Toon posts:

[XP] Microsoft Back-up starten met shutdown script fout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren ben ik al een aantal uren bezig geweest om het voor elkaar te krijgen om NT (Microsoft) Backup zijn taak uit te laten voeren, bij het afsluiten (shutdown) van de computer. Daarbij maak ik gebruik van een Maxtor Ontouch USB backup-device. Aangezien in het backup programma alleen mogelijk wordt geboden om een backup te maken bij het opstarten van de computer, ben ik maar aan de gang gegaan in gpedit.msc om zo via een shutdown script het automatisch te regelen.

Bij scripts afsluiten: heb ik een batch bestand toegevoegd. Deze heet afsluiten.bat . Het script heeft geen parameters meegekregen. Volgens mij is dit niet nodig, aangezien ik de commando''s al in het batch bestand heb gezet. (misschien zit hier wel iets fout, maar dat weet ik niet)

Het volgende staat in het batch bestand "afsluiten.bat":
C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup "@C:\Documents and Settings\Stefan\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\Afsluiten.bks" /a /d "Set gemaakt op 5-4-2005 om 0:14" /v:yes /r:no /rs:no /hc:off /m copy /j "Afsluiten" /l:s /f "L:\Backup1.bkf"
code:
1
C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup "@C:\Documents and Settings\Stefan\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\Afsluiten.bks" /a /d "Set gemaakt op 5-4-2005 om 0:14" /v:yes /r:no /rs:no /hc:off /m copy /j "Afsluiten" /l:s /f "L:\Backup1.bkf"

Als ik het bestand met de hand in windows aanklik dan wordt de backup netjes gemaakt. Dan zou je denken dat het ook wel gaat lukken als Windows afsluit, maar Nee dat lukt niet. Ik krijg de volgende fout: "Er is een poging gedaan tot een niet ondersteunde bewerking" Deze melding verschijnt 3 x achter elkaar. (Backup programma start wel op)

Eerst dacht ik dat misschien de USB harddisk het niet wilde doen, met het uitloggen, maar een simpele batch bestand: copy c:\test.doc l:\test.doc (l = backup device) lukte wel gewoon. Ook als ik in een batchbestand alleen: ntbackup zet dan start ntbackup op.

Echter het automatische script wil niet werken en ik kan niet vinden waarom. Ook in de search en google kon ik het niet. Misschien dat iemand een oplossing weet?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die weet hoet dit optelossen is?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Staat ook wel bekend als NTbackup.

Verwijderd

misschien dat je hier wat aan hebt?
http://pcworld.about.com/magazine/2206p160id115628.htm

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoorden. Ik heb het artikel even gelezen, maar het was niet wat ik zocht.
Toch heb ik wel een oplossing gevonden.

Ik maakte in gpedit.msc (start uitvoeren) een shutdown script bij computerconfiguratie --> windowsinstellingen. NTbackup kan bij shutdown en ook startup scripts geen taken uitvoeren.
Daarom heb ik even verder gekeken en toen kwam ik bij gebruikersconfiguratie (ook gpedit.msc) --> windowsinstellingen --> login/logoff scripts tegen. Toen heb ik mijn batch bestandje hier ingegooid en voila het werkt als een trein! Als ik nu op afsluiten druk dan wordt er automatisch een backup gemaakt.

Code in batch bestand:
call ntbackup backup "@C:\Documents and Settings\Stefan\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\Afsluiten.bks" /v:yes /m copy /a /f "L:\Backup3.bkf"
Hopelijk hebben anderen hier wat aan want ik kon het dus niet vinden en het heeft me een hoop tijd gekost. Dus bespaar de moeite en vindt voortaan dit topic :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 09:24

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik denk dat je je wel moet realizeren dat je nu dus een backup krijgt elke keer dat een gebruiker uitlogt, en geen backup als je vanuit een situatie waar alle gebruikers al uitgelogd zijn een shutdown doet. Ik weet niet of dat een probleem is, maar even ter info.

Wat ik denk dat er gebeurt als je het in het shutdown script doet is dat windows het USB device al geunmount heeft en daardoor niet naar dat device kan schrijven. Dat kun je eens testen door een backup naar een harddisk te maken (zou dan wel moeten gaan) en bij shutdown een file naar de USB disk te schrijven (zou niet moeten gaan).

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:14:
Ik denk dat je je wel moet realizeren dat je nu dus een backup krijgt elke keer dat een gebruiker uitlogt, en geen backup als je vanuit een situatie waar alle gebruikers al uitgelogd zijn een shutdown doet. Ik weet niet of dat een probleem is, maar even ter info.

Wat ik denk dat er gebeurt als je het in het shutdown script doet is dat windows het USB device al geunmount heeft en daardoor niet naar dat device kan schrijven. Dat kun je eens testen door een backup naar een harddisk te maken (zou dan wel moeten gaan) en bij shutdown een file naar de USB disk te schrijven (zou niet moeten gaan).
Bedankt voor je reactie. Dat over de USB-disk, die werkt gewoon nog in het shutdownscript. Dit heb ik getest door in het batch bestand een bestand te laten kopieren naar de usb-disk.

Wat ik nu heb werkt goed. Het is namelijk zo dat er maar 1 gebruiker inlogt op de server en dat deze tot aan het einde van de dag gebruikt wordt. Daarna wordt de computer uitgezet en dan wordt dus meteen tijdens het afsluiten, (gaat ie eerst uitloggen) de backup gemaakt.

Hoewel ik het wel met je eens bent dat een shutdown script beter zou zijn, want deze draait alleen als het systeem wordt afgesloten en niet als je de computer opnieuw start.
Pagina: 1