[TV-Out] S-Video of gewoon Composite

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
Na de FAQ een beetje doorgelezen te hebben vraag ik me nog steeds af of je beter beeldkwaliteit krijgt als je tv-out aansluit met s-video ipv gewoon composite, dus een 4pin s-video connector ipv een gele tulp. Zoja wat voor een kabeltje heb ik daar voor nodig?
Ik heb namelijk een tv waar die s-video aansluiting op zit (Philips 32pw9509). Ik heb een Asus Geforce 4 TI4400.
Ik heb ook een beetje met de instelingen lopen spelen maar kreeg geen beter beeld.
Heeft iemand enig idee, of heeft iemand nog een beter idee (bv vga>scart)

Alvast bedankt :)

Verwijderd

S-video is van betere kwaliteit dan composite doordat de informatie gescheiden wordt verstuurd (in tegenstelling tot composite die alles in 1 signaal heeft zitten). S-video naar S-video geeft dus het beste resultaat en wat voor kabeltje je daarvoor nodig hebt hangt natuurlijk af van de aansluitingen op tv en videokaart (aantal pinnen etc).

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
S-video is stukken beter dan compostite. Heb destijds ook een gf4ti4200 met een tulp & svideo gehad. Met de S-video kwamen de kleuren beter uit + het beeld was scherper.

Instagram / YouTube

Verwijderd

Deze vraag had ik ook.. maar zijn er nog meer mogelijkheden om het beeld NOG scherper te krijgen??

iets met scart ofzo? las iets over een RGB-Scart kabel?

• quicksilvernet
Op mijn videokaart heb ik een 7pin aansluiting, en op mijn tv een 4pin.

Mijn pc:
Afbeeldingslocatie: http://img81.exs.cx/img81/1902/pict11996ze.jpg

Mijn tv:
Afbeeldingslocatie: http://img81.exs.cx/img81/3049/svideotv8kx.jpg

Verwijderd

S-Video of gewoon Composite
S-video :)

Van mooi naar steeds slechter beeld:
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-rgb.jpg RGB/Component
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-svid.jpg S-video
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-vid.jpg Composiet

Zie voor een vergelijking tussen RF-video, Composite, S-video, Component Video (YPrPb / [RGB] 480p/720p/1080i.) : http://hardware.gamespot.com/Story-ST-13232-947-4-4-x
maar zijn er nog meer mogelijkheden om het beeld NOG scherper te krijgen??
Het enige wat scherper is dan S-video is Component Video, zoals RGB en YPrPb. Maar aangezien de kwaliteitsverbetering van S-video naar Component Video niet zo groot is als het verschil was tussen Composiet Video en S-video én het veel problemen met zich meebrengt (niet elke kaart ondersteund composiet sync, handmatige instelling van videotimings met Powerstrip en weinig kant-en-klare kabels uit shops etc.) vinden veel mensen het al die heisa niet waard. Mocht je avontuurlijk zijn ingesteld, niet bang voor een soldeerbout en het puzzelen met videotimings niet onoverkomelijk vinden, neem dan een kijkje in de VB Faq: component links en dan met name dit lokale topic: RGB-scart met een HTPC ;)
iets met scart ofzo?
Scart is de naam van een plug, niet van een videosignalering. Op een Scart plug kunnen 3 soorten videosignaleringen: composiet video (CVBS), seperate video (S-video) en Component Video (RGBS). Welke ondersteund worden door jouw TV is afhankelijk van jouw TV en welke Scart ingang gebruikt wordt. Elke TV ondersteund wel Composiet Video op tenminste 1 Scart ingang, sommige TV's ondersteunen alleen S-video via de apart S-Video ingang, terwijl sommige oudere TV's ook wel RGBS oindersteunen. Voor dat laatste geldt: de enige goede leidraad is nazoeken in gebruiksaanwijzing van TV en zelf testen, bijvoorbeeld met een device waarvan je zeker weet dat die RGBS output, zoals een DVD-speler, Console (PS2/Xbox) in RGB modus+RGB kabel.
Op mijn videokaart heb ik een 7pin aansluiting, en op mijn tv een 4pin
op een 7 pins zit zowel Composiet Video (CVBS) als Seperate Video (S-video):

Radeon TV-out (S-video+Composiet)

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidinspec7f.gif (7 pin Mini-DIN-spec. female op de videokaart)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y/CV)
2GNDGround (C)
3YHelderheid (Luminance Y)
4CKleur (Chrominance C)
7CVComposiet Video +
Bron: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

Geforce TV-out (S-video+Composiet)

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidinspec7f.gif (7 pin Mini-DIN-spec. female op de videokaart)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y)
2GNDGround (C)
4CKleur (Chrominance)
6CVComposiet Video +
7GNDGround (CV)
Bron: http://www.technick.net/p...dp=pinconhav_s_video_7pin

