Toon posts:

[XP] Boot record niet gevonden

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb weer een probleem wat ik nou al een paar keer heb gehad. Dat is namelijk dat windows nadat die de bestanden voor de installtie heeft gekopieerd en gaat rebooten niet veder wil gaan met de installatie (het deel waar dus ook echt windows word geinstallerd). Wat er gebeurt is dat mijn pc zegt dat die de boot record van de hdd niet kan vinden en vervolgens begint boot ie van de windows cd.

Nou heb ik dit probleem al eerder gehad (met hetzelfde model hdd, een maxtor 160gb ide) en dat heb ik toen opgelost door de schijf in een andere pc te stoppen en hem daar te formatteren en dat deed die het wel. Maar dat lukt nu dus ook niet.

Wat heb ik gedaan?

Alle partities verwijderd
Schijf geformatteerd (meerdere malen)
Schijf tijdens windows setup formatteren
Schijf helemaal unallocated maken dus net zoals die uit de winkel komt

Dit werkte allemaal niet. Windows cd is niks mis mee (net nog een andere pc mee geinstalleerd) en de hdd werkt ook (zit nu als slave in mijn pc en werk perfect).

Weet iemand hoe je dit kan fixz0ren?

Verwijderd

Gaat het om een SATA-schijf? Zo ja, weet je zeker dat je de juiste drivers tijdens installatie hebt gebruikt?

Verwijderd

ik pas je topic titel even aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:23:
Gaat het om een SATA-schijf? Zo ja, weet je zeker dat je de juiste drivers tijdens installatie hebt gebruikt?
Nope gewoon een ide schijf :)

Verwijderd

De foutmelding doet me denken aan een corrupte boot.ini-file (hoewel dat na een format en een beginnende install natuurlijk wel raar is). Je zou even de boot.ini file kunnen checken door de schijf in een andere pc te hangen, of de juiste partitie actief te maken met een win98 bootdiskette van bijv www.bootdisk.com

Verwijderd

Scan je schijf (welk merk?) eens met zon diagnostic tooltje? dan weet je misschien later meer. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met dat maxtor tooltje me hele schijf laten scannen en er kwam te staan dat het 100% zeker was dat er niks mis mee was. Heb ook nog een low level format gedaan daarmee maar nogsteeds wil de windows setup niet veder gaan :/ ik vind dat echt vreemd want de schijf werkt voor de rest wel gewoon.

Verwijderd

Al de boot.ini gecheckt (kan met recovery console als deze wil opstarten, anders even in andere pc hangen).

Verwijderd

Topicstarter
Recovery console geeft alleen maar een c:/windows en veder niks. Als ik de boot.ini bekijk wat zou daar dan precies in moeten staan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:33:
Recovery console geeft alleen maar een c:/windows en veder niks. Als ik de boot.ini bekijk wat zou daar dan precies in moeten staan?
van welke partitie hij moet booten, voorbeeldje:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows Longhorn" /FASTDETECT
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NoExecute=OptIn
Dit is dus een hd met 2 partities met elk een OS, het standaard OS dat wordt geladen (default=) staat dus op partitie1. Bovendien heb je 5 seconden de tijd om tijdens het booten te kiezen om van partitie2 te starten. Als de partitie niet bestaat of het is een partitie waar verder geen OS staat dan kan hij dus niet booten en geeft een error.

In de Recovery Console kun je met bijv bootcfg de boot.ini bewerken of herstellen. En LinuX-TUX geeft terecht aan dat je met fixboot de huidge partitie (waar je dus op bent ingelogd) aan de boot.ini kunt toevoegen/nieuwe boot.ini kan schrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 21:47 ]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik had dat laatst ook, dit maal eens niet door mijn linuxgestuntel. Ik gebruikte van die customized bootscreens van themexp.org . Toen kreeg ik een fixe update pakket van microsoft binnen en wilde hij ook niet meer booten.

Gewoon opgelost door in het Recovery menu even mijn installatie te kiezen (wat je zelf al zegt: ik zie alleen c:/windows staan, op die moet je inloggen) en "fixboot" te draaien. Misschien dat jij ook "fixmbr" er gelijk bij wil draaien in jouw geval ;)

[ Voor 14% gewijzigd door LinuX-TUX op 05-04-2005 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
boot.ini kan ik nergens vinden. Ook dat fixmbr enzo werkt niet. bootcfg werkt wel en als ik dat doe krijg ik een lijst met allemaal dingen. Dan kies ik add van dat ik een windows installatie wil toevoegen ofzo en daarna komen er allemaal dingen als welke installatie wil u doen blabla bla ik heb daar overal maar 1 ingevuld en toen rebooten me pc weer maar hij begint nogsteeds iedere keer weer helemaal overnieuw :(

Verwijderd

En je hebt met FDISK ook al je MBR geformateerd?

