Toon posts:

KDE of GNOME?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu Fedora Core 3. Updates zijn echter wat traag bij Fedora, Fedora is release-oriented, en de software die met APT is te downloaden is verspreid over vele verschillende repositories in plaats van een. Ja, ik weet dat Fedora Core 4 er aan komt, maar (K)Ubuntu heeft die nadelen dus niet.

Kubuntu is dus de Ubuntu versie met KDE 3.4, en de gewone Ubuntu heeft dus GNOME 2.10. Zie http://www.kubuntu.org/ en http://www.ubuntulinux.org/ de final versies van de nieuwe releases zijn over ongeveer een week beschikbaar.

Ik heb nu al een paar maanden GNOME 2.8 gebruikt op Fedora Core 3. Iets meer dan een jaar geleden heb ik ook wel KDE gedraaid, 3.2 geloof ik, op SuSE 9.1 Personal. Maar ja, SuSE vond ik niet zo'n goede distro, dus was ik overgestapt naar Fedora (wel had ik ook nog Gentoo, Vidalinux en Debian geprobeerd).
GNOME 2.8 vond ik wel redelijk goed, alleen mankeert er nog wel wat aan de software die ik vaak onder GNOME gebruik. Bijvoorbeeld Totem en Rythmbox. De KDE tegenhangers, Kaffeine en amaroK, zijn toch wel van wat hogere kwaliteit. Daarom denk ik er over om Kubuntu te kiezen in plaats van Ubuntu. Ik heb ook de LiveCD's van Ubuntu en Kubuntu uitgeprobeerd, en Kubuntu was ik toch net iets meer van onder de indruk. Maar helemaal representatief zijn LiveCD's nou ook weer niet.

Daarom vroeg ik af wat de ervaringen zijn van mede NOS'ers zijn die zowel GNOME 2.10 en als KDE 3.4 hebben geprobeerd?

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik vind zelf KDE veel fijner, misschien ook omdat de dialogs, etc. wat meer op die van Windows lijken. Gnome heeft imho nog echt wat werk te doen met open/save/etc. dialog, want die zien er vreselijk uit.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Daarom vroeg ik af wat de ervaringen zijn van mede NOS'ers zijn die zowel GNOME 2.10 en als KDE 3.4 hebben geprobeerd?
Het heeft er heel erg mee te maken welke applicaties je verder gebruikt. Zoals je zelf al aangaf is AmaroK "van wat hogere kwaliteit" (naar mijn mening). Belangrijker is misschien of je het wel fijn vindt om Konqueror als filemanager te gebruiken in plaats van Nautilus. Je kunt natuurlijk altijd Nautilus gebruiken met qt-gtk skin ;) maar het blijft er vreemd uitzien, en naadloos werkt het niet samen met KDE.

edit: Zelf gebruik ik alle DE's/Windowmanagers door elkaar. Het ene moment vind ik het fijner om KDE te gebruiken, maar als ik even iets rustigs wil neem ik GNOME. Maar ik vind fvwm(-crystal) en blackbox ook niet vervelend.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 11:48 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou niet KDE kiezen omwille van wat KDE programma's. Die kun je met de KDE libs geinstalleerd ook gewoon onder Gnome draaien?
Ik neig zelf weer meer naar Gnome. KDE vind ik niet lekker aanvoelen en ik vind het ook absoluut niet mooi, in ieder geval het standaard thema zoals hier: http://www.kde.org/screenshots/images/3.3/snapshot13.png waar ik echt niet dood achter gevonden wil worden. :P Ik kijk vele malen liever hier naar: http://www.dropline.net/gnome/optical/dropline-3.png

De LiveCD's van Ubuntu zijn normaal juist WEL representatief, behalve natuurlijk de snelheid. Dezelfde software staat geinstalleerd op de LiveCD namelijk. :)
Gnome 2.10 is erg goed trouwens. Functies als type-ahead find zijn gewoon handig, dat merk je pas als je het gaat gebruiken. Waar ik echt met m'n hoofd niet bij kan, het is te absurd voor woorden, is dat er nog steeds geen menu editor ofzo bij Gnome zit en applications:/// is er ook niet meer. Oftewel: ik weet nu niet hoe ik m'n menu aanpas (en ik heb vrij weinig zin in geklooi met .desktop files), ik snap absoluut niet waarom dat stel schapen bij Gnome daar niet iets op heeft verzonnen. Ik weet dat ze naar freedesktop.org standaarden willen werken enzo maar daar heb ik weinig aan nu.
Enige echte minpunt van Gnome vind ik op het moment.

Het leuke van dit alles vind ik dan weer dat je KDE en Gnome natuurlijk allebei kan installeren, en dan allebei proberen.
Verder heb ik weinig problemen met Rythmbox (hoewel ik ook altijd xmms installeer) of Totem hoewel er beter alternatieven zijn, vind ik ook. Evolution vind ik dan weer wel top. Maar je zit toch nergens aan vast.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 05-04-2005 11:54 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:47
ik snap absoluut niet waarom dat stel schapen bij Gnome daar niet iets op heeft verzonnen. Ik weet dat ze naar freedesktop.org standaarden willen werken enzo maar daar heb ik weinig aan nu.
Enige echte minpunt van Gnome vind ik op het moment.
Waarschijnlijk omdat het geen prioriteit heeft en men er geen tijd voor heeft. Als het je zo stoort, kun je er ook zelf wat aan doen :) Dat is het leuke van open-source.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Martin Sturm schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:57:
[...]

Waarschijnlijk omdat het geen prioriteit heeft en men er geen tijd voor heeft. Als het je zo stoort, kun je er ook zelf wat aan doen :) Dat is het leuke van open-source.
Uiteraard, maar Gnome wil een complete desktopomgeving zijn, en dan moeten ze er niet zoiets belangrijks uit laten. Vind ik dan. Als ze menu's bij Gnome een lage prioriteit geven zijn ze mijns inziens ook gewoon verkeerd bezig. Maak het eerst af voor je het uitbrengt.
Het is ook het enige dat eraan ontbreekt, gewoon heel stom :D
Nou start ik de helft van de tijd programma's vanaf een console, en de andere helft vanaf zo'n quicklaunch-achtige bar, plus dat ik bijna alle programma's die ik veel gebruik nooit afsluit, maar toch. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 05-04-2005 12:06 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Cyphax schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:02:
[...]

Uiteraard, maar Gnome wil een complete desktopomgeving zijn, en dan moeten ze er niet zoiets belangrijks uit laten. Vind ik dan. Als ze menu's bij Gnome een lage prioriteit geven zijn ze mijns inziens ook gewoon verkeerd bezig. Maak het eerst af voor je het uitbrengt.
Het is ook het enige dat eraan ontbreekt, gewoon heel stom :D
Martin Sturm heeft opzich een punt maar aan de andere kant is het idd maf dat het er nog niet is.
Dit omdat Novell natuurlijk met hun NLD in de weer is en zelfs heel Ximian heeft overgekocht. Je zou toch zeggen dat de mensen daar die juist linux op de desktop willen krijgen hier ook al een keerjte aan gedacht moeten hebben? Ik snap niet waarom er geen team wordt opgesteld dat een editor voor het menu maakt of zo.

Natuurlijk is het mooie van OSS dat je dit zelf zou kunnen maken, maar het blijft een vreemde gedachten dat een grote club als Novell hier nog niet naar heeft gekeken, toch? :)
Nou start ik de helft van de tijd programma's vanaf een console, en de andere helft vanaf zo'n quicklaunch-achtige bar, plus dat ik bijna alle programma's die ik veel gebruik nooit afsluit, maar toch. :)
Je hebt ook zo'n minicommandline applet. Die kan je dan in je Gnome balk zetten en direct commado's op intikken :)
Ikzelf gebruik dit best vaak. En anders gewoon via ALT+F2 een prog uitvoeren (of was dat laatste nou alleen in Xfce zo? :o )

[ Voor 26% gewijzigd door DeMoN op 05-04-2005 12:19 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DeMoN schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:16:
Natuurlijk is het mooie van OSS dat je dit zelf zou kunnen maken, maar het blijft een vreemde gedachten dat een grote club als Novell hier nog niet naar heeft gekeken, toch? :)
Dit is inderdaad precies wat ik ook bedoel ja. :)
Het is zeker geen ramp maar het is gewoon nogal apart.
Maargoed, met xfce kan ik ook geen menu's editten. Die is dan weer op Gnome gebaseerd dus daar kan het van komen, maar als ik kijk naar Windowmaker... zo kan het ook dus.
With 2.10, GNOME disabled menu editing to redesign it. The menus are now based on the freedesktop.org menu spec, which the gnome-menus package provides. There is a app called gnome-menu-editor that will eventually be the menu editor for gnome, but as far as functionality goes, its not there yet. I hear you can use kde's menu editor to edit the gnome menu's though. Yeah their timing for redesign sucks, but I guess they are trying to do it right.
Hadden ze andersom moeten doen eigenlijk.
Maar genoeg off-topic. Gnome werkt verder lekker. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Cyphax op 05-04-2005 12:50 ]

Verwijderd

Met xfce kan je gewoon menu's editen, met de menu-editor hoor!

