Hitachi komt met harde schijf van 1 terabyte

Pagina: 1
Acties:

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
ik zat net dit te lezen en het eerste wat me naar binnenschoot was natuurlijk WOW maar hoe betrouwbaar is nu eigenlijk zon schijf nog? Is de techniek zoveel verbeterd dat het echt betrouwbaar is.

Uitgegeven: 5 april 2005 09:04
Laatst gewijzigd: 5 april 2005 09:55
AMSTERDAM - Het Japanse technologiebedrijf Hitachi heeft een harde schijf ontwikkeld van 1 terabyte. Volgens het bedrijf kan de harde schijf nog dit jaar op de markt komen. Hitachi gebruikt voor de harde schijf de technologie genaamd Perpendicular Recording.

In 2003 werd Perpendicular Recording door Maxtor geintroduceerd. Door de miniscule magneetjes, die op de platen van de harde schijf zitten, verticaal te plaatsen in plaats van horizontaal kan er meer data worden opgeslagen.

Een terabyte is gelijk aan ongeveer 1024 gigabyte.

bron: NU.nl

ben ook benieuwd naar moederborden die dit ondersteunen... en ik denk dat defragmenteren geen leuk geintje is.

En is het een sata of ide of een scsi?

[ Voor 19% gewijzigd door andreict op 05-04-2005 11:57 ]

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:59

grimson

domeingrommer

Hoe ga je dat allemaal 'backuppen' ? ;-)
Nee, maar misschien is het juist wel een omslag om van tape backup naar harddisk backup te gaan met zulke grote schijven tegenwoordig.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Verwijderd

Daarbij komt dan nog dat na het fomateren er steeds minder overblijft. Maar het blijft natuurlijk wel leuk als je eventjes 4terra zitten hebt 8)

Verwijderd

Hmm wel kut dat er nog geen externe behuizingen voor zijn daar Hitachi eerder ook heeft aangekondigd 500GB schijven te gaan maken... :|

Verwijderd

Beetje verdraaide feiten in dat nieuwsbericht:
In March 2005, Hitachi Global Storage Technologies demonstrated an areal density of 230 gigabits per square inch (Gb/in2) on perpendicular recording technology, the highest areal density achieved to date based on vertical recording. This accomplishment represents a doubling of today’s highest data densities on longitudinal recording technology. At the current rate of growth, Hitachi expects to see products shipping at 230 Gb/in2 in 2007, translating into storage capacities of up to 20 gigabytes* on Hitachi’s one-inch Microdrive and up to one terabyte on the Hitachi 3.5-inch Deskstar hard drive.
bron

De basis voor de technologie werd overigens al gelegd rond 1935, onder andere door AEG, en is langzamerhand verfijnd. Om nou te zeggen dat maxtor het heeft geïntroduceerd... Toegepast in HDDs, ja, maar geïntroduceerd... nee...

bron

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 09:07 ]

Verwijderd

ja idd wel jammer dat je meteen +/- 120gb alleen al kwijt bent
na t formateren..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 08:50:
ja idd wel jammer dat je meteen +/- 120gb alleen al kwijt bent
na t formateren..
echt kwijt ben je die natuurlijk niet, want die ruimte is er nooit geweest. zou het wel mooi vinden als fabrikanten eens met binaire grondtallen gingen rekenen ipv gewoon het tientallig stelsel. Dus als je een hdd koopt van 1TB het niet 1000*1000*1000 bytes zijn maar 1024*1024*1024 bytes.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Terw_Dan schreef op woensdag 06 april 2005 @ 10:18:
echt kwijt ben je die natuurlijk niet, want die ruimte is er nooit geweest. zou het wel mooi vinden als fabrikanten eens met binaire grondtallen gingen rekenen ipv gewoon het tientallig stelsel. Dus als je een hdd koopt van 1TB het niet 1000*1000*1000 bytes zijn maar 1024*1024*1024 bytes.
1TB tientallig is dus 10^9 Bytes en binair is dus 2^30 Bytes.
Ik zit ook af te vragen, hoe ga je zo'n "tuig" backuppen. Ik heb al genoeg troubles gehad om een WD 160GB te backuppen, eerste een hoop deleten, totdat er 40GB overblijft. Dan nog spreiden over paar externe schijven en de laptop. Als je een dikke server bouwt om veel TeraBytes te bewaren, dan kan je nog eens zoveel schijven kopen om het boeltje te kunnen backuppen.