Dus FDISK /MBR ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat niet maar ik heb al zovaak xp geinstalleerd en ik heb dat nog nooit gedaan. Ook niet met deze hdd terwijl er al eerder xp op heeft gestaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:57:
boot.ini kan ik nergens vinden. Ook dat fixmbr enzo werkt niet. bootcfg werkt wel en als ik dat doe krijg ik een lijst met allemaal dingen. Dan kies ik add van dat ik een windows installatie wil toevoegen ofzo en daarna komen er allemaal dingen als welke installatie wil u doen blabla bla ik heb daar overal maar 1 ingevuld en toen rebooten me pc weer maar hij begint nogsteeds iedere keer weer helemaal overnieuw :(
Je moet het natuurlijk wel goed invoeren he :)
Maar heb je fixboot al gedaan (zonder parameters en nadat je in de Recovery Console bent ingelogd).

En verder, heb je bij de boot sequence wel eerst de hd staan en daaronder pas de cd-rom? Anders zal hij waarschijnlijk niet de hd booten (wat bij deel2 van de installatie dus wel moet). Krijg je nog steeds een foutmelding; zo ja welke precies?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
fixmbr kan ik best intypen maar er gebeurt dan niks. Als ik fixboot doe zegt ie dat C: al de boot partitie is en of ik die opnieuw wil instellen. Dan doe ik ja maar uiteraard maakt dan geen klote uit. FDISK werkt ook niet dat komt met een debiele melding dat er een error was op mijn schijf ofzo (uiteraard denk alleen fdisk dat). boot.ini bestaat niet. bootcfg kan ik wel doen maar dat helpt veder ook helemaal niks. Boot volgorde is niks mis mee want als ik me ubertrage 4gb schijf erin ram dan boot ie gewoon meteen in windows (op die schijf kon ik trouwens in dezelfde pc zonder problemen zo windows installeren).

Kortom het maakt geen reet uit wat ik doe windows gaat steeds weer helemaal opnieuw beginnen met installeren :(

Verwijderd

Misschien dat het al ergens vermeld is, maar het je de schijf ook NTFS volledig geformateerd (dus niet snel).

Wel raar dat hij zegt dat c:/ al de bootpartitie is maar je geen boot.ini ziet :/

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Wel raar dat hij zegt dat c:/ al de bootpartitie is maar je geen boot.ini ziet
Dit is een hidden bestand. Als je in je folder options display systeembestanden aanzet kan je hem zien

Ook via Start >> Run >> CMD [enter]

Attrib -r -h -s boot.ini [Enter]

Daarna kan je met edit boot.ini gewoon je bestand bekijken en eventueel editten.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Riemer schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:09:
[...]

Dit is een hidden bestand. Als je in je folder options display systeembestanden aanzet kan je hem zien

Ook via Start >> Run >> CMD [enter]

Attrib -r -h -s boot.ini [Enter]

Daarna kan je met edit boot.ini gewoon je bestand bekijken en eventueel editten.
we zitten in een Recovery Console hoor ;)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Dat klopt, maar dat is gedaan om de attributen van een bestand/map te wijzigen, met [dir c:/] worden hidden files gewoon getoond (en kun je aan de attributen zien of het ee hidden file is etc) :)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:21:
[...]

Dat klopt, maar dat is gedaan om de attributen van een bestand/map te wijzigen, met [dir c:/] worden hidden files gewoon getoond (en kun je aan de attributen zien of het ee hidden file is etc) :)
offtopic:
/me riemer had beter moeten lezen :X

Even ter aanvulling:

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Voor een single Windows XP PC op de C schijf.

Als je dit copy en paste naar een text bestand met de naam boot.ini en die op flop zet?
Of die harde schijf even in werkend systeem en dan deze boot.ini op de c: copieeren?

[ Voor 41% gewijzigd door aReaRe op 06-04-2005 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het begint steeds gekker te worden. Ik heb nu windows op de andere schijf geinstalleerd door de setup vanaf mijn 4gb schijf te starten dus nu staat er een goede windows op mijn 160gb schijf. Als ik opstart krijg ik een boot menu van welke van de 2 ik wil booten. Nou werkt perfect en alles. Alleen nou haal ik die 4gb schijf uit mijn pc want die wil ik er niet in en dan krijg ik weer dat ie geen boot record kan vinden :? boot.ini is op geen van de schijven te vinden en ook zelf een boot.ini maken en erop copieren werkt niet.

Is het voor dat windows dan gvd zo moeilijk te snappen dan ie met zijn lelijke hoofd van mijn 160gb disk moet booten?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

160Gb IDE schijf. Vaag vermoeden dat setup op low-level wel de bestanden kan kopieren maar daarna vanwege FAT32-beperkingen de schijf niet meer goed ziet?

