Toon posts:

Van IDE naar RAID 0 zonder data verlies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Heb nog een vraagje, ik heb 2 identieke HDD's en kwam er gister pas achter dat mijn moederbord ook IDE RAID ondersteund (heb um al 3 weken haha, d8 dat ie alleen SATA RAID ondersteunde). Zou ik een array kunnen maken zonder dat ik data verlies? Ik d8 zelf misschien ISO's maken maken met ghost die ergens anders opslaan en dan weer terug zetten als ik die array heb aangemaakt, maar hoe zit dat dan met windows? Die staat in die ghost dan maar op 1 schijf.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
iets meer info zou aardig zijn welk mobo bv.
sommige raid controlers kunnen idd raid morphing doen (zoals dat heet) maar dan moeten we wel weten welke mobo je hebt.
de enige onboard raid controler die ik ken die dat kan is die op de nforce4 eigenlijk.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 14:19

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:05:
Die staat in die ghost dan maar op 1 schijf.
Als je de image terug zet op de array op twee schijven. :)
Zorg er wel voor dat je in windows de driver voor je array geinstallerd hebt voor je de array maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ow sorry mobo is K8T800pro chippie maar gebruik een losse chip van Promise FT 579, maar als ik die image dan terug zet wordt mijn bestaande windows installatie gewoon geslipt over 2 schijven? Dan doe ik dat zow denk ik, alleen ik heb een driver erbij gekregen op een floppy, hoe kan ik die in mn bestaande windows instaleren zonder dat ik de Promise adapter gebruik (staat wel aan in de BIOS maar schijven zitten gewoon op de Southbirdge....

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 14:19

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:42:
...gewoon geslipt over 2 schijven?
Ja
Hoe kan ik die in mn bestaande windows instaleren zonder dat ik de Promise adapter gebruik ...
Gewoon installeren, alstie begint te miepen dat de device niet aanwezig is niks van aan trekken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ga nu de drivers instaleren, krijg vanavond een schijf van een vriend van me om de ISO's op te zetten, hartstikke bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Klein vraagje nog! Driver is geen exe bestand, als ik rechtermuis knop op de INF file doe in de A:\winxp\ dir, dan op instaleren, is dat voldoende??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 20:21 ]

Verwijderd

Meestal is de snelheidswinst van de promisechips niet echt noemenswaardig te noemen (toch niet op mijn msi 875 bord)

Laat weten of het lukt. En laat HD-tach/tune eens lopen. Dan weet je of het veel verschil maakt

Verwijderd

Topicstarter
Heyz, het is allemaal prima verlopen, heb de schijf geghost toen array gemaakt, geformateerd en ghost terug gezet, boote gelijk, toen sisoft sandra gedraaid, 2*40gb ata133 2mb cache in raid 0, 65MB/s, dit terwijl ik met 1 schijf ook al aan de 48-50MB/s zat. Is die promise chip zo sloom of kan het ook nog aan de block grootte liggen? Ik heb um gewoon op strandaard laten staan wat dat programma aangaf (geloof 32k).

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 01:06:
Heyz, het is allemaal prima verlopen, heb de schijf geghost toen array gemaakt, geformateerd en ghost terug gezet, boote gelijk, toen sisoft sandra gedraaid, 2*40gb ata133 2mb cache in raid 0, 65MB/s, dit terwijl ik met 1 schijf ook al aan de 48-50MB/s zat. Is die promise chip zo sloom of kan het ook nog aan de block grootte liggen? Ik heb um gewoon op strandaard laten staan wat dat programma aangaf (geloof 32k).
30% Snelheidswinst is niet slecht toch? De blockgroote is vooral afhankelijk van wat voor bestanden je gebruikt. Complete films of een web servert om maar wat te noemen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:24

kodak

FP ProMod
Uit nieuwschierigheid: waarom start je met RAID 0 ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Afgaande op z'n eerste post na z'n 'upgrade' ging het om snelheidswinst.

Dat dat gepaard gaat met het draaien van raid-niks (leuk man, 2x zoveel kans op dataloss) is dan vrij logisch (of het verstandig is laten we aan een andere discussie over).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je slechts Windows + Program Files + Games op een RAID0 array zet, dan is de grotere kans op dataverlies onbelangrijk. Mocht het zover komen, dan installeer je ze gewoon opnieuw :Y)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

yepz zo doe ik het ook. Mijn documenten en outlook.pst zet ik dagelijks over naar een aparate sata schijf en 1x in de week bak ik een image van c:\ Gaat het echt mis moet ik mun games weer installen en ben ik een paar gig muziek kwijt (die ook wel op dvd staat, dus gewoon terug zetten) Ik vind dat persoonlijk behoorlijk acceptabel tov een bootwinst van 30 sec op dit systeem. Ik heb overigines diezelfde snelheid winst als TS dus zo'n 30%.

Ik overweeg wel een 0+1 te maken maar zoals ik het lees ben ik dan mijn snelheidswinst weer kwijt om dat de mirror schijf in mijn setting op een ide poort komt. Is dat eingelijk wel zo ???

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 06 april 2005 @ 07:12:
Als je slechts Windows + Program Files + Games op een RAID0 array zet, dan is de grotere kans op dataverlies onbelangrijk. Mocht het zover komen, dan installeer je ze gewoon opnieuw :Y)
En dat is ook exact waar ik het voor gebruik, maar 65MB/s in sisoft sandra is dus zo laag nog niet? Bedankt voor alle info!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan beter. Maar Promise staat bekend om slechte drivers / driverondersteuning. Probeer in ieder geval de laatste versies :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
"Bak ik een image van mijn c:\"
Euh.. die staat nu toch in raid-0? En ik maar denken dat Ghost niet overweg kon met raid-configuraties :?

Verwijderd

Topicstarter
jawel hoor ghost zag mn raid controller (gelukkig) automatisch
Pagina: 1