Zoals je ziet is de 7 pins compatible met de 4 pins S-video qua pinout. Gewoon een S-video kabel gebruiken dus voor de hoogste kwaliteit op de simpelste manier (dus geen geneuzel met converters naar Composiet Video die je beeldkwaliteit drastisch verminderen). ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 12:11 ]

Verwijderd

@quicksilvernet: Hier zijn verloopkabels voor te krijgen, zie De grote tv-out FAQ
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:13:
op een 7 pins zit zowel Composiet Video (CVBS) als Seperate Video (S-video):

Radeon TV-out (S-video+Composiet)

[afbeelding] (7 pin Mini-DIN-spec. female op de videokaart)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y/CV)
2GNDGround (C)
4CKleur (Chrominance C)
7CVComposiet Video +
Bron: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

Zoals je ziet is de 7 pins compatible met de 4 pins S-video qua pinout. Gewoon een S-video kabel gebruiken dus voor de hoogste kwaliteit op de simpelste manier (dus geen geneuzel met converters naar Composiet Video die je beeldkwaliteit drastisch verminderen). ;)
Helaas ben ik er vorige week achtergekomen dat deze pinaansluitingen niet voor elke 7-pins ATI opgaan, zo had ik een 7-pins aansluitinge waar het composite-signaal op pin 5 zat; zelf maken van een kabeltje was dan ook de enige oplossing :P

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 12:25 ]

Verwijderd

Helaas ben ik er vorige week achtergekomen dat deze pinaansluitingen niet voor elke 7-pins ATI opgaan
Ivm mijn pinout fetish :P en tevens ook wel handig voor medeforummers: om welke Radeon kaart ging dat en weet je zeker dat het een 7-pins aansluiting is en niet stiekum 8-pins?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 14:00 ]

• quicksilvernet
ben ff naar de eurosound geweest in haarlem en ze zeggen dat het verschil tussen composiet en s-video miniscuul is, en dat ze me beter niet adviseren de standaard kabel te gebruiken. :?

[ Voor 4% gewijzigd door quicksilvernet op 05-04-2005 12:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:27:
[...]
Ivm mijn pinout fetish :P en tevens ook wel handig voor medeforummers: om welke Radeon kaart ging dat en weet je zeker dat het een 7-pins aansluiting is en niet stiekum 8-pins?
Het was een ATI-mobile 9200 kaart, volgensmij wijken die vaker af van de standaard :) En het is echt een 7-pins aansluiting, daarom had ik ook een 7-pins svideo-naar-composite kabel gekocht (die dus helaas niet werkte).

Toen ik met dit probleem zat (en nog niets wist dat dit kon verschillen bij verschillende kaarten), ben ik wat gaan zoeken op het internet waarbij ik er achter kwam dat het bij verschillende kaarten kon verschillen. Op 1 van de websites die ik hierbij ben tegengekomen gaf men aan dat de 7-pins connector meestal overeenkomt met de 4-pins connector; je kan dus eigenlijk de 3 pinnetjes 'wegdenken' (waarbij het composite-signaal dus niet op pin7 zit!). Een van de websites waarop dit staat vermeld en die ik even snel kon terugvinden:
The four pin S-video connector as shown above is the standard connector for carrying S-video. Those seven pin connectors seen on some PC graphics cards are non-standard connectors for carrying S-video. The use of the pins on those seven pin connectors is not standardized and can vary from manufacturer to manufacturer. (For some strange reasons some manufacturers in PC industry just keep constanly breaking the industry standars and create lots of confuzion to users when doing so).

Generally the four pins on those 7-pin connectors on the same places as the standard four pin S-video connector have practcly always the same fuctionality as those pins in S-video connector. The other three pins can have then some extra signals which are not part of S-video (usually some pins of those carry composite video and some control signals, but the use of those three extra pins vary quite much). So if you encounter 7 pin connector for S-video, then forget the three center pins... just use the four on the standard positions.
Bovenstaande komt dus van een website waarvan de link wel in de TV-out faq staat, maar toch wordt je er volgensmij in de faq zelf niet op gewezen dat deze aansluiting niet een gestandaardiseerd is :)

Verwijderd

Het verschil tussen s-video en composite hangt vooral af van je tv en videokaart... op mijn tv zag ik geen verschil tussen s-vid. en comp. via mijn matrox g400, beide even goed als mijn dvd spelere die via scart aangesloten zit...

Verwijderd

composite kabel van 30 m btw, zelfgemaakt van coax kabel... en nog geen verschil tussen composite en svideo...
mss op een lcd of plasma dat het een heel ander verhaal is...