Maar terug on topic: ik heb gnome niet meer gebruikt sinds 2.2 ofzo, even kort met 2.6 gespeeld (ben een xfce-man :P) en op zich vind ik gnome fijner dan KDE: van de kde-interface krijg ik echt hoofdpijn. Maakt niet uit hoe minimaal de theme is, het blijft veel te druk naar mijn mening. En QT voelt naar mijn mening net niet zo snappy als GTK, maar kde-adepten vinden dat weer precies andersom.

Reden voor mij om xfce te gebruiken ipv gnome is dat er constant iets crasht als ik gnome gebruik. Programmas blijven hangen of kunnen niet afsluiten, dat soort dingen. XFCE is én sneller én er crasht *nooit* iets.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:05:
Met xfce kan je gewoon menu's editen, met de menu-editor hoor!

Maar terug on topic: ik heb gnome niet meer gebruikt sinds 2.2 ofzo, even kort met 2.6 gespeeld (ben een xfce-man :P) en op zich vind ik gnome fijner dan KDE: van de kde-interface krijg ik echt hoofdpijn. Maakt niet uit hoe minimaal de theme is, het blijft veel te druk naar mijn mening. En QT voelt naar mijn mening net niet zo snappy als GTK, maar kde-adepten vinden dat weer precies andersom.

Reden voor mij om xfce te gebruiken ipv gnome is dat er constant iets crasht als ik gnome gebruik. Programmas blijven hangen of kunnen niet afsluiten, dat soort dingen. XFCE is én sneller én er crasht *nooit* iets.
Ik krijg nooit m'n menu's goed geedit in xfce. De submenu's ontbreken in de editor, de andere items staan er wel tussen maar die zijn globaal of iets dergelijks...

Wat bedoel je met "snappy" precies? (even uit nieuwschierigheid) :)

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
gtk voelt stabieler en sneller als qt

Ik gebruik ook altijd xfce (en op trage pc flux)
En als ik dat niet zou gebruiken zou het gnome worden, deze 2 lijken wel een beetje op elkaar.

Daarintegen gebruik ik veel apps van kde (konqueror k3b en media players enzo)

Opleiding Brandveiligheid

Verwijderd

Wat bedoel ik met snappy: 't voelt net wat lekkerder, meer responsive zeg maar. 't Is een beetje lastig te definieren maar ik vind Qt altijd een beetje "stroef" aanvoelen.

• NLChris
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-02 14:53
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:16:
Ik gebruik nu Fedora Core 3. Updates zijn echter wat traag bij Fedora, Fedora is release-oriented, en de software die met APT is te downloaden is verspreid over vele verschillende repositories in plaats van een. Ja, ik weet dat Fedora Core 4 er aan komt, maar (K)Ubuntu heeft die nadelen dus niet.

Kubuntu is dus de Ubuntu versie met KDE 3.4, en de gewone Ubuntu heeft dus GNOME 2.10. Zie http://www.kubuntu.org/ en http://www.ubuntulinux.org/ de final versies van de nieuwe releases zijn over ongeveer een week beschikbaar.

Ik heb nu al een paar maanden GNOME 2.8 gebruikt op Fedora Core 3. Iets meer dan een jaar geleden heb ik ook wel KDE gedraaid, 3.2 geloof ik, op SuSE 9.1 Personal. Maar ja, SuSE vond ik niet zo'n goede distro, dus was ik overgestapt naar Fedora (wel had ik ook nog Gentoo, Vidalinux en Debian geprobeerd).
GNOME 2.8 vond ik wel redelijk goed, alleen mankeert er nog wel wat aan de software die ik vaak onder GNOME gebruik. Bijvoorbeeld Totem en Rythmbox. De KDE tegenhangers, Kaffeine en amaroK, zijn toch wel van wat hogere kwaliteit. Daarom denk ik er over om Kubuntu te kiezen in plaats van Ubuntu. Ik heb ook de LiveCD's van Ubuntu en Kubuntu uitgeprobeerd, en Kubuntu was ik toch net iets meer van onder de indruk. Maar helemaal representatief zijn LiveCD's nou ook weer niet.

Zelf heb ik zowel KDE en GNOME op me pc staan, kan prima met ubuntu, installeer gewoon kubuntu-base op ubuntu (of ubuntu-base op kubuntu). Kan je zelf een tijdje werken in beide omgevingen om dan je keuze te maken.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

NLChris schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:25:
[...]

Zelf heb ik zowel KDE en GNOME op me pc staan, kan prima met ubuntu, installeer gewoon kubuntu-base op ubuntu (of ubuntu-base op kubuntu). Kan je zelf een tijdje werken in beide omgevingen om dan je keuze te maken.
Simpel gezegd:

Installeer Ubuntu, apt-get kde.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Om je menu's onder GNOME te editten kan je dit gebruiken: http://www.gnomefiles.org/app.php?soft_id=867

Verwijderd

DeMoN schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:40:
[...]
Simpel gezegd:
Installeer Ubuntu, apt-get kde.
Of nog iets simpeler uitgelegd :) :
1 Installeer Ubuntu
2 type vervolgens in een terminal 'sudo apt-get update && apt-get install kubuntu-desktop (moet je wsl wel even alle repositories enablen in Synaptic)

En kies vervolgens je favoriete DE.
Ik twijfel zelf ook ontzettend tussen beide DE's, maar ik ga toch voor Gnome denk ik. Heerlijk rustig voor de ogen. Idd is de leercurve bij KDE wat lager (als je van windows komt iig). Het lelijkste van kde vind ik denk ik de icons, wat zien die er kinderachtig uit zeg :(

Grappig dat Darkvater het over de lelijke open/savedialogen van gnome heeft. Dat vind ik juist een van de gaafste dingen van Gnome :+
Ik bedoel, zeg nou zelf: dit ziet er toch een heel stuk beter uit dan dit?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:06:
Grappig dat Darkvater het over de lelijke open/savedialogen van gnome heeft. Dat vind ik juist een van de gaafste dingen van Gnome :+
Ik bedoel, zeg nou zelf: dit ziet er toch een heel stuk beter uit dan dit?
Ik vind de Gnome dialogen ook ronduit waardeloos. Knoppen voor elke directory in het pad? Wie verzint zoiets? Gnome laat zich wel voorstaan op het verantwoorde interface ontwerp, maar dat is echt een misser van de eerste orde. Er staat niet eens bij dat die knoppen directories voorstellen!

Verder ontbreekt vaak zelfs de simpelste functionaliteit zoals het filteren op bestandstype. Dat is geen overbodige eye-candy, dat is gewoon broodnodig.

Bestanden in een andere view dan de standaard naam + datum? Nee sorry, dat kan niet.

En je KDE voorbeeldje laat toevallig ook nog een aantal andere erg nuttige features zien die ook al niet in het Gnome equivalent zitten.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Onno schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:21:
[...]

Ik vind de Gnome dialogen ook ronduit waardeloos. Knoppen voor elke directory in het pad? Wie verzint zoiets? Gnome laat zich wel voorstaan op het verantwoorde interface ontwerp, maar dat is echt een misser van de eerste orde. Er staat niet eens bij dat die knoppen directories voorstellen!

Verder ontbreekt vaak zelfs de simpelste functionaliteit zoals het filteren op bestandstype. Dat is geen overbodige eye-candy, dat is gewoon broodnodig.

Bestanden in een andere view dan de standaard naam + datum? Nee sorry, dat kan niet.

En je KDE voorbeeldje laat toevallig ook nog een aantal andere erg nuttige features zien die ook al niet in het Gnome equivalent zitten.
Knoppen voor elke dir in het pad vind ik eigenlijk gewoon handig. Het is niet in eerste instantie duidelijk dat het directories zijn en dat die knoppen je pad opbouwen, dat is zeker waar. Ik pas mezelf vrij vlot aan en het Gnome open/save dialoog mist voor mij niets, en er zijn ook geen overbodige functies. Kwestie van smaak en ik kan me voorstellen dat je functies mist, maar bij dat KDE dialoog raak ik weer snel de weg kwijt... moet je de ikonen uit je hoofd gaan leren en daar ben ik nooit liefhebber van geweest. :)
Ik zie verder niet zo gek veel verschillen tussen de 2 dialogen. De opbouw is grotendeels hetzelfde (links een paar standaardlokaties, bovenin het pad, daaronder een lijstje files) uiteindelijk. Verder blijft het een kwestie van smaak. :)

Verwijderd

Onno schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:21:
[...]

Ik vind de Gnome dialogen ook ronduit waardeloos. Knoppen voor elke directory in het pad? Wie verzint zoiets? Er staat niet eens bij dat die knoppen directories voorstellen!
Tja, 1x klikken en je weet het toch :?
Zit op dit moment niet achter een linuxbox maar je kunt in zo'n dialog gewoon ".doc" typen toch?
Ik had al een voorgevoel dat iemand daarover zou beginnen. Ik vind zelf dat die 'sorting' functies (die bedoel je denk ik voornamelijk) totaal geen meerwaarde bieden, maar zoals Cyphax al zegt: ieder z'n smaak. Jij zult ongetwijfeld productief zijn op je kde bak :P

Moet ook eerlijk zeggen dat ik ook wel eens twijfel als ik bijvoorbeeld de default look van Kubuntu zie. Maar als ik dan weer shots van Konqueror of Kontrol Center zie, weet ik dat ik toch beter bij Gnome kan blijven.