Begin eens bij het begin van dit topic; schijf terugzetten naar "winkel-instellingen". Setup starten. Enkele partitie C: maken in je Windows setup met maximale grootte 4Gb ofzo en dan even proberen.

Als dat werkt kan je achteraf altijd nog met wat tools de C: vergroten of te veranderen naar/van FAT32/NTFS.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 06-04-2005 16:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 16:30:

Is het voor dat windows dan gvd zo moeilijk te snappen dan ie met zijn lelijke hoofd van mijn 160gb disk moet booten?
Ook al installeer je windows xp op die 160 GB, hij zal zijn initieele opstart bestanden op die 4gb schijf instaleren.

Verwijderd

Topicstarter
Heb windows op een paritie vna 4gb geinstalleerd (fat32, langzaam) maar nogsteeds wil ie niet vedergaan met installeren nadat hij opnieuw moet opstarten. Plug ik dan me andere hdd erbij dan gaat ie wel gewoon door met installeren zodra ik bij het bootmenu mijn 160gb disk heb gekozen.

Ik snap echt niet waarom er geen boot record op die schijf komt te staan terwijl windows wel gewoon werkend op de c schijf staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:23:
Heb windows op een paritie vna 4gb geinstalleerd (fat32, langzaam) maar nogsteeds wil ie niet vedergaan met installeren nadat hij opnieuw moet opstarten. Plug ik dan me andere hdd erbij dan gaat ie wel gewoon door met installeren zodra ik bij het bootmenu mijn 160gb disk heb gekozen.

Ik snap echt niet waarom er geen boot record op die schijf komt te staan terwijl windows wel gewoon werkend op de c schijf staat.
Dus als je er 2 schijven in hebt hangen kun je kiezen:
1) je geinstalleerde OS dat werkt
2) je gaat verder met de winxp install (booten van partitie van 4gb)

Dat je dat keuzemenu krijgt wordt geregeld door boot.ini. Hier staan nu 2 entries in waarvan er 1 naar de winxp install verwijst waar jij zo graag heen wilt gaan. Als deze entry als default zet en de andere entry er nu uit verwijdert dan zal hij bij het opstarten altijd naar de partitie toe gaan waar naar wordt verwezen, je winxp install dus. Als dit werkt is je boot.ini goed.
Wil je dit ook werkend hebben met alleen die ene hd in je pc, dan boot je de boot.ini en andere bestanden als NTLDR en NTDETECT.COM etc naar C:\ kopieren en als het goed is kun je dan die andere hd eruit gooien en gaat hij verder met je winxp install.

Eventueel kun je ook zonder boot.ini te bewerken deze en de andere benodigde bestanden naar C:/ kopieren en de andere hd eruit trekken. Als het eenmaal werkt kun je achteraf ook de boot.ini wijzigen zodat je het menu niet krijgt bij het booten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja alleen ik kan nergens op geen van de 2 schijven een file vinden die boot.ini heet! En welke bestanden zou ik allemaal precies moeten copieeren van mijn 4gb schijf naar mijn 160gb schijf (waar die 4gb partitie opstaat)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:41:
Ja alleen ik kan nergens op geen van de 2 schijven een file vinden die boot.ini heet! En welke bestanden zou ik allemaal precies moeten copieeren van mijn 4gb schijf naar mijn 160gb schijf (waar die 4gb partitie opstaat)?
Weet je zeker dat hidden files worden getoond en heb je op alle partities gekeken? En wat je iig moet kopieren is

boot.ini
ntldr
ntdetect.com
misschien nog meer, maar daar vraagt hij dan wel om :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik met windows zoek (alle mappen en ook verborgen bestanden etc) dan kan die geen 1 van die 3 files vinden :?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:48:
Als ik met windows zoek (alle mappen en ook verborgen bestanden etc) dan kan die geen 1 van die 3 files vinden :?
Je moet ook ff aanzetten dat je Verborgen Systeembestanden kan zien...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Is je CD gewoon niet brak?
Probeer het anders gewoon eens met bijv. een Win98 installatiecd :)
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:12:
Nee dat niet maar ik heb al zovaak xp geinstalleerd en ik heb dat nog nooit gedaan. Ook niet met deze hdd terwijl er al eerder xp op heeft gestaan.
Je hoeft het normaal gesproken ook niet te doen, maar je kan het op z'n minst proberen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:58:
Is je CD gewoon niet brak?
Probeer het anders gewoon eens met bijv. een Win98 installatiecd :)

[...]

Je hoeft het normaal gesproken ook niet te doen, maar je kan het op z'n minst proberen ;)
Cd is niet brak. Daar heb ik 2 uur voordat ik op mijn 160gb schijf windows wou installeren ook op mijn andere schijf windows mee geinstalleerd. Fdisk heb ik al geprobeert maar dat geeft een disk error.
Pagina: 1