4 Geheugen Modules op a8v geeft errors @ 400 Mhz

Pagina: 1
Acties:

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een Asus A8V met daarop een AMD 64 3500+. Eerst had ik hier 2 reepjes corsair twinx pc3200c2 van 512 Mb op zitten (dual channel kit). Nu heb ik hier 2 reepjes van exact hetzelfde type bijgedaan. Nu wil het geheugen alleen goed werken op 333Mhz. Op 400 Mhz werkt windows XP redelijk ik krijg alleen vaak programma crashes en als ik bijvoorbeeld Counterstrike wil spelen crashed het. Ook memtest86+ geeft ontzettend veel errors. Op 333 Mhz is alles error vrij.

Ik kwam al een test van anandtech tegen van dit mobo waarin ze het voor elkaar hadden om dit bord op 400 Mhz te laten lopen. Ze adviseerden om de command rate op 2t te zetten. En voor de rest had ik alle geheugen instellingen op auto staan. (timings zijn dan 2.5-3-3-7) Het probleem blijft.

Ik wil graag weten waar dit aan zou kunnen liggen. Het bord zou volgens mij 4 geheugen modules in dual channel @ 400 Mhz aan moeten kunnen. Ben best bereid om wat minder strakke timings te hebben. (Omdat je geheugencontroller zwaarder belast wordt met 4 modules)

Ow, en volgens dit artikel zou het mogelijk moeten zijn om 4 modules werkend te krijgen op 400 Mhz. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2128&p=5

Wat zou ik kunnen proberen om dit toch op 400 Mhz werkend te krijgen.

Ik ben trouwens niet geintresseerd in hoeveel toegevoegde waarde 2 gig geheugen al dan niet heeft ;)

Systeem | Strava

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24

Thandor

SilverStreak

Hmm, met sommige nForce 2 moederborden was het zo dat je 2 DIMM's op 200MHz (400DDR) kon draaien en 3 DIMM's op 166MHz (333DDR).

Al is het volgens dat artikel wel mogelijk, misschien heb jij een andere revisie waarmee het niet werkt :?

Probeer overigens 2 DIMM's los van elkaar. Ook één oude en één nieuwe DIMM doorelkaar.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

dat kan de memcontroller van de processor neit aan (zit erin gebakken) kan alleen maar op 333mhz (mits ze dubblesided zijn) anders kunnen ze wel in 400MHz draaien, dus 4 bankjes dubblesided kan alleen in 333mhz of lager, singlesided meot wel lukken,maar ik denk dat dat je probleem is

• Brakkie
  • Niet online
In m'n zoektocht kwam ik het volgende tegen op een corsair support forum. Misschien dat het toch gaat lukken. Zit nu op stage dus kan het niet gelijk testen.

http://www.houseofhelp.co...2136&highlight=a8v+3200c2
http://www.houseofhelp.co...2042&highlight=a8v+3200c2

Er wordt ook nog gezegd dat die 4 ram modules 50 watt trekken samen. Dus het zou ook nog kunnen dat ik een zwaardere voeding nodig ga hebben. Zitten er trouwens nog risico's aan de suggesties die in de bovenstaande links gegeven worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Brakkie op 05-04-2005 15:43 ]

Systeem | Strava

Verwijderd

Niet echt, voltage verhoging naar 2.8V kan op zich wel. RAM kan wat dat betreft wel wat hebben geloof ik :). Timings aanpassen kan ook altijd wel, uiteraard veilig als ze hoger worden gezet. Dat was dacht ik ook het geval in die suggesties. Als ze omlaag gaan en het RAM het niet meer trekt moet je in het uiterste geval de BIOS resetten.

Verwijderd

alle geheugenfuncties in bios op auto zetten en de laatste beta bios (1.11.005) erop gooien,dat werkte bij mijn geheugenproblemen ook.

• Brakkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 17:30:
alle geheugenfuncties in bios op auto zetten en de laatste beta bios (1.11.005) erop gooien,dat werkte bij mijn geheugenproblemen ook.
Heb jij ook 4 dimmetjes er in zitten?

Systeem | Strava

• Brakkie
  • Niet online
Nouja, ik laat het idee van 2gig geheugen maar varen denk ik. Als ik de setjes los van elkaar gebruik draaien ze zonder memtest errors 2-3-3-6 @ 400 Mhz. Samen werkt het gewoon niet, de instellingen geprobeerd van dat corsair forum. Ook nog alle hardeschijven los gehaald om de voeding uit te sluiten. De beta bios geprobeerd die eerder in dit topic genoemd werd maar dat mocht ook niet baten. Verder dan 333 Mhz kom ik niet, dus begin pookieguy wel te geloven. Ik heb trouwens een newcastle 3500+.... Zitten er in nieuwere versies van de 3500+ een betere geheugen controller die dit soort geheugen combinaties wel aankan op 400 Mhz?

Iemand trouwens een gig geheugen kopen :P ;)

Systeem | Strava

Pagina: 1