/edit
En vanwaar die hoge nood voor een menu-editor? Nou moet ik wel zeggen dat ik geen software compile, maar alleen officiele pakketten installeer, die dus ook netjes een menu-entry aanmaken.

/edit2
Ik vond zelf dat KDE screenshot met open/save dialoog ook niet 1 v/d mooisten. Kon zo snel geen mooiere vinden via Google. Moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe ik gnome zonder muis zou moeten bedienen daar ik echt altijd gewoon de muis bedien (net zoals de meesten denk ik)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 14:51 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Heb inderdaad duidelijk ook al te lang geen Gnome gebruikt, ik zou in bovenstaande voorbeeld waarschijnlijk wel even aan het puzzelen zijn voor ik doorhad hoe je van directory kunt wisselen. Overigens, hoe doe je dat dan zonder muis?

Ben het er mee eens dat het daar gekozen KDE-theme niet een van de mooisten is. Met het Plastik theme ziet het er een stuk rustiger uit:

Afbeeldingslocatie: http://havinga.kabel.utwente.nl/~wilke/opendialog.png

Overigens is die character-set keuze hier IMHO wel overduidelijk iets wat absoluut niets te zoeken heeft in een file-open dialog. Zoiets wil je instellen in een of ander configuratie-scherm en voor de rest nooit meer aankomen. Niemand zit er op te wachten om dat bij elke file open dialog te zien (lijkt mij?).

Maar ja, er zal vast een reden voor zijn dat het hier zit....ben benieuwd of iemand dat weet :)

[ Voor 33% gewijzigd door Wilke op 05-04-2005 14:49 ]

Verwijderd

Wilke schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:42:
Maar ja, er zal vast een reden voor zijn dat het hier zit....ben benieuwd of iemand dat weet :)
Omdat je een tekstbestand wil opslaan...

Verwijderd

Maar heeft nou niemand anders last van crashende applicaties op Gnome? Of is dit opgelost in de laatste versies? Ik begrijp namelijk niet dat niemand daarover valt, ik durf 't bijna niet te zeggen maar Windows is stabieler :P

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:54:
[...]
Openen ;)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:54:
[...]
Hij wil openen, kijk eens goed :)
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:37:
Maar heeft nou niemand anders last van crashende applicaties op Gnome? Of is dit opgelost in de laatste versies? Ik begrijp namelijk niet dat niemand daarover valt, ik durf 't bijna niet te zeggen maar Windows is stabieler :P
Totem :/
Maar ik gebruik toch altijd Gxine / Xine.

En verder als ik soms aan het spelen ben met gconf-editor wil hij ook wel eens crashen bij een intensieve search, ja.
Ohja, Epiphany crashed altijd. Dat gebruik ik verder echt nooit maar heb het een paar keer getest voor de lol.
En idd, WMP is imho stabieler dan Totem en IE dan Epiphany :/

Sja, dat dat ooit uit mijn mond/vingers zou komen :o

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12

Overigens is die character-set keuze hier IMHO wel overduidelijk iets wat absoluut niets te zoeken heeft in een file-open dialog. Zoiets wil je instellen in een of ander configuratie-scherm en voor de rest nooit meer aankomen. Niemand zit er op te wachten om dat bij elke file open dialog te zien (lijkt mij?).

Volgens mij is het wel te disablen/uit te slopen, want dat andere shot van KDE had het niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

DeMoN schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:47:
Hij wil openen, kijk eens goed :)
Ook dan zul je in sommige gevallen een encoding moeten selecteren. Je kan bestanden natuurlijk interpreteren als ISO-blaba, maar als het UTF-8 is, gaat daar weinig zinnigs uitkomen. Neemt niet weg dat zo'n encoding ge-autodetect moet worden ipv geselecteerd...

Ik ben KDE fan overigens, vind het alleen jammer dat het me nog steeds niet lukt om GTK(2) apps goed in te laten blenden. gtk-qt komt btw een heel eind in de goede richting, maar is nog wel een beetje instabiel op zn tijd. PlastikFox helpt ook, maar alleen als je ook Plastik gebruikt :)

Ik ben het trouwens wel eens met diegene die hierboven zei niet dood gevonden te willen worden achter het kde default theme, ik gebruik een Plastik variant waarvan ik de naam even kwijt ben. Ik zal die vanavond wel posten als ik het niet vergeet.

[ Voor 48% gewijzigd door Gerco op 05-04-2005 16:10 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Gerco schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:05:

Ik ben het trouwens wel eens met diegene die hierboven zei niet dood gevonden te willen worden achter het kde default theme, ik gebruik een Plastik variant waarvan ik de naam even kwijt ben. Ik zal die vanavond wel posten als ik het niet vergeet.
Plastik is imho ook default maar dan alleen in een clean install van KDE 3.4 :)

Plastik is btw wel een hele verademing ja.

Ik ben Gnome gebruiker maar heb laatst toevallig even met KDE zitten spelen. Het ziet er leuk uit maar sommige dingen kreeg ik niet snel genoeg voor elkaar en Gnome is gewoon meer mijn ding :)

[ Voor 22% gewijzigd door DeMoN op 05-04-2005 16:15 ]

Verwijderd

Ik mis in de GNOME-filedialog heel erg de mogelijkheid om gewoon een pad in te tikken. Je moet egt alles met de muis doen, en dat gaat vaak nog veel langzamer ook, neem bv '/mnt/win', dat tik je tog gewoon veel sneller in :(

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:29:
Ik mis in de GNOME-filedialog heel erg de mogelijkheid om gewoon een pad in te tikken. Je moet egt alles met de muis doen, en dat gaat vaak nog veel langzamer ook, neem bv '/mnt/win', dat tik je tog gewoon veel sneller in :(
Druk op de / toets.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

DeMoN schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:14:
Plastik is imho ook default maar dan alleen in een clean install van KDE 3.4
Ik ben niet zo bleeding edge, ik wacht eerst even tot Gentoo KDE 3.4 stable verklaard heeft (misschien inmiddels al, ik heb al een paar dagen niet gekeken). Ik wil wel graag die media:// functie hebben en die remote:// ziet er ook wel cool uit, maar dat heeft geen haast, fstab/udev combinatie werkt ook prima voor mn usb stick.
Ik ben Gnome gebruiker maar heb laatst toevallig even met KDE zitten spelen. Het ziet er leuk uit maar sommige dingen kreeg ik niet snel genoeg voor elkaar en Gnome is gewoon meer mijn ding :)
Substitute Gnome voor KDE en vice-versa en je hebt mijn verhaal :) Ik heb alleen een hekel aan arts, dus die heb ik zo snel mogelijk gesloopt. Ik heb geen hardware mixing (intel8x0) en dan is arts nogal vervelend, zelfs met dmix erbij.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Wilke
Breepee schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:03:
Volgens mij is het wel te disablen/uit te slopen, want dat andere shot van KDE had het niet.
Dat was geen KDE 3.4 denk ik ;)

Verwijderd

Wilke schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 17:33:
[...]

Dat was geen KDE 3.4 denk ik ;)
Dit gaat over arts toch? Dat is gewoon uit KDE te halen, iig in Gentoo. Als je -arts bij je USE-flags hebt staan. :)

• Wilke
Nee, over character sets. Zie iets hoger in het topic :?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:43

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, ging over de keuze voor een character set :).

Het lastigst vind ik het verschil in gebruikspatroon tussen KDE en Gnome - zo zit ik in Gnome-applicaties altijd fout omdat de OK-knop altijd rechts zit en en in KDE juist altijd links van de lijst met knoppen in een scherm.

Mijn ervaring met Gnome is te lang geleden om daar iets zinnigs over te zeggen, maar KDE gebruik ik intensief genoeg om het te kunnen beoordelen. In de standaardlook ziet het er nogal druk uit, maar je kunt het heel simpel aanpassen en dan heb je al snel iets dat eruit ziet als het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51390/full.png
Bovenstaande ziet er naar mijn mening overzichtelijk uit - zo heb je in de browser alleen de vier basisknoppen in een toolbar staan en voor de rest niets. Op dat moment is de instelbaarheid van KDE een voordeel: je kan alles precies zo zetten zoals je zelf wilt en bent niet gebonden aan het gebruikspatroon van de gemiddelde gebruiker :).

