[linux/laptop] wlan 'softbutton' gebruiken onder linux

Pagina: 1
Acties:

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn nieuwe laptop gebruikt voor het in- en uitschakelen van wifi (wat een achterhaald concept is gezien z'n accuduur ;)) een schuifje aan de zijkant van de laptop. Het enige flauwe is is dat dit schuifje niet simpelweg de on/off lijn van de wlan mini-pci kaart schakelt, maar dat dit ding ergens intern aan het mainboard hangt oid en een interruptje schakelt. Onder windows heb je dus nog een stukje software nodig wat dit herkent en vervolgens weer op andere wijze het wlan-kaartje duidelijk maakt dat ie moet power-uppen. Zonder dat stukje software doet het schuifknopje dus geheel niks. Zodra de laptop uit is geweest staat het wlan-kaartje bovendien standaard uit, dus ik kan hem niet gewoon eens aanzetten in windows en voortaan alleen linux booten. Ik heb dus een stukje software nodig wat hetzelfde doet onder linux als het betreffende stukje software onder windows om mijn wlan aan de praat te krijgen.

Hardware waar ik het over heb:

- Laptop: Compal (relabeled naar Paradigit) CL-56-15, model-no. CL-51.
- WLAN: Atheros a/b/g mini-pci (gebruikt de MADWiFi drivers)

in mijn oude laptop (waar de button wel ' hard ' als onderbreker werkte voor de on/off van de laptop) heb ik de wlan-kaart perfect aan het werk gekregen, en deze is overgezet naar deze laptop daar het oude model laptop niet voldeed aan mijn eisen. Drivertechnisch is deze wifi-kaart dus geen enkel probleem :) het gaat echt om het schakelingetje oid om de wlan softwarematig in te schakelen.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Probeer eens een "cat /proc/acpi/events" (of waar dat ook zit tegenwoordig ergens in /sys ??). Misschien is dat ding wel een ACPI button en kun je die event met acpid opvangen. Dan hoef je "alleen nog maar" de wlan kaart wakker te schudden...

Als het werkt zul je een regel zien langskomen op je terminal die aangeeft in welke eventclass het event valt en dergelijke, dat kun je dan gebruiken om een acpid action script te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Gerco op 05-04-2005 13:55 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• HunterPro
  • Niet online
mja dat knopje kan me gestolen worden... :P ik wil gewoon default on-boot wlan aanhebben, klaar.

overigens bedenk ik me net dat geluid ook met van die softbuttons gaat :X maar dan met de Fn toets (Fn-esc = mute/unmute en Fn-PgDn = zachter, Fn-PgUp = harder), es kijken of ik die wel kan afvangen :)

edit again: Fn-esc (de belangrijkste om er iig geluid uit te krijgen) geeft iig wel wat terug:
atkbd.c: Unknown key pressed (translated set 2, code 0xd9 on isa0060/serio0).
atkbd.c: Use 'setkeycodes e059 <keycode>' to make it known.
atkbd.c: Unknown key released (translated set 2, code 0xd9 on isa0060/serio0).
atkbd.c: Use 'setkeycodes e059 <keycode>' to make it known.
:) die zal ik nog ff aan kmix moeten knopen dus zodat ie de mute functie van kmix gebruikt. Fn-PgXX doet iig nog niks en geeft geen antwoord op de dmesg.

[ Voor 53% gewijzigd door HunterPro op 05-04-2005 14:03 ]

• HunterPro
  • Niet online
woei, gevonden! Ik vond een pagina waarin precies beschreven werd wat moest gebeuren:

http://heim.ifi.uio.no/~krisvh/linux/cl56.html

:) en hij werkt nu!