Toon posts:

Peltier te heet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb onlangs Asetek waterkoeling onderdelen bestelt en een 80W peltier... ook een neophrene bundel en die-electric grease.

Heb ik dus alvast ff de peltier aangesloten op de voeding (geen aparte) en getest met een CoolerMaster Aerogate3 temp sensor hoe warm de koude kant wordt. Blijkt dit dus 15 graden te zijn? !!!!? :D

Is dit normaal? Bij het opstarten bij de POST is het ding 3 graden maar bij windows laden is ie al ongeveer 14, ik vraag me af of ik hiermee wel een Sempron kan koelen? (ong 70w)

Zal ik het spul inleveren, een aparte Meanwell 320W voeding (speciaal voor peltiers) kopen en een 226W peltier doen?

Bij voorbaat dank.. :)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Sempron kun je er sowiezo NIET mee koelen.
En wat voor wc blokje heb je op de pelt zitten? (sommige blokjes kunnen namelijk geen pelts koelen (jet blokjes etc)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 19:09
edit: nm.. :/

[ Voor 86% gewijzigd door iets op 05-04-2005 12:53 ]

tvw

Verwijderd

Best wel vaag ... Ik cool myn peltier met een Zalman cooler. :P En blijft -2°c stressed.

Verwijderd

Topicstarter
El Snorro schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:48:
Sempron kun je er sowiezo NIET mee koelen.
En wat voor wc blokje heb je op de pelt zitten? (sommige blokjes kunnen namelijk geen pelts koelen (jet blokjes etc)
CPU blok: Zalman ZM-WB2 Gold

Maar wat moet ik er dan mee, een videokaart koelen? Of kan dat ook niet met 15graden? Moet sowieso andere voeding derbij of niet? Want als andere voeding derbij moet lever ik 'm net zo lief weer in tegen een 226W..
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:52:
Best wel vaag ... Ik cool myn peltier met een Zalman cooler. :P En blijft -2°c stressed.
Jah maar ik heb alleen effe een standaard AMD koeler erop gezet op de hete kant. En dan ff testen hoe heet ie wordt? Of is da fout.. :P

Zou ik er in dat geval wel Sempron mee kunnen koelen als ie wel betere temps gaat krijgen? Want sempron is maar 62W maximum standaard en de peltier kan 80W aan..

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 12:55 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Never mind :+

[ Voor 28% gewijzigd door Pakjebakmeel op 05-04-2005 12:54 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 22:25

n00bs

Het is weer Zomer!

Als jij de warmte niet afvoert kan dat ding nooit koelen duh ;)
Dus je moet de ene kan van je Peltier goed koelen met een lekker koelblok en een goede fan die de warmte snel kan afvoeren, dan zal de effecientie van de koelkant van je Peltier hoger komen te liggen.

ps: is de spanning op je Peltier wel optimaal?
en ja natuurlijk kan je er wel een Sempron mee koelen als jij ook een goed koelblok monteert maar of het er allemaal veel beter op wordt :? gewoon testen...

[ Voor 29% gewijzigd door n00bs op 05-04-2005 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:56:
Als jij de warmte niet afvoert kan dat ding nooit koelen duh ;)
Dus je moet de ene kan van je Peltier goed koelen met een lekker koelblok en een goede fan die de warmte snel kan afvoeren, dan zal de effecientie van de koelkant van je Peltier hoger komen te liggen.

ps: is de spanning op je Peltier wel optimaal?
en ja natuurlijk kan je er wel een Sempron mee koelen als jij ook een goed koelblok monteert maar of het er allemaal veel beter op wordt :? gewoon testen...
Hehe dan zal het dat wel zijn..