[ Voor 3% gewijzigd door odysseus op 05-04-2005 20:44 . Reden: Link naar full size desktop toegevoegd ]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 21:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat characterset verhaal kan je gebruiken om een bestand in characterset x te openen. Dat is niet zo'n hele geile feature als je ISO-8859-[1-15] gebruikt alleen bij utf8/utf16 maakt het toch wel verschil hor ;) (meerdere bytes die 1 character vormen etc).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Ik heb laatst een beetje zitten rommelen met een ubuntu hoary install bij een vriend, maar ik zocht me elke keer rot naar allerlei functies. En nog even terugkomend op de file dialog, ik slaagde er ook niet in om iets op te slaan in verborgen dirs (bijv ~/.xmms) omdat ik geen pad kon intikken.
Ik was dat al vrij snel zat, dus alle beschikbare repositories aangezet (weer even zoeken ;) ) en kde 3.4 voor hem geinstalleerd. Alleen wilde Synaptics (package manager) niet zomaar meer werken via het menu. :?
Iig, ik ben naar een jaar of 3 met kde gewerkt te hebben er waarschijnlijk mee vergroeid. Bij m'n eerste linux install gekozen voor kde omdat ik dat het prettigst vond werken, het zal voor de TS niet anders zijn . Dus er zit weinig anders op dan beide DE's te installeren en gewoon kijken waar je je prettiger mee werkt. Dat weet je waarschijnlijk in een paar minuten al. :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
RRR schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:14:
En nog even terugkomend op de file dialog, ik slaagde er ook niet in om iets op te slaan in verborgen dirs (bijv ~/.xmms) omdat ik geen pad kon intikken.
(rechtermuisknop > show hidden files)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Vroeger (denk aan de tijd toen de KDE 2 beta's bruikbaar werden, jaar of 5 geleden denk ik) was ik echt een KDE-aanhanger, toen was Gnome gewoon infutile gezien alle mogelijkheden die KDE toen al had. Ik vind Gnome tegenwoordig echter wat beter doordat het niet zo bloated als KDE is geworden. KDE voelt tegenwoordig een beetje log aan, nu kun je een heleboel dingen wel uitzetten enzo, maar dan nog...
Bij Gnome daarentegen mis ik nog steeds een heleboel functies en vind ik de standaard gebruikersinterface ronduit lelijk. :P Maar ik blijf er wel bij dat het een persoonlijke keuze is, ik ga ze in ieder geval allebei binnenkort ook nog eens goed bekijken.

Waarom kies je trouwens niet voor XFCE? Ik heb daar ook een tijdje mee gewerkt en het enige waarbij ik me daar aan ergerde was dat ik (nog?) geen bureaubladpictogrammen kon plaatsen, ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, want het is al een halfjaar geleden dat ik dat geprobeerd heb, maar ik vond het al wel erg veelbelovend. :)

(Ik zou overigens ook alweer tijden vast Linux op mijn laptop draaien ware het niet dat ik nu met een WoW-verslaving zit, dat draait niet op Linux, en omdat we voor school allemaal van die leuke Windows API-calls in onze programma's moeten gebruiken |:( )

[ Voor 13% gewijzigd door --MeAngry-- op 05-04-2005 22:25 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Voor mij is het toch nogsteeds KDE, ik heb vroeger zowel Gnome als KDE flink wat gebruikt (in de tijd dat ik nog SuSE gebruikte heb ik ook een tijdje Gnome gedraaid) maar ik ben gewoon verslaafd aan het customizen van alles, en bij KDE kan ik zeer eenvoudig alles aanpassen wat ik wil.

En over het charset gedoe bij KDE, ik heb een aantal directories waar ook Aziatische tekst in de bestandsnamen zit, en daarbij is het dus erg prettig om snel te kunnen wisselen.
Maar ik zal niet ontkennen dat het voor 90% van de gebruikers overbodig is om constant te kunnen wisselen en daarom zou het mijn insziens ook optioneel moeten zijn waarbij je het zelf moet inschakelen.

Op dit moment gebruik ik KDE 3.4 (bij een Gentoo install) en ik vind het echt perfect werken, alle features zijn ook gewoon geweldig.
Bijvoorbeeld met de kio locate plugin dat je gewoon eventjes "locate:.conf" kan intikken om een lijstje te krijgen van alle conf bestanden is gewoon heel erg handig en imho. onmisbaar als je er aan gewend bent.

Btw, ik heb de laatste Gnome versie ook geprobeerd (iig de laatste stable versie in de Gentoo portage))

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfboy op 05-04-2005 22:33 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:51

M-ThijZ

Riding on Rails

--MeAngry-- schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:23:
Vroeger (denk aan de tijd toen de KDE 2 beta's bruikbaar werden, jaar of 5 geleden denk ik) was ik echt een KDE-aanhanger, toen was Gnome gewoon infutile gezien alle mogelijkheden die KDE toen al had. Ik vind Gnome tegenwoordig echter wat beter doordat het niet zo bloated als KDE is geworden. KDE voelt tegenwoordig een beetje log aan, nu kun je een heleboel dingen wel uitzetten enzo, maar dan nog...
Tegenwoordig is het juist meer andersom. KDE beginst steeds sneller te worden terwijl gnome steeds vaker compile errors geeft en meer bloated wordt.
Dat is ook een van de redenen dat Patrick Volkerding slackware uit de current tree heeft gehaald, het kostte te veel tijd om te onderhouden.
Wolfboy schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:33:
Bijvoorbeeld met de kio locate plugin dat je gewoon eventjes "locate:.conf" kan intikken om een lijstje te krijgen van alle conf bestanden is gewoon heel erg handig en imho. onmisbaar als je er aan gewend bent.
Wow! Bedankt voor die tip! Dat komt echt heel goed van pas (nog meer van zulke leuke geintjes?) _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door M-ThijZ op 05-04-2005 22:46 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
M-ThijZ schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:37:
[...]

Tegenwoordig is het juist meer andersom. KDE beginst steeds sneller te worden terwijl gnome steeds vaker compile errors geeft en meer bloated wordt.
Dat is ook een van de redenen dat Patrick Volkerding slackware uit de current tree heeft gehaald, het kostte te veel tijd om te onderhouden.
Dat het lastig is Gnome te compilen staat wel los van de snelheid... ik geef Pat absoluut geen ongelijk dat ie Gnome niet meeneemt, en dat hoeft ook niet want daar zijn andere mensen voor Slackware mee bezig (zie Dropline.net), die daar veel meer tijd voor hebben. Wat mij betreft stukken beter geregeld zo maar die Gnome developers hebben volgens mij wel oogkleppen op zeg, of ze zijn arrogant (beetje van het type MPlayer-developer ;))

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ohja, Epiphany crashed altijd. Dat gebruik ik verder echt nooit maar heb het een paar keer getest voor de lol.
En idd, WMP is imho stabieler dan Totem en IE dan Epiphany :/
Ondergetekende werkt mee aan de ontwikkeling van Epiphany dus vraag me wel een beetje af wat er aan de hand kan zijn, en of je je crashes gemeld hebt in bugzilla.gnome.org?

Heb je misschien de mozilla/firefox versie vervangen maar Epiphany niet opnieuw gecompiled?
Gebruik je het Xine backend of het Gstreamer backend in Totem?

• Wilke
Koel! Die 'locate' kioslave kende ik ook nog niet. Wist je trouwens dat er ook een is voor imdb (films opzoeken)? Gewoon 'imdb:titel van film' en je gaat in je standaard browser naar de juiste IMDB pagina.

smb:/ geeft tegenwoordig de hele (Windows) netwerkomgeving weer, net als My Network Places in windows dus. Met fish:/ kun je kopieren over ssh (scp dus in feite), en dit kun je dus op elke willekeurige plek in KDE doen. Dus in elk KDE-programma kun je een bestand rechtstreeks over FTP, SMB, of willekeurig welk protocol je leuk vindt openen/opslaan.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat Wilke hierboven noemt vind ik echt grote voordelen aan KDE, gewoon de mogelijkheid om via FTP/SMB/SCP/etc. te werken alsof je lokaal werkt, dat kan af en toe echt heerlijk werken.
Het werkt gewoon eenvoudig en intuïtief, en alles is te veranderen. Dat is iets dat ik aan windows vaak wel mis.

• backupdevice
  • Laatst online: 19:08

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik heb SUSE, Mandrake en Fedora genbruikt met KDE en dat beviel goed. Sinds 2 maanden Ubunut en ik vind persoonlijk Gnome een stuk fijner werken.

Geen mierzoete kleurtjes, drukje themes.....Het zit er strakker uit. Maar dit is puur persoonlijk. Gewoon allebei proberen . :)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Blue_White_Army schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:48:
[...]Geen mierzoete kleurtjes, drukje themes.....Het zit er strakker uit. Maar dit is puur persoonlijk. Gewoon allebei proberen . :)
De standaard kleurtjes van KDE zijn idd wat fel, daar moet je van houden of je moet het gewoon eventjes aanpassen :P

Kijk anders eens op http://kdelook.org/ om de mogelijkheden te zien.

Ik vind Gnome persoonlijk wat te minimaal, te weinig mogelijkheden om alles eenvoudig aan te passen en een onlogische werkwijze, maar anderen vinden het weer helemaal te gek dus ik ga de flamewar maar niet starten ;)
Anderen vinden het eenvoudige aan Gnome juist weer prettig, het is iig wel lekker snel (ja, ik geef toe dat het sneller is dan KDE) maar ik mis de goede integratie van alle onderdelen van KDE.
Installeer je Krusader dan worden er allerlij andere onderdelen van je KDE install gebruikt om alles werkend te krijgen, kompare voor diff, krename om veel bestanden tegelijk te renamen, kget om te downloaden en zo nog veel meer.
Het werkt allemaal gewoon perfect samen met elkaar, en dat vind ik erg prettig werken.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Het wordt een beetje 'wij zijn beter dan jullie, want...'-verhaal, maar goed. :) het benaderen van bestanden via (s)ftp, ssh, smb, http, etc kan ook gewoon in Gnome hoor, maar niet alle progamma's bieden helaas die optie. Probeer maar eens met gedit, de optie 'locatie openen..' .