Verwijderd

ATI-mobile 9200 kaart, volgensmij wijken die vaker af van de standaard
Aha, dat verklaart een hoop :P een mobile heeft vaak een behoorlijk afwijkende standaard afhankelijk van de laptopmaker en zonder enige dwingende richtlijnen van Ati. ;)
quicksilvernet schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:52:
ben ff naar de eurosound geweest in haarlem en ze zeggen dat het verschil tussen composiet en s-video miniscuul is, en dat ze me beter niet adviseren de standaard kabel te gebruiken. :?
Als je geen verschil ziet tussen composiet en s-video zegt dat een boel over de brakheid waarmee je TV omgaat met videosignalen. :P In de praktijk is het op de meeste TV's nl. goed te zien, zelfs hier op een TV van zo'n 15 jaar oud. In theorie is kan het kwaliteitsverschil oplopen tot 2x zo hoog (de bandbreedte van composiet video is vanaf zo'n 3MHz tot maximaal 5MHz, terwijl die van S-video zo'n 6MHz tot maximaal ca. 8.05MHz is.) Aangezien het menselijk oog relatief ongevoelig is voor bepaalde componenten wordt het kwaliteitsverschil een stuk lager ervaren als wat de theoretische cijfers zeggen.

Zie ook:
- [rml]euss in "[ HTPC] Aansluiten op HDTV"[/rml]
- euss in "Het Grote PS2 Topic - Part V"
- ari3 in "Het Grote PS2 Topic - Part IV"
- euss in "RGB-scart met een HTPC"
- flowerp in "2D en TV-out kwaliteit van nieuwe ATi's?"
- [rml]euss in "[ TV-OUT] slecht beeld op tv"[/rml]

Daarnaast is het ook een belangrijke factor waarvoor je nu eigelijk die TVout wilt gebruiken:
Het kan zijn dat het verlies wat composiet heeft (door kleur/helderheid signaalsamenvoeging) er juist voor zorgt dat je TV beeld wat "gesmooth" word bij de harde lijnen waardoor je dat beeld als mooier/prettiger ervaart (vooral op grote beeldbuizen zichtbaar). Bij films etc is dat vaak zo omdat daar meestal geen harde rechte lijnen voorkomen (NB: rechte lijnen die niet gelijk lopen met het raster, zoals diagnonale edges) met veel contrast of kleurverschil. Bij computerbeelden, zoals bijv. van Playstation console etc is het juist omgekeerd: daar bestaan beelden meestal uit polygonen die opgebouwd zijn uit rechte lijnen - waardoor de rafeling de randen van textures veel duidelijker zichtbaarder is met S-video dan met Composiet. Het beste in dat geval is dan een full RGB kabel, waardoor je helemaal een stuk minder jagged-edges (bewegende zaagtanden) krijgt op de TV.
Wel zo handig om te weten alvorens je in het Progressive RGB/YUV avontuur te storten: - jasjenl in "Component Video (YUV/YPbPr) op TV"

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 14:01 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

quicksilvernet schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:52:
Die gast wist dus duidelijk niet waar hij over praatte. Mijn ervaring is dat bij stilstaande fijne beelden zoals teksten het verschil tussen compostie over tulp en s-video enorm goed zichtbaar is. Over BNC composite sturen is een ander verhaal, dan is het afhankelijk van het bronsignaal niet perse zichtbaar. Vanaf de videokaart is het altijd beter het s-video signaal te pakken als je tv dat ondersteunt.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:17

Caveman

whahoehaha

De meeste tv's hebben helemaal geen s-video. ja, het lijkt of ze dat wel hebben maar intern in de tv wordt er gewoon een composiet signaal van gemaakt. als je de Y en C pin verbind heb je gewoon een composiet signaal. Dit gebeurt dus ook gewoon in de meeste tv's. En vandaar dat verre weg de meeste mensen ook geen verschil zien tussen s-video en composiet.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• quicksilvernet
als die kabel niet zo duur kost ga ik het gewoon proberen, dan zie ik het gewoon vanzelf :)

Verwijderd

Ik heb een paar dvd's vanaf de computer afgespeeld met tv-out, eerst door s-video met mijn radeon 9800pro, dan door composiet met mijn radeon 9250, en ik moet zeggen dat ik echt niets maar dan ook niets merk tussen die 2 ivm de kwaliteit.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26

GaMeOvEr

Is een hork.

Op mijn TV zie ik wel degelijk verschil, heel duidelijk tussen composite en S-video (fuzzynes, kleurweergave) maar ook tussen S-video en RGB over Scart. (RGB is nog beter)

Ik heb dit getest met mijn DVD speler (Philips DVD 963SA) en mijn TV is een behoorlijk prijzige philips TV. (36PW9575) Dus ik denk dat het e.e.a ook afhangt van de prijsklasse en leeftijd van je TV, of je wel of niet verschil ziet. Maar het verschil is er dus wel degelijk. ;)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1