Aangezien we hier spreken van een flinke trafo (40kVA) lijkt het mij verstandig om gewoon de leverancier te bellen.
Zou geen probleem moeten zijn al hoewel je wel rare spanningen gaat krijgen en de vermogens zijn anders dan je verwacht. Moet je even berekenen wat waar precies uit gaat komen.
offtopic:
Mensen schaam u! 3 man zonder fatsoelijke ondertitel en usericon
Mensen schaam u! 3 man zonder fatsoelijke ondertitel en usericon
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Zolang je oplet dat je aan de (nieuwe) ingang niet een groter stroomsterkte krijgt dan er als uitgang zou mogen zij is er niks aan de hand. Je zou het eerst kunnen proberen met een hele kleine belasting (een paar gloeilampen oid.).
Het is een 40KVA trafo maar ik heb maximaal 25KVA afname van 220V. Dus gebruik op ca. 60%. Zou dit problemen geven?
Zolang je de wattages van de wikkelingen maar niet overschrijd.SvenZ schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 18:47:
volgens http://www.macgen.com/calcul.html is 40KVA ongeveer 32KW.
Aangezien een trafo nooit 100% efficient is, doe ik even een aanname van 80% efficiency.
Waar er dus voorheen 32Kw inging, kwam er 20% minder uit. (25,6Kw.
Mijnsinziens zou je de secondaire windingen niet verder als 25Kw moeten belasten.
Maar dit verhaal zit vol met aannames, dus ik zal ongetwijfeld gecorrigeerd worden.
Let wel,..... 40KVA is het vermogen wat verdeeld is over 3 wikkelingen.
Dus ga geen 25KVA van 1 wikkeling trekken ! ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door Cool_Mod_E op 05-04-2005 19:12 ]
Pagina: 1