Gnome 2.10 in Ubuntu maakt het (eindelijk) ook heel makkelijk om mappen te delen via SMB of NFS. Zie voor voorbeelden deze schermafdruk.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Onno
  • Niet online
ajvdvegt schreef op woensdag 06 april 2005 @ 21:19:
Het wordt een beetje 'wij zijn beter dan jullie, want...'-verhaal, maar goed. :) het benaderen van bestanden via (s)ftp, ssh, smb, http, etc kan ook gewoon in Gnome hoor, maar niet alle progamma's bieden helaas die optie.
En dat is precies het probleem lijkt me. Het is in Gnome misschien wel mogelijk, maar het is geen integraal onderdeel van het ontwerp, zoals de kioslaves in KDE. Elk KDE programma kan van elk protocol bestanden openen, gewoon door de (naar mijn mening) mooie architectuur van KDE. Een aparte menu-optie die elk programma individueel moet toevoegen is daar absoluut niet mee te vergelijken. Dan kun je misschien nog net wel een bestand openen als je de URL weet, maar wat als je een bestand naar een ander systeem wilt opslaan? Of als je de URL niet precies weet en dus gewoon door directories wilt browsen? Er zou geen verschil moeten zijn tussen je lokale bestandssysteem en een URL. file://bla is ook maar gewoon een URL.

Ik vind dat een grote tekortkoming.

Verwijderd

Virtual File System

The virtual filesystem, GnomeVFS, is an abstraction that allows applications to access different types of filesystems in a consistent fashion. It allows uniform access to files in your local filesystem, FTP sites, RPM packages, compressed archives and a lot of other sources, including digital cameras.

GnomeVFS provides transparent access to data methods and number of convenience libraries for processing URIs, detecting the MIME type of files an even figuring out which applications or components to launch to view a file or what icon to use.

You can extend GnomeVFS through modules in an easy manner. A GnomeVFS module provides special methods for a particular filesystem. It can for instance be used to access your portable Ogg Vorbis or FLAC player.
Of is dat niet wat je bedoelt?

Ik ben overigens GNOME-fan. De eenvoud en het strakke uiterlijk spreken mij zeer aan. Ik hoef niet aan de widgets te prullen, ik wil liever aan de slag. Natuurlijk mis ik hier en daar een paar widgets, maar dat is niet onoverkomelijk. :)

• Onno
  • Niet online
Ja, en wat zie je daar van terug in open/save dialoogjes? Niks. :)

Zoals gezegd, het *kan* vaak allemaal wel.. maar daar heb je weinig aan als het niet gebruikt wordt.

Verwijderd

Kan je niet (altijd) auto-detecten. Je kan hoogstens gokken, en bepaalde keuzes uitsluiten.
En idd, WMP is imho stabieler dan Totem [..]
Ja, en daar werken ik en anderen keihard aan. Punt is, een mostly-werkende media player is beter dan geen media player, toch? 't Is niet alsof Totem om de minuut crasht. 't Werkt best okee, maar heeft wat ruwe hoekjes. 't Is niet zomaar in de GNOME desktop opgenomen, en de ontwikkeling stopt niet zomaar nu het in de desktop zit.

En ja, submit bug reports, anders zal ik ze nooit oplossen. Ik gebruik zelf ook maar een deel van de functionaliteit.
--MeAngry-- schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:23:
(Ik zou overigens ook alweer tijden vast Linux op mijn laptop draaien ware het niet dat ik nu met een WoW-verslaving zit, dat draait niet op Linux, en omdat we voor school allemaal van die leuke Windows API-calls in onze programma's moeten gebruiken |:( )
WoW werkt onder Cedega (bij mij althans. :) ).
Cyphax schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:40:
[..] maar die Gnome developers hebben volgens mij wel oogkleppen op zeg, of ze zijn arrogant (beetje van het type MPlayer-developer ;))
Dat is een geintje he?... :o. De meeste GNOME ontwikkelaars zijn enorm toffe personen. Dit soort Eugenia-achtige ondankbare reacties zijn echt een mes-in-de-rug, dat kan je echt gewoon niet maken.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:57:
Ja, en daar werken ik en anderen keihard aan. Punt is, een mostly-werkende media player is beter dan geen media player, toch? 't Is niet alsof Totem om de minuut crasht. 't Werkt best okee, maar heeft wat ruwe hoekjes. 't Is niet zomaar in de GNOME desktop opgenomen, en de ontwikkeling stopt niet zomaar nu het in de desktop zit.

En ja, submit bug reports, anders zal ik ze nooit oplossen. Ik gebruik zelf ook maar een deel van de functionaliteit.
Ik gebruik Totem weleens, 't is een onderdeel van Dropline Gnome, en die hebben Totem echt niet voor niets 'uitverkoren' als media player ;)
Ik heb 'm nog nooit zien crashen trouwens.
Dat is een geintje he?... :o. De meeste GNOME ontwikkelaars zijn enorm toffe personen. Dit soort Eugenia-achtige ondankbare reacties zijn echt een mes-in-de-rug, dat kan je echt gewoon niet maken.
Ik ken helemaal geen GNOME ontwikkelaars, ik zeg er verder ook niets van, mijns inziens kunnen ze sommige zaken beter NET effe anders aanpakken (zie Patrick Volkerding, en mijn eigen "klacht" over menu's nieteens kunnen editten (en alleen applications is al genoeg maar dat kan OOK niet), wel zeggen "wordt aan gewerkt" en intussen toch Gnome 2.10 groots releasen terwijl er gewoon iets structureels uit gelaten wordt waar meer mensen een beetje moedeloos van worden dan alleen ik. Dat vind ik niet handig, maar het geen ramp ofzo). Maar dat doen ze niet, moeten ze zelf weten trouwens, maar dan kan ik me alleen afvragen hoe dat komt. Ik had het wat minder grof kunnen brengen maar je begrijpt me verkeerd als je denkt dat ik ze arrogant noem.
Mijn reactie was absoluut niet ondankbaar bedoeld, dan zou de rest namelijk nergens op slaan (dat ik Gnome een fijne omgeving vind; fijner dan KDE) dus je leest 'm niet helemaal goed denk ik. En het laatste dat ik probeer is mensen die veel tijd steken in een mooi stuk software dat ik zelf ook graag gebruik, een mes in de rug steken. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 07-04-2005 17:08 ]

Verwijderd

Cyphax schreef op donderdag 07 april 2005 @ 17:05:
[..] mijns inziens kunnen ze sommige zaken beter NET effe anders aanpakken (zie Patrick Volkerding, en mijn eigen "klacht" over menu's nieteens kunnen editten (en alleen applications is al genoeg maar dat kan OOK niet), wel zeggen "wordt aan gewerkt" en intussen toch Gnome 2.10 groots releasen terwijl er gewoon iets structureels uit gelaten wordt waar meer mensen een beetje moedeloos van worden dan alleen ik. Dat vind ik niet handig, maar het geen ramp ofzo). Maar dat doen ze niet, moeten ze zelf weten trouwens, maar dan kan ik me alleen afvragen hoe dat komt.
Maar wat dan? Kijk, ik hoor regelmatig dat dingen net even anders moeten, maar dan blijkt dat die persoon na uitleg het probleem gewoon niet begrepen heeft, of dat zijn oplossing nog tientallen malen erger is dan de huidige. Het probleem wat Patrick aangekaart heeft (tenminste, als je zijn rant over dependencies, aantal packages, etc. bedoelt) is wel waar, maar is geen end user issue. Het heeft daarom ook geen prioriteit. Andere distributies zoals Ubuntu, Novell en Fedora kunnen er namelijk wel mee overweg, dus blijkbaar valt 't allemaal wel mee. Dat er geen menu editor in de desktop zit, okee, maar die kan je toch apart downloaden? Ik snap de hoeveelheid flames niet zo. Nautilus was gewoon niet de juiste oplossing, daar ben ik het volkomen mee eens. Het is goed dat de functionaltieit van Nautilus wordt ingeperkt tot iets wat gebruikers wel intereseert.

Ik wil best wel specifieke dingen uitleggen, bediscussieren of iets dergelijks, maar dan moet er wel een specifiek probleem genoemd worden. :).

Ohja, bij deze een menu editor (en er zijn er nog een aantal).
Mijn reactie was absoluut niet ondankbaar bedoeld [..]
Okee dan! :).

• tomato
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 07 april 2005 @ 17:05:
mijn eigen "klacht" over menu's nieteens kunnen editten (en alleen applications is al genoeg maar dat kan OOK niet), wel zeggen "wordt aan gewerkt" en intussen toch Gnome 2.10 groots releasen terwijl er gewoon iets structureels uit gelaten wordt waar meer mensen een beetje moedeloos van worden dan alleen ik.
Nouja, deze discussie is toch al wel een beetje achterhaald. De oorzaak van het ontbreken is bekend en intussen zijn er al meerdere (grafische) tooltjes opgedoken die dit gat (tijdelijk) opvullen.

In een goede distributie heb ik trouwens nog nooit de behoefte gehad iets in mijn menu's aan te passen, dat wordt allemaal prima geregeld.