Maar hoe kan ik testen of de spanning optimaal is? vingers ertegen aan houden en geelectrocuteerd worden ?:P

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

lol, nou ik weet niet wat de meest optimale spanning is van jouw Peltier, ik dacht dat het bij velen rond de 14V lag. Maar die specs zal jij zelf wel hebben (neem ik aan), geel-zwart van je voeding levert meestal rond de 12V dus dan haal je die 80W al nooit meer... maar misschien is jouw peltier wel heel anders I dunno

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:11:
lol, nou ik weet niet wat de meest optimale spanning is van jouw Peltier, ik dacht dat het bij velen rond de 14V lag. Maar die specs zal jij zelf wel hebben (neem ik aan), geel-zwart van je voeding levert meestal rond de 12V dus dan haal je die 80W al nooit meer... maar misschien is jouw peltier wel heel anders I dunno
Mijn peltier wilt 16volt, dus hoe regel ik dat? :o

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

externe 16V voeding gebruiken ;) (dat zou het meest optimale zijn) de vraag daarbij wel is hoeveel winst jij uit je CPU gaat halen met al die extra kosten ;) denk dat je dan beter een nieuwe CPU kan kopen, of gaat het meer om de coolheidsgraad van het gebruik van een peltier ;)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

met een losse peltier voeding.. niet met een standart computer voeding..

er zijn topics zat over grote voedingen die 30A constand kunnen leveren.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Kijk trouwens eens hier...

Het inbouwen van een Peltier -> ervaring en mini FAQ
Technische Peltier FAQ

Want niet om lullig te doen ofzo:
Maar ik heb het idee namelijk dat je absoluut geen idee hebt waar je mee bezig bent O-)

edit: kijk ook eens hier op XS:
The "What power supply can be used for my TEC" thread
The Ultimate Guide to TECs

[ Voor 32% gewijzigd door Vandread op 05-04-2005 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:31:
Kijk trouwens eens hier...

Het inbouwen van een Peltier -> ervaring en mini FAQ
Technische Peltier FAQ

Want niet om lullig te doen ofzo:
Maar ik heb het idee namelijk dat je absoluut geen idee hebt waar je mee bezig bent O-)

edit: kijk ook eens hier op XS:
The "What power supply can be used for my TEC" thread
The Ultimate Guide to TECs
Nou, ik ken het allemaal wel een beetje alleen wil de peltier 16V geven weet alleen niet hoe, kan niet met een weerstand ofzo iets regelen?
n00bs schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:26:
externe 16V voeding gebruiken ;) (dat zou het meest optimale zijn) de vraag daarbij wel is hoeveel winst jij uit je CPU gaat halen met al die extra kosten ;) denk dat je dan beter een nieuwe CPU kan kopen, of gaat het meer om de coolheidsgraad van het gebruik van een peltier ;)
jah pcies wil gewoon een peltier gebruiken en ervaring opdoen, en OC-en, winst uit CPU boeit nou ook weer niet zo heel veel, de temps wel })

Verwijderd

Topicstarter
Dan nog iets.... hoe kom ik aan een COLDPLATE?

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:44:
Dan nog iets.... hoe kom ik aan een COLDPLATE?
Koperen plaatje zagen.
Lappen klaar.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Vandread
Vraagje:
Asetek onderdelen besteld? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Wat is je totale setup? (voedingen,pc hardware, koeling etc)

En een Zalman ZM-WB2 Gold blok is naar mijn mening (El Snorro was het met me eens) totaal ongeschikt voor pelts aangezien hij geen groot vlak aan de binnekant heeft wat kort op de warmtebron zit (zit een kegel in) en de bodemmaten zijn niet echt groot genoeg.
Als je een te zwakke peltier op een te warme bron stopt (pelts zijn ook nooit 100% effectief dus een 80w pelt doet minder w verplaatsen) werkt het vaak eerder slechter dan beter volgens mij :X

[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 05-04-2005 14:15 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Vandread schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:04:
En een Zalman ZM-WB2 Gold blok is naar mijn mening (El Snorro was het met me eens) totaal ongeschikt voor pelts aangezien hij geen groot vlak aan de binnekant heeft wat kort op de warmtebron zit (zit een kegel in) en de bodemmaten zijn niet echt groot genoeg.
Als je een te zwakke peltier op een te warme bron stopt (pelts zijn ook nooit 100% effectief dus een 80w pelt doet minder w verplaatsen) werkt het vaak eerder slechter dan beter volgens mij :X
Je redenatie gaat hier een beetje de fout in, ook al heb je wel een punt ;)

Als men het over een 80w peltier heeft, dan betekend dat een peltier waarmee 80W aan warmte verpompt kan worden. Daarbij is meer dan 80W aan elektrische energie nodig. (zo'n 100W denk ik). Het waterblok moet vervolgens zo'n 180W aan warmte weg kunnen werken.
Nou zal zo'n zalman inderdaad niet het beste blok zijn hiervoor, maar toch moet dat wel lukken.

