[ACCESS]Waarde in veld 3 invullen aan de hand van criteria

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dannyvanderaa
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik heb in access een tabel met daarin de volgende velden:
* naamk
* lnummer
* lnaam
* waarvoor
* waarvoor2
* hoevaak

Nou heb ik een query gemaakt die alle gebruikers (naamk) maar 1 keer weergeeft.
Hier is tevens keuzelijst 1 op gebaseerd.

Daarna heb ik een query gemaakt die het veld lnaam weergeeft met als criteria: [form].[naamk]
Dus als criteria gebruik ik keuzelijst 1.

Als ik nou een tekstvak maak die is gebaseerd op het veld waarvoor en ik vul hier iets in, dan vult hij deze waarde in wel bij de goede gebruikersnaam en bij de goede lijst alleen hij hangt er een verkeerd lnummer aan deze is namelijk ook al ingevoerd in de tabel.

Nou is mijn vraag? Hoe kan ik het instellen dat het formulier filtert aan de hand van 2 keuzelijsten.

Ik heb het forum hier al afgespeurd maar geen antwoord kunnen vinden.
Tevens leveren zoekresultaten in Google, ook geen gewenst resultaat

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

[ Voor 6% gewijzigd door dannyvanderaa op 05-04-2005 14:32 . Reden: Extra gegevens toegevoegd ]

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
dannyvanderaa schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:00:[..]Daarna heb ik een query gemaakt die het veld lnaam weergeeft met als criteria: [form].[naamk]
Dus als criteria gebruik ik keuzelijst 1.
Kun je uitleggen wat het doel hiervan is?
Als ik nou een tekstvak maak die is gebaseerd op het veld waarvoor en ik vul hier iets in, dan vult hij deze waarde in wel bij de goede gebruikersnaam en bij de goede lijst alleen hij hangt er een verkeerd lnummer aan deze is namelijk ook al ingevoerd in de tabel.
Ik begrijp niet wat je hier vertelt :?

• dannyvanderaa
Ik heb dus eigenlijk een tabel waarbij drie velden aan zijn ingevuld:
* Lnummer
* Lnaam
* Naamk

Nou is de bedoeling om eerst op naamk te selecteren.
De lijsten die hier voor van toepassing zijn (lnaam) vervolgens te selecteren.
Dan moet hij ter controle nog het goede lijstnummer weergeven (lnummer).

Vervolgens heb ik dan de velden waarvoor, waarvoor2, hoevaak
die ik met behulp van het formulier wil invullen

• Millennyum
Ik snap er nog steeds geen hout van. Leg eens uit wat lnaam en naamk eigenlijk voorstelt. En post je datamodel es.

Als ik het zo lees dan zijn er meerdere lnaam-en mogelijk per naamk? Heb je geen verschillende tabellen gemaakt met een relatie daartussen?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Volgens mij zit TS inderdaad compleet fout met zijn database ontwerp. Beginnen met de velden (duidelijke) naam geven en kijken of er iets te verdelen is over meerdere tabellen zou al een hoop schelen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• dannyvanderaa
Ik heb 1 tabel waar alle gegevens in staan.
Deze komen uit een excel sheet.

Ik heb een aantal gebruikers (naamk)
een aantal lijsten (lnaam) daar heb ik mbv een query een uniek nummer aan toegekend (lnummer)

Nou wil ik een formulier maken waar bij ik de velden waarvoor, waarvoor2 en hoevaak kan invullen.
Dit moet aan de hand van een aantal keuzelijsten.

Bij keuzelijst 1 kies ik de gebruiker
Bij keuzelijst 2 de lijst.

Nou moet hij de gegevens wel op de goede plek gaan invoeren en niet zelf een nieuw record aanmaken.

Link naar image: http://www.dannyvanderaa.nl/tabel.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door dannyvanderaa op 07-04-2005 13:22 ]

• Millennyum
Ik ga niet verder op je oorspronkelijke vraag in want dat heeft geen zin.

Maak twee tabellen, een voor naamk en een voor lnaam. Geef beide tabellen een veld ID mee en maak dat een autonummering en zorg dat het een primaire sleutel wordt. Maak een koppeling (een op veel relatie) tussen je tabellen zodat bij naamk meerdere lnaam velden kunnen horen. Je formulier baseer je dan op de tabel voor naamk. Lees eens wat meer over Access. Dan praten we verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Millennyum op 07-04-2005 17:45 ]

Pagina: 1