[edit] (Wat Beelzebubu zei dus :z )

[ Voor 6% gewijzigd door tomato op 07-04-2005 18:19 ]

Verwijderd

Ik gebruik tegenwoordig enkel gnome dus wat betreft kde weet ik het niet zeker, maar wat ik echt MATELOOS irri vind in gnome is het copy/pasten of beter gezegd: het gebrek hieraan. Wat ik begrepen heb is dat beide desktops hier last van hebben, omdat het een x-windows probleem is. In gtk2.6 schijnt het wel opgelost te zijn of er is iig een workaround, mits je een clipboard manager installeerd. Maar deze zit dus niet standaard in Gnome...

En Beelzebubu: ik kan op de totem site geen TODO list vinden. Zou je mss de toekomstplannen voor totem eens willen toelichten? Ik heb iets opgevangen over een embedded player voor firefox/mozilla/ephiphany, dat zou vet zijn!

Weet iemand of het de bedoeling is om cairo te integreren met gnome 2.12? Dat zou nl. nog een reden zijn om bij gnome te blijven ;) . Het wordt me niet helemaal duidelijk uit de gnome roadmap.

offtopic:
mss is het een idee om een paar screenies van versie 1.0 op de totem site te posten met het strakke clearlooks theme?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, interessante discussie. Leuk om te lezen wat anderen er over denken.

Waarschijnlijk zal ik toch gewoon zelf maar moeten proberen wat ik beter vind.

BTW, een van de dingen die ik erg irritant vind van GNOME is dat er geen cursor selector zit in de theme preferences. In Fedora Core 3 heb je standaard zo'n lelijke zwarte cursor met witte rand, wil je dan ff het grounation cursor theme installen dan moet je weer een een heel programma zoals hier http://qballcow.nl/?name=gcursor&css=0 te vinden is apart compileren. Jammer dat dat er niet standaard in zit.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 19:50 ]

• tomato
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:32:
Ik gebruik tegenwoordig enkel gnome dus wat betreft kde weet ik het niet zeker, maar wat ik echt MATELOOS irri vind in gnome is het copy/pasten of beter gezegd: het gebrek hieraan.
Wat bedoel je dan precies? Ik heb onder Gnome geen problemen met copy/paste functionaliteit :?

Wel vervelend is dat Emacs niet goed meewerkt in de copy/paste communicatie (Gnome->Emacs gaat meestal, Emacs->Gnome niet). Ik zou ook graag zien dat er nog eens een keer een idioot opstaat die een werkende GTK2 incarnatie van Emacs weet klaar te spelen :)

• tomato
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:47:
[..] dan moet je weer een een heel programma zoals hier http://qballcow.nl/?name=gcursor&css=0 te vinden is apart compileren. Jammer dat dat er niet standaard in zit.
(Ubuntu heeft dit tooltje wel per default in het preferences menu gezet.)

Verwijderd

tomato schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:52:
[...]

Wat bedoel je dan precies? Ik heb onder Gnome geen problemen met copy/paste functionaliteit :?
Ik heb met gnome 2.8 (en kde 3.2 btw ook) en voorgangers altijd het probleem gehad dat als ik iets selecteerde in bijvoorbeeld firefox, firefox vervolgens afsloot en in gedit wilde plakken, dit dus niet werkte. De data was gewoon verdwenen en werd niet in een clipboard bewaard. Toegegeven, ik heb ubuntu hoary (gnome 2.10 nog niet geprobeerd), dus mss dat het nu eindelijk is opgelost. Rare is dat ik verhalen heb gehoord van mensen die deze problemen niet hebben (zoals jij kennelijk), en anderen wel :?

/edit
Schiet me net te binnen dat firefox geen gtk2 app is (xul). Had het probleem volgens mij ook met OO.org. Mss ligt het daaraan...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 20:02 ]

• tomato
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:01:
Schiet me net te binnen dat firefox geen gtk2 app is (xul). Had het probleem volgens mij ook met OO.org. Mss ligt het daaraan...
Verhip, je hebt gelijk :o
De meeste applicaties die ik gedurende de dag gebruik sluit ik eigenlijk nooit, dus vandaar dat het me waarschijnlijk nooit opgevallen is. Het speelt trouwens ook GTK(2) applicaties.

Verwijderd

hier kan ik wel copy/pasten van en naar FF, OOo en gedit

(dropline gnome)

• tomato
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:45:
hier kan ik wel copy/pasten van en naar FF, OOo en gedit
Ja, dat kunnen wij ook, lees nu nog eens goed wat er staat ;)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik ga ook voor KDE omdat het wat gemakkelijker is in gebruik dan Gnome, aan de andere kant is gnome wel meer mijn smaak kwa design veel strakker en minder rommelig, maar ook dat begint er bij kde steeds meer op te lijken, want ik heb vandaag is KDE 3.4 bekeken op suse 9.2 en dat ziet er al een heel stuk verzorgder uit!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 18:12:
[...]

Maar wat dan? Kijk, ik hoor regelmatig dat dingen net even anders moeten, maar dan blijkt dat die persoon na uitleg het probleem gewoon niet begrepen heeft, of dat zijn oplossing nog tientallen malen erger is dan de huidige. Het probleem wat Patrick aangekaart heeft (tenminste, als je zijn rant over dependencies, aantal packages, etc. bedoelt) is wel waar, maar is geen end user issue. Het heeft daarom ook geen prioriteit.
Ik bekijk dingen ook graag vanuit een ander perspectief dan alleen end-user. :)
Het WORDT natuurlijk wel een issue als je pakketje niet meer opgenomen wordt in een distributie omdat het een bitch is om in te bakken. :)
Een argument voor het ontbreken van software in de vorm van "dat kun je toch los downloaden" is wel een beetje te makkelijk, ik vind juist het mooie van Gnome dat het een COMPLETE omgeving is.. nou bijna dan toch. :P
Anders kan ik ook TWM als desktopomgeving aan gaan raden "maar dan moet je wel een paar dingen los downloaden", dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn natuurlijk. :)
Verder wil ik niet flamerig overkomen, als ik wel zo over kom heb je bij deze m'n excuses en zal ik erop letten genuanceerd te blijven. :)
Ik ben ook niet de enige die "klaagt" dat er een menu-editor ontbreekt en het lijkt wel iets kleins maar ik kan na een installatie van een pakketje (ik compile het liefst handmatig) geen entry maken in het menu en dat is gewoon jammer want dat menu is er toch voor!
Ik heb verder trouwens helemaal geen problemen met Gnome en ik mis er volgens mij niets bijzonders aan. 't is goed te configgen en vlotjes genoeg.
tomato schreef op donderdag 07 april 2005 @ 18:17:
In een goede distributie heb ik trouwens nog nooit de behoefte gehad iets in mijn menu's aan te passen, dat wordt allemaal prima geregeld.
Jij niet, maar ik bijvoorbeeld wel. :)
Maar ik zal wel geen goede distro gebruiken :P
tomato schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:52:
Beetje specifiek probleem, ik heb ook geen problemen met copy/pasten (dat is: selecteren = copy en middle-mousebutton is paste)

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 07-04-2005 20:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 19:32:
En Beelzebubu: ik kan op de totem site geen TODO list vinden. Zou je mss de toekomstplannen voor totem eens willen toelichten? Ik heb iets opgevangen over een embedded player voor firefox/mozilla/ephiphany, dat zou vet zijn!
Ja, de elementaire functionaliteit is al af, en ik heb even geleden ook javascript-functionaliteit geintergreerd. Zie screenie:

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/priv/pimp.png

(en ja, de knopjes werken. :).)

Ohja, duh, nog andere TODO list:
• equalizer, en evt. nog wat handzamere surround support (momenteel beetje basaal...)
• HTTP-seek support (HTTP-1.1)
• GStreamer-specifiek: betere DVD (menu/subs), WMV9, RTP, QDM2 en Real support
• iets voor video-capture en TV kijken, hetzij via Vanity, hetzij via cupid
• Bastien wil nog een OO.o plugin (dus videos in een Impress-presentatie embedden)
Weet iemand of het de bedoeling is om cairo te integreren met gnome 2.12? Dat zou nl. nog een reden zijn om bij gnome te blijven ;) . Het wordt me niet helemaal duidelijk uit de gnome roadmap.
Da's Gtk-2.8, en dat zal GNOME 2.12 of 2.14 worden...
mss is het een idee om een paar screenies van versie 1.0 op de totem site te posten met het strakke clearlooks theme?
Ja, eigenlijk wel... Zal ik aan werken. :). Ik geloof dat Bastien aan het spelen was met de progress widget in de clearlooks theme, dus dat zal ik nog even afwachten.
Cyphax schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:56:
Een argument voor het ontbreken van software in de vorm van "dat kun je toch los downloaden" is wel een beetje te makkelijk, ik vind juist het mooie van Gnome dat het een COMPLETE omgeving is.. nou bijna dan toch. :P
Ja, okee, daar kan ik in komen. Maar okee, de ontwikkelaars ("we") hebben toegegeven dat het allemaal nogal ongelukkig is samengevallen. Voor 2.12 zullen we dat beter doen. Het is een voordeel van de 6-maand release cycle, we kunnen kleine foutjes maken en kunnen het meteen weer goedmaken.
Ik heb verder trouwens helemaal geen problemen met Gnome
Ik bedoel het ook neit kritisch. Ik bedoel de echte problemen uit de discussie te halen zodat ik die kan oplossen. Uiteindelijk wil ik ook dat GNOME beter wordt. :Y).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 23:11 ]

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Hoewel er sterke technische verschillen tussen KDE en Gnome zijn en die feitelijk tegen elkaar te weerleggen zijn, is het kiezen van een DE nog altijd heel erg subjectief. Wat de ene belangrijk vind, vind de ander minder belangrijk. Bovendien, vooral bij nieuwe gebruikers, zie je dat de keuze voor een DE vaak neerkomt op: Die vind ik er mooier uitzien. Wat natuurlijk meer zegt dan de zin doet vermoeden. Met "het ziet er mooier uit" zeg je wellicht dat je het niet te druk vind, de kleurstelling goed vind en dat de knoppen op de juiste plekken staan. Daar komt een flink stuk usability bij kijken. Hier zijn zowel gnome als KDE erg goed in en ook hier weer zijn de grenzen en verschillen dus erg vaag.