Het volgende punt is echter dat bij het verpompen van 80W aan warmte van de koude naar de warme kant er een temperatuursverschil van 0 graden tussen koude en warme kant is. Niet echt nuttig dus. Wil je een 80W peltier nuttig gebruiken, dan moet de load dus veel kleiner zijn dan die 80W.
Hoe minder warmte je aanbied aan de koude kant, hoe groter het temperatuursverschil tussen koude en warme kant zal worden.
Die delta-T in combinatie met de temperatuur van je waterblok bepaalt uiteindelijk de temperatuur van de cold-side.

• Vandread
Twynn schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:25:
[...]
Je redenatie gaat hier een beetje de fout in, ook al heb je wel een punt ;)
Gelukkig heb ik jou hier :>
En eigenlijk staat dit ook gewoon in de pelt faq dacht ik zo O-)
Dus wat leren we hiervan: lezen is heel nuttig en belangrijk! :+

[ Voor 12% gewijzigd door Vandread op 05-04-2005 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, gewoon een asetek reservoir slangen, black ice pro radiator enzo besteld.

waterblok nog niet maar moet ik nog doen, wat raden jullie me aan? dangerden TDX?

en zal ik de peltier inleveren voor 226W en een meanwell voeding derbij nemen?

• Vandread
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:47:
Hmm, gewoon een asetek reservoir slangen, black ice pro radiator enzo besteld.
Black ice pro is imho niet "sterk" genoeg dwz: hij kan niet genoeg warmte kwijt.
waterblok nog niet maar moet ik nog doen, wat raden jullie me aan? dangerden TDX?
Heb je nou al rondgelezen? nee he :P
TDX is nog ONGESCHIKTER voor peltiers dan die Zalman.
Geschikte blokken zijn Swiftech blokken.
en zal ik de peltier inleveren voor 226W en een meanwell voeding derbij nemen?
Heel eerlijk?
Een prommie kopen en die peltier terugsturen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:54:
[...]

Black ice pro is imho niet "sterk" genoeg dwz: hij kan niet genoeg warmte kwijt.

[...]

Heb je nou al rondgelezen? nee he :P
TDX is nog ONGESCHIKTER voor peltiers dan die Zalman.
Geschikte blokken zijn Swiftech blokken.

[...]

Heel eerlijk?
Een prommie kopen en die peltier terugsturen ;)
Sorry maar ik wil dat geld van die prommie houden, ik wacht nog circa anderhalf jaar voordat ik prommie koop :) (als ik er al een koop)

Maar ik koop wel een swiftech + voeding + 226 tec

veel dank voor jullie duidelijke hulp :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 14:57 ]

• Vandread
Vergeet niet een grotere radiator te kopen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:56:
Vergeet niet een grotere radiator te kopen ;)
Moet per se 2x 120mm?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
2x120mm is vrij subtiel denk ik. Bij een 226w tec hebben we het over nog vele leukere vermogens.
(226W betekend iets van 250W+ aan elektrisch vermogen, + nog de afvoer van de cpu, dus zittten we al boven de 300W aan warme die moet worden afgevoerd. Da's vrij veel :)

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik dat je nog meer hebt aan een waterchiller. Een stuk zuiniger, stiller en veel meer resultaat.
Nadeel is wel dat het ietje meer ruimte kost :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Een beetje opgefokte cpu is ook nog eens 120+ watt dus reken maar op een 400 watt dat je af moet voeren.

Waarom doe je niet eerst (gewoon) water koelen en voor de eerst komende tijd verder sparen en inlezen op verschillende manieren van koelen. Met waterkoeling kan je al best heel leuke resultaten halen zeker als je je rad in een emmer met ijs en koelelementen gooit.

