Toon posts:

VPN ingesteld... geen internet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist op mijn 2003 server een vpn verbinding ingesteld volgens de how to van tweakers...

nu moet je tijdens het instellen kiezen tussen 2 NIC's voor de externe verbinding (internet)... wanneer ik kaart 1 heb gekozen, dan heb ik geen internet meer op de server...
kies ik voor kaart 2 dan heb ik wel gewoon internet, betekend dit dat ik dan kaart 2 moet selecteren en dat de vpn dan goed in gesteld staat!?

Wanneer ik lokaal een vpn verbinding maak (maakt niet uit welke NIC er gekozen is voor externe verbinding) dan werkt het gewoon... ik kan het alleen nog niet extern testen (router moet door extern bedrijf ingesteld worden)...

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
need... more... info...

qua instellingen, was je 2003 bak server of client, hoe heb je je ip-settings staan, etc etc etc.

Verwijderd

Je hebt een VPN verbinding ingesteld? Je maakt een VPN-verbinding of je stelt een VPN-server.

Welke heb je gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Win2003 SERVER!!

Ik heb daarop een VPN SERVER ingesteld...

-----------------------------------
ip adres van NIC1
192.168.5.30
255.255.255.0
192.168.5.1 (gateway)
-----------------------------------
ip adres van NIC2
192.168.5.32
255.255.255.0
(geen gateway... heeft hij zelf ingesteld)

Verwijderd

Ook Server 2003 kan je weer laten verbinden met een ander netwerk via VPN, daarom de vraag van JSS of je de Server 2003 insteld als VPN server, zodat clients (XP Bijv.) kunnen inloggen op die bak, OF dat je de Server 2003 over het internet aan een ander netwerk knoopt via VPN.

Als je inlogt op kaart 2 routeert je Server 2003 het internet automatisch naar die NIC toe. Je doet het goed hoor. :) Gewoon goed kijken welke NIC je insteld voor de inkomende verbindingen van buitenaf en welke NIC je gebruikt om ( als je clients zijn ingelogt vioa VPN ) het internet weer op te komen.

Je kan dit ook al gecombineerd op een NIC doen. Ik had Server 2003 met een NIC geinstalled, en inkomende VPN verbindingen en het uitgaande internet ging mooi over een direct internet lijntje. ;)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46
Je moet zorgen dat je via de VPN, dus via de server kan internetten. Dat is het veiligste. Anders moet je even een vinkje zetten in de eigenschappen van de verbinding dat je toch toegang hebt tot andere netwerkverbindingen. Dit is echter stukken onveiliger.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 21:20
Windows zet standaard het vinkje aan voor "Gateway in het externe netwerk gebruiken" naar mijn weten. Indien de server waarop je met VPN inlogt geen internet heeft heb jij dus ook gelijk geen internet meer, omdat hij het internet via die VPN server probeert te verkrijgen :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Topicstarter
Ok...

Ik had zelf ook al geprobeerd om maar 1 NIC te gebruiken bij het opzetten van een VPN server (waar clients op kunnen inloggen) maar toen gaf hij aan dat ik min. 2 NIC's nodig had :? dus ik heb er een 2e NIC ingedaan...

Overigens zijn beide NIC's gewoon aangesloten op het netwerk, het netwerk krijgt uiteindelijk internet van een router (patchkast - switch)... dus eigenlijk zit er geen directe internet verbinding op een van de 2 NIC's...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens nog een vraag...

Ik heb nu dus een VPN server draaien... alleen op het moment dat ik een VPN server draai kan ik mijn netwerk niet meer doorzoeken... ik zie alleen de werkgroep waar de server in staat (maar kan deze niet doorzoeken)... pingen enz dat werkt wel... net use kan ik ook gewoon gebruiken enz.. alleen in mijn netwerklokaties zie ik het niet...

Wanneer ik VPN uitzet dan kan ik wil weer gewoon alles zien, wat kan het probleem zijn?
Pagina: 1