En voor wat betreft de onnodige knoppen en dingen op de verkeerde plek in KDE: Dat is bekend. Al een tijdje. Dat is ook waarom één van de belangrijkste doelstellingen van KDE 4 zal zijn: "Clarity in interface". Veel programma's in KDE hebben veel menu's, veel opties in toolbars, veel functies met shortcuts. Zoveel, dat je veel te veel niet gebruikt en dus onnodig op je scherm staat. Dit willen ze dus structureel gaan oplossen door de interface van KDE dramatisch te gaan veranderen. Dramatisch in positieve zin dan.

Nog een belangrijke doelstelling van KDE 4 zal zijn: "Breathtaking beauty". Ze willen een enorm gebruiksvriendelijke interface, die grafisch gezien kortemetten maakt met Longhorn of MacOSX. Dit is heel ambitieus en je zal je afvragen: Waarom? Om de doodsimpele reden dat de KDE-Community hierom heeft gevraagd. KDE is een desktop die graag van de laatste technieken gebruik wilt maken. Als je je dan gaat laten stremmen door argumenten als: En mensen met een langzamere computer dan? Dan ben je verkeerd bezig. Voor die mensen bestaan er andere DE's zoals XFCE. Bovendien zal er veel aandacht besteed worden aan de mogelijkheid eye-candy uit te kunnen zetten om performance te verhogen. De eye-candy zal, in ogen van veel developers, mensen eerder over de streep trekken linux te gebruiken. En hoe vreemd het in de oren van de echte techneut ook klinkt: het is wel realiteit. Vergeet ook niet dat usability en user-friendlyness ook heel belangrijke doelstellingen zijn van KDE 4.

Ofwel, om een lang verhaal kort te maken: Veel van de (terechte) kritieken in dit topic op KDE zijn bekend en worden op termijn verholpen. Of we hier andere problemen voor terugkrijgen zal moeten blijken. Persoonlijk vind ik de doelstellingen erg leuk, omdat ik als interaction-designer-wannabe graag eye-candy verenigt zie met usability in linux. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Beelzebubu, bedankt voor de zeer verhelderende uitleg!

Video's embedden in impress, w00t :9

Ik ben verder benieuwd hoe jullie het voor elkaar gaan krijgen om wmv9 bestanden af te gaan spelen. De huidige w32 codecs zijn volgens mij geen optie, omdat die zelfs niet 100% legaal zijn voor zover ik begrepen heb. Suc6!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 09:28:
De huidige w32 codecs zijn volgens mij geen optie, omdat die zelfs niet 100% legaal zijn voor zover ik begrepen heb. Suc6!
Voor zover ik weet is het legaal (in Nederland tenminste) als je een Windows licentie hebt.

Verwijderd

Wolfboy schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 09:49:
Voor zover ik weet is het legaal (in Nederland tenminste) als je een Windows licentie hebt.
Nee. Om vele redenen, bv.:
• de plugins zijn GPL, de dlls closed-source.
• de Windows licentie zegt expliciet dat je de dlls alleen binnen Windows mag gebruiken.

Jon-Lech Johansen heeft een VLC- en GStreamer-plugin geschreven (die ik lokaal al geinstalleerd heb. :) ) die m.b.v. reference code WMV9 kan afspelen. Aangezien de spec van VC1 (WMV9) nog niet final is, is het nog niet legaal dit te distribueren (MPEG-LA restricties), maar dat zou niet al te lang moeten duren.

• Onno
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:01:
Ik heb met gnome 2.8 (en kde 3.2 btw ook) en voorgangers altijd het probleem gehad dat als ik iets selecteerde in bijvoorbeeld firefox, firefox vervolgens afsloot en in gedit wilde plakken, dit dus niet werkte. De data was gewoon verdwenen en werd niet in een clipboard bewaard.
Dat heeft met het X11-model te maken, maar met programma's als klipper (in het geval van KDE) kun je dat oplossen. Wat klipper doet is zodra je iets selecteert dat kopieren (en daar een history van bijhouden) en als je later weer iets wilt plakken kun je gewoon de x laatste selecties kopieren, ongeacht of het bronprogramma nog draait. Klipper wordt in een default config automatisch gestart, voor andere DE's heb je ongetwijfeld soortgelijke programma's.

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Goed, laat ik ook maar reageren. Misschien zeg ik zelfs iets wat niet eerder aan bod is gekomen ;).

Ik gebruik meestal KDE maar ik vind het leuk om ook nieuwe releases van andere DE's te proberen. Dus elke zes maanden installeer en gebruik ik ook de nieuwste GNOME. De eerste paar dagen vind ik het dan fantastisch. Het ziet er strak en opgeruimd uit, werkt voor het grootste deel intuitief en het zit niet in de weg van wat ik wil doen. Ik heb echt het gevoel dat er goed is nagedacht over de user interfaces.

Daarna valt me echter steeds meer op hoe traag de GUI is, vergeleken met KDE/QT. Menu's moeten soms nog worden opgebouwd als ze al half zichtbaar zijn, themes lijken gewoon minder snel te werken, programma's hebben meer tijd nodig om op te starten, etc. Ik krijg dan ook de indruk dat GNOME meer een verzameling losse programma's is, dan applicaties die op een centraal framework gebaseerd zijn, en dat het daardoor gewoon minder efficient werkt.

Ook ga ik op den duur dingen als KIO slaves en KParts missen. In KDE is dat gewoon perfect geintegreerd. Voor mijn afstudeerproject ontwikkel ik een webapplicatie. Met KDE kan ik bijvoorbeeld 's avonds remote met SFTP inloggen en verder ontwikkelen. Zodra ik een file save, wordt hij op de server ge-saved. Zoals al eerder genoemd zal GNOME-VFS dat vast ook wel kunnen, maar het is niet voor elk programma bereikbaar (wat wederom het gevoel versterkt dat GNOME meer een verzameling programma's is, dan een framework).

Ook vind ik de verschillen tussen twee opeenvolgende GNOME-versies eigenlijk te klein. Er wordt vaak gezegd dat GNOME-ontwikkelaars meer aandacht hebben voor details. Op zich vind ik dat goed, maar af en toe vind ik het weer wat te ver doorgeslagen.

Daartegenover is KDE natuurlijk ook niet perfect. Juist door de integratie bevatten sommige menu's en configuratieschermen een hoop dingen die elke "normale" gebruiker vrijwel nooit nodig zal hebben. De user interfaces van sommige minder bekende programma's zien er ook niet uit, en werken gewoon niet intuitief. KControl (KDE control center) is in de loop van de tijd gegroeid naar het enorme instellingen-monster dat het nu is. Dat moet dus anders. Daarnaast vind ik de default kleuren en iconen te kinderlijk. En bij een standaardinstallatie staat het K-menu al zo vol, dat je spontaan de lust ontgaat om andere programma's te installeren.

Dat laatste ligt trouwens vooral aan de distributie: de meeste distro's maken nog steeds de fout om een package per KDE-module te maken, in plaats van per applicatie (lang leve Kubuntu :)).

Maar bij KDE lijkt men zich bewust te worden van deze problemen: men is bezig met een beter control center, opruimen van de interface, een nieuw icon set, enz. Ik denk dat KDE op dit moment gewoon verder is dan GNOME. De functionaliteit is aanwezig; wat er nog moet gebeuren is de presentatie verbeteren. Gezien de verschillen tussen KDE 3.3 en 3.4, lijkt me dat geen onoverkomelijk probleem. Tot die tijd verander ik het kleurschema en icon theme zelf wel.

Maar by all means, gebruik wat je zelf het beste vind werken. Het gaat er tenslotte om dat je zo goed mogelijk kunt doen wat je wilt. Omdat iedereen wel wat anders met zijn computer wil (en op een andere manier), zijn er verschillende DE's. Dus wie ben ik om te zeggen dat je dit of dat MOET gebruiken? Lang leve keuzevrijheid :).