• El_Frigo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 21:25
Op de site van Hitachi kan ik overigens nergens vinden waar deze release is aangekondigd. Jammer dat NU.nl geen (duidelijke traceerbare) bronvermeldingen heeft.

Wat betreft het backuppen van een dergelijke drive lijkt mij dat de backupmedia zullen meegroeien met de grootte van de HDD. En anders is een 2e 1TB schijf als mirror natuurlijk een eenvoudige oplossing.

Asus P4PE, Intel Pentium IV 2.66 Ghz., Corsair DDR 512MB PC3200, ATI Radeon 9700Pro 128Mb, Hauppauge WinTV PVR 350, Creative Soundblaster Live!, Tekram 390U3W, Plextor PX-40TSi, PX-W1210TS

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
mmm,

dan heb je met 3 schijven in raid 5: 2 TB opslag en mag er eens een schijfke stuk gaan
waar ik er nu 10 heb en "slechts" 1610 GB opslag (zonder failsafe)

file server eind dit jaar eens gaan upgraden :)

hopelijk zijn lees en schrijf tijden goed, alsook lawaai enzo
*is nieuwsgierig naar de eerste testen van die schijven*

[ Voor 3% gewijzigd door soulrider op 06-04-2005 13:40 . Reden: typo :$ ]

Verwijderd

El_Frigo schreef op woensdag 06 april 2005 @ 10:40:
Op de site van Hitachi kan ik overigens nergens vinden waar deze release is aangekondigd. Jammer dat NU.nl geen (duidelijke traceerbare) bronvermeldingen heeft.

Wat betreft het backuppen van een dergelijke drive lijkt mij dat de backupmedia zullen meegroeien met de grootte van de HDD. En anders is een 2e 1TB schijf als mirror natuurlijk een eenvoudige oplossing.
4 posts boven je staat de betreffende link naar Hitachi :/

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Net zoals de intrede van de 500GB, ben ik eerst benieuwd naar de prijs. :P

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

geen scsi de grens ligt daar veel lager dan sata en ide. ik denk dat sata of ide niks uitmaakt. het zal allebij wel mogelijk zijn.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Hier staat wat uitleg over de techniek die wellicht gebruikt gaat worden

(kijk vooral het flash filmpje :D)

nieuws: Duidelijke uitleg over Hitachi's perpendicular recording

Verwijderd

andreict schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:50:
ik zat net dit te lezen en het eerste wat me naar binnenschoot was natuurlijk WOW maar hoe betrouwbaar is nu eigenlijk zon schijf nog? Is de techniek zoveel verbeterd dat het echt betrouwbaar is.

Uitgegeven: 5 april 2005 09:04
Laatst gewijzigd: 5 april 2005 09:55
AMSTERDAM - Het Japanse technologiebedrijf Hitachi heeft een harde schijf ontwikkeld van 1 terabyte. Volgens het bedrijf kan de harde schijf nog dit jaar op de markt komen. Hitachi gebruikt voor de harde schijf de technologie genaamd Perpendicular Recording.

In 2003 werd Perpendicular Recording door Maxtor geintroduceerd. Door de miniscule magneetjes, die op de platen van de harde schijf zitten, verticaal te plaatsen in plaats van horizontaal kan er meer data worden opgeslagen.

Een terabyte is gelijk aan ongeveer 1024 gigabyte.

bron: NU.nl

ben ook benieuwd naar moederborden die dit ondersteunen... en ik denk dat defragmenteren geen leuk geintje is.

En is het een sata of ide of een scsi?
Is hij inmiddels al in de handel??? Ik kan hem nergens vinden, of is perpendicular recording uitgesteld?

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-02 13:15
Ik zou hier wel raad mee weten, jummie :)
Maar dit is wel een extreme 'upgrade' momenteel zijn naar mijn weten de 500gb schijven het grootste, dit zou dan een ruime verdubbeling zijn :?
Pagina: 1