En lang niet alle semprons gaan hard. Ik heb een 2500 en die doet maar 2300Mhz, NO2 komt ook niet over de 2250Mhz met waterkoeling. Dus kijk eers of je spul wel potentie heeeft. Anders is het een beetje zonde van je geld lijkt mij.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
martijn_tje schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 17:13:
Een beetje opgefokte cpu is ook nog eens 120+ watt dus reken maar op een 400 watt dat je af moet voeren.

Waarom doe je niet eerst (gewoon) water koelen en voor de eerst komende tijd verder sparen en inlezen op verschillende manieren van koelen. Met waterkoeling kan je al best heel leuke resultaten halen zeker als je je rad in een emmer met ijs en koelelementen gooit.

En lang niet alle semprons gaan hard. Ik heb een 2500 en die doet maar 2300Mhz, NO2 komt ook niet over de 2250Mhz met waterkoeling. Dus kijk eers of je spul wel potentie heeeft. Anders is het een beetje zonde van je geld lijkt mij.
jah maar die koeling kan ik altijd nog goed gebruiken voor toekomstige pc ;), btw m'n sempron doet al 2,3ghz op 1,7 volt met luchtkoeler duz...
Twynn schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:11:
2x120mm is vrij subtiel denk ik. Bij een 226w tec hebben we het over nog vele leukere vermogens.
(226W betekend iets van 250W+ aan elektrisch vermogen, + nog de afvoer van de cpu, dus zittten we al boven de 300W aan warme die moet worden afgevoerd. Da's vrij veel :)

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik dat je nog meer hebt aan een waterchiller. Een stuk zuiniger, stiller en veel meer resultaat.
Nadeel is wel dat het ietje meer ruimte kost :)
kan ik dan m'n waterblok + reservoir + rad + slangen + 120mm fan, allemaal weer inleveren en een waterchiller halen? dan blijf ik liever bij WC-setup

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik m'n 80w pelt ook nog gebruiken om 9600pro mee te koelen en alle waterkoeling onderdelen gewoon halen behalve het CPU blok (duh, dat wordt vga-blok? of kan ook vga silencer gebruike?)

zodat ik dus m'n pelt gebruik voor vga (wel beetje mindere prestaties van 80w pelt door geen aparte voeding)

en dan maar een prommie overwegen evt.. ? dan moeten die nieuwe onderdelen volgend jaar (vb: 6800gt o.i.d. en A64) wachten tot iets later... ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 17:57 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 17:53:
kan ik m'n 80w pelt ook nog gebruiken om 9600pro mee te koelen en alle waterkoeling onderdelen gewoon halen behalve het CPU blok (duh, dat wordt vga-blok? of kan ook vga silencer gebruike?)

zodat ik dus m'n pelt gebruik voor vga (wel beetje mindere prestaties van 80w pelt door geen aparte voeding)

en dan maar een prommie overwegen evt.. ? dan moeten die nieuwe onderdelen volgend jaar (vb: 6800gt o.i.d. en A64) wachten tot iets later... ?
het schijnt dat Video kaarten niet zo goed overweg kunnen met tempraturen onder de 0 Graden correct me if im wrong !

Verwijderd

het kan prima hoor, mensen zat hier, er zijn ook zat mensen die prommies of nog kouder er op zetten.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, kweet niet wat ik nu moet doen eigenlijk...

prom is ook geen optie... want wil ik pas later doen

kan wel de pelt inruilen en 226w halen + meanwell voeding + swiftech blokje

en dan ergens een goed mobo halen (want m'n ASUS A7N8X-X die ik nu hebt PIEPT wanneer CPU IDLE is :( ) en dan m'n geheugen + proc ook maar weer inwisselen of niet?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 18:55 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Maar een 226 Watt peltier trekt toch ontiegelijk veel stroom?

Toch iets van 3 grote complete koelkasten naast elkaar dacht ik :) beetje veel :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 18:49:
hmmm, kweet niet wat ik nu moet doen eigenlijk...

prom is ook geen optie... want wil ik pas later doen

kan wel de pelt inruilen en 226w halen + meanwell voeding + swiftech blokje

en dan ergens een goed mobo halen (want m'n ASUS A7N8X-X die ik nu hebt PIEPT wanneer CPU IDLE is :( ) en dan m'n geheugen + proc ook maar weer inwisselen of niet?
gewoon koetje draaien :Y)
Pagina: 1