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Raar dat dit nog niet eerder aan bod gekomen is :?... persoonlijk vind ik Enlightenment met GNOME toch net een stukje lekkerder werken, grote voordeel is dat je in enlightenment snel tussen DE kunt wisselen, zelfs GNOME en KDE tegelijkertijd gaf hier geen problemen :P (KDE3.2 en GNOME 2.8, ja ik weet ik loop achter :P)
Plus Enlightenment heeft ideale virtuele desktops.

• Darkvater
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Waar ik me mateloos aan irriteer (als KDE gebruiker) zijn de Gnome applicaties als XChat, Gaim, etc. Elke keer dat ik KDE opstart moet ik naar de gnome control panel, en de fonts tab openen en gelijk sluiten. Als ik deze update niet forceer krijg ik ongeloofelijk GROTE fonts en ziet alles er niet uit. Weet niet of het aan mij ligt of aan KDE<->GNOME maar het is niet zo fijn.

Ook merk ik dat KDE (QT) programma's veel sneller opstarten dan GTK's. Die starten en traag op en zijn traag in gebruik.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:51

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik vind vooral de intregratie tussen de KDE programma's heerlijk. Ik heb het idee, maar dan ook echt alleen een idee dat KDE een veel beter framework gebruikt om te communiceren tussen applicaties. Bijvoorbeeld iets als dcop (ik weet niet of gnome net zoiets heeft), maar dat werkt bijv. met alle KDE programma's. Een voorbeeldje:
code:
1
2
langenberg@sonic ~ $ dcop amarok default nowPlaying
Nirvana - Smells Like Teen Spirit

dcop is dan bij elk KDE programma te gebruiken om informatie te verkrijgen. Dat is wel tof. :)

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Darkvater schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 17:09:
Waar ik me mateloos aan irriteer (als KDE gebruiker) zijn de Gnome applicaties als XChat, Gaim, etc. Elke keer dat ik KDE opstart moet ik naar de gnome control panel, en de fonts tab openen en gelijk sluiten. Als ik deze update niet forceer krijg ik ongeloofelijk GROTE fonts en ziet alles er niet uit. Weet niet of het aan mij ligt of aan KDE<->GNOME maar het is niet zo fijn.

Ook merk ik dat KDE (QT) programma's veel sneller opstarten dan GTK's. Die starten en traag op en zijn traag in gebruik.
Ik gebruik nog wel eens windowmaker en om daar de fonts goed te krijgen heb ik dit in mijn .xinitrc staan:
/opt/gnome/libexec/gnome-settings-daemon&
Bij jou zal het pad misschien anders zijn, maar grote kans dat er net zoiets is die dit regelt :)

Verwijderd

Ik heb naar aanleiding van dit topic maar eens de kubuntu live cd geprobeerd, zelf draai ik ubuntu en dus gnome. Ik vind dat KDE dus echt helemaal drie keer niks. Wat een kermis winkel is dat zeg. Het zal heus wel prima werken maar ik heb echt het idee dat elk moment Gaston door de speakers heen pompt en mij verteld wat de prijzen zijn. Hoewel Gnome behoorlijk wat makken heeft (maar dat is eigelijk linux breed, het werkt allemaal net niet) blijf ik toch bij het rustige uiterlijk hiervan.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 18:11:
Wat een kermis winkel is dat zeg.
Daarom is KDE zo makkelijk te customizen, je kan alle rommel die je willt zo aan/uit zetten en aanpassen.
Bijvoorbeeld al die geluiden in KDE zet ik ook altijd uit tegenwoordig (deed ik vroeger niet omdat ik te lui was om de geluidskaart te installeren en ik die toch niet nodig had)

Maar ik moet toegeven dat het standaard wel erg druk is ja, voor sommigen zal er dus heel wat aangepast moeten worden voor het naar hun wens is.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb vrijdagavond, de dag dat Kubuntu final gereleased werd, gelijk de ISO gedownload en zaterdag geinstalled.

Gemengde gevoelens heb ik. Ik heb hier mijn ervaringen neergezet in een post op het Kubuntu subforum van het Ubuntu forum: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=25958

Kubuntu/KDE (ik weet niet waar het aan ligt, de makers van de distro, of het KDE team zelf?) voelt erg instabiel aan, zodra ik met Konqueror een Winamp stream open met amaroK loopt de zooi vast. Ook als ik bijvoorbeeld een video stream van omroep.nl open loopt Konqueror vast, ook al zijn de win32 codecs voor Xine geinstalled.

Maar Konqueror werkt toch wel erg fijn. Webbrowser, filemanager, en FTP toegang, het kan allemaal. En het is allemaal zo goed geintegreerd in KDE. Ook erg fijn was dat ik in Kaffeine alleen maar Xine hoefde in te stellen met SPDIF passthough en 5.1 met DVD's werkte gewoon GELIJK. Dat is werkelijk een verademing met de eerdere distro's waar ik mee gewerkt heb. Waar ik ook erg blij mee ben is dat links die in de IRC-client, Konversation, voorbij komen, met een enkele linkerklik geopend kunnen worden in een nieuwe Konqueror tab. Onder GNOME gebruikte ik Xchat en moest ik links openen met rechtermuisknop -> open in web browser. Als er dan veel links langs kwamen was dat niet fijn, en het kon niet gefixt worden in Xchat vanwege een "limitatie in GTK" aldus iemand in #xchat. Het is een klein detail, maar kleine details maken toch een belangrijk verschil..

Als ze die instabiliteit en andere vervelende probleempjes van KDE/Kubuntu ff fixen ben ik helemaal verkocht. Ik blijf voorlopig bij KDE. Het ziet er ook zo cool uit met het Baghira theme (http://baghira.sourceforge.net/)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2005 22:35 ]

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-02 19:40

Valium

- rustig maar -

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:25:
[..]Onder GNOME gebruikte ik Xchat en moest ik links openen met rechtermuisknop -> open in web browser. Als er dan veel links langs kwamen was dat niet fijn, en het kon niet gefixt worden in Xchat vanwege een "limitatie in GTK" aldus iemand in #xchat. Het is een klein detail, maar kleine details maken toch een belangrijk verschil..
CTRL+klikken opent direct in standaard webbrowser.
Werkt in bijna alle GTK-programma's (bijvoorbeeld ook de gnome terminal, erg handig).

edit:
Misschien nog even wat info ontopic:
Ik ben zelf GNOME-gebruiker (wat een verrassing he?) en ben redelijk tevreden erover. GNOME kent zijn nadelen/beperkingen, net als KDE. De toepassingen die je noemt zijn geldige argumenten. Wat totem betreft ben ik het met je eens. Die is behoorlijk beneden de maat. Het goede nieuws is, dat totem de laatste tijd als een storm wordt ontwikkeld. Je zal er bij nieuwe versies positief door verrast worden. Anders heb je natuurlijk altijd nog mplayer (gmplayer) en xine. Ook is het niet verboden om KDE-applicaties te gebruiken in GNOME en omgekeerd. Ze zullen alleen een beetje uit de toon vallen.

Rhythmbox is ook nooit mijn kopje thee geweest. Zelf ben ik muine-gebruiker, maar ook XMMS is een van de favorieten. Als je een speler wilt die aardig integreert en ook functioneel is, is de beep-media-player misschien wat.

Enkele sterke punten van GNOME zijn: evolution mail. Een zeer uitgebreide stabiele krachtige mailclient. Alles wat je wilt zit erin, en is goed uitgewerkt. Epiphany als browser. Een complete browser, die niet overladen is met functies die niet in een browser horen, zoals bestandsbeheer...
(als epiphany niets is, heb je ook altijd galeon nog, mijn persoonlijke favoriet). Ook Mozilla firefox is goed te gebruiken i.c.m. GNOME. Er is een verregaande integratie waardoor firefox hetzelfde eruit ziet, aanvoelt, en op alle andere manieren integreert (zoals openen van evolution als je op een mail-verwijzing klikt).

Gaim voor MSN/ICQ/AIM/Jabber/IRC, enz... De goede applicaties zijn er zeker wel. Een gapend gat is tot nu toe alleen multimedia, die dus snel gevuld wordt door totem...

[ Voor 60% gewijzigd door Valium op 12-04-2005 02:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:25:
Waar ik ook erg blij mee ben is dat links die in de IRC-client, Konversation, voorbij komen, met een enkele linkerklik geopend kunnen worden in een nieuwe Konqueror tab. Onder GNOME gebruikte ik Xchat en moest ik links openen met rechtermuisknop -> open in web browser. Als er dan veel links langs kwamen was dat niet fijn, en het kon niet gefixt worden in Xchat vanwege een "limitatie in GTK" aldus iemand in #xchat. Het is een klein detail, maar kleine details maken toch een belangrijk verschil..
Even niks persoonlijks (het is tenslotte feitelijk een opmerking op een persoon in #xchat), maar dit is werkelijk de grootste onzin die ik ooit gehoord hebt. Als je op een mouseclick event/signal wel een gtk_menu_popup() kan doen, dan zou je geen gnome_desktop_spawn() kunnen doen? Laat me niet lachen zeg...

Het heeft misschien met de HIG te maken; ik zou het bijvoorbeeld bijzonder irritant vinden. Ik klik wel vaker random in het rond, om tekst te selecteren e.d., en zou niet continue een keywordsearch in google (bij wijze van) willen starten.
Pagina: 1