Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Casio Personal mini (calc) : Scherm gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Bij het opruimen van mijn kast kwam ik uit bij een oeroude Casio calculator uit 1974.Blijkbaar had de calculator na al die jaren stilte de geest gegeven, maar ik ben er van overtuigd dat het schermpje nog goed werkt.
Dit is namelijk een "six digit, green vacuum fluorescent display", wat echt een zalig en leuk retro uitzicht heeft :9~

Enkele foto's :
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/executer/casio/mini1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/executer/casio/mini2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/executer/casio/mini3.jpg

Wat wil ik doen
Hopelijk kan iemand me vertellen of (en hoe) het schermpje aan te sluiten is op een parallelle poort B)

De kabeltjes die van het scherm vertrekken worden op de printplaat aangeduid met D7,S1,S2,...,DP,...VF2

Onduidelijke fotos :
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/executer/casio/mini4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/executer/casio/mini5.jpg
^^ Helemaal onderaan zitten de kabels (links van scherm dus)

Hopelijk is er nog iets nuttigs te maken met deze retroprul :+

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05
Uit de FAQ:
Ik heb een LCD uit een oude GSM / rekenmachine / organiser / i-mode / ander-cool-apparaat-met-grafisch-LCD gehaald. Hoe sluit ik die aan?
Die kun je niet aansluiten. De controller (als die er al op zit) van die dingen is industrieel gemaakt en afgestemd op het doel. Het is custom-built. Je kunt die gewoon niet aansluiten.
Uitzondering hierop zijn de Nokia 3210, 3310, 3315, 3330, 3350, 3410, 5110, 5120, 5130, 5160, 6110, 6150 * / Nokia 5110, 5120, 5130, 5160, 8110, 6150 / Ericsson A2618, 2628 * en Ericsson A1018, T20, T28, T29 schermpjes. Deze schermpjes met ingebouwde Philips PCD8544 of PCF8548 controller hebben een SPI interface die op de parallel/serial poort aan te sluiten is. Bij YAMPP wordt deze bijv. middels een PIC aangestuurd en deze site laat een manier zien met een 74LCX245 voor de 3,3/5V level conversie.
PC software die met dergelijke SPI/I2C displaytjes werkt: parallelspi.zip, jalcds.i2c, I2C LCD Serial, I2C LCD Parallel en LCDHype (met de nodige PCD8544 of PCF8548 plugin).

Dus het zal helaas niet gaan. Tegen woordig kosten LCD schermpjes van 2 regels en 20 chars niet zo heel veel meer ;)

Voor meer info voor het kopen van een LCD check: Frequently Asked Questions CME :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Niet zonder meer. Je gaat zowiezo een microcontroller nodig hebben om her multiplexen goed te doen, en bovendien nog eens een bosje voedingsspanningen om het display uberhaupt te doen oplichten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Is het niet een beetje zonde om zo'n oude calc te slopen? Zelfs stuk (compleet dus) is het nog een mooi oud stukje retro.

En idd een LCD van 20x2 of zelfs 20x4 is nou niet bepaald iets waar je arm van wordt.

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dit zijn toch gewoon een soort van LEDjes in de vorm van streepjes, en geen LCD-idee?
Het lijkt me dat je in ieder geval 1 segment moet kunnen aansturen met de 8 uitgangen van je LPT poort, door simpel weg elke uitgang aan een pluspool van een lampje te hangen.
Meer 'lampjes' dan uitgangen op je printerpoort aansturen wordt lastiger.

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
frickY schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:25:
Dit zijn toch gewoon een soort van LEDjes in de vorm van streepjes, en geen LCD-idee?
Het lijkt me dat je in ieder geval 1 segment moet kunnen aansturen met de 8 uitgangen van je LPT poort, door simpel weg elke uitgang aan een pluspool van een lampje te hangen.
Meer 'lampjes' dan uitgangen op je printerpoort aansturen wordt lastiger.
ledjes hadden ze toen nog niet d8 ik hoor

• Exe-cuter
Het is een soort van lcd, maar dan met het licht direct onder de lettertjes. Echt ledjes zullen het wel niet zijn veronderstel ik. Mischien dat iemand hier de juiste definitie van heeft ?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:55
volgens mij moet dit toch wel kunnen?
als je op een "9" drukt, komt er een negen op je schermpje. hiervoor wordt er contract gemaakt en krijgt de ship een stroompje op de 9-input-poort en laat vervolgens een 9 zien op dat scherm.

als je via je parallele poort dat 9-signaal kan sturen naar de 9-input-poort krijg je toch een negen.

je zal alleen wel zelf een progje etc moeten maken.... maar ik denk wel dat het mogelijk is.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het is geen LCD of een soort ledjes maar een VFD, da's een displaytype op zich. Meer info

Opperhoof: Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Probleem is dat het rekenmachientje stuk is, zoals de TS in z'n topicstart heeft staan.

• Exe-cuter
Ik zal eens kijken waar de "fout" juist zit, mischien dat ik er nog iets van kan herstellen :)

Verwijderd

je bent de zoveelste die zoon schermpje wil aansturen dit is wel mogenlijk maar dan moetje wel een beetje verstand hebben van digitale technieken en inzicht hebben in hoe je zoiets moet aansturen. Beste kunje een microcontroller gebruiken.

Verwijderd

Ik heb nog een oude Palm V liggen, kan ik daar de touchscreen toevallig van gebruiken voor zoiets? Heeft iemand ooit zoiets gedaan, ik kan er geen topic over vinden!
bedankt!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:43:
Ik heb nog een oude Palm V liggen, kan ik daar de touchscreen toevallig van gebruiken voor zoiets? Heeft iemand ooit zoiets gedaan, ik kan er geen topic over vinden!
bedankt!
waarschijnlijk niet zie de reply van MaNDaRK uit de FAQ

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-11 23:31
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:43:
bedankt!
1. Volgens mij gaat dit enorm off-topic...
2. Misschien kan het, misschien niet. Probeer eens een datasheet te vinden, waarop de pin-out van je scherm staat. Als dat lukt, dan is er ergens hier op GoT een topic over laptop LCD's aan je PC te vinden. MISSCHIEN dat je scherm dan aan een VGA kaart kan hangen. Kun je nog steeds je scherm niet als touch-screen gebruiken, maar wieweet is daar ook wel iets voor te verzinnen.
3. Als je een datasheet hebt, en meer vragen hebt, zou ik een nieuw topic openen als ik jou was!

[ Voor 1% gewijzigd door BJup op 07-04-2005 23:12 . Reden: vargen is geen woord. vragen wel ;) ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Tim123: Dat is, zoals anderen al hebben gezegd, vrij offtopic hier. We hebben er wel een mooi stukkie in de CM&E FAQ over staan: Hiero.

Verwijderd

Sprite_tm schreef op donderdag 07 april 2005 @ 23:19:
Tim123: Dat is, zoals anderen al hebben gezegd, vrij offtopic hier. We hebben er wel een mooi stukkie in de CM&E FAQ over staan: Hiero.
had dat van Palm er niet bij zien staan, had alleen Nokia gezien, vandaar:)
Sorry _/-\o_ 8)7
